LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Re: LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Inläggav BPM » 2016-09-03 10:10

Hehe.. Började denna tråden med ett önskemål om att diskutera LTS-högtalaren för sig utan att dra in jämförelser med Ino..men...jag lever inte riktigt som jag lär..*s*
Högtalarna är lastade och om 10 minuter blir det mer än 20 mil enkel resa till den närmaste pi60-ägaren jag känner.. Nu ska här jämföras..

Jag vet att bättre och sämre är subjektivt och att det normalt anses att jämförelser mellan högtalare leder till att man får svårt att avgöra vad som är "bäst" utan fokuserar på skillnaderna men just skillnaderna är ju vad jag är nyfiken på. Så även min vän med pi60 (som inte finns på faktiskt men ändå ville hållas anonym.. Håller ni koll på varandra, Ino-ägare? *s*) som aldrig lyssnat till 3-vägaren men som har ägt F1.

Lär komma hem sent men om någon är intresserad så kommer lite intryck senare.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-09-03 11:02

Kul!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-03 11:17

Mycket spännande, eftersom Ino-ägare tycks ha en tendens att börja med piP och sen byta upp sig inom familjen, vad händer med en bastard? :wink:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 11:24

Klockan hann bli nästan 03 i morse innan jag var hemma.. Sjukt trevlig dag och jäklar vad mycket ny musik jag har att lyssna på nu. Ett av frustrationsmomenten i musikintresse.. All fantastisk musik som man inte känner till existerar.

Högtalarna, ja.. Jodå, det finns en del skillnad..och de var på ett plan där man knappast skulle ha problem att direkt säga vilken högtalare som var vilken om man lyssnade blint. Bättre eller sämre lägger jag mig inte i (eftersom jag inte vet vad som är rätt och fel blir det i mitt fall rent subjektivt) men att båda spelar trevligt och i min smak står klart.
Systemet som drev högtalarna ska jag på begäran inte beskriva i detalj men en rätt typisk Ino-drivning med ett minimalistiskt försteg, ett kraftigt slutsteg och en separat D/A-omvandlare i en rätt hög prisklass. Rummet var inget Ingvar-rum på något vis men lät bra. Aco-skivor i transparent tyg bakom högtalarna, ganska väggnära placering. Stooora mattor av typen som har lång lugg. Ett källar-rum så det låter inte riktigt som hos mig, men inte alls boomigt eller konstigt som jag upplevt i andra sammanhang. Det funkade inte att ha högtalarna bredvid varandra och pi60 stod lite närmare väggen än vad jag ville ha LTS så vi tejpade golvet och flyttade helt enkelt runt på grejerna efter nån trekvart i stöten.. Bananer är en bra uppfinning men A/B-jämförelser blev det inga. Inte heller några kalibreringar av nivåer osv så knappast vetenskapligt.
pi60 är byggda 2009 och han är andra ägaren. Det finns bilder på tillställningen men de publiceras först efter tillåtelse. Vi hade diskussion om hemlighetsmakeriet men även om jag inte riktigt förstår varför så stod det ändå klart att det var som det var..

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur det lät..och de skillnader som förelåg (och gör det gärna om någon är intresserad) men kör den kortare versionen först.
Rent klangligt så fanns vissa skillnader. Midbasen är något mer uttalad i pi60, lite mer rytm, men längre ner känns basen stramare (snabbare) med bättre hugg i LTS. Nu har ju mina filtermodden vars syfte är att ta ner nivån lite i värmeområdet så kanske vore det omvänt med ett par omoddade LTS. Överlag så föredrog jag nog basen i LTS. De kombinerade kraft när det behövdes med mindre löst hull.
I diskanten gav pi60 mer, nivån kändes lite högre från vad jag misstänker kan vara runt delningen och en bit upp. Det är inte så att LTS är inbäddade på något vis men diskanten i pi60 verkade alltså lite mer i fokus än på LTS. Detaljhanteringen var något lite märkligt med.. Så märkligt att vi letade upp flera spår där vi visste att denna typ av ljud fanns med. Vi kan tänka oss en pingisboll som studsar på ett bord.. Den typ av ljud så liksom ebbar ut.. På pi60 så var varje studs lite tydligare initialt, men i takt med att ljuden blev svagare så blev förhållandet annorlunda och vi tyckte nog båda att vi kunde urskilja ytterligare någon studs mot slutet i LTS.
Även i mellanregistret spelade båda mycket fint. Instrument låter äkta i LTS men även i pi60 som även får dem att låta lite större. Röster är samma visa. Låter verklighetstroget i LTS men i pi60 tar de lite större plats och ligger lite längre fram i ljudbilden. Vissa små smackljud och andetag hajar man till på när man lyssnade på pi60 (som man inte tänkt på med LTS) men när man väl har hajat till på dem en gång så hörs de tydligt även i LTS.

Den stora skillnaden upplever jag är i hur högtalarna sprider. Ingen av dem har problem med att få ljudet långt utanför eller bakom högtalarna men pi60 gör något som får upplevelsen av höjd att skilja sig en del. Sångare låter helt enkelt längre. På inspelningen "Are we there yet" med Sara.K och Chris Jones så vet jag att både Sara och Chris sitter på varsin stol och så låter det med LTS. Med pi60 låter det jämförelsevis som att de står upp. Allt hamnar lite högre upp. Rätt eller fel? Ingen aning, men trevligt är det. De kommer även lite närmare.
Samma sak med t.ex "Mea Culpa" av Mike & The Mechanics. Där finns ett ljud som upprepat slår 3 gånger. En gång utanför vänster högtalare, sedan i mitten och till sist utanför höger högtalare. På LTS är alla tre ljuden på samma vertikala plan, men på pi60 hamnar "mittenljudet" också högre upp i ljudbilden.
Något med höjden fascinerar och gör lyssningen mer spännande med pi60. Jag fick lite känslan av att det var på bekostnad av djup. Som om du har scenen som en skiva som man tiltar i bak-kant..och där trummorna längst bak alltså kommer framåt/uppåt.. Coolt.

Dynamiskt är de sjukt bra båda två. Jag har haft stora JBL-högtalare som hade dynamik som forte, men både pi60 och LTS kan smälla till så man tänker "herrejösses" men de klarar det med ett lugn..(hur beskriver man det??).. De låter helt enkelt inte stressade och kan växla mellan dynamiska utbrott och business as usual helt utan att det låter annat än rätt. JBL lät lite stressade mest hela tiden i jämförelse..

Hursomhelst så är väl sammanfattningen att LTS är stramare i basen med samma (mer?) tyngd, lite mindre öppna i övre mellanregistret/nedre diskanten (men där grejerna ändå finns med) och med en sämre dynamik uppåt men nästan bättre neråt.
De övergripande skillnaderna (och de är inte jättesmå) är lite förvånande. Ino är ju sinnebilden av korrekthet men i jämförelse med LTS så är de mer utagerande och spektakulära. LTS gör inga fel som går lätt att peka ut men de är helt enkelt lite "gråare" än pi60 i en inte direkt (A/B) men ändå närliggande jämförelse. Ägaren till pi60 höll med förbehållslöst, men hade knappast innan jämförelsen sett på sina Ino som "spektakulära" och jag har knappast sett LTS som "grå" och antagligen är det så att Ino är det korrekta och LTS helt enkelt är lite försiktigare.
Jag lyssnar till LTS hemma igen nu och tycker inte att de är försiktiga utan öppna och dynamiska.. Jämförelser är farliga grejer.

pi60-ägaren skulle inte, pengar aside, byta sina högtalare mot LTS men menade att hade han inte redan haft pi60 så hade han säkert kunnat leva med 3-vägarna.. Själv hade jag hellre haft pi60 jag med.. De är lite roligare i en direkt jämförelse.
Framförallt så stod det klart hur j-a fula LTS är.. pi60 har jag aldrig sett som en bildskön högtalare men i verkligheten är de fantastiskt snygga. LTS såg även i det andra rummet ut som stora klossar...
Två bra högtalare alltså. Men pi60 är nog mer överlägsen än vad denna lilla jämförelse visar. Lite fram och tillbaka beroende på musiken som spelades men totalt fick de mer och mer fördel ju längre man lyssnade och edgade alltså ifrån mot slutet. Om de börjar så efter 7-8h lyssning så fortsätter säkert trenden och efter två veckor vore det nog inget snack längre. Men, som sagt, vad som verkligen ÄR bättre eller sämre får väl mätningarna visa.. :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2016-09-04 14:26

Intressant läsning. Tack för din redogörelse! :-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-04 14:43

Japp, intressant läsning, LTS-klossarna verkar onekligen vara ett fynd synd att de är så sällsynta. Ino-burkarna bekräftar ju sitt rykte i ovanstående analys, tyvärr är de väldigt långt från fynd med tanke på prisnivån. Man har ett rejält knippe med intressanta högtalare att välja mellan när man kommer upp i de priserna. Men det låter som att man får vad man betalar för i alla fall. :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 15:12

Det jag tycker är lite märkligt är att förhållandet mellan högtalarnas egenskaper är precis tvärtom vad jag trodde innan.. En ensam 8" i mellanregistret trodde jag skulle innebära sämre upplösning än i det erkänt fina 6.5"-elementet som sitter i LTS men i övre mellanregistret fanns en trevlig öppenhet i pi60 som vid en jämförelse saknas lite i LTS. Nästan som om det fanns en liten höjning där i pi60, men då jag sett att de mäter snyggt så är väl helt enkelt LTS lite återhållna. Återigen, de upplevs inte så tagna för sig själva.
Samma med basen.. Där trodde jag att pi60 skulle åka 8:or runt LTS då man läst en del om hur kapabla de är även på egen hand..men där imponerade istället LTS med en stram, ren men ändå dynamisk och tung återgivning. Betydligt mäktigare än vad jag upplever i mitt rum men det var ju en del skillnad i drivning med. Jag har ju mina basar att ta till när det kniper.

En grej med både pi60 och LTS är att man lägger fokus på det viktiga. Jag har faktiskt inte hört så jäkla mycket i den prisklassen där t.ex pi60 ligger men konstigt nog har jag en del erfarenhet av riktigt dyra system. Jag har lyssnat på både elektrostater och dynamiska högtalare i prisklassen 100k+ ofta och länge och där sitter man hela tiden och imponeras av hur bra det låter. Med LTS och pi60 tänker man snarare "Vilken förbannat bra låt" än "Vilket förbannat bra ljud"..

Kul ändå att det inte på något vis handlade om slakt, utan mer om lite olika karaktärer där höjderna i pi60 nog ändå nådde lite högre än i LTS, men där inte heller sistnämnda ställde till några hyss oavsett vad vi spelade. pi60 lät dock för det mesta som en lite större högtalare trots att den i verkligheten är mindre, och, som sagt, med mer drag under galoscherna. LTS redovisar fint vad som händer men saknar lite "känsla" i jämförelse. Fanken va svårt det är att beskriva vad man menar när det kommer till ljud..

Ah well, jag har som sagt dålig erfarenhet av högtalare i prisklassen mellan 20-40k men om det som sägs om pi60 stämmer så känner jag att även om det finns bättre grejer så skulle nog inte 3-vägarna skämma ut sig i prisklassen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-04 15:52

Nej nu jävlar, nu har du fel på dina personliga upplevelser :wink:

Ne men jag instämmer i en del av det du tyckte, dock skulle jag säga att skillnaden mellan LTS f1-v1 och Ino pi60 är att allting den senare gör upplevs mer "rätt" och behagligt i längden.
Alltså det är summan av skillnaderna som ju är det intressanta (tycker jag) och summan är den att pi60 upplevs som mer musik och detaljer.

Jag har nu lyssnat på dessa två högtalare i olika rum men vid flera tillfällen och långa stunder, så viss påverkan från dom olika rummen påverkar ju naturligtvis mina intryck.
Men genomgående så brukar man kunna höra tendenserna som olika högtalare har i olika rum också, så det är inget problem egentligen, man får ändå en uppfattning i alla fall. :)

Om man ska in på detaljer så tycker jag nog liknande som du BPM men med skillnaden att Ino pi60 har en bättre förmåga att plocka fram detaljer i samtliga register, men utan att dom för det "står ut" - allting bara är där i rätt mängd och klart hörbart om man vill höra det.
Och att pi60 har en ljudbild som är aningens djupare, bredare och högre och detta fenomen med att ljudbilden går i en båge har jag aldrig upplevt hör ihopp med pi60.
Det brukar kunna uppkomma i vissa rum, har nog något med tak och golvreflexen att göra ?! Kanske LTSf1-v1 har någon slags fördel där att den blir lite mindre lidande av dessa reflexer på det viset att ljudbilden lyfter ?! :)
Och sist men inte minst, LTS f1-v2 går att kräma på med märkbart mer i basen :)
Jag tror nog att även mot pi60s så är skillnaden märkbar i fråga om att kunna flytta luft, den flyttar garanterat mer luft än pi60s men frågan är om skillnaden nu är så liten att man märker den ?!

Hur som, grattis till sjukt bra högtalare ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-04 16:41

Själv valde jag mellan LTS 2v-f1 (som ju är topparna i LTS F3) och Ino piP. Frågade IÖ om skillnaden och hans svar räckte för mitt beslut. LTS-högtalarna var tillkomna på ett annat vis än Ino-högtalarna. Skillnaden i utvecklingstid var betydande, minst sagt. Detaljerna på Ino är långt mera genomarbetade. LTS-högtalarna är väl delvis resultatet av att en del element som inte passade i Ino’s sortiment kunde användas? Ungefär som pK där elementen inte var riktigt rätt för Bremen.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 16:51

DVD-ai skrev:Nej nu jävlar, nu har du fel på dina personliga upplevelser :wink:

Ne men jag instämmer i en del av det du tyckte, dock skulle jag säga att skillnaden mellan LTS f1-v1 och Ino pi60 är att allting den senare gör upplevs mer "rätt" och behagligt i längden.
Alltså det är summan av skillnaderna som ju är det intressanta (tycker jag) och summan är den att pi60 upplevs som mer musik och detaljer.

Jag har nu lyssnat på dessa två högtalare i olika rum men vid flera tillfällen och långa stunder, så viss påverkan från dom olika rummen påverkar ju naturligtvis mina intryck.
Men genomgående så brukar man kunna höra tendenserna som olika högtalare har i olika rum också, så det är inget problem egentligen, man får ändå en uppfattning i alla fall. :)

Om man ska in på detaljer så tycker jag nog liknande som du BPM men med skillnaden att Ino pi60 har en bättre förmåga att plocka fram detaljer i samtliga register, men utan att dom för det "står ut" - allting bara är där i rätt mängd och klart hörbart om man vill höra det.
Och att pi60 har en ljudbild som är aningens djupare, bredare och högre och detta fenomen med att ljudbilden går i en båge har jag aldrig upplevt hör ihopp med pi60.
Det brukar kunna uppkomma i vissa rum, har nog något med tak och golvreflexen att göra ?! Kanske LTSf1-v1 har någon slags fördel där att den blir lite mindre lidande av dessa reflexer på det viset att ljudbilden lyfter ?! :)
Och sist men inte minst, LTS f1-v2 går att kräma på med märkbart mer i basen :)
Jag tror nog att även mot pi60s så är skillnaden märkbar i fråga om att kunna flytta luft, den flyttar garanterat mer luft än pi60s men frågan är om skillnaden nu är så liten att man märker den ?!

Hur som, grattis till sjukt bra högtalare ;)

Tack :)
Nu har jag dock 3v-f1 och inte f2..som ju är en hel del mer kapabla i basen. Redan 3v-f1 ger dock mer än vad jag behöver, och i det aktuella rummet så spelade även de stramare än pi60. Nu har jag som sagt Ingvars modifiering och de stod också lite längre ifrån väggen än pi60 så kanske hade de stramat till sig lite om man flyttat ut dem.
Konstigt detta med jämförelser.. Att pi60 låter mer "rätt" är kanske sant, men jag behöver nog lite mer tid med dylika innan jag kan göra den bedömningen. Jag vet ju inte vad som är rätt.. Jag tycker LTS låter "rätt" när man inte jämför, men pi60 spelar alltså ut lite mer, och är lite mer öppna och större i ljudet.
När det kommer till detaljerna så presenteras de alltså lite olika. Jag hör ingenting i pi60 som inte hörs i LTS men jag behöver ha observerat dem i pi60 innan jag vet vad jag ska lyssna efter.. pi60 plockar fram grejerna lite lättare. Däremot så fanns alltså exempel på där de riktigt små och svaga detaljerna istället upplevdes lättade att följa med LTS. Ytterligare ett exempel är trummorna som hela tiden ligger bakom i Steely Dan:s "Gaslighting Abbey" som kändes tydligare och mer fria på LTS.
Intressant att du kallade spridningen jag upplevde ifrån pi60 för "regnbåge". Det passar riktigt bra till hur jag upplevde det. Det var däremot ingenting som störde på något vis, utan snarare bidrog det till vad jag kallar "spektakulärt" och till det som gjorde pi60 roligare att lyssna på.

Jag tror som sagt att skillnaderna över en längre tid skulle tala ännu mer till pi60:s fördel. Jag hade ju rätt många timmar framför LTS innan jag kom till pi60 men de lät inte i de nya omständigheterna som de gjorde i det visserligen välljudande men ändock källarrummet. Nu blir ju nästa grej att testa pi60 hemma.. Någon som känner sig manad? *s*

Det roligaste var nog när pi60-ägaren på ett vis jag kan köpa säger att han föredrar sina pi60 (tack och lov för det) men att han alltså trodde sig kunna leva med ljudet LTS ger om han inte haft pi60 att jämföra med.
Jag, för min del, ska nog däremot inte lägga så mycket energi på högtalare längre. Visst, pi60 skulle smaka fågel men LTS i mitt rum spelar så jäkla skönt att det utan vidare duger. Jag tycker att det låter renare och behagligare hos mig än i källaren. Däremot har jag inte i närheten av samma dramatik och dynamisk smäll så istället för att fundera på högtalarbyte så ska jag fundera på en kraftigare förstärkning. Ett slutsteg till hade jag redan funderat på för att kunna använda minidsp även till delning och inte bara LT som idag, men nu ser jag att jag nog inte ska snåla för mycket på den fronten då det står utan tvivel att ett bra sådant skulle ge fördelar även när det kommer ljudkvaliteten ur LTS.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-04 16:58

RogerGustavsson skrev:Själv valde jag mellan LTS 2v-f1 (som ju är topparna i LTS F3) och Ino piP. Frågade IÖ om skillnaden och hans svar räckte för mitt beslut. LTS-högtalarna var tillkomna på ett annat vis än Ino-högtalarna. Skillnaden i utvecklingstid var betydande, minst sagt. Detaljerna på Ino är långt mera genomarbetade. LTS-högtalarna är väl delvis resultatet av att en del element som inte passade i Ino’s sortiment kunde användas? Ungefär som pK där elementen inte var riktigt rätt för Bremen.

Självklart är det så. Läser man kompendiet så inser man dock snart att nog ligger det en del tankemöda (för att inte tala om specialutvecklade element) även till 3-vägaren (om man jämför med allt annat än Ino). Då Ingvar släppt konstruktionen ifrån sig så känns det även rimligt att anta att han tycker att det är fina högtalare, om än inte lika fina som de han utvecklat för Ino.
Eftersom Ino bland många räknas till det bästa marknaden har att erbjuda (oavsett pris) så borde alltså 3-vägaren vara rätt konkurrenskraftig i jämförelse med en hel del annat..
Vi pratade lite om utvecklingstiden under gårdagen..och jag var lite dryg. "Gör man rätt ifrån början går det fort"...*s*
Men självklart finns hänsyn tagna i Ino som inte tagits i LTS. Dessa hänsyn är nog just de grejer som tydligare visar sig över tid och längd än vid en halv dags lyssning.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-10-23 14:30

Ja men jaha...

Jag har BPM: s LTS are på hemlån nu. Det är kortfattat ett helvetiskt tryck i dem och rent spelar de också. Som piP - ägare är ju jämförelsen milt uttryckt haltande. Sen är de ju stora som bara f*** och lacken i detta fall är... urk. Men Ferrariröda så kanske. :D

Hur som helst. Om jag tar bort det estetiska perspektivet så är pris/prestanda i det här fallet sannolikt helt oslagbart, då även jämfört med beggade piP som är ungefär dubbelt så dyra. Summerat: Ingvar kan!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-23 23:55

Beggade piP är nog inte direkt dubbelt så dyra, 3-vägaren har högre värde än så.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-24 01:18

Detta med beg-marknaden är ju rätt råddigt.. Vad något är värt handlar ju om vad någon är beredd att betala eller vad någon är beredd att sälja för.. En stackare som hamnar i trångmål och behöver snabba pengar innebär att fina prylar ibland slumpas..men har annonsen varit ute och folk sett den är ju ribban lagd. "Hur kan du begära 9k? Jag har minsann sett dem för 4"...

Värdet på LTS sätts inte av ljudet, så mycket står klart. Problemet är väl dels att få vet vad det handlar om och att de är byggsatser med allt vad det innebär. Färdigbyggda filter och färdigbyggda lådor gör ju att ihopsättningen är enkel och kvaliteten på lådorna finns inga tveksamheter om men i dessa WAF-kritiska tider är ju utséende viktigt och finish får man liksom inte till på samma vis som på fabriksbyggda/lackade grejor. Många ljudintresserade skulle nog gärna lira på LTS 3v, men rätt många av deras bättre hälfter skulle nog skrika i högan sky..*s*

Fördelen för eventuellt värde är väl kanske tillgången på marknaden. Finns händigt folk och vill man ha ett par 3v så får man väl betala vad säljaren begär eller skita i det. Chanserna att få tag i ett par är ju lätträknade. Jag lyckades hitta ett par billigt, ungefär hälften av vad piP normalt går för, men det betyder inte som Magnus skriver att det är vad de är värda. Hade jag lyssnat till dem, haft de pengarna och säljaren begärt 10k hade jag nog betalat det också. Jag kan inte tänka mig något som låter bättre för de pengarna heller. I synnerhet inte om man samtidigt har lite yta att fylla ut och ibland vrider ur prylarna lite.. Rätt skönt att kunna njuta lite Gregory Porter på behagliga volymer för att sedan kunna lira Yello så att väggarna skakar med samma högtalarpar.
Men snygga är de inte..

Ferrari-röd låter ju rätt kul dock.. Frågan är väl vad det kostar numera. Att slipa ner en låda är ju gjort på en förmiddag men att få det sista underarbetet och lackeringen gjord på en firma.. Vad kan det tänkas betinga idag? Iofs går det väl plasti-dippa. Blir ju snygg yta men färgen är dyr och ska det täcka ordentligt blir det nog en tusing bara i färg. Fördelen är väl att man kan slita bort det och börja om om man vill byta färg men inte ens en snygg finish kan ju trolla bort den klossiga storleken.
Men för frågans skull.. Vad kostar ett dylikt lackjobb på firma idag? I Kalmartrakten borde väl någon lackutbildning iofs finnas som löser det men generellt?

"eljulio"

Måste säga att jag blev förvånad över ditt rum. Den typen av omgivning för högtalare (om än sagolikt vacker att titta på) borde låta anemiskt och bumligt men det lät bara stort och rent, och utan några störande resonanser i basen. Jag sitter närmare, klangen i min dämpade miljö är tätare, och jag behöver inte förmågan till ljudtryck ditt rum behöver (att spela starkt i ditt rum skulle innebära nivåer där mitt rum lagt buken upp för länge sedan) för party. Redan under mitt korta besök spelades det starkare än jag någonsin spelar hemma. Jag misstänker att du vridit upp lite till sedan dess..*s*
Mitt rum låter skitbra (om rum nu låter. Kanske skapar de, eller inte, förutsättningar snarare än "låter") men med gipsväggar osv så når jag rätt snabbt gränsen där rummet börjar spela med. Du kan vrida upp en hel del mer innan jag misstänker att det blir problematiskt. Att du då inte hittat gränserna med LTS ännu och jag använder dem som toppar över 80Hz i ett mindre rum med kortare lyssningsavstånd gör att jag blivit mer säker på att de är overkill för mig.. Jag klarar mig med mindre. WAF som sagt..

Tackar för att jag får lämna av dem ett tag. Att behöva lyfta de lådorna fram och tillbaks till bilen samma dag hade nog renderat en veckas sjukskrivning..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-10-24 07:01

BPM skrev:Detta med beg-marknaden är ju rätt råddigt.. Vad något är värt handlar ju om vad någon är beredd att betala eller vad någon är beredd att sälja för.. En stackare som hamnar i trångmål och behöver snabba pengar innebär att fina prylar ibland slumpas..men har annonsen varit ute och folk sett den är ju ribban lagd. "Hur kan du begära 9k? Jag har minsann sett dem för 4"...

Värdet på LTS sätts inte av ljudet, så mycket står klart. Problemet är väl dels att få vet vad det handlar om och att de är byggsatser med allt vad det innebär. Färdigbyggda filter och färdigbyggda lådor gör ju att ihopsättningen är enkel och kvaliteten på lådorna finns inga tveksamheter om men i dessa WAF-kritiska tider är ju utséende viktigt och finish får man liksom inte till på samma vis som på fabriksbyggda/lackade grejor. Många ljudintresserade skulle nog gärna lira på LTS 3v, men rätt många av deras bättre hälfter skulle nog skrika i högan sky..*s*

Fördelen för eventuellt värde är väl kanske tillgången på marknaden. Finns händigt folk och vill man ha ett par 3v så får man väl betala vad säljaren begär eller skita i det. Chanserna att få tag i ett par är ju lätträknade. Jag lyckades hitta ett par billigt, ungefär hälften av vad piP normalt går för, men det betyder inte som Magnus skriver att det är vad de är värda. Hade jag lyssnat till dem, haft de pengarna och säljaren begärt 10k hade jag nog betalat det också. Jag kan inte tänka mig något som låter bättre för de pengarna heller. I synnerhet inte om man samtidigt har lite yta att fylla ut och ibland vrider ur prylarna lite.. Rätt skönt att kunna njuta lite Gregory Porter på behagliga volymer för att sedan kunna lira Yello så att väggarna skakar med samma högtalarpar.
Men snygga är de inte..

Ferrari-röd låter ju rätt kul dock.. Frågan är väl vad det kostar numera. Att slipa ner en låda är ju gjort på en förmiddag men att få det sista underarbetet och lackeringen gjord på en firma.. Vad kan det tänkas betinga idag? Iofs går det väl plasti-dippa. Blir ju snygg yta men färgen är dyr och ska det täcka ordentligt blir det nog en tusing bara i färg. Fördelen är väl att man kan slita bort det och börja om om man vill byta färg men inte ens en snygg finish kan ju trolla bort den klossiga storleken.
Men för frågans skull.. Vad kostar ett dylikt lackjobb på firma idag? I Kalmartrakten borde väl någon lackutbildning iofs finnas som löser det men generellt?

"eljulio"

Måste säga att jag blev förvånad över ditt rum. Den typen av omgivning för högtalare (om än sagolikt vacker att titta på) borde låta anemiskt och bumligt men det lät bara stort och rent, och utan några störande resonanser i basen. Jag sitter närmare, klangen i min dämpade miljö är tätare, och jag behöver inte förmågan till ljudtryck ditt rum behöver (att spela starkt i ditt rum skulle innebära nivåer där mitt rum lagt buken upp för länge sedan) för party. Redan under mitt korta besök spelades det starkare än jag någonsin spelar hemma. Jag misstänker att du vridit upp lite till sedan dess..*s*
Mitt rum låter skitbra (om rum nu låter. Kanske skapar de, eller inte, förutsättningar snarare än "låter") men med gipsväggar osv så når jag rätt snabbt gränsen där rummet börjar spela med. Du kan vrida upp en hel del mer innan jag misstänker att det blir problematiskt. Att du då inte hittat gränserna med LTS ännu och jag använder dem som toppar över 80Hz i ett mindre rum med kortare lyssningsavstånd gör att jag blivit mer säker på att de är overkill för mig.. Jag klarar mig med mindre. WAF som sagt..

Tackar för att jag får lämna av dem ett tag. Att behöva lyfta de lådorna fram och tillbaks till bilen samma dag hade nog renderat en veckas sjukskrivning..*s*

Jodå, har vridit på rätt rejält och de spelar otäckt starkt utan att börja dista. Fick öppna dörrarna på skåpet bakom soffan då dörrarna började röra på sig och föra lite väsen av sig... Men fortfarande rent. Ja, många faktisktmedlemmar skulle nog klia sig huvudet över att det faktiskt kan låta ok, även i en miljö som min. Men i mitt fall handlar det nog mer om lyckliga omständigheter än någon genomtänkt plan. :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-25 00:50

eljulio skrev:Jodå, har vridit på rätt rejält och de spelar otäckt starkt utan att börja dista. Fick öppna dörrarna på skåpet bakom soffan då dörrarna började röra på sig och föra lite väsen av sig... Men fortfarande rent.

En liten uppmaning till besinning bara.. Jag vet inte exakt vilken modell av Naim slutsteg du använder men även om jag förstått att Naim låter jäkligt bra så är de sällan några "power houses"..och då högtalarna nog tål en hel del mer effekt, i alla fall transienteffekt, än vad Naim-steget är kapabelt att leverera är nog förstärkaren orsaken om du når nivåer där det börjar dista. Går det så långt som till klippning så kan aldrig så tåliga högtalare stryka med..och allt enligt devisen att fler högtalare gått hädan av för lite effekt än av för mycket.
Nu låter det som att jag är orolig..och det är jag inte alls. Det finns gott om folk och företag som inte gör annat än bygger högtalare. Snarare vill jag bara poängtera att den maximala förmågan till ljudtryck nog handlar om annat än högtalarna i dina omständigheter, precis som i mitt fall där inte högtalarna utan rummet talar om när det är dags att lämna volymkontrollen ifred..
Inte för att jag tror att det är något du inte redan haft i beaktande för all del...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-25 05:52

Så vad är planen du då ?

Vänta på att beggade stativare av LTS dyker upp ?
Eller försöka bygga något eget som låter lika bra och investera 300h med att slita håret och ylandes fraser som "Jag vill ju bara ha bra ljuuuuud!!!" ?
:wink:

Jag rekommenderar dig att helt enkelt behålla dom LTS du har, eller rådfråga Ingvar om han har något tips på hur du skulle kunna utforma en ny låda till dessa element och filter.
En låda (eventuellt tvådelad så att den ena kan stå nere på golvet med 8" i) som är sluten och liten.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-10-25 08:44

DVD-ai skrev:Så vad är planen du då ?

Eller försöka bygga något eget som låter lika bra och investera 300h med att slita håret och ylandes fraser som "Jag vill ju bara ha bra ljuuuuud!!!" ?

Jag rekommenderar dig att helt enkelt behålla dom LTS du har, eller rådfråga Ingvar om han har något tips på hur du skulle kunna utforma en ny låda till dessa element och filter.
En låda (eventuellt tvådelad så att den ena kan stå nere på golvet med 8" i) som är sluten och liten.

Nu vet jag inte om du frågar mig eller BPM. Men jag ÄR nöjd med min piP:are. Men nog kommer det att låta väldigt tunt utan dessa bestar hemma. Får se vad jag ska göra... 8)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-25 13:33

DVD-ai skrev:Så vad är planen du då ?

Menar du mig så tror jag inte att LTS 2v är vägen framåt.. De hade jag redan byggt av 3v i så fall men det vore att göra en bra högtalare sämre. 6.5" LTS-elementet är fortfarande ett fantastiskt mellanregister men i konkurrensen är det inte en lika bra bas.
Att börja bygga om dem till något annat är nog inte aktuellt heller. De är ju som de är av en anledning, och att försämra något ligger inte för mig. Då är det bättre att vänta in dagen då de kanske behövs igen eller man prioriterar annorlunda.
Visst är jag sugen på att bygga något..men blir mer och mer införstådd med att det nog är lönlönst. Jag har börjat lära mig grunderna i filterkonstruktion och har skaffat en basic mätutrustning men att med de förutsättningarna bygga något som ska ersätta LTS i vardagsrummet begriper jag ju är omöjligt.. Jag börjar i mindre och billigare skala och försöker lärá mig mer under resans gång. En dag så kanske, men som du skriver så vore nog ett eget bygge med sådana ambitioner bara en brant nerförsbacke mot desperationen..
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra riktigt. Jag har ju redan en kombination av bra saker i LTS och bas-systemet.. Tyvärr så klarar jag ju mig med en av de två då LTS klarar sig på egen hand och basarna klarar av mindre "toppar" och även om mitt läge hemma är bättre än någonsin när det kommer till frihet i ljudsvängen så känner jag själv att LTS nog är för stora för miljön de huserar i. Efter att eljulio nämnde ferrariröd så skakade det till i skallen lite för all del..och klarar man att få hjälp med en riktigt fin finish för kanske 3-4k så är totalen fortfarande en helt sjuk ljud per krona-faktor men med lite eftertanke blir de ju inte mindre för att de är snygga..
Jag försöker hitta något litet som låter tillräckligt bra ner till 120Hz, eller 140..eller 80..beroende på storleken (men har inga direkta kandidater för stunden.. Har inte funderat så mycket) och vad som händer med LTS får jag väl se. Kanske sätta dem på hjul och ha dem under trappen.. Då kan man rulla dem på plats om man vill finlyssna på lite högre nivåer..vilket i princip aldrig händer.. Kanske tar man steget och lackar dem snygga och sedan får de putsas på ibland där de står på förvaring i väntan på framtida bruk (ovanliga grejer så rätt kul att äga även om de inte används). Eller hamnar de nånstans där de behövs bättre. Det finns inga planer..
Ljudminne är ju märkligt.. Körde precis innan jag kopplade in LTS hemma första gången med basarna och mina små slutna 5L-lådor med dubbla Aura NS3 och en Vifa-diskant i varje.. Det var verkligen som natt och dag, inte bara i storlek och kraft utan även i ren kvalitet. Nu har jag kört på Aura igen, delade vid 140Hz..och nu efter några dagar har intrycken av LTS ebbat ut och jag börjar tycka att det låter riktigt j-a bra...*s* Visserligen finns till skillnad ifrån med LTS musik som fungerar bättre än annan men det jag lyssnar på är normalt ganska välinspelat så det är inget större problem.
Man får se vad som händer. Händer mycket på jobbet (och även runt omkring) nu så ljudet är inte prio 1.

Insett att det nog är bas-systemet som ställer till allt.. Utan dem hade jag inte ens kunnat tänka mig en högtalare för vettiga pengar jag hellre haft än LTS..men tillåter bara rummet det ena eller det andra använder jag hellre basarna.. Det där med riktigt oansträngd bas rakt ner i källaren är beroendeframkallande. Har man haft det klarar man sig inte utan..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-25 13:42

Vi är ju några som föreslagit just att bygga om de du har och att göra det efter tillgänglig ritning. Vet att du inte vill detta, men måste säga att jag fortfarande inte hänger med i resonemanget om varför det vore en dålig idé. Vad är det som skulle bli sämre? Du skriver i inlägget att du letar efter något som kan ta vid vid 80, 120, 140 Hz. Ja, det har du ju i så fall.

Att välja en beprövad konstruktion som är närbesläktat med det du har och är skitnöjd med känns så fantastiskt mycket mer riskfritt än att börja jaga andra konstruktioner.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-25 14:07

shifts skrev:Vi är ju några som föreslagit just att bygga om de du har och att göra det efter tillgänglig ritning. Vet att du inte vill detta, men måste säga att jag fortfarande inte hänger med i resonemanget om varför det vore en dålig idé. Vad är det som skulle bli sämre? Du skriver i inlägget att du letar efter något som kan ta vid vid 80, 120, 140 Hz. Ja, det har du ju i så fall.

Att välja en beprövad konstruktion som är närbesläktat med det du har och är skitnöjd med känns så fantastiskt mycket mer riskfritt än att börja jaga andra konstruktioner.

Att bygga om dem till 2v skulle försämra dem kraftigt upp till 300Hz nånstans. Som rent topp-system så ja, skillnaden vore mindre då, men 3v är ju en mer komplett högtalare än 2v (såklart). Det bär emot att ta något som är bra och bygga något sämre (men säkert fortfarande bra, för all del..) av dem för att komma ner i storlek. 3v är inte bara bättre i basen utan mer kompetent än 2v högre upp i registret än så. Jämfört med de små högtalare jag också spelar med så vill jag påstå att bidraget ovanför delningen (som i 3v:s fall varit 80Hz) gör en rejäl skillnad till det bättre. Att då alltså bygga sämre högtalare av dem känns inte rätt oavsett om det skulle ge mig vad jag behöver. Bättre att i så fall alltså behålla dem som de är och köra på något annat.
Jag förstår inte att ni inte förstår men så kan det vara ibland.. :wink:

Men iofs så skulle ju inte 3v förstöras av processen. Man kan ju alltid bygga tillbaka grejerna i 3v-lådan och återställa dem om man skulle få andra förutsättningar framöver. Finns som sagt inga spikade planer nu.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-10-25 15:48

Ino ip kanske vore något för dig, toppversionen av pip. Riktigt små och bra!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-26 01:02

RMA skrev:Ino ip kanske vore något för dig, toppversionen av pip. Riktigt små och bra!

Jo, de är riktigt små. Har ägt piP (och iP-lådor som aldrig testades) och de är fina högtalare. Ingen match mot LTS, i alla fall som fullregisterslådor, men kanske tillräckliga när man delar dem neråt. Inte så mycket kvaliteten (även om jag tycker att LTS nog är snäppet vassare även där..men det är ju en farlig åsikt här..*s*) men när det kommer till dynamik och kraft så har piP, såklart, inte en sportmössa. Det är ju en mycket mindre högtalare.
De räckte dock för behovet 95% av tiden stående för sig själva och kanske räcker de till 100% om man delar dem. Jag har i en annan tråd där jag beskrev vad jag sökte fått till mig att de inte klarar mitt behov ens delade men jag har märkt något märkligt.. Mitt "behov" beror till stor del på vad jag spelar via..

Kör jag via LTS så spelar jag relativt starkt. Upp till den nivå där rummet s.a.s börjar spela med, och det är tillräckligt för behovet. Spelar jag via Aurabyggena så spelar jag svagare, inom deras comfort zone, men även då är det tillräckligt för behovet..trots att de protesterat om jag spelat som jag gör via LTS..
Kanske är det något med LTS (avsaknad av dist?) som gör att man gärna spelar starkare än det reella behovet?
Jag är dock övertygad tack vare denna episod med utlån av högtalarna och spelande via dubbla 3" att mitt "behov" klaras av mindre grejer än jag trodde. Visst finns då en överkapacitet i bas-systemet men det är ju bara trevligt.. Även med LTS så är ju inte basarna det som sätter gränser men poängen med basarna är inte, har jag märkt, att kunna möblera om i rummet utan att få en balanserad klang även när man INTE spelar starkt.

Ah well.. Man får väl se vad det landar i. Kanske är det iP/piP det landar i igen. Alternativ som rent kvalitetsmässigt klarar mitt "behov" för vettiga pengar finns inte så många, och även om jag tycker att LTS är en mer komplett högtalare så vill jag ju komma ner i storlek och då är det inte så mycket att välja på. Jag är dock jäkligt nyfiken på de "Debut"-högtalare som Andrew Jones utvecklat för Elac. Jag har ägt en Pioneer-modell som han utvecklat, SC-N301, som spelade mycket fint men som var alldeles för trögdrivna och som inte klarade de ljudstyrkor man ibland vill ha (riktigt små dock, och säkert inte dåliga i förhållande til storleken) men i Elac-serien är känslighet såväl som effekttålighet markant förbättrad så kanske är de modellen. Jag tror knappast de rår på piP men vi snackar halva pengen jämfört med ett begagnat par piP även för den större av stativarna i Debut-serien.
Synd, detta med Ino:s andrahandsvärde.. Jag tycker ju att LTS är för stora för mitt rum och mina omständigheter med bas-systemet men jag skulle ändå få svårt att motivera den förmodade mellanskillnaden mellan de stora LTS och de små piP..och inte istället lägga de pengarna på att fixa till finishen på LTS så att de blir vardagsrumsvänliga. Jag vet ju hur jag är, och kanske har jag helt andra prioriteringar om ett år. Gör jag mig av med dem så är det inte helt enkelt att få tag i ett annat par, och bara för att jag råkade få tag i mitt par ganska billigt så finns inget som säger att någon annan LTS-ägare är villig att göra sig av med sitt par för i närheten av samma pengar.

Dock spelar mina Aura bra nog för det nuvarande behovet. Det kanske är så att det landar i piP/iP vad det lider. Jag känner att jag skulle byta ner mig i kvalitet för att komma ner i storlek och har svårt att motivera det när det samtidigt kanske kostar en massa pengar men tids nog kanske jag tycker annorlunda. Eller kanske hon tids nog talar om för mig att tycka annorlunda..*s*
Förmodligen blir de kvar dock. Ett par piP eller motsvarande handlar ju bara om pengar. Bara att köpa. Med LTS måste man först och främst hitta någon som är villig att sälja. Det verkar ju vara ganska svårt...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-26 01:11

Någon som lyssnat till Elac:s "Debut"-serie förresten? De har man ju råd att köpa och samtidigt ställa LTS på förvaring.
Mycket trevlig!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-10-28 09:13

BPM skrev:Någon som lyssnat till Elac:s "Debut"-serie förresten? De har man ju råd att köpa och samtidigt ställa LTS på förvaring.

men är de så mycket billigare än iP? 3000 kr för B5 känns som ganska mycket pengar ställt mot Ino. Jag gissar att de inte kan mäta sig alls vad gäller ljudet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-29 21:56

Kraniet skrev:
BPM skrev:Någon som lyssnat till Elac:s "Debut"-serie förresten? De har man ju råd att köpa och samtidigt ställa LTS på förvaring.

men är de så mycket billigare än iP? 3000 kr för B5 känns som ganska mycket pengar ställt mot Ino. Jag gissar att de inte kan mäta sig alls vad gäller ljudet.

Kanske inte..men jag tycker t.o.m att de små Pioneer kommer rätt långt när ren ljudkvalitet är på tal. Det som imponerar mest med piP, för mig, är inte den maximala ljudkvaliteten (som såklart är god..men där vi fortfarande pratar en " liten" högtalare när det kommer till dynamik tagen för sig) utan snarare att den ger ett stort frekvensomfång (rejält stort sett till storleken) och samtidigt inte kinkar med en brik vid rodret.. Kombinationen storlek, frekvensomfång, ljudkvalitet och "lättdrivenhet" (finns det ordet?) saknar motsvarighet såvitt jag vet. I alla fall för i närheten av samma pengar. Där har vi den riktiga ingenjörskonsten.
Jag har dock effekt så det räcker och behöver inte 35Hz linjärt ifrån topparna.

Angående iP så kanske det inte skiljer så mycket i pengar räknat men tittar vi på färdigbyggt par så snackar vi ändå 3-400% jämfört med b5.. Jag gillar piP (och säkert iP) men delat mot basar spelar inte basprestandan så stor roll och då börjar alternativen rada upp.. piP är prisvärd som fullregisterstativare men om man har ett batteri basar undrar jag om iP är lika prisvärd..

Men visst snackar vi fantastiska grejer. Bra nog för behovet. Tagna för sig tycker jag dock (ajaj) att LTS är en bättre högtalare så även om mina omständigheter skulle få mig att byta så kan jag helt enkelt inte motivera den förmodade prisskillnaden. Därav intresset i debut-serien. Lilla Pioneer imponerade...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-11-13 21:30

Då var de åter i BPM: s ägo då dem hämtades åter idag. Det är de bästa högtalarna jag har haft hemma hittills. Ordentligt med pondus och finlir i ett stort (fult) paket. Återgivningen kommer jag verkligen att sakna. Design och stil, inte så mycket. Men hade jag haft monopol på inredningen här hemma så hade de stannat. Det är överdjävligt bra högtalare vi pratar om här...

BPM. Se nu till att ge dem den finish de förtjänar. Bättre återgivning innan du passerar 30 000 kronor för en kommersiell produkt kommer du nog inte att hitta.

Själv så är jag ändå nöjd med mina piP med lite basstöd från en KEF-sub. Det är bra återgivning på modesta nivåer. En dröm är Bremenäggen, både av återgivningsskäl och design. Om jag ska hamna i närheten av LTS 3-vägare så får jag väl snegla mot pi60 gissar jag.

Slutligen! Stort tack BPM. Det var verkligen trevligt att ta del av dessa bestar!! :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-11-13 22:14

eljulio skrev:Då var de åter i BPM: s ägo då dem hämtades åter idag. Det är de bästa högtalarna jag har haft hemma hittills. Ordentligt med pondus och finlir i ett stort (fult) paket. Återgivningen kommer jag verkligen att sakna. Design och stil, inte så mycket. Men hade jag haft monopol på inredningen här hemma så hade de stannat. Det är överdjävligt bra högtalare vi pratar om här...

BPM. Se nu till att ge dem den finish de förtjänar. Bättre återgivning innan du passerar 30 000 kronor för en kommersiell produkt kommer du nog inte att hitta.

Själv så är jag ändå nöjd med mina piP med lite basstöd från en KEF-sub. Det är bra återgivning på modesta nivåer. En dröm är Bremenäggen, både av återgivningsskäl och design. Om jag ska hamna i närheten av LTS 3-vägare så får jag väl snegla mot pi60 gissar jag.

Slutligen! Stort tack BPM. Det var verkligen trevligt att ta del av dessa bestar!! :)

Väl bekomme! Du var ju nyfiken på hur det skulle upplevas att gå upp i storlek från piP och det var ju skönt att du fick svaret.
Angående finish så har jag redan börjat.. Några snabba drag med sandpapper och sedan bättra på lacken med ytterligare ett par lager har hunnits med under kvällen. Fortfarande fula, men nu i alla fall vita snarare än fläckvis ljusa..*s*
Designen och storleken går dock inte med lätthet att måla bort..
Ska bli kul att koppla in dem igen imorgon när allt torkat till. Jag har dock spelat med mina Aura-byggen i nya 5L slutna lådor (och varit oförskämt nöjd) så jag är lite rädd att storleken kommer att chockera... Det har ju gått några veckor, så för henne blir det ju som att råka ut för "överraskningen" på nytt. Har mina år i relationer lärt mig något så är det att vad som lyckas ena gången inte nödvändigtvis gör det den andra..*s*

Måste återigen få berömma både utséende och akustiska egenskaper i ditt hem. Jag har ägt piP men du har liksom andra förutsättningar. Jämfört med mitt rum så saknar ditt lite stöd i värmeområdet men släppet och storleken på ljudbilden är fantastisk. Ingen antydan till störande resonanser. Ett par "ägg" vore en estetisk fullträff och snacka om att kunna få ljudbilden utanför väggarna. Redan piP/LTS ger ju scen med respektabel bredd och djup.

Fan vilken skillnad det är på rum.. Nu har jag hört LTS på fyra olika ställen och även om det låter bra överallt så är det rätt rejäl skillnad på det ljudande resultatet..
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi