Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Svante » 2016-09-04 13:12

Lock är väl bra, för då slipper man dammsuga skivspelaren. Damm vill man ju inte ha på skivorna, och nålens arm går så lätt av när man kommer farandes med dammsugaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-04 13:37

Laila skrev:Undrar varför t.ex. SME inte skickar med något lock* till sina spelare . . . typ** ?

*Att använda under avspelning.
** S.k. retorisk fråga . . . :mrgreen:

SME 2000 med lock:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 14:00

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.

Thomas

Är det frekvensberoende? Personligen har jag svårt för den basåtergivning jag hört ifrån de spelare med unipivoter som jag kommit i kontakt med.

Har testat vid 1 kHz 0 dB. Kan se hur det ser ut vid 10 kHz också, -20 dB.

Har som sagt inte lyssnat så noga på mina filer än, så kan inte uttala mig om basen. Men här kommer lite mätresultat:

Shure/Akito; bakgrundssignal + spektrum:

Bild
Bild

Shure/Moerch; bakgrundssignal + spektrum

Bild
Bild

Det är en ganska kort sträcka som det är uppmätt på och ganska grusigt men det syns ändå att det är olika resonansfrekvenser, ca 6,5 Hz för Akito och 10 Hz för Moerch. Nivån är lite högre för Moerch, men troligen har den både lateral och vertikal resonans som samma frekvens. Akito har 6,5 Hz för den laterala och ca 8 Hz för den vertikala, troligen för olika massor hos armen i de olika riktningarna. Så den toppen smetar ut lite. 1000 Hz signalen är brus mellan två 1000 Hz spår.

Frågan då är om det går att dämpa 10 Hz-toppen mer? Är osäker vilken densitet med medföljande oljan hade.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 14:32

paa skrev:
Laila skrev:Undrar varför t.ex. SME inte skickar med något lock* till sina spelare . . . typ** ?

*Att använda under avspelning.
** S.k. retorisk fråga . . . :mrgreen:

SME 2000 med lock:

[ Bild ]

:oops:

Men påminner nog mer om en något modifierad Thorens TD125 med SME-arm än en helt
egenutvecklad, tror jag . . . typ. Men där fick jag så jag teg . . . går den att inhandla ny
från SME i dagsläget ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-04 16:25

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Tyvärr får jag ungefär samma värden oberoende av inställning för Shure/Moerch. Andratonen är 10 dB sämre för Moerch-armen i kombination med Shure. Jag tror att det finns en begränsning i den enkla unipivot-designen och att DP-6an är den jag skulle vilja testa istället. Jag ska prova en sak till dock, sedan kommer jag att byta arm igen för att mäta distorsionen.

Thomas

Är det frekvensberoende? Personligen har jag svårt för den basåtergivning jag hört ifrån de spelare med unipivoter som jag kommit i kontakt med.

Hans Henrik Mørch skriver lite om det på sin hemsida, http://www.moerch.dk/frontpage.htm Därför utvecklades DP8.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-04 16:31

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:

Thomas

Hans Henrik Mørch skriver lite om det på sin hemsida, http://www.moerch.dk/frontpage.htm Därför utvecklades DP8.

Så bra, då hade vi liknande uppfattningar om de tidigare armarna. Balanseringen av armen i sidled har nog gjort en hel del nytta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-04 17:50

Laila skrev:

Verkar mest som en skiva som "hakat upp sig". Stort tack till Harryup som tålmodigt höll
humöret uppe när du var som mest otrevlig. Det blev ju inget av med testet att mätning
skulle ske när puppen spelade av en skiva, vilket jag tycker var synd. Det hade då kanske visat hur just din spelare reagerat med locket på/uppfällt/avtaget . . . typ.

Annars så tycker jag nog att Bill50x sammanfattar/beskriver ditt testförfarande lite
som: citat "För mig känns det lite som att leta efter nyckeln där det är ljust istället för i mörkret där man tappade den...." slut citat.

Att du och Harryup inte förstår simpla saker ändrar inte på fakta.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 19:12

Här kommer lite distorsion:

Akito:
Bild

Moerch:
Bild

Topparna runt 50-60 Hz är från skiva och/eller spelare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 21:07

Laila skrev:
Thomas_A skrev:
Laila skrev:Du bör nog även, som Roger redan påpekat, korrigera för ev. olika kapacitans hos tonarmskablagen . . . typ.

En sådan här fungerar alldeles utmärkt för fikapengar(om du nu inte redan har mätmöjlighet ?).

Edit: Ändrat URL till en lämpligare.

Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.

Vill inte verka tjatig men enligt en servicemanual för Linn-återförsäljare från April 2002 så
Har Ekos Ittok å Akito alla en tonarmskapacitans på ca 220pF, men du har kanske bytt din
kabel . . . typ ?

Korrigering:
Gissar att Nisse varit framme i Linn-manualen då jag nyss mätt upp en lös T-kabel
till Linn Itokk å det stannade på 99 piff för vardera kanal. Lägg till kanske 30-40
för det interna så stannar vi gissningsvis på ca 130-140 pF/kanal vilket verkar mer
rimligt då man i samma manual angav att puppar K5, K9 å K18 skulle lastas med
200pF . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 21:12

Laila skrev:
Laila skrev:
Thomas_A skrev:
Tja, den ligger på ca 100 för Linn och ca 128 för Mörch, så ungefär samma. Fn har jag inte kommit så långt att anpassa lasten, men det kommer också.

Vill inte verka tjatig men enligt en servicemanual för Linn-återförsäljare från April 2002 så
Har Ekos Ittok å Akito alla en tonarmskapacitans på ca 220pF, men du har kanske bytt din
kabel . . . typ ?

Korrigering:
Gissar att Nisse varit framme i Linn-manualen då jag nyss mätt upp en lös T-kabel
till Linn Itokk å det stannade på 99 piff för vardera kanal. Lägg till kanske 30-40
för det interna så stannar vi gissningsvis på ca 130-140 pF/kanal vilket verkar mer
rimligt då man i samma manual angav att puppar K5, K9 å K18 skulle lastas med
200pF . . . typ.

Jag antar ca 25-30 pF för själva tonarmen. Moerch specificerar sin till 28 pF och för en tonarm på 9 tum så torde det inte skilja väldigt mycket.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 21:15

Det enda jag nu är lite osäker på är viskositeten i den olja jag fått med armen. Hans Moerch verkar spexa 500,000 cst eller vad nu enheten är, enligt vad jag läst på www. Det torde vara mycket segt.

Jag tror jag ska pipetters ut oljan och fylla på ny, 500,000. Blir ett projekt till nästa helg.

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-04 21:18

Stokes är enheten; man använder stokes i urmakeribranschen.
5'000 stokes är en extraordinärt hög viskositet. Det låter lite märkligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-04 21:23

Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?
Är geometrin med avseende på alla vinklar etc lika?

Är det inte en SME-femma man borde ha i en riktig oberklassegrammofon? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 21:41

Min Jelco vill ha 50.000 CPS . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 22:25

Morello skrev:Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?

Är det inte en SME-femma man borde ha i en riktig oberklassegrammofon? :mrgreen:

Kan ej riktigt förklara ännu, men det rör ff andratonsdistorsionen. Högre deltoner är lika eller något lägre med Moerch. Kan vara lite olika överhörning som bidrar med andratonen. Mäter jag på en 1 kHz signal när den bara finns i ena kanalen så är andratonen lika mellan armarna. Så troligen är det överhörning som skiljer mellan armarna, en inställningsfråga. Kikar jag på spektra (100 Hz, 1 kHz) så är topparna mer symmetriska med Moerch-armen, om det nu betyder något.

En SME-femma är välan bra om man hittar en passande PU. :) Dvs resonans runt 10-12 Hz. Men en Moerch DP-6 eller DP-8 passar nog bra den också i en oberklassig spelare och då kan man välja armrör som passar den PU man vill ha istället. (UP-4an är ju instegsmodellen.)

Har lyssnar till en del musik nu och tycker att UP-4an inte skäms för sig direkt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 22:27

Morello skrev:Stokes är enheten; man använder stokes i urmakeribranschen.

Hm kan ej enheterna är, för dåligt påläst på viskositet. Har sett förkortningar som cs, cst.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 22:32

En sak som jag också sett är en liten resonans runt 350 Hz med Moerch-armen, men den lyfter sig strax över bruset. Kan inte se något på frekvensbanden som skulle tyda på att det påverkar hörbart.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-04 22:37

Laila skrev:Min Jelco vill ha 50.000 CPS . . . typ.

Fast det är väl ingen uni-pivot? De ska enligt info behöva betydligt högre viskositet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-04 23:04

Tror att den ev. kan ses som en slags hybrid då oljan är "optional", jag tycker att det låter
bättre utan olja med de puppar som jag testat, mestadels relativt högkomplianta MM å MI/IM. Med en lite styvare MC kan det kanske vara en annan femma . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-05 00:20

Laila skrev:Tror att den ev. kan ses som en slags hybrid då oljan är "optional", jag tycker att det låter
bättre utan olja med de puppar som jag testat, mestadels relativt högkomplianta MM å MI/IM. Med en lite styvare MC kan det kanske vara en annan femma . . . typ.

Du verkar snarare svara typ på frågan: Är det en dämpad arm?
Men frågan var om det är en uni-pivot? Och på den är svaret nej.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-05 00:22

Morello skrev:Thomas, hur förklarar du skillnaden i distorsion mellan de bägge armarna?

SME V är nog utmärkt på dom flesta vis, men den saknar möjlighet att justera azimuth.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-05 00:46

Vinylcalle skrev:
Laila skrev:Tror att den ev. kan ses som en slags hybrid då oljan är "optional", jag tycker att det låter

Du verkar snarare svara typ på frågan: Är det en dämpad arm?
Men frågan var om det är en uni-pivot? Och på den är svaret nej.

MvH Carl

Ok, då kanske du kan hjälpa mig att översätta "one point cross suspension system" som Jelco tydligen har ett patent på å som används på 750-serien, tack på förhand . . . typ.

Tror nästan att ditt inlägg kan tolkas som både lätt otrevligt å mästrande
samt ifrågasättande av min läsförståelseförmåga, vilket kan vara klokt att
tänka på i framtiden i ditt värf som chef.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-05 08:36

Vinylcalle skrev:

SME V är nog utmärkt på dom flesta vis, men den saknar möjlighet att justera azimuth.

MvH Carl

SME V-D medger väl även den möjligheten eller minss jag fel?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-05 08:44

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Stokes är enheten; man använder stokes i urmakeribranschen.

Hm kan ej enheterna är, för dåligt påläst på viskositet. Har sett förkortningar som cs, cst.

cs=centistokes. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-11 04:10

Hur är spårar Shure/s.a.s vs OM-40? Klarar Shure/s.a.s tortyrspåret på Hifi news testskiva (eller likvärdig)?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 16:40

music4ever skrev:Hur är spårar Shure/s.a.s vs OM-40? Klarar Shure/s.a.s tortyrspåret på Hifi news testskiva (eller likvärdig)?

Prova vilken pickup som helst mot Telarcs 1812.
I förstoring går spåret nästan vinkelrätt 90 grader precis vid knacken från kanonen.
Annars Hugo Alfve'ns midsommarvaka där slutklämmen får många Pu's att hoppa ur spåret pga dynamiken.
Inspelad 1957 och den första svenska stereoinspelning på vinyl.
Även stycket festspel från samma platta och dalarapsodi.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-09-11 17:29

Nu har jag ögnat igenom alla 35 sidor. Kul tråd!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-11 18:56

Shure & SAS tror jag beter sig som de flesta - dvs de spårar inte sista spåret på Hifi News testskiva, men jag vet inte. Tror att det rör sig om runt 150 µm amplitud och går över x-max för de flesta pickuper. Osäker på vad det säger. Bättre är nog att testa spårning vid högre frekvens och mindre amplitud.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-12 00:00

Tack Thomas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-12 01:21

Thomas_A skrev:Shure & SAS tror jag beter sig som de flesta - dvs de spårar inte sista spåret på Hifi News testskiva, men jag vet inte. Tror att det rör sig om runt 150 µm amplitud och går över x-max för de flesta pickuper. Osäker på vad det säger. Bättre är nog att testa spårning vid högre frekvens och mindre amplitud.

150 µm har jag aldrig sett någon pickup spåra. Jag har lyckats få en del pickuper att spåra ung 110/130 µm på en DIN testskiva. Ortofons gamla testskiva hade max 80 µm. Inte alla pickuper klarar ens den. Vill påpeka att spårningsförmågan hos en pickup kan variera i olika tonarmar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi