Lite allmänna frågor om baslådor..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Lite allmänna frågor om baslådor..

Inläggav BPM » 2016-08-28 19:54

Funderar på en grej.. I dag använder jag 4st CSS SDX10 i slutna lådor. Spelar suveränt i mitt tycke, med LT. Jag har dock ett par grejer jag funderat på, och hoppas få svar här.
Först och främst: Spelar det någon roll åt vilket håll basar spelar om de delas vid 80Hz?
Mina basar spelar ner mot golvet, med 6cm springa. De står helt enkelt vända så, och mot golvet ligger små träklossar och sedan SD-kuddar mellan klossen och själva lådan. Jag har inte labbat alls med att spela på något annat vis. De spelade så här där de gjorde tjänst tidigare, det lät bra där och låter bra här så lösningen bara hängde med.
Jag har inget att anmärka på, det låter luftigt när det ska och tungt när det ska, men att ändra riktningen i vilken basarna spelar är ju ett relativt smidigt laborerande så funderingen gäller alltså om man vid så låga frekvenser som det handlar om här kan höra någon som helst skillnad om man t.ex skulle låta elementen spela utmed högtalarväggen eller riktade ut mot rummet/lyssningsplats (framåt, kanske man helt enkelt säger...)?

Fråga nr. 2 gäller detta med pumpvolym.
Elementen har dessa parametrar:
FS: 26Hz
Qes: 0.47
Qms: 4.0
Qts: 0.42
Vas: 53
Xmax (one way) 18.4mm P-P 36.8mm
Sd: 330
Le: 1.42
Bl: 11.8
Mms: 112g
Spl: 85dB
Effekttålighet: 300w kontinuerligt vid 20Hz
Kan jag med dessa parametrar räkna ut elementens pumpvolym, och vad räknas egentligen som "bra" pumpvolym? Det beror väl på behovet iofs...

Mvh
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Lite allmänna frågor om baslådor..

Inläggav PerStromgren » 2016-08-28 20:34

Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 20:38

PerStromgren skrev:Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.

Kanon med en formel. Räknar jag sd i kvadratcentimeter eller decimeter, och xmax i enkel väg eller p-p?
Samma formel för basreflex och slutet?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-28 20:55

BPM skrev:
PerStromgren skrev:Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.

Kanon med en formel. Räknar jag sd i kvadratcentimeter eller decimeter, och xmax i enkel väg eller p-p?

Sd står på databladet. Multiplicera Sd med Xmax så får du pumpvolymen i liter. Om Xmax är den maximara linjära slaglängden så är det även den Vd som du räknar ut även det det maximala linjära pumpvolymen.
Senast redigerad av Cortado 2016-08-28 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-28 21:16

BPM skrev:

Enheterna spelar ingen roll, så länge du använder samma. Räkna i decimeter och kvadratdecimeter, så får du volym i kubikdecimeter, dvs liter. Pumpvolym kan räknas enkel väg, men jag tror de flesta använder p-p.

Detta är en egenskap som gäller för elementet och har inget med lådan att göra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 21:32

Kanon. Då om jag tar min SD, 330 kvadratcentimeter, gånger slaglängden p-p om 36.8mm, får jag en total om 12,144 liter.. Det är ju ganska hälsosamt.. Kan det verkligen stämma för en bas? Det skulle ju ge en total om nästan 50L.. Nu misstänker jag att vi inte talar linjär slaglängd men det säger ju ändå att jag inte behöver vara rädd för att vrida ur bitarna lite. Är inte filmkravet för referensnivå runt 8 liter?
Gött..

Någon som vet hur det förhåller sig med riktningen i vilken basarna spelar?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-28 21:47

BPM skrev:Kanon. Då om jag tar min SD, 330 kvadratcentimeter, gånger slaglängden p-p om 36.4mm, får jag en total om 12,144 liter.. Det är ju ganska hälsosamt.. Nu misstänker jag att vi inte talar linjär slaglängd men det säger ju ändå att jag inte behöver vara rädd för att vrida ur bitarna lite. Är inte filmkravet för referensnivå runt 8 liter?
Gött..

Någon som vet hur det förhåller sig med riktningen i vilken basarna spelar?

En bas lär inte ha 12,1L slagvolym väl? 1,2L känns lite rimligare.. :)

Vad jag ser så brukar de flesta tillverkare difiniera Xmax som linjär slaglängd. Xmech är sen elementets mekaniska maxima är, slår det längre än Xmech så börjar saker slå sönder sig själva. Det är nog alltid fördelaktigt att fördela det totala ljudtrycket i basområdet på fler element för att ha allt så linjärt och distfritt som möjligt.

Det kanske också vara bra att få perspektivet att om du kan spela t.ex. 100dB vid 40Hz så kommer du behöva fyrdubbla pumpvolymen för att spela lika högt vid 20Hz.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-08-28 21:49

Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Mina fyra Dayton RSS-390HF 15" som jag hade tidigare flyttade runt 9.5 liter tror jag och mina 4 TD18H+ från Acoustic Elegance flyttar runt 13.5 liter inom xmax.

Kollar man på vissa basar från TC-sound eller Stereo Integrity t.ex. så är mina 13.5 liter ingenting helt plötsligt. :)
Så allt är relativt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 22:00

JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Mina fyra Dayton RSS-390HF 15" som jag hade tidigare flyttade runt 9.5 liter tror jag och mina 4 TD18H+ från Acoustic Elegance flyttar runt 13.5 liter inom xmax.

Kollar man på vissa basar från TC-sound eller Stereo Integrity t.ex. så är mina 13.5 liter ingenting helt plötsligt. :)
Så allt är relativt.

1.21L kan inte heller stämma.. Läste i någon tråd när jag sökte att prof-X4 hade en pumpvolym på 12.8L och mina SDX borde vara jämförbara (om inte ännu vassare) när det kommer till slaglängd..
Hur jag räknat: SD 330 x slaglängd p-p 36.8 = 12.144
Det per bas är även det orimligt ser jag nu.. Så 1.21L verkar lågt och 12.144 alldeles för högt..
Hmm..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 22:02

BPM skrev:
JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.

Så allt är relativt.

1.21L kan inte heller stämma.. Läste i någon tråd när jag sökte att prof-X4 hade en pumpvolym på 12.8L och mina SDX borde vara jämförbara (om inte ännu vassare) när det kommer till slaglängd..
Det per bas är även det orimligt ser jag nu.. Så 1.21L verkar lågt och 12.144 alldeles för högt..
Hmm..

ProfundusX är portade så du måste då räkna med portens bidrag som är ca 6dB = 3ggr elementets ;)

alltså är det inte ett dugg konstigt :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-08-28 22:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 22:02

Ah.. Såg precis i samma tråd att elementet i prof-X kan pumpa 0.8L och då är ju inte 1.21L så illa pinkat.. Tydligen kan man räkna upp pumpvolymen duktigt om man använder basreflex.
En tanke då är att gäller inte den kraftigt förhöjda pumpvolymen jämfört med en sluten låda bara vid avstämningen?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 22:04

DVD-ai skrev:
BPM skrev:

Så allt är relativt.

Hmm..

ProfundusX är portade så du måste då räkna med portens bidrag som är ca 6dB = 3ggr elementets ;)

Då är jag med.
Om en X-bas pumpar 0.8L och en av mina SDX 1.21L.. Kan man då i grova drag jämföra min pumpvolym med infra-X6? Matten stämmer rätt väl..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 22:06

BPM skrev:Ah.. Såg precis i samma tråd att elementet i prof-X kan pumpa 0.8L och då är ju inte 1.21L så illa pinkat.. Tydligen kan man räkna upp pumpvolymen duktigt om man använder basreflex.
En tanke då är att gäller inte den kraftigt förhöjda pumpvolymen jämfört med en sluten låda bara vid avstämningen?

Jo det gäller ju bara området kring avstämningen :)
portens bidrag är ju ofta ca 1oktav med varierande amplitud, så mellan kanske 15-40Hz kan man nog säga att porten på profundusX arbetar.
Men maximalt bidrar porten vid avstämningen som nog är typ 20-25Hz eller så... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 22:07

BPM skrev:
DVD-ai skrev:
BPM skrev:
Hmm..

Då är jag med.
Om en X-bas pumpar 0.8L och en av mina SDX 1.21L.. Kan man då i grova drag jämföra min pumpvolym med infra-X6? Matten stämmer rätt väl..

Jo du har motsvarande ca infraX6 i ren förmåga att flytta luft :)
Mvh//David

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-08-29 22:04

En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?

Jag ser inte kopplingen mellan lådans volym och elementets förmåga att röra sig fram och tillbaka 20 går per sekund.
Att volymen luft, och därmed ljudvolymen, som sätts i rörelse påverkas av konarea och slaglängd. Det förstår jag, men varför behöver lådan vara stor? Är det någon resonans jag missar? eller har det med tryckförändringen inuti lådan att göra? (och löser man inte det med porten).

Det blev många "volym" av olika betydelse i inlägget men jag tror jag satt alla i ett korrekt sammanhang :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-30 07:57

Så allt är relativt.

Dom flesta stirrar sig blinda på pumpvolymen den är vid fullt xmax och med full effekt in i elementet Hur många spelar så.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-30 08:12

JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?

Jag ser inte kopplingen mellan lådans volym och elementets förmåga att röra sig fram och tillbaka 20 går per sekund.
Att volymen luft, och därmed ljudvolymen, som sätts i rörelse påverkas av konarea och slaglängd. Det förstår jag, men varför behöver lådan vara stor? Är det någon resonans jag missar? eller har det med tryckförändringen inuti lådan att göra? (och löser man inte det med porten).

Det blev många "volym" av olika betydelse i inlägget men jag tror jag satt alla i ett korrekt sammanhang :)
Det är elements parametrar som styr lådans storlek.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-30 08:14

JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?

Ju större låda desto lägre resonansfrekvens i luftvolymen, och desto enklare att få elementets resonans att samstämma med lådans resonans.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-30 22:11

boom skrev:Det är elements parametrar som styr lådans storlek.

Perfector skrev:Ju större låda desto lägre resonansfrekvens i luftvolymen, och desto enklare att få elementets resonans att samstämma med lådans resonans.

Nåja, lite bättre svar kan vi väl ge.

Det stämmer att det är en resonans det handlar om.
Vi börjar med vad som gäller för en sluten låda, och hoppar över krångliga detaljer så att det (förhoppningsvis) blir enkelt. Ett högtalarelement ger rak tonkurva om det används ovanför resonansfrekvensen. Under resonansfrekvensen dyker kurvan snabbt.

Luften i lådan fungerar som en fjäder som för tillbaka konen till mittläget, dvs samma sak som elementets upphängning gör. Resonansfrekvensen i databladet är mätt utan låda. Styvare upphängning eller lättare kon ger högre resonansfrekvens, medan mjukare upphängning eller tyngre kon ger lägre. När du sätter elementet i en låda gör luftfjädern att den totala fjäderkraften på elementet blir summan av upphängningen och luftfjädern, och resonansfrekvensen åker upp. Hur mycket den ökar beror på lådans volym. En liten låda ger en styvare luftfjäder än en stor, och alltså en högre resonansfrekvens.

I elementets datablad hittar du "ekvivalent volym" eller VAS. Det är ett mått på upphängningens styvhet som är definierad lite knepigt (eller jättepraktiskt, beroende på hur man ser det..) Det är ett mått på hur stor lådvolym som ger en luftfjäder som är lika styv som elementets upphängning.

Vi tar ett exempel. Peerless SLS12, en välkänd tolvtummare. Den har en resonansfrekvens på 24 Hz, och ekvivalent volym på 200 liter. Sätter vi den i en låda på 200 liter har vi då dubblat fjäderkraften på elementet, och resonansfrekvensen åker upp till 33 Hz. 100 liter ger 40 Hz. En nätt liten låda på 30 liter ger 65 Hz. Det blir inte mycket bas av det. (Det går att fixa elektronisk med tex Linkwitz-transform, men det hör inte hit..)

Ska vi sätta en port i lådan?
När vi portar lådan så blir saker lite annorlunda. Luftpelaren i porten kommer att uppföra sig som en massa som sätts i rörelse av trycket i lådan (slavbas funkar i nästan likadant). Vi har fortfarande två fjäderkrafter på konen. Elementets upphängning beter sig som en fjäder mellan konen och en fast punkt. Men luftfjädern blir istället en fjäder mellan konen och massan i porten. Med en trevlig låg resonansfrekvens på porten kan vi sträcka ut tonkurvan lite neråt. Men hur liten kan vi göra lådan? Med en liten lådvolym blir luftfjädern styv, och portens resonansfrekvens hög. Det kan vi försöka ordna genom att öka massan i porten (vi tänker oss att portens area är konstant). Längre port ger ökad massa. Så vi gör porten längre. Hur lång port får plats i vår nätta lilla 30-liters låda? Det blir snabbt trångt. Och vi har fortfarande kvar problemet att elementets resonansfrekvens i den lilla lådan är hög, och ingen port i världen kommer ge lågbas i den här konstruktionen.

Många förenklingar blev det, men jag hoppas att det gör det hela lite mer begripligt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-31 01:51

HenrikE skrev:
Nåja, lite bättre svar kan vi väl ge.

Det stämmer att det är en resonans det handlar om.
Vi börjar med vad som gäller för en sluten låda, och hoppar över krångliga detaljer så att det (förhoppningsvis) blir enkelt. Ett högtalarelement ger rak tonkurva om det används ovanför resonansfrekvensen. Under resonansfrekvensen dyker kurvan snabbt.

Luften i lådan fungerar som en fjäder som för tillbaka konen till mittläget, dvs samma sak som elementets upphängning gör. Resonansfrekvensen i databladet är mätt utan låda. Styvare upphängning eller lättare kon ger högre resonansfrekvens, medan mjukare upphängning eller tyngre kon ger lägre. När du sätter elementet i en låda gör luftfjädern att den totala fjäderkraften på elementet blir summan av upphängningen och luftfjädern, och resonansfrekvensen åker upp. Hur mycket den ökar beror på lådans volym. En liten låda ger en styvare luftfjäder än en stor, och alltså en högre resonansfrekvens.

I elementets datablad hittar du "ekvivalent volym" eller VAS. Det är ett mått på upphängningens styvhet som är definierad lite knepigt (eller jättepraktiskt, beroende på hur man ser det..) Det är ett mått på hur stor lådvolym som ger en luftfjäder som är lika styv som elementets upphängning.

Vi tar ett exempel. Peerless SLS12, en välkänd tolvtummare. Den har en resonansfrekvens på 24 Hz, och ekvivalent volym på 200 liter. Sätter vi den i en låda på 200 liter har vi då dubblat fjäderkraften på elementet, och resonansfrekvensen åker upp till 33 Hz. 100 liter ger 40 Hz. En nätt liten låda på 30 liter ger 65 Hz. Det blir inte mycket bas av det. (Det går att fixa elektronisk med tex Linkwitz-transform, men det hör inte hit..)

Ska vi sätta en port i lådan?
När vi portar lådan så blir saker lite annorlunda. Luftpelaren i porten kommer att uppföra sig som en massa som sätts i rörelse av trycket i lådan (slavbas funkar i nästan likadant). Vi har fortfarande två fjäderkrafter på konen. Elementets upphängning beter sig som en fjäder mellan konen och en fast punkt. Men luftfjädern blir istället en fjäder mellan konen och massan i porten. Med en trevlig låg resonansfrekvens på porten kan vi sträcka ut tonkurvan lite neråt. Men hur liten kan vi göra lådan? Med en liten lådvolym blir luftfjädern styv, och portens resonansfrekvens hög. Det kan vi försöka ordna genom att öka massan i porten (vi tänker oss att portens area är konstant). Längre port ger ökad massa. Så vi gör porten längre. Hur lång port får plats i vår nätta lilla 30-liters låda? Det blir snabbt trångt. Och vi har fortfarande kvar problemet att elementets resonansfrekvens i den lilla lådan är hög, och ingen port i världen kommer ge lågbas i den här konstruktionen.

Många förenklingar blev det, men jag hoppas att det gör det hela lite mer begripligt.

Bra inlägg! Tack för det!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-31 09:09

Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-31 11:17

Perfector skrev:

Ju större låda desto lägre resonansfrekvens i luftvolymen, och desto enklare att få elementets resonans att samstämma med lådans resonans.

Nu skriver iofs JB inget om helmholtzresonanser och man kan möjligen förmoda att det precis som den inledande posten i tråden handlar om slutna system.

Där finns det ingen resonans "i luftvolymen".. resonansen (den fundamentala systemresonansen) beror på massan i högtalarens rörliga delar samt högtalarupphängningens fjädringsstyvhet i kombination med motsvarande fjädringsstyvhet hos den innestängda luftvolymen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-31 11:20

Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.

Jag vill påstå att det finns ett relativt stort antal människor på forumet som har mycket god koll på basreflexhögtalare (aka högtalare med avstämning av typen helmholtz) och relevant fysik.

Eller pratar du om någon annat typ av "styrning med rör"? :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-31 11:24

Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.

:mrgreen: Vad är det för rör du talar om? Radiorör?
Det är väl tvärtom så att du vid upprepade tillfällen har visat prov på att itne riktigt behärska fysiken ifråga. Inte sant?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-31 11:25

Piotr skrev:

Jag vill påstå att det finns ett relativt stort antal människor på forumet som har mycket god koll på basreflexhögtalare (aka högtalare med avstämning av typen helmholtz) och relevant fysik.

Som sagt :-)
Runda arkivet är öppet för inkast
Vi har redan varit på den biten, och ingen vill prova men alla har en uppfattning ändå.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-31 11:28

Morello skrev:

Det är väl tvärtom så att du vid upprepade tillfällen har visat prov på att itne riktigt behärska fysiken ifråga. Inte sant?

Välkommen till runda arkivet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-31 11:37

Om vi håller oss till sluten låda:

Du har en viss kraft tillgänglig som arbetar på talspolen. En stor luftvolym har mindre ekvivalent styvhet.. luften är mer eftergivlig jämfört med en liten volym. Detta gör att för en given kraft som verkar på talspolen så kommer konen att röra sig med större amplitud = högre SPL.

Du kan alltid spela djupt, även i den minsta lådan och med det minsta elmentet.. men SPL kommer att vara ytte-pytte-lågt.

Vid låga frekvenser är det just högtalarens upphängning och den innestängda luften i lådan som är den primära "motkraften" som elementet jobbar mot och som måste "övervinnas". Massan (hos de rörliga delarna) är i princip borta ur ekvationen.

Vid högre frekvenser blir det tvärtom.. fjädringen försvinner så gott som ur ekvationen och den rörliga massan är det som styr och begränsar konamplituden vs den kraft som verkar på talspolen.

Tänk dig att du använder en cykelpump... sätt fingret för ventilen och tryck in handtaget på pumpen och håll stilla. Du arbetar med dina muskler mot den fjädrande lilla innestängda luftvolymen, men massan kan i detta fall vara enorm (tusen ton säg.. :-)) utan att den påverkar den kraft du behöver utveckla för att hålla kompressionen konstant i pumpen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-08-31 13:55

Piotr skrev:
Du kan alltid spela djupt, även i den minsta lådan och med det minsta elmentet.. men SPL kommer att vara ytte-pytte-lågt.

Om man inte trycker in MÄNGDER med effekt. Då kan man spela starkt även i botten.
Fast med lavindist. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-31 13:58

Perfector skrev:
Morello skrev:

Välkommen till runda arkivet.

Vad är det för rör och styrning du talar om?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-31 15:05

Perfector skrev:
Piotr skrev:

Som sagt :-)
Runda arkivet är öppet för inkast
Vi har redan varit på den biten, och ingen vill prova men alla har en uppfattning ändå.

Vad är det ingen vill prova?

Är du säker på att du läste min text innan du svarade?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi