Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:18

Precis som de flesta vet släpptes en ny iPhone igår. Denna släpptes utan ett 3,5mm uttag. Ljudet kommer istället skickas genom deras lightning port. De skickar med en adapter för de som fortfarande vill använda sina vanliga hörlurar. Efter lite sökande på nätet så verkar inte detta vara något nytt. Andra tillverkare har använt USB-C för att skicka ljud. Men det jag funderar på är hur det fungerar med konverteringen från digitalt till analogt ljud? Hur kommer detta påverka ljudkvalitén när där inte sitter en intern DAC i telefonen? Om jag har förstått det rätt sitter där ingen intern förstärkare heller? Ska detta då lösas helt passivt i en adapter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:21

Om jag förstått det rätt så har nya iphonen fortfarande en intern DAC och ljudet du tar ut via lightningkontakten är analog.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:24

Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:26

Genialt - tänk så mycket apple-proprietära adaptrar dom får sälja nu. Jag gissar att man som tidigare stoppar in en litet ID-chip i kontaktdonet så att det inte dyker upp konkurrenter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-08 09:27

Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

Man får nog räkna med att varje sparad kvadratmillimeter är av betydelse i något som paketeras så där kompakt. Möjligen kan man även göra något mer kompakt med högtalardelen när man får större yta att släppa ut ljudet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:29

Svenn3SaataN skrev:Om de fortfarande har en intern DAC på vilket sätt sparar de då plats? Visst de slipper ha ett extra uttag men det lär inte ta så överdrivet mycket plats?

3.5mm är en ganska stor kontakt volymmässigt. Tänk bara hur djup i telefonen den går. Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:30

Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:31

Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.

Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-08 09:32

Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 09:33

Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:38

Svante skrev:Ja, jag tror de kommer att tappa tom de trogna köparna nu.

Det tror inte jag - det trogna köparna är i det närmaste religiösa - Apple-kunder är generellt sätt ohyggligt toleranta mot knasiga produkter.

Att man plockar bort 3,5 mm-donet är knappast det mest vansinniga man hittat på.

Jag tror det blir en komersiell succé i vanlig ordning. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-08 09:42

AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:43

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:Jag har lånat en 5s just nu - detn är så full buggar och skit att den över huvud taget aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen - det extra utrymmet 3,5mm-donet tar borde vara ett litet problem i jämförelse med den direkt undermåliga mjukvaran.

Det är en helt annant diskussion som inte har något med kontaktens vara eller icke vara att göra.

Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:44

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Sen tror jag även att det är en fördel att ta bort denna om man vill enklare vattentäta telefonen.

Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Kan du trots detta tänka dig att ånyo köpa en Apple-produkt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-08 09:45

Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.

Det tror jag inte kommer hända.

RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.

Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.
För övrigt har jag aldrig använt 3,5mm-donet på en telefon, men jag är medveten om att väldigt många nyttjar detta don.
Nu tivngar man folk att köpa Apple-proprietära adaptrar för att man skall kunna använda de lurar man redan investerat i.

Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-08 09:52

Man kan göra som i en apple-dator.
en liten magnet som håller kontakten mot en liten laddhandske.
Då kan man både ladda och använda för öronsnäcka.
Men det kanske inte duger åt dom, att använda lite äldre men väl fungerande teknik.
Undrar vad Steven Jobs säger i sin himmel?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 09:56

AndreasArvidsson skrev:
Svenn3SaataN skrev:Så ni menar att enda skillnaden är kontakten? Gäller detta generellt för andra telefoner som utnyttjar USB-C istället?

Ja så har jag uppfattat det hela. Alla telefoner kommer iaf att ha en DAC så att inte bruka denna för hörlurarna känns mindre smart.

Det tror jag inte kommer hända.

RogerGustavsson skrev:Den Sony-mobil jag har är vattentät (IP65/68) och den har den vanliga 3.5 mm kontakten. Klart att det sitter en DAC i den nya Apple-mobilen, den har väl en högtalare? Apple är ju duktiga på att bygga in skydd mot icke-Apple-tillverkade tillbehör, kan vara så i detta fall också. Jag har några adapter till en iPad och får ständigt larm om att detta inte är ett av Apple godkänt tillbehör.

Jag sa fördelaktivt inte nödvändigt. Att det går att vattensäkra ett 3.5mm jack vet vi alla om, men ju förre öppningar i chassit desto bättre.

Morello skrev:Mja, för min del är Apple-telefonerna så odugliga så att 3,5-donets vara eller icke vara inte påverkar beslut om att köp.

Jag menar bara att tråden handlar inte om ifall apples telefoner är bra eller inte. Den handlar knappt om apple ens utan om varför flera tillverkare(varav Apple kanske är den mest prominenta) tänker ta bort 3.5 jacket.

Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".

Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-08 09:58

Jag tror att det sitter dac och förstärkare i adaptern.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-08 09:58

För att?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 10:20

Morello skrev:Den här tråden här väl över huvud taget in hemma i denna avdelning på forumet?
Den borde förpassas till "övrigt".

Hifi-apparater använder inte 3,5mm över huvud taget.

Jag funderade över var denna tråden skulle passa in och tyckte att avnjutning av musik i hörlurar från en smartphone är det många gör ett antal timmar om dagen. Därför vill väl vi som sanna nördar reda ut om det påverkar ljudet och på vilket vis. Vi vill ju kunna lyssna med så hög kvalitet som möjligt från telefoner. Men tycker admin att tråden passar in någon annanstans så får de gärna flytta den. Diskussionen kring ämnet är det viktigaste för mig :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-09-08 11:23

Jag har också en iPhone 5s (företagsmobil) och tycker faktiskt den är väldigt stabil och har förhållandevis få buggar. Detta kan man inte säga om de android-modeller jag haft även om jag ändock föredrar android på det hela taget.
Class only looks like arrogance from below.

niclas

Inläggav niclas » 2016-09-08 11:24

Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning. :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2016-09-08 11:45

niclas skrev:Jag tycker det är synd att man inte längre kan lyssna med trådade lurar och ladda telefonen samtidigt.. Går förmodligen att lösa med ytterligare adapter, men känns bökigt.
Gissar att nästa generation iPhone kommer med trådlös laddning. :)

Tycker det är riktigt synd och en tabbe att de inte släppte den med trådlös laddning. Å andra sidan tänk vilket "wow" det kommer bli nästa år när de kommer och säger att telefonen ska bli ännu mer wireless :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 11:51

Någon måste vara först. Och hittills har det alltid varit Apple.
Jag blev hånad för att mina datorer inte kunde använda åttatums (ja inte ens moderna 5,25") floppydiskar... som om någon skulle vilja det. Senare fick vi höra att det var stört omöjligt att använda en dator utan diskettenhet (då för 3.5" så klart) och på senare tid, hur i helv... kan man leverera datorer utan optisk läsare!? Och allt har kopierats av de andra. Kvitterade ut en sprillans tjänstedator hos en uppdragsgivare, utan både optisk enhet och, givetvis, diskettläsare nyss. Kommer aldrig att använda den, men noterar att de stoppat i en SSD-disk också. Det dröjer nog inte länge förrän 3,5 mm uttaget är utraderat från alla mobiler med klass. Adapter ett tag och ny teknik mycket snart. Tanken e väl att man ska köra trådlöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 11:54

Vänd på den, så ska du se att du kan använda den du med :-)
Sitter nöjd :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-08 12:14

Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.

Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 12:23

För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?

Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).

8O :lol:

Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 12:29

Doofus skrev:Äppelföretaget är jätteduktiga på stjäla ideér från andra företag och presentera dom som innovativa mirakel.

Neonode gjorde detta med sin N2 mobil för tio år sedan, endast en kontakt med adapter som ger olika uttag (ladda och hörlursutgång / filöverföring).

Ja och den hade pekskärm samt "swipe to unlock" också - allt detta innan äppeltelefonen var påtänkt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 12:33

shifts skrev:För mig är det en icke-fråga, den om 3.5 mm-kontaktens vara eller icke-vara, men tydligen väcker den något hos folk som redan från början säger att de aldrig kan tänka sig äga en Apple-produkt. Vilka har en religösa framtoning här?

Kommer med största sannolikhet skaffa en ny telefon hos Apple, och i och med det menas det i tråden att jag är en religöst anhängare (annars skulle jag vända mig till annan tillverkare i och med att de tar bort 3.5 mm-kopplingen, som liksom skulle vara den sista droppen).

8O :lol:

Tråden hör nog däremot bättre hemma under Allmän media och mediateknik, men det verkar vara det enda jag håller med Morello om i denna tråden.

Om du har en modell 5s kan du testa att excitera mikrofonen högfrekvent genom att tex mycket försiktigt skak på nyckelknippan. Telefonen överstyr omedelbart. Den övre gränsen avtar alltså dramatiskt med frekvens. Jag tror detta är en av flera plausibla förklaringar till en extraordinärt dåliga taluppfattbarheten för den som skall lyssna på andra sidan. Detta har säker inte så mycket med mjuikvaran att göra, men vittnar om inkompetent hårdvarukonstruktion.

Listan på knasigheter kan göras mcyket, mycket lång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 12:48

Det kallas fortfarande "telefon", men snacka om att den kommunikationsvarianten förpassats till periferin för min del.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi