Moderator: Redaktörer
Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?
Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.
Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?
RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
AndreasArvidsson skrev:Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?
Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Det tror jag inte kommer hända.RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.
Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.
Morello skrev:Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".
Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning.
Doofus skrev:Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.
Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).
shifts skrev:För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?
Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).![]()
Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster