Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
galder skrev:Ser du inte bilden på LTAS-mätningen?
Då blockeras adressen felaktigt kanske av din webbläsare/antivirusprogram?
galder skrev:Hoppas att du också blir nöjd med din nykonstruktion, Mats.
Kom på att jag visst inte lade upp någon LTAS-mätning, så nu kommer en här nedan.
Jag behöver knappast skriva följande, men jag uppfattar nuvarande utförande som bäst hittills, och har nu lött ihop och monterat filtren. Med det här senaste utförandet så hände det något med balansen som bara låter helrätt. Det var kanske tidigare lite för detaljerat (ljust), oavsett fina omdömen, av en besökare som hårdtestade med musik som hans egen högtalare inte klarade av så pass bra. Synd att ge andra uppgraderingsångest.
[ Bild ]
galder skrev:Det handlar om att använda ett bildbehandlingsprogram som kan hantera (bild), lager.
Själv använder jag ett förhållandevis enkelt program, nämligen nedanstående.
http://www.photofiltre.com/
galder skrev:Dessvärre så saknar jag kurvor för L8 original, då jag inledningsvis saknade en mätmikrofon, och en bekant på annan ort utförde mätningar på filterlösningar jag tog fram för Satori. Detta var inte en helt problemfri lösning, så jag föll till föga och köpte en mätmik själv. Men under mellantiden så hann jag avyttra originalbasen, så som nämnts, så saknar jag dessvärre dessa kurvor. Vilket grämer mig. Men efter vad jag har förstått från recensioner, så har den en rejäl dipp, liknande övriga beskrivningar av Larsens övriga modeller. Hade jag inte limmat dit en adapter på baffeln, så hade jag förståss kunnat montera ett par originalbasar för att kunna mäta upp det med dem. Men som du kan läsa i ett tidigare inlägg i tråden, där jag har qoutat en recension, där det omnämns en svacka från 1kHz upp till diskanten. Men det var inte i mitt fall den egentliga anledningen, utan den att jag upplever originalbasen som lite luddig och mindre detaljrik.
Som du själv skrev så är den övre kurvan en tidigare variant av filtret med Satoribasar, och den undre hur det nu ser ut, efter ytterligare justeringar.
Jag bor i Motala, och du är välkommen att komma hit och lyssna om du har möjligeten.
galder skrev:Jaha.
Hade det inte varit en så stor operation att utföra, så skulle jag ha kunnat koppla in originalfiltret, så skulle jag nog få fram frekvensgången. Det skulle ju ha kunnat vara intressant. Men jag kan ju alltid simulera i Basta, för att se skillnaderna. Men eg. till vilken nytta?
galder skrev:Fortsätter monologen.
Jag justerade lite på filtret, och råkade ut för dold avvikelse i andra vinklar som Peter pratade om i ett inlägg. Visst direktljudet blev ännu lite rakare, men när jag mätte LTAS, så sjönk nivån ihop. Det blev således för stor negativ påverkan i andra vinklar. Fick därför backa till ett steg innan den ändringen.
Jag utförde följande mätningar som jag räknade medelvärdet på och sammanställde i ett diagram, vilket visas nedan. Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis. Ingen sammanställning Peter pratat om, utan bara en ”kul grej”, (tänkte "totalljudet utan rummet"). Såg en intressant iakttagelse på on axis-ljudet, att kurvan steg svagt uppåt. Kanske vad man kan sikta på som kompensation för elementens avtagande nivå off axis, som ju är vad vi lyssnar på.
Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis.
[ Bild ]
LTAS
[ Bild ]
Hur tycker du det låter? Min erfarenhet är att raka kurvor inte alltid behöver låta bäst.
Nattlorden skrev:8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!
Nattlorden skrev:8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!
+1
Lite smakprov. Nytt för mig. En ny musikalisk värld.[ YouTube ]
Tippar att resten också håller hög klass. Time for Africa to enter the scene.
Tackar och bugar.
Med vänlig hälsning
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster