Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2016-09-01 15:43

Ser du inte bilden på LTAS-mätningen?
Då blockeras adressen felaktigt kanske av din webbläsare/antivirusprogram?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-01 15:45

galder skrev:Ser du inte bilden på LTAS-mätningen?
Då blockeras adressen felaktigt kanske av din webbläsare/antivirusprogram?

...Hur ser högtalaren ut...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-01 15:52

Tja, hur ser en L8 ut!
På denna tidigare upplagda bild ser du en del av SB Acoustic MW16P-8 elementet, och hur jag dolde adaptern för dess mindre diameter med läder på baffeln.
Vad tycks?

viewtopic.php?p=1863928#p1863928

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-01 16:03

Aha... den delen av tråden har jag nog inte kollat... trodde det var en helt egen konstruktion.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-01 18:41

galder skrev:Hoppas att du också blir nöjd med din nykonstruktion, Mats.

Kom på att jag visst inte lade upp någon LTAS-mätning, så nu kommer en här nedan.
Jag behöver knappast skriva följande, men jag uppfattar nuvarande utförande som bäst hittills, och har nu lött ihop och monterat filtren. Med det här senaste utförandet så hände det något med balansen som bara låter helrätt. Det var kanske tidigare lite för detaljerat (ljust), oavsett fina omdömen, av en besökare som hårdtestade med musik som hans egen högtalare inte klarade av så pass bra. Synd att ge andra uppgraderingsångest.

[ Bild ]

Tack. Ja, det ska bli kul att se vad det blir...

Mätningen ser ju fin ut, och återigen kul att du gillar ljudet. Jämfört med LTAS-kurvan i första inlägget ligger diskantnivån lite lägre. Något som jag också verkar justera in mig mot i mina egna konstruktioner, för att få det att låta som jag vill ha det. Intressant om vi tycker lika.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-01 21:17

Bra tips där Mats. Lade ihop LTAS-mätning före/efter för att se förändringen. 8O Så pass!
Inte att undra på att klangen nu är annorlunda. Det är tur att ni/Faktiskt.se finns så att man kan få hjälp ibland. Och vilken hjälp sedan. Bättre kan man inte önska. Tusen tack, alla inblandade.
Fick ändra bildstorlekar för att få ihop skalorna, (x-axel) då jag gått från min 20Hz till min 200Hz vid mätningar numera.
Tycker att jag fick ihop nivån, så att de nu skall vara jämförbara.
Skulle ha kunnat gjort det i Excel, om nu mjukvaran för att extrahera datat från mätningarna varit lika, men resultatet kunde skifta från 1500 till 2200 pkt, mellan de olika extraheringarna. Så det har jag fått lägga ner. I Arta så kan man åtminstone exportera mätdata till ASCII-fil. Så det går att använda för de olika medelvärdesberäkningarna på de olika reflexmätningarna där.

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-01 23:19

galder skrev:Bra tips där Mats. Lade ihop LTAS-mätning före/efter för att se förändringen.
[ Bild ]

Tjusigt. Vid tillfälle kan du få PM:a mig om hur du lyckas lägga två grafer på varandra så där. Det har jag aldrig försökt mig på.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-02 07:37

Jag var ju rätt man att be om det. Då jag inte lyckades hålla isär bildförhållandena beträffande axel-storlek mellan bilderna. I.o.m. att jag i detta fall hade olika skalor på x-axeln (20 resp. 200Hz), så fick jag skala om bilden med 20Hz, då de båda var lika stora. Skulle då förståss, klickat ur ”behåll bildförhållandet” när jag ändrade x-axeln (vilket är gjort på bilden nedan). Då jag har använt 50dB på y-axeln på båda bilderna. På den ovanstående är nu y-axeln med olika mått, och därmed ser skillnaden då lite större ut än det skulle.
Bild
Kan väl lika gärna beskriva tillvägagångssättet här, i andan av att återgälda hjälpsamheten jag har blivit visad, eller hur. Kanske någon annan kan ha nytta av detta?
Det handlar om att använda ett bildbehandlingsprogram som kan hantera (bild), lager.
Själv använder jag ett förhållandevis enkelt program, nämligen nedanstående.
http://www.photofiltre.com/
Specifikt för detta program kan följande steg användas.
1. Öppna bilderna
2. Under "window", välj bild som skall läggas över den andra.
3. Välj "Edit", "Copy"
4. Under "Window", välj återigen bilden som denna "kopia" skall läggas över.
5. Välj "Edit", "Paste". Då har du en bild med ett extra lager.
6. Välj i egenskaperna längst till höger, under "Layer 1", "Opacity" (opacitet/genomskinlighet), 50% i rullningslisten.
7. Har du använt samma förhållande vad gäller t.ex. fönster (ms) i Arta, och volym på förstärkaren, så skall bilden hamna (spot on) korrekt. I annat fall justera genom att dra bilden rätt, alt. Ändra storleksförhållandena som i mitt fall.
8. Spara bilden som fördel med "Save as" i Jpeg-formatet. För flera bilder återupprepa punkterna ovan. Men välj "Opacity" till t.ex. 30% för bild nr 3, o.s.v.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-09-02 08:16

Bara för att vara säker så har jag en del frågor.

Är den undre kurvan efter senaste modifiering?
Är den övre kurvan innan den senaste tidens modifiering men efter utbyte till Satorielement?
Har du motsvarande kurva med helt original L8?

Jag antar att du inte har kurva för original L8. Det vore naturligtvis också intressant att jämför med. Även ljudmässigt. Var bor du?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-02 09:02

Dessvärre så saknar jag kurvor för L8 original, då jag inledningsvis saknade en mätmikrofon, och en bekant på annan ort utförde mätningar på filterlösningar jag tog fram för Satori. Detta var inte en helt problemfri lösning, så jag föll till föga och köpte en mätmik själv. Men under mellantiden så hann jag avyttra originalbasen, så som nämnts, så saknar jag dessvärre dessa kurvor. Vilket grämer mig. Men efter vad jag har förstått från recensioner, så har den en rejäl dipp, liknande övriga beskrivningar av Larsens övriga modeller. Hade jag inte limmat dit en adapter på baffeln, så hade jag förståss kunnat montera ett par originalbasar för att kunna mäta upp det med dem. Men som du kan läsa i ett tidigare inlägg i tråden, där jag har qoutat en recension, där det omnämns en svacka från 1kHz upp till diskanten. Men det var inte i mitt fall den egentliga anledningen, utan den att jag upplever originalbasen som lite luddig och mindre detaljrik.

Som du själv skrev så är den övre kurvan en tidigare variant av filtret med Satoribasar, och den undre hur det nu ser ut, efter ytterligare justeringar.
Jag bor i Motala, och du är välkommen att komma hit och lyssna om du har möjligeten.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-02 09:09

galder skrev:Det handlar om att använda ett bildbehandlingsprogram som kan hantera (bild), lager.
Själv använder jag ett förhållandevis enkelt program, nämligen nedanstående.
http://www.photofiltre.com/

Aha, det var ett till program som behövdes. Toppen. Tack! :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-09-02 19:14

galder skrev:Dessvärre så saknar jag kurvor för L8 original, då jag inledningsvis saknade en mätmikrofon, och en bekant på annan ort utförde mätningar på filterlösningar jag tog fram för Satori. Detta var inte en helt problemfri lösning, så jag föll till föga och köpte en mätmik själv. Men under mellantiden så hann jag avyttra originalbasen, så som nämnts, så saknar jag dessvärre dessa kurvor. Vilket grämer mig. Men efter vad jag har förstått från recensioner, så har den en rejäl dipp, liknande övriga beskrivningar av Larsens övriga modeller. Hade jag inte limmat dit en adapter på baffeln, så hade jag förståss kunnat montera ett par originalbasar för att kunna mäta upp det med dem. Men som du kan läsa i ett tidigare inlägg i tråden, där jag har qoutat en recension, där det omnämns en svacka från 1kHz upp till diskanten. Men det var inte i mitt fall den egentliga anledningen, utan den att jag upplever originalbasen som lite luddig och mindre detaljrik.

Som du själv skrev så är den övre kurvan en tidigare variant av filtret med Satoribasar, och den undre hur det nu ser ut, efter ytterligare justeringar.
Jag bor i Motala, och du är välkommen att komma hit och lyssna om du har möjligeten.

Tack för inbjudan galder. Jag har ju själv bl a L8. De är just nu nerpackade pga flytt. Nu är avståndet för stort, annars hade det varit intressant med en direkt jämförelse. Men passar det när jag någon gång passerar Motala såkommer jag gärna förbi och lyssnar.
Du skriver om en bekant. Gällde det också Satori i L8? Och diskuterades det också i en tråd här på faktiskt? I så fall var det jag som köpte hans SS8545. De sitter nu i en 2,5-vägslösning till ett par OA52LE, alltså väldigt likt L8.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-03 03:33

Jaha.
Hade det inte varit en så stor operation att utföra, så skulle jag ha kunnat koppla in originalfiltret, så skulle jag nog få fram frekvensgången. Det skulle ju ha kunnat vara intressant. Men jag kan ju alltid simulera i Basta, för att se skillnaderna. Men eg. till vilken nytta?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-03 07:58

galder skrev:Jaha.
Hade det inte varit en så stor operation att utföra, så skulle jag ha kunnat koppla in originalfiltret, så skulle jag nog få fram frekvensgången. Det skulle ju ha kunnat vara intressant. Men jag kan ju alltid simulera i Basta, för att se skillnaderna. Men eg. till vilken nytta?

Här på faktiskt är det viktigare vad vi ser än vad vi hör :mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-03 14:02

Jo det är viktigt med korrekt och detaljerad redovisning för granskningen. :)

Gjorde en simulering med L8 filterkomponenternas värden i Basta, och visst finns där en svacka som var omnämnd i recensionen jag quotade tidigare. Impedansvärden är också på ingång så att jag kan mer i detalj studera konstruktionen. Vad jag tror att det handlar om, är att det är ett sätt att hantera basens elementuppbrytning. Alltså ett medvetet val och inte något annat. Elementet skulle kanske egentligen delas redan vid 6 – 700Hz. Så på detta sätt som gjorts, så blev nog resultatet bättre än med en mer traditionell filterkonstruktion. Visst slår det igenom ljudmässigt, men ingen kan väl påstå att det låter illa. Gillar man ljudet som det är, så kan man luta sig tillbaka och njuta. Tankarna om tänket bakom, vet nog det goa gänget från söder, sydväst som väl har varit med vid utprovandet en del mer om. Men dem ser man dessvärre inte ser så mycket ifrån längre.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-13 21:43

Lite nytt.
Fick för mig att justera filtret lite grand. Mäter nu på direktljudet som nedanstående bild. Tänkte att jag skall behålla filtren utanför lådan i fortsättningen. Dessa är ju lite mer komplexa än original så det börjar bli lite bökigt att trycka ner dem i lådan. Tänkte då också byta ut kablaget. Det finns ju en lämplig träplatta på baksidan som kanske kan rymma anslutningar för elementenkablaget. Lite trångt, men anslutningsdonen behöver ju inte vara av det kraftigare slaget.

Förslag på lämpliga kontaktdon och kabel för trånga skrymslen tas tacksamt emot, och lämplig låda för typ 3st kretskort.

Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-14 18:47

Såg på LTAS-mätningen med filter för ovanstående utförande. Att förekommande toppar och dalar motsvarade dessa på kalibreringsfilen, vilket skulle rendera i en rak frekvenskurva där med. Arta har ju som tur är möjlighet för korrigering med kalibreringsfil, så den kurvan skall väl vara rätt så trovärdig. I synnerhet då kalibreringsfiler gäller för mätning upp till 1m avstånd. Vad som sker därutöver är för mig en gåta. Så det börjar verkligen att bli dags att investera i en bättre mätmikrofon med liten toleransavvikelse, så att man kan bekräfta mätresultaten med LTAS-mätningar, med någon sånär tillförlitlighet. Spännande hur den där "medelvärdesberäkningen" för LTAS, visar sig vara så pass noggrann.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-18 17:59

Fortsätter monologen.

Jag justerade lite på filtret, och råkade ut för dold avvikelse i andra vinklar som Peter pratade om i ett inlägg. Visst direktljudet blev ännu lite rakare, men när jag mätte LTAS, så sjönk nivån ihop. Det blev således för stor negativ påverkan i andra vinklar. Fick därför backa till ett steg innan den ändringen.
Jag utförde följande mätningar som jag räknade medelvärdet på och sammanställde i ett diagram, vilket visas nedan. Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis. Ingen sammanställning Peter pratat om, utan bara en ”kul grej”, (tänkte "totalljudet utan rummet"). Såg en intressant iakttagelse på on axis-ljudet, att kurvan steg svagt uppåt. Kanske vad man kan sikta på som kompensation för elementens avtagande nivå off axis, som ju är vad vi lyssnar på.

Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis.
Bild

LTAS
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-19 00:49

galder skrev:Fortsätter monologen.

Jag justerade lite på filtret, och råkade ut för dold avvikelse i andra vinklar som Peter pratade om i ett inlägg. Visst direktljudet blev ännu lite rakare, men när jag mätte LTAS, så sjönk nivån ihop. Det blev således för stor negativ påverkan i andra vinklar. Fick därför backa till ett steg innan den ändringen.
Jag utförde följande mätningar som jag räknade medelvärdet på och sammanställde i ett diagram, vilket visas nedan. Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis. Ingen sammanställning Peter pratat om, utan bara en ”kul grej”, (tänkte "totalljudet utan rummet"). Såg en intressant iakttagelse på on axis-ljudet, att kurvan steg svagt uppåt. Kanske vad man kan sikta på som kompensation för elementens avtagande nivå off axis, som ju är vad vi lyssnar på.

Direktljudet, tak-, golv-, sidoreflexen och on axis.
[ Bild ]

LTAS
[ Bild ]

Jag tycker det är väldigt svårt att kommentera mätningar och resultat jag själv inte har full koll på exakt hur de kommit till. Men mätningarna ser imponerande raka ut. Hur tycker du det låter? Min erfarenhet är att raka kurvor inte alltid behöver låta bäst.

Ja, du kan kompensera fallande energi off axis genom extra tillskott on axis, för ett balanserat totalljud. Men jag är inte säker på att det alltid blir bäst.

Jag brukar försöka justera in direktljudet från högtalaren (det som når lyssnaren i sweetspot först) som jag vill ha det. Och det är inte alltid helt rakt, utan en kompromiss för att försöka kompensera för vissa stereosystemfel. Sen är konstruktionsambitionen att ljudet i andra riktningar ska vara så likt direktljudet som möjligt, för bästa möjliga balans i totalljudet. Men det får bli vad det blir. Jag justerar inte totalljudet på bekostnad av direktljudet, utan totalljudet får bli en konsekvens av konstruktionslösningen när jag fått till direktljudet som jag vill. Det tycker jag oftast ger bäst resultat.

mvh, mats

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-19 08:36

Jo så resonerade och gjorde jag också Mats. Frånsett att jag inriktade mig på ett rakt direktljud som du kan se i ett inlägg ovan. Så utgångspunkten har varit så rakt som möjligt för direktljud och totalljud. Nu blev konsekvensen av att övriga uppmätta vinklar hölls så pass samlade kring direktljudet att denna s.k. totalljudskurva (utan rummets inverkan) också såg så pass rak ut. Detta fick mig nu att sluta att fundera på ytterliggare justeringar. Så nu känner jag mig redo att köpa hem material och färdigställa skapelsen. Det blir ju bra så här framåt det analkande höstrusket att bara kunna sitta och lyssna på musik.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-19 16:43

Mats skrev,
Hur tycker du det låter? Min erfarenhet är att raka kurvor inte alltid behöver låta bäst.

Vi har nog lite olika smak där. T.ex. med svackan innan jag nu senast fick backa i version, så upplevde jag en värme i ljudet, vilken i.o.f.s. var behaglig. Men inte vad jag eftersträvar trots allt. Sådana intryck hänför jag till skalan färgat ljud. I min värld så måste det vara rak kurva för att det skall bli neutralt. Som jag nämnt tidigare, så vill jag inte påverka ljudet med att förändra nivån på originalljudet, genom att införa svackor eller toppar, vilket då färgar ljudet.
Jag tycker nu att jag inte kan säga att jag har en specifik klang, utan inspelningen i sig avgör hur det låter. I.o.f.s. så hade jag en version tidigare som jag skulle ha kunnat leva med, där jag upplevde ljudet som torrare, med lägre diskantnivå, vilket lät på något sätt lyxigt, med hög detaljgrad utan att låta diskantrikt, men nuvarande version är jag riktigt nöjd med, som en bra musikförmedlare kanske.
Får läsa din tråd hur det utvecklar sig där. Kul med avancerad utveckling av en inte så vanlig konstruktion.

Ett urval artister jag lyssnar på emellanåt. De är inte utvalda p.g.a. att inspelningarna är speciellt bra, men det förekommer också. Sedan är det väl lite blandad musikstil inom genren. Samtliga finns på Tidal, hur länge det nu finns kvar. Läste häromdagen att Tidal gick back med närmare en kvarts miljard, så det låter lite oroväckande. I synnerhet som det har ryktats att Jay-Z har letat köpare för bolaget.

NAO
Izzy Bizu
Kilo Kish
Lady Moon & the Eclipse
Siraj Nuri
Nonku Phiri
Maria Mena
Judith Hill
Rox
Adesuwa
Avery Sunshine
Monique Bingham
Tiffany Gouché
Zaki Ibrahim
Tasha's World
Yuna
Y'akoto
Wayna
Such
Sonique
Muhsinah
Martine Girault
Lulu James
Ledisi
Léa Castel
Kika Santos
June marieezy
Jhené Aiko
Jetta
Full Crate X Mar
Erika Mazyck
Emily King
Emily Kay
Anna Sise
Laura Mvula
Selah Sue
Lady Daisey
Gina Carey
Ella Eyre

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 19:51

8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-19 20:17

Nattlorden skrev:8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!

+1

Lite smakprov. Nytt för mig. En ny musikalisk värld.

Tippar att resten också håller hög klass. Time for Africa to enter the scene.

Tackar och bugar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-19 20:51

Nattlorden skrev:8O helt sanslöst! En så lång lista och jag har inte hört talas om någon alls!

+1. Jag hade i alla fall Laura Mvulas första på NAS:en. Tack för roliga tips.

mvh, mats

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-19 21:12

Denna får bli en syntes av två världar. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2016-09-20 18:42

Visst är det intressant (eller är det bara jag som tycker det) att det låter ruggigt bra med Tom Jones och Laura till synes sjungande Shure mick:ar (eller är det inte Shure?).
SM58 eller trådlösa dito har ju en frekvensgång som knappt klarar HiFi normen och distar lite mer än normalt i presensområdet.
Varför låter inte en "renare" småmembran kondensator mic lika bra...Normalt?

Off topic - ber om ursäkt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-21 08:17

Mikrofoner för närmickat scenbruk är kontruerade för just den applikationen. Sångmikrofoner har ju ett visst stuk för att ge önskat sound. Vi vet heller inget om hur mycket processning som är gjord i mixningen. Det är ju ett annat sätt att sjunga närmickat än när Pavarotti står 1.5 m från mikrofonen. Tycker Tom Jones låter lite ringrostig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-22 20:57

petersteindl skrev:

+1

Lite smakprov. Nytt för mig. En ny musikalisk värld.

[ YouTube ]

Tippar att resten också håller hög klass. Time for Africa to enter the scene.

Tackar och bugar.

Med vänlig hälsning
Peter

Lea Castel sjunger ju delar av melodin "shouting from rooftop, write it on the skyline" (låten heter Impossible), eller så vet man kanske inte vilken som var först?
Det sista gänget du länkade till (Monique Bingham, Black Coffee) var duktigt bra faktiskt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-09-24 17:34

Nu har det kommit ett litet paket mad kablar och lite annat smått.
Innan dess så hann jag med att justera diskanten en aning.
Rätade ut dippen vid omkring 8kHz, och sänkte nivån > 9kHz, i syfte att räta ut nivåerna.
På förra utförandet så följde nivån med ned för frekvenser > 9kHz, vilket nu då skall vara åtgärdat.
Föregående utförande och det nya kan ses nedan. Vilken som vilken av dessa ser ni nog, (men för de med svaga ögon så är det senaste utförandet den undre kurvan).

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-30 07:24

Vad tycker du hände ljudmässigt i den senaste modifieringen? Vilken justering var det du ville åstadkomma? Det blev imponerande rakt. Men själv tycker jag inte alltid det blir bättre ljud när jag krånglar till filtret ännu mer.

mvh, mats

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati