Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2016-09-01 20:36

xeizo skrev:Tror det räcker med kapning av Jonaz tråd nu ... :lol:

Eller så var hela köpet av en Lenco 75 en lömsk plan, en så kallad "honey pot" för att generera mera inlägg så vi får en ny fräsh sida att fylla med mer eller mindre intressant text och bilder.

Om alla körde med "Ino suger" som bete skulle forumet bli tråkigt. :wink:

Jag ska undersöka skivspelaren närmre imorgon, idag är jag lite för seg. Det lär visa sig om det är fjong på fjädern eller inte och huruvida det påverkar skivspelarens potens eller ej.

DIN-kontakten är sockerbitad vilket troligen betyder att någon kört med RCA vilket jag ser som ett gott tecken, det skulle förvåna mig om skivspelaren är helt död.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-01 21:17

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-01 22:00

Jag kunde inte hålla mig.

Efter att ha öppnat locket ser jag att nålen ligger lös på plinten, den är dessutom totalt mosad. Den avslitna nålen kan ses på bilden strax över"Switzerland". Det var lite synd eftersom det var en Ortofon OM10 pickup monterad vilket jag också har på min Dual spelare och som jag är skapligt nöjd med. I vilket fall så tänkte jag att detta troligen var anledningen till att skivspelaren såldes som "I befintligt skick" och kanske annars mer eller mindre fungerar. Jag lyfte bort tallriken som efter en lätt knack på "centrum-axeln" lossnade utan problem eftersom jag ville se om jag kunde upptäcka nåt mer galet, det kunde jag ej.

Vid ett snabbt funktions-test verkar allt fungera fint både med och utan tallrik, lite ljud från friktionen mellan "drivhjulet" och tallriken då den bromsar vid avstängning kunde höras men annars var allt tyst. Alla hastigheter fungerar, fan vad det snurrar vid 78 varv! Lite smörjning här och var kan nog vara en god ide, jag får köpa lite symaskinsolja eller nåt och de så kallade "V-blocken" ska jag kolla och byta om det behövs.

Lenco L75 med tallriken avlyft. Den här är klart fräshare än många jag sett på Internet när jag slösurfat runt efter information de senaste två timmarna.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-01 22:22

Ljudet du hör efter/vid avtängning är nog just bromsen. Det är den lilla "metallflärpen"
som sitter under startmekanismen å som har lite gummi upptill för att bromsa undersidan
av tallriken när startarmen deaktiveras . . . typ. Grattis till ett riktigt kap. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-09-01 22:24

Här http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=65.0 finns att läsa om den omtalade fjädern.
Det finns säkert mer text att hitta men detta verkar vara "referenslitteratur".
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-01 22:29

Laila skrev:Ljudet du hör efter/vid avtängning är nog just bromsen. Det är den lilla "metallflärpen"
som sitter under startmekanismen å som har lite gummi upptill för att bromsa undersidan
av tallriken när startarmen deaktiveras . . . typ. Grattis till ett riktigt kap. :)

Ja du har nog rätt i att de är bromsen som låter, jag trodde skivspelaren bromsade med drivhjulet.

Tack! :)

Den här skivspelaren passar fint tillsammans med min Pioneer SX-1250 som tvåkanal-system i vardagsrummet. Ett tungt as till receiver behöver ett tungt as till skivspelare, nu behöver jag bara snubbla över en lämplig pickup. :)

STDI skrev:Här http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=65.0 finns att läsa om den omtalade fjädern.
Det finns säkert mer text att hitta men detta verkar vara "referenslitteratur".

Tack för länken! Jag ska läsa på om allt när jag har tid över, d.v.s på jobbet imorgon!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-02 08:13

OM du skall smörja upp några lager har jag förstått att symaskinsolja inte är det optimala, motorolja skall det tydligen vara, du kan läsa på mer på audiokarma.org där dom gillar att restaurera saker.

Grattis till ett kap, det där är en skivspelare som är svår(och dyrt) att slå i ljudhänseende. Original på de där var Shure M75, så någon bättre Shure-pickup kan ju tänkas passa, annars kanske läge att prova på en Denon DL-103 som är en riktig klassiker.

Mest prisvärda semi-high end pickup anser många är AT-440ML, den kan vara ett alternativ.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-02 11:04

xeizo skrev:OM du skall smörja upp några lager har jag förstått att symaskinsolja inte är det optimala, motorolja skall det tydligen vara, du kan läsa på mer på audiokarma.org där dom gillar att restaurera saker.

Grattis till ett kap, det där är en skivspelare som är svår(och dyrt) att slå i ljudhänseende. Original på de där var Shure M75, så någon bättre Shure-pickup kan ju tänkas passa, annars kanske läge att prova på en Denon DL-103 som är en riktig klassiker.

Mest prisvärda semi-high end pickup anser många är AT-440ML, den kan vara ett alternativ.

Kanon, motorolja har jag!

Jag kommer nog testa att montera en begagnad nål på den nu monterade OM 10 pickupen för att se att allt fungerar som tänkt. Om allt verkar fungera fint så ska jag börja forska mera utförligt i vad jag vill ha för "dyr-pickup" sen.

Jag är ganska priskänslig, inte för att jag är fattig utan för att det är lätt att man köper en massa dyra prylar utan att tänka på vad man totalt har spenderat och vips så är höga femsiffriga belopp som borde hamnat på "köpa hus-kontot" borta.

Årets "dyr-köp" var min SX-1250, nästa år blir det nog nya högtalare. Det hindrar mig uppenbarligen inte från att fylla på lagret med HiFi-skrot när tillfälle ges men det handlar dessbättre om "kaffepengar". Jag får gräva fram mera saker ur "gömmorna" istället så spar jag kaffepengarna också! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-02 12:02

Ja, mera skrot så tråden kan växa och frodas! :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-03 20:57

xeizo skrev:Ja, mera skrot så tråden kan växa och frodas! :D

Här kommer mera skrot! :D

Sharp högtalarna i CP-serien (kanske kort för "compact"?) gav mersmak så jag passar på att testa ytterligare ett par. Dagens testobekt heter Sharp CP-600 och är en trevägskonstruktion av basreflextyp. Baselementet är 6.5", mellanregistret 2" och diskanten 1.75", basreflexröret har en innerdiameter på 5 cm och längden är 7 cm, lådans volym är ungefär 16 liter. Det finns gott om dämpmaterial i lådan men det saknas kabel-terminal och delningsfilter-lösningen är för mig okänd. Jag misslyckades med att lossa ett baselement för att få en bättre vy av innsidan av lådan när jag försökte lite snabbt.

Jag har ingen koll på vilket år högtalarna är ifrån eller vilket kompaktsystem de har tillhört men eftersom de är märkta "Stereo Retrieval System" och 3D så skulle jag gissa att de tillverkade någonstans mellan 1992 - 1996 och medföljde ett större kompaktsystem som vad det gäller pris låg flera steg upp från den absoluta botten. Alla Google länkar leder i vanlig ordning till Ebay och/eller Polen men ingen leder till en bra bild på högtalarna tillsammans med systemet de hör till. Högatalarna är märkta "Olavi Räsänen OV Finland" så troligen är de byggda där.

OR-Loudspeakers (OR Group) är synonymt med "Olavi Räsänen"-Loudspeakers och här är deras hemsida: http://kaiuttimet.fi/en/

"Having contract manufactured as many as 200,000 speakers per year in the 1970-80s, the Mikkeli-based company Olavi Räsänen currently puts out speakers under its own brands OR and Chorus."

Sharp CP-600

Bild

Utan kläder.

Bild

Baksidan.

Bild

Här kommer 3 bilder från internet för att komplettera mina bilder.

Man kan tydligen lossa basen med tillräcklig vilja. Jag tycker mig skymta en konding så något seriöst delningsfilter kan vi nog glömma.

Bild

Så här ser basens magnet ut (fotografen behöver enligt säkra källor viss vidareutbildning).

Bild

"Internet-fotografen" lyckades bättre med etiketten som visar specifikationerna.

Bild

Så här såg det ut när högtalarna testades, självklart spelades även CD.

Bild

Dessa högtalare låter riktigt fint med tanke på vad det är för segment de hör hemma i. De når utan tvekan ner till de 40 Hz specifikationen anger, diskanten når upp till minst 13800 Hz där min hörsel slutar att hänga med. Ljudet känns tämligen välbalanserat och absolut inte "bumligt" trots placering 10 cm från en vägg, framåtriktade basreflexrör är kanske en god ide när det gäller "bokhyllehögtalare". Högtalarna kan spela starkt för sin storlek och till och med Infected Mushroom låter riktigt skapligt.

Som ljudförmedlare vid datorn tillsammans med någon billig klass-D förstärkare så skulle dessa gamla skräphögtalare nog vara en uppgradering jämfört med 2.0 och 2.1 system i prisklassen under 1500:-. Jag äger ett av Logitecs tidigare 2.1 system i just 1500kr-klassen som jag lootade i soprummet för några år sedan, det led av nåt litet glapp i kontrolldosan som jag fixade temporärt men som sedan återvände. Logitec-systemet i fråga har en 8" sub och kunde i vilket fall skapa en hel del oväsen, jag får laga eländet igen för att se hur det står sig vid än närmre jämförelse. :)

Förresten visste ni att vi har landat på månen?

Det perfekta beviset, en live-inspelning på vinyl!

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-03 21:38, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-03 21:29

jonaz81a skrev:
xeizo skrev:Ja, mera skrot så tråden kan växa och frodas! :D

Här kommer mera skrot! :D

Sharp högtalarna i CP-serien (kanske kort för "compact"?) gav mersmak så jag passar på att testa ytterligare ett par. Dagens testobekt heter Sharp CP-600 och är en trevägskonstruktion av basreflextyp. Baselementet är 6.5", mellanregistret 2" och diskanten 1.75", basreflexröret har en innerdiameter på 5 cm och längden är 7 cm, lådans volym är ungefär 16 liter. Det finns gott om dämpmaterial i lådan men det saknas kabel-terminal och delningsfilter-lösningen är för mig okänd. Jag misslyckades med att lossa ett baselement för att få en bättre vy av innsidan av lådan när jag försökte lite snabbt.

Jag har ingen koll på vilket år högtalarna är ifrån eller vilket kompaktsystem de har tillhört men eftersom de är märkta "Stereo Retrieval System" och 3D så skulle jag gissa att de tillverkade någonstans mellan 1992 - 1996 och medföljde ett större kompaktsystem som vad det gäller pris låg flera steg upp från den absoluta botten. Alla Google länkar leder i vanlig ordning till Ebay och/eller Polen men ingen leder till en bra bild på högtalarna tillsammans med systemet de hör till. Högatalarna är märkta "Olavi Räsänen OV Finland" så de är kanske byggda där.

OR-Loudspeakers (OR Group) är synonymt med "Olavi Räsänen"-Loudspeakers och här är deras hemsida: http://kaiuttimet.fi/en/

"Having contract manufactured as many as 200,000 speakers per year in the 1970-80s, the Mikkeli-based company Olavi Räsänen currently puts out speakers under its own brands OR and Chorus."

Sharp CP-600

[ Bild ]

Utan kläder.

[ Bild ]

Baksidan.

[ Bild ]

Här kommer 3 bilder från internet för att komplettera mina bilder.

Man kan tydligen lossa basen med tillräcklig vilja. Jag tycker mig skymta en konding så något seriöst delningsfilter kan vi nog glömma.

[ Bild ]

Så här ser basens magnet ut (fotografen behöver enligt säkra källor viss vidareutbildning).

[ Bild ]

"Internet-fotografen" lyckades bättre med etiketten som visar specifikationerna.

[ Bild ]

Så här såg det ut när högtalarna testades, självklart spelades även CD.

[ Bild ]

Dessa högtalare låter riktigt fint med tanke på vad det är för segment de hör hemma i. De når utan tvekan ner till de 40 Hz specifikationen anger, diskanten når upp till minst 13800 Hz där min hörsel slutar att hänga med. Ljudet känns tämligen välbalanserat och absolut inte "bumligt" trots placering 10 cm från en vägg, framåtriktade basreflexrör är kanske en god ide när det gäller "bokhyllehögtalare". Högtalarna kan spela starkt för sin storlek och till och med Infected Mushroom låter riktigt skapligt.

Som ljudförmedlare vid datorn tillsammans med någon billig klass-D förstärkare så skulle dessa gamla skräphögtalare nog vara en uppgradering jämfört med 2.0 och 2.1 system i prisklassen under 1500:-. Jag äger ett av Logitecs tidigare 2.1 system i just 1500kr klassen som jag lootade i soprummet för några år sedan, det led av nåt litet glapp i kontroll dosan som jag fixade temporärt men som sedan återvände. Logitec-systemet i fråga har en 8" sub och kunde i vilket fall skapa en hel del oväsen, jag får laga eländet igen för att se hur det står sig vid än närmre jämförelse. :)

Förresten visste ni att vi har landat på månen?

Det perfekta beviset, en live-inspelning på vinyl!

[ Bild ]

Nu sticker jag fram hakan igen och säger att röret borde vara 118 mm med 50 mm innerdiameter.
Då blir resonansen lägre och kanske, kanske blir ljudet ännu bättre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-03 23:07

Perfector skrev:
Nu sticker jag fram hakan igen och säger att röret borde vara 118 mm med 50 mm innerdiameter.

Jag får bygga ett par rör av 10+ lager ihoprullat kopieringspapper för att testa. :)

Innerdiametern blir dock ca 48 mm med rör i rör så att säga eftersom kopieringspapper är 0.1 mm tjockt så jag gissar att längden då ska vara ca 123 mm enligt din formel?
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-03 23:15

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:

Jag får bygga ett par rör av 10+ lager ihoprullat kopieringspapper för att testa. :)

Innerdiametern blir dock ca 48 mm med rör i rör så att säga eftersom kopieringspapper är 0.1 mm tjockt så jag gissar att längden då ska vara ca 123 mm enligt din formel?

diameter * 2.36 ger längden
smalare rör kan ge blåsljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-03 23:21

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:

diameter * 2.36 ger längden
smalare rör kan ge blåsljud.

Ok så lite kortare då, 113 mm närmare bestämt. Jag gjorde ett överslag för att hålla massan på luften i röret konstant därav 123mm.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-05 21:10

Idag hade jag tänkt undersöka hur ett gammalt Logitech 2.1 system står sig mot en riktig förstärkare och ett par typiska "soprumshögtalare", nu blev det inte så.

Varför blev det inte som tänkt?

Jo det är så att jag spanat på ett par typiska "partylådor" på Tradera som en person boendes i grannbyn har haft till salu, "startpriset" har dock varit för högt. Idag precis innan auktionen slutade utan bud skickade jag ett meddelande med ett rimligt bud som godtogs och nu på kvällen har jag varit och hämtat dessa.

Proson "partylådor", 2x10" + 2x6.5" + nån dome diskant typ.

Bild

Varför ville jag nu ha ett par dylika åbäken?

Dels för att jag vill ha ett par högtalare jag inte är det minsta rädd om som jag kan utsätta för en hel del effekt vilket kan vara praktiskt när man vill se vad en i tråden passande "lagom distande stärkare" orkar med. Dels för att jag planerar att flytta till hus, gärna nästa sommar och då kan det vara bra att ha ett par slit och släng partylådor som är stora nog att fungera även utomhus för festliga tillställningar. Kabinetten är redan kantstötta överallt och frontskydden ser ut som en katt använt dem som klösbräde för att en katt använt dem som klösbräde, det ger "plus i kanten" när det gäller partylådor i min bok.

Jag har inte testat högtalarna än då det redan känns lite sent för ett meningsfullt test men det kommer lyssningsintryck i denna tråd senare i veckan.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 21:54

Jonaz, hade du varit tjej hade du varit en mad cat lady helt klart :wink: Bra att du fyller på med material för tråden!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-05 22:04

xeizo skrev:Jonaz, hade du varit tjej hade du varit en mad cat lady helt klart :wink: Bra att du fyller på med material för tråden!

:D

När vintern kommer så kommer ni önska att ni hade varit flitigare, arbetat hårt, samlat och spara... eller vänta nu...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-06 21:02

Hahaha jaaaaaaah !!!

Det är bra, Fyll på med meeeer ! :D
Så jäkla kul att följa dina äventyr, det är med mycket stort nöje :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-06 21:42

DVD-ai skrev:Hahaha jaaaaaaah !!!

Det är bra, Fyll på med meeeer ! :D
Så jäkla kul att följa dina äventyr, det är med mycket stort nöje :)

Proson-lådorna låter inte alls så illa som man kan tro, de kommer fungera utmärkt som festhögtalare.

Den här bilden postade jag i lyssningsplatstråden men den hör ju egentligen hemma här!

Bild

Kontaktblecken mellan basarna och resten av tornet saknas självklart! Här ser man också exakt modell på "skåpen".

Bild

Jag återkommer med en närmre titt på dessa högtalare och alla dess skavanker senare i veckan.

Här kommer en skiv-rekommendation. Jag köpte denna lysande skiva igår.

Fiesta Tropicale.

Bild

I lördags köpte jag den dyraste LP-skiva jag någonsin köpt, d.v.s den enda jag betalat mer än 5kr för. Hutlösa 15kr kostade den men jag var tvungen att ha den!

Top Gun. Om man tittar på serien Archer behöver man Kenny Loggins - Danger Zone på vinyl.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-06 22:09

Skräpstereon börjar nästan bli lite för potent, tur att skivorna förutom Top Gun inte är det!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-10 11:18

Sådana gamla proson burkar hade jag lillebror till, dom modifierades lite i filtret till diskant och båda basmellan registren för något högre och brantare delning och fick en stor seriekonding med hela högtalaren (från typ 100Hz och ner) samt avstämdes högre upp i frekvens.
På så vis så gick dom att spela tämligen starkt med från ca 60-70Hz (avstämningen) och upp och med bra partypuckel, det slog till förvånansvärt bra i mellangärdet.
och dom klarade rätt höga ljudnivåer i en mindre festlokal och överlevde flera långa och tuffa kvällar :D
Dessa fick naturligtvis lite hjälp nere i botten av olika risiga subbor som släpades fram bla mig men även från en del övriga inblandade :lol:
Dom drivdes vanligtvis av ett DBtechnologies PAsteg på typ 500w/8ohm.

Dom lät inte vackert, men absolut inte obehagligt och starkt nog spelade dom för att alla skulle vara imponerade över min "ombyggnad" och som köptes slutligen av en bekant för ganska exakt samma medel jag givit för dom = 1platta öl :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 12:00

xeizo skrev:Skräpstereon börjar nästan bli lite för potent, tur att skivorna förutom Top Gun inte är det!

Lugn bara lugn, snart blir det stortest av mer eller mindre klena platta plastiga förstärkare från 80-talet! Jag har både rotat fram fler förstärkare ur vindsförrådet och införskaffat ett par nya i "under 200kr"-klassen.

DVD-ai skrev:Sådana gamla proson burkar hade jag lillebror till, dom modifierades lite i filtret till diskant och båda basmellan registren för något högre och brantare delning och fick en stor seriekonding med hela högtalaren (från typ 100Hz och ner) samt avstämdes högre upp i frekvens.
På så vis så gick dom att spela tämligen starkt med från ca 60-70Hz (avstämningen) och upp och med bra partypuckel, det slog till förvånansvärt bra i mellangärdet.
och dom klarade rätt höga ljudnivåer i en mindre festlokal och överlevde flera långa och tuffa kvällar :D
Dessa fick naturligtvis lite hjälp nere i botten av olika risiga subbor som släpades fram bla mig men även från en del övriga inblandade :lol:
Dom drivdes vanligtvis av ett DBtechnologies PAsteg på typ 500w/8ohm.

Dom lät inte vackert, men absolut inte obehagligt och starkt nog spelade dom för att alla skulle vara imponerade över min "ombyggnad" och som köptes slutligen av en bekant för ganska exakt samma medel jag givit för dom = 1platta öl :mrgreen:

Jag betalde typ motsvarande två plattor riktigt billig öl för dessa åbäken! De är än så länge helt orginal, jag kommer redovisa mina lyssningsintryck senare.

En sak jag kan säga redan nu är de tål mycket effekt och kan skapa en hel del ljudtryck även orginal eftersom basen faller tämligen brant under 40Hz, de 25Hz - 32KHz +-3dB som specifikationen anger är en ren fantasisiffra. För mig passar det utmärkt att -3dB troligen infaller strax under 40 Hz och -6dB kanske runt 35Hz eftersom jag har en musikhatande granne under, högtalarna passar helt enkelt bra för att plåga gamla förstärkare.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-10 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-10 12:03

Skit i grannarna, dom flyttar snart :-)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 12:41

Perfector skrev:Skit i grannarna, dom flyttar snart :-)

Snart i det här fallet är som en hägring!

Innan jag flyttade in i det som då var ett studentkollektiv i den här lägenheten var jag på besök lite då och då när det var fest eftersom en barndomsvän bodde här. Festerna var i allmänhet ganska stökiga så som studentfester tenderar att bli men ändå inte helt urspårade. Jag tror inte att jag någonsin var med om att polisen inte tillkallades av grannen under och varje gång så kom de fram till att allt var okej men att vi kanske borde dämpa oss lite då grannen inte skulle lämna dem ifred annars. Det här var 15 år sedan, grannen är helt enkelt en riktig karaktär och jag fattar inte varför polisen inte bara ignorerade honom.

Efter jag tog över lägenheten har polisen aldrig tillkallats men spelar jag starkt med högtalare som går djupt i basen så ringar han på dörren redan efter ett par minuter och klagar.

Idag köpte jag en till LP-skiva som kostade över 5kr, nu altså två totalt. Även denna kostade hutlösa 15kr men det fick den vara värd, en Uggla-skiva från tiden då Uggla fortfarande var kul!

Magnus Uggla - den döende dandyn

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 15:26

Jag har förstått att en stor del av upplevelsen med skivspelare är så kallade "tweaks", här kommer mitt första tweak.

Jag kallar "tweaket" för "Hej tomtegubbar!", det består av fyra odiskade glögg-glas. Skillnaden med tweak och utan tweak är ungefär 10 grader.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-10 15:50

Jag tror det låter bättre om du fyller glasen med varm glögg, frågan är om det skall vara russin och nötter i eller inte? Though question :?:

Förmodligen degraderas ljudet när glöggen svalnar, så du måste dricka upp eftersom och fylla på med ny varm glögg, efter att tag kommer det att låta förbaschkat bra! :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-10 17:01

xeizo skrev:Jag tror det låter bättre om du fyller glasen med varm glögg, frågan är om det skall vara russin och nötter i eller inte? Though question :?:

Förmodligen degraderas ljudet när glöggen svalnar, så du måste dricka upp eftersom och fylla på med ny varm glögg, efter att tag kommer det att låta förbaschkat bra! :lol:

Bra tips på många sätt, och skulle nu sockerkletig dryck vältas ner i Yamahans anatomi bleve det en fin övning i mindfulness!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 17:24

xeizo skrev:Jag tror det låter bättre om du fyller glasen med varm glögg, frågan är om det skall vara russin och nötter i eller inte? Though question :?:

darkg skrev:Bra tips på många sätt, och skulle nu sockerkletig dryck vältas ner i Yamahans anatomi bleve det en fin övning i mindfulness!

Fast eventuellt skulle tweaket fungera än bättre om än bara för en sekund.

Jag är lite besviken på mig tröghet idag. Jag har under den senaste veckan noterat ett par tämligen udda högtalare i en butik där jag fyndar billiga LP-skvor. Högtalarna är inte dyra alls och som sagt udda men jag har inte köpt dem för att jag trodde de var skräphögtalare vilket de säkert också är.

I morse så hade samma butik ställt fram en riktigt udda japansk kompaktanläggning från mitten av 80-talet som jag köpte bara för att den är så udda, högtalarna fanns också kvar men jag var uppenbarligen för trög för att lägga ihop 1+1. Högtalarna hör självklart till kompaktanläggningen och när jag vid en internetsökning såg vad denna lilla kompaktanläggning såldes för 1986 så blev jag tvugen att nypa mig i armen...

Jag att kommer hänga på låset till denna butik vid öppningsdags på måndag, tur nog jobbar jag endast några hundra meter därifrån men självklart kommer det visa sig att någon annan köpt dessa högtalare under dagen idag då butiken har mest besökare på lördagar och högtalarna ställdes fram i början på förra veckan. Högtalarna är troligtvis inte bra alls, inte heller kompaktanläggningen men de är tämligen udda och var som sagt skitdyra nya. Det vore riktigt synd om högtalarna skulle skiljas permanent från anläggningen.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-10 17:37, redigerad totalt 4 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-10 17:32

Åh, en cliffhanger! Du har oss på kroken, vojne, hur skall detta sluta! 8O

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-10 17:33

Jag har lite samma situation fast olik. På en garageinfart en bit bort, jag cyklar ofta förbi, står det en mystisk sak som kanske *flämt* ska slängas och garanterat är intressantare än en lastbilsvärmare för matlådor. Inte garanterat precis, men kanske. Jag glor exakt tillåtet länge varje gång. Men inte vågar jag fråga, kan tänka.

Bild
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi