Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.
BPM skrev:PerStromgren skrev:Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.
Kanon med en formel. Räknar jag sd i kvadratcentimeter eller decimeter, och xmax i enkel väg eller p-p?
Samma formel för basreflex och slutet?
BPM skrev:PerStromgren skrev:Pumpvolym är det som i en bil heter slagvolym, dvs ytan på membranet (sd) gånger xmax. Det finns väl inget som är "bra" med pumpvolym, men är det som ger max SPL.
Kanon med en formel. Räknar jag sd i kvadratcentimeter eller decimeter, och xmax i enkel väg eller p-p?
Samma formel för basreflex och slutet?
BPM skrev:Kanon. Då om jag tar min SD, 330 kvadratcentimeter, gånger slaglängden p-p om 36.4mm, får jag en total om 12,144 liter.. Det är ju ganska hälsosamt.. Nu misstänker jag att vi inte talar linjär slaglängd men det säger ju ändå att jag inte behöver vara rädd för att vrida ur bitarna lite. Är inte filmkravet för referensnivå runt 8 liter?
Gött..
Någon som vet hur det förhåller sig med riktningen i vilken basarna spelar?
JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Mina fyra Dayton RSS-390HF 15" som jag hade tidigare flyttade runt 9.5 liter tror jag och mina 4 TD18H+ från Acoustic Elegance flyttar runt 13.5 liter inom xmax.
Kollar man på vissa basar från TC-sound eller Stereo Integrity t.ex. så är mina 13.5 liter ingenting helt plötsligt.![]()
Så allt är relativt.
BPM skrev:JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Mina fyra Dayton RSS-390HF 15" som jag hade tidigare flyttade runt 9.5 liter tror jag och mina 4 TD18H+ från Acoustic Elegance flyttar runt 13.5 liter inom xmax.
Kollar man på vissa basar från TC-sound eller Stereo Integrity t.ex. så är mina 13.5 liter ingenting helt plötsligt.![]()
Så allt är relativt.
1.21L kan inte heller stämma.. Läste i någon tråd när jag sökte att prof-X4 hade en pumpvolym på 12.8L och mina SDX borde vara jämförbara (om inte ännu vassare) när det kommer till slaglängd..
Hur jag räknat: SD 330 x slaglängd p-p 36.8 = 12.144
Det per bas är även det orimligt ser jag nu.. Så 1.21L verkar lågt och 12.144 alldeles för högt..
Hmm..
DVD-ai skrev:BPM skrev:JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Så allt är relativt.
1.21L kan inte heller stämma.. Läste i någon tråd när jag sökte att prof-X4 hade en pumpvolym på 12.8L och mina SDX borde vara jämförbara (om inte ännu vassare) när det kommer till slaglängd..
Det per bas är även det orimligt ser jag nu.. Så 1.21L verkar lågt och 12.144 alldeles för högt..
Hmm..
ProfundusX är portade så du måste då räkna med portens bidrag som är ca 6dB = 3ggr elementets
BPM skrev:Ah.. Såg precis i samma tråd att elementet i prof-X kan pumpa 0.8L och då är ju inte 1.21L så illa pinkat.. Tydligen kan man räkna upp pumpvolymen duktigt om man använder basreflex.
En tanke då är att gäller inte den kraftigt förhöjda pumpvolymen jämfört med en sluten låda bara vid avstämningen?
BPM skrev:DVD-ai skrev:BPM skrev:
Hmm..
ProfundusX är portade så du måste då räkna med portens bidrag som är ca 6dB = 3ggr elementets
Då är jag med.
Om en X-bas pumpar 0.8L och en av mina SDX 1.21L.. Kan man då i grova drag jämföra min pumpvolym med infra-X6? Matten stämmer rätt väl..
JonasW skrev:Det är snarare 1.21l/element = strax under 5 liter. Inte jättemycket, men mer än många som har subwoofers från Elgiganten.
Så allt är relativt.
Det är elements parametrar som styr lådans storlek.JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?
Jag ser inte kopplingen mellan lådans volym och elementets förmåga att röra sig fram och tillbaka 20 går per sekund.
Att volymen luft, och därmed ljudvolymen, som sätts i rörelse påverkas av konarea och slaglängd. Det förstår jag, men varför behöver lådan vara stor? Är det någon resonans jag missar? eller har det med tryckförändringen inuti lådan att göra? (och löser man inte det med porten).
Det blev många "volym" av olika betydelse i inlägget men jag tror jag satt alla i ett korrekt sammanhang
JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?
Jag ser inte kopplingen mellan lådans volym och elementets förmåga att röra sig fram och tillbaka 20 går per sekund.
Att volymen luft, och därmed ljudvolymen, som sätts i rörelse påverkas av konarea och slaglängd. Det förstår jag, men varför behöver lådan vara stor? Är det någon resonans jag missar? eller har det med tryckförändringen inuti lådan att göra? (och löser man inte det med porten).
Det blev många "volym" av olika betydelse i inlägget men jag tror jag satt alla i ett korrekt sammanhang
JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?
boom skrev:Det är elements parametrar som styr lådans storlek.
Perfector skrev:Ju större låda desto lägre resonansfrekvens i luftvolymen, och desto enklare att få elementets resonans att samstämma med lådans resonans.
HenrikE skrev:
Nåja, lite bättre svar kan vi väl ge.
Det stämmer att det är en resonans det handlar om.
Vi börjar med vad som gäller för en sluten låda, och hoppar över krångliga detaljer så att det (förhoppningsvis) blir enkelt. Ett högtalarelement ger rak tonkurva om det används ovanför resonansfrekvensen. Under resonansfrekvensen dyker kurvan snabbt.
Luften i lådan fungerar som en fjäder som för tillbaka konen till mittläget, dvs samma sak som elementets upphängning gör. Resonansfrekvensen i databladet är mätt utan låda. Styvare upphängning eller lättare kon ger högre resonansfrekvens, medan mjukare upphängning eller tyngre kon ger lägre. När du sätter elementet i en låda gör luftfjädern att den totala fjäderkraften på elementet blir summan av upphängningen och luftfjädern, och resonansfrekvensen åker upp. Hur mycket den ökar beror på lådans volym. En liten låda ger en styvare luftfjäder än en stor, och alltså en högre resonansfrekvens.
I elementets datablad hittar du "ekvivalent volym" eller VAS. Det är ett mått på upphängningens styvhet som är definierad lite knepigt (eller jättepraktiskt, beroende på hur man ser det..) Det är ett mått på hur stor lådvolym som ger en luftfjäder som är lika styv som elementets upphängning.
Vi tar ett exempel. Peerless SLS12, en välkänd tolvtummare. Den har en resonansfrekvens på 24 Hz, och ekvivalent volym på 200 liter. Sätter vi den i en låda på 200 liter har vi då dubblat fjäderkraften på elementet, och resonansfrekvensen åker upp till 33 Hz. 100 liter ger 40 Hz. En nätt liten låda på 30 liter ger 65 Hz. Det blir inte mycket bas av det. (Det går att fixa elektronisk med tex Linkwitz-transform, men det hör inte hit..)
Ska vi sätta en port i lådan?
När vi portar lådan så blir saker lite annorlunda. Luftpelaren i porten kommer att uppföra sig som en massa som sätts i rörelse av trycket i lådan (slavbas funkar i nästan likadant). Vi har fortfarande två fjäderkrafter på konen. Elementets upphängning beter sig som en fjäder mellan konen och en fast punkt. Men luftfjädern blir istället en fjäder mellan konen och massan i porten. Med en trevlig låg resonansfrekvens på porten kan vi sträcka ut tonkurvan lite neråt. Men hur liten kan vi göra lådan? Med en liten lådvolym blir luftfjädern styv, och portens resonansfrekvens hög. Det kan vi försöka ordna genom att öka massan i porten (vi tänker oss att portens area är konstant). Längre port ger ökad massa. Så vi gör porten längre. Hur lång port får plats i vår nätta lilla 30-liters låda? Det blir snabbt trångt. Och vi har fortfarande kvar problemet att elementets resonansfrekvens i den lilla lådan är hög, och ingen port i världen kommer ge lågbas i den här konstruktionen.
Många förenklingar blev det, men jag hoppas att det gör det hela lite mer begripligt.
Perfector skrev:JBjorkman skrev:En fråga jag ruvat på rätt länge nu angående baslådor: Varför behöver lådan en stor volym för att spela djupt?
Ju större låda desto lägre resonansfrekvens i luftvolymen, och desto enklare att få elementets resonans att samstämma med lådans resonans.
Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Piotr skrev:Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Jag vill påstå att det finns ett relativt stort antal människor på forumet som har mycket god koll på basreflexhögtalare (aka högtalare med avstämning av typen helmholtz) och relevant fysik.
Eller pratar du om någon annat typ av "styrning med rör"?
Morello skrev:Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Vad är det för rör du talar om? Radiorör?
Det är väl tvärtom så att du vid upprepade tillfällen har visat prov på att itne riktigt behärska fysiken ifråga. Inte sant?
Piotr skrev:
Du kan alltid spela djupt, även i den minsta lådan och med det minsta elmentet.. men SPL kommer att vara ytte-pytte-lågt.
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Vad är det för rör du talar om? Radiorör?
Det är väl tvärtom så att du vid upprepade tillfällen har visat prov på att itne riktigt behärska fysiken ifråga. Inte sant?
Välkommen till runda arkivet.
Perfector skrev:Piotr skrev:Perfector skrev:Här kan jag flika in att man kan använda stora lådor med ordentlig styrning med rör som belastar elementet och därmed styr konrörelsen, men det har ingen fattat under den tid jag varit på forumet så det hamnar nog i runda arkivet även denna gång.
Jag vill påstå att det finns ett relativt stort antal människor på forumet som har mycket god koll på basreflexhögtalare (aka högtalare med avstämning av typen helmholtz) och relevant fysik.
Eller pratar du om någon annat typ av "styrning med rör"?
Som sagt
Runda arkivet är öppet för inkast
Vi har redan varit på den biten, och ingen vill prova men alla har en uppfattning ändå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster