xeizo skrev:Ja, mera skrot så tråden kan växa och frodas!

Här kommer mera skrot!

Sharp högtalarna i CP-serien (kanske kort för "compact"?) gav mersmak så jag passar på att testa ytterligare ett par. Dagens testobekt heter Sharp CP-600 och är en trevägskonstruktion av basreflextyp. Baselementet är 6.5", mellanregistret 2" och diskanten 1.75", basreflexröret har en innerdiameter på 5 cm och längden är 7 cm, lådans volym är ungefär 16 liter. Det finns gott om dämpmaterial i lådan men det saknas kabel-terminal och delningsfilter-lösningen är för mig okänd. Jag misslyckades med att lossa ett baselement för att få en bättre vy av innsidan av lådan när jag försökte lite snabbt.
Jag har ingen koll på vilket år högtalarna är ifrån eller vilket kompaktsystem de har tillhört men eftersom de är märkta "Stereo Retrieval System" och 3D så skulle jag gissa att de tillverkade någonstans mellan 1992 - 1996 och medföljde ett större kompaktsystem som vad det gäller pris låg flera steg upp från den absoluta botten. Alla Google länkar leder i vanlig ordning till Ebay och/eller Polen men ingen leder till en bra bild på högtalarna tillsammans med systemet de hör till. Högatalarna är märkta "Olavi Räsänen OV Finland" så troligen är de byggda där.
OR-Loudspeakers (OR Group) är synonymt med "Olavi Räsänen"-Loudspeakers och här är deras hemsida:
http://kaiuttimet.fi/en/"Having contract manufactured as many as 200,000 speakers per year in the 1970-80s, the Mikkeli-based company Olavi Räsänen currently puts out speakers under its own brands OR and Chorus."
Sharp CP-600

Utan kläder.

Baksidan.

Här kommer 3 bilder från internet för att komplettera mina bilder.
Man kan tydligen lossa basen med tillräcklig vilja. Jag tycker mig skymta en konding så något seriöst delningsfilter kan vi nog glömma.

Så här ser basens magnet ut (fotografen behöver enligt säkra källor viss vidareutbildning).

"Internet-fotografen" lyckades bättre med etiketten som visar specifikationerna.

Så här såg det ut när högtalarna testades, självklart spelades även CD.

Dessa högtalare låter riktigt fint med tanke på vad det är för segment de hör hemma i. De når utan tvekan ner till de 40 Hz specifikationen anger, diskanten når upp till minst 13800 Hz där min hörsel slutar att hänga med. Ljudet känns tämligen välbalanserat och absolut inte "bumligt" trots placering 10 cm från en vägg, framåtriktade basreflexrör är kanske en god ide när det gäller "bokhyllehögtalare". Högtalarna kan spela starkt för sin storlek och till och med Infected Mushroom låter riktigt skapligt.
Som ljudförmedlare vid datorn tillsammans med någon billig klass-D förstärkare så skulle dessa gamla skräphögtalare nog vara en uppgradering jämfört med 2.0 och 2.1 system i prisklassen under 1500:-. Jag äger ett av Logitecs tidigare 2.1 system i just 1500kr-klassen som jag lootade i soprummet för några år sedan, det led av nåt litet glapp i kontrolldosan som jag fixade temporärt men som sedan återvände. Logitec-systemet i fråga har en 8" sub och kunde i vilket fall skapa en hel del oväsen, jag får laga eländet igen för att se hur det står sig vid än närmre jämförelse.

Förresten visste ni att vi har landat på månen?
Det perfekta beviset, en live-inspelning på vinyl!