Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag kanske borde skicka vikten också? Vad tror du Thomas?
Hann inte testa super-huset igår, så det får bli fredagsnöjet.
Jag har funderat på om man bör eller till och med skall avmagnetisera MM-husen ibland?
Jag har apparatur från det (i urmakeriet).
Morello skrev:[vimeo][/vimeo]Flint skrev:Morello skrev:Det ser nästan ut som att dom ligger i motfas - har du en inverterande signalkedja, Flint?
Nej. Passiv RIAA-korrektion mellan två steg icke inverterande OPA2134.
Jag hade nästan räknat med ECC någonting, men det där ser ju fint ut.
paa skrev:Vinylcalle skrev: Lite synd med locket bara, du för övertyga dig om att Linn har rätt att det ska vara av vid spelning![]()
MvH Carl
Det fungerar principiellt helt olika om man har en spelare av plintmodell, där locket ligger på plinten som är fäste för tonarm och tallrikslager, eller om man har ett avfjädrat innerchassi, där locket ligger bara på sargen.
Om man har locket frikopplat från tonarm och tallrik så har man god nytta av den akustiska isolering som locket ger av akustisk återkoppling.
Morello skrev:Nä det går ju inte. Jag spelar in i mitt kontor och där har jag ingen medhörning, så det blir aldrig någon akustisk återkoppling.
Morello skrev::mrgreen:
Jag kan ju ställa en virveltrumma bredvid och slå en virvel.
Morello skrev:Jag kanske borde skicka vikten också? Vad tror du Thomas?
Hann inte testa super-huset igår, så det får bli fredagsnöjet.
Jag har funderat på om man bör eller till och med skall avmagnetisera MM-husen ibland?
Jag har apparatur från det (i urmakeriet).
Thomas_A skrev:Ja nu har jag försökt ställa in lite. Tyvärr verkar inte OM40 trivas så bra - får lite distorsion från testsignaler. .....
Laila skrev:paa skrev:Vinylcalle skrev: Lite synd med locket bara, du för övertyga dig om att Linn har rätt att det ska vara av vid spelning![]()
MvH Carl
Det fungerar principiellt helt olika om man har en spelare av plintmodell, där locket ligger på plinten som är fäste för tonarm och tallrikslager, eller om man har ett avfjädrat innerchassi, där locket ligger bara på sargen.
Om man har locket frikopplat från tonarm och tallrik så har man god nytta av den akustiska isolering som locket ger av akustisk återkoppling.
Har testat ett otal varianter å hos maj, med mina öron har det alltid ljudit bättre med
locket av, oavsett spelartyp . . . typ*
*Ursäkta tautologin.
Jansson skrev:Laila skrev:paa skrev:Det fungerar principiellt helt olika om man har en spelare av plintmodell, där locket ligger på plinten som är fäste för tonarm och tallrikslager, eller om man har ett avfjädrat innerchassi, där locket ligger bara på sargen.
Har testat ett otal varianter å hos maj, med mina öron har det alltid ljudit bättre med
*Ursäkta tautologin.
Jag har mycket svårt att förstå hur ett skivspelarlock skulle kunna ha någon positiv effekt.
I så fall skulle locket fungera som en vibrationsdämpare från grammofonens egna vibrationer och stomburna vibrationer?
Laila skrev:oavsett spelartyp . . . typ*
*Ursäkta tautologin.
Thomas_A skrev:Jansson skrev:Laila skrev:
*Ursäkta tautologin.
Jag har mycket svårt att förstå hur ett skivspelarlock skulle kunna ha någon positiv effekt.
I så fall skulle locket fungera som en vibrationsdämpare från grammofonens egna vibrationer och stomburna vibrationer?
Locket dämpar stående vågor mellan skivtallrik och tak som sätter skivan i vibration. Har mätt med och utan lock och spelandes ett tyst spår + sinussvep i högtalarna. Lock på var något bättre att dämpa de stående vågorna. Alternativ: dämpa i taket ovan skivspelaren. Tjockt!
Thomas_A skrev:Ja nu har jag försökt ställa in lite. Tyvärr verkar inte OM40 trivas så bra - får lite distorsion från testsignaler. Shure trivs bättre och har rattat in överhörning till -32/-32,1 dB för att få det lika.
En gammal klassiker kommer här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Morch.wav
Den med Akito-Armen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... h%20me.wav
Tyvärr lite olika nivå, men ändå. Två fundamentalt olika tonarmar - hör ni skillnad?
Morello skrev:Omöjligt att jämföra utan att först fixa nivåerna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster