Moderator: Redaktörer
Empa skrev:Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.
Två (eller tre) högtalare som klarar att spela ganska starkt (runt pi60 klass), ska stå i ett rum på runt 4x5 meter som är dedikerat till bio/musiklyssning.
Vad har ni hört som ni gillar?
BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar.
Har kikat lite på Statement II, men de vill gärna stå minst 40cm från vägg, även SEOS 12 kanske är lämpliga kandidater.
Budget för element och filter är på ca. 10k.
steveo1234 skrev:DIYSG Volt 8.
Spelar nästan lika starkt som ino i28 och nästan lika bra. Kostar kanske 5k med frakt till Sverige.
Empa skrev:steveo1234 skrev:DIYSG Volt 8.
Spelar nästan lika starkt som ino i28 och nästan lika bra. Kostar kanske 5k med frakt till Sverige.
Intressant, men de går väl bara att beställa från DIY SG?
Empa skrev:Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?
steveo1234 skrev:Empa skrev:Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?
Jag använder volt-8 som frontar, surround i ett annat system och volt-6 som takhögtalare.
Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.
Empa skrev:steveo1234 skrev:Empa skrev:Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?
Jag använder volt-8 som frontar, surround i ett annat system och volt-6 som takhögtalare.
Intressant, vad kör du för delning på Volt 8? Några lyssningsintryck att delge? Har de smal eller bred sweetspot?
Kör du dom portade eller slutna?Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.
Jag har kikat lite på dom, ser rätt intressanta ut.
Elfsberg skrev:Budget?
i14 är ju ett tips spontant.
steveo1234 skrev:DIYSG Volt 8.
steveo1234 skrev:Empa skrev:steveo1234 skrev:
Intressant, vad kör du för delning på Volt 8? Några lyssningsintryck att delge? Har de smal eller bred sweetspot?
Kör du dom portade eller slutna?Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.
Delningen är 80hz och jag använder dem portade. Högtalarna låter bra. Bättre än det mesta på marknaden. Påminner ganska mycket om B&W 803 tycker jag. Sweetspot vet jag inte. Jag har bara lyssnat på dem på lyssningsplatsen så jag vet inte riktigt hur de sprider.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Empa skrev:
Kör du dom portade eller slutna?
Delningen är 80hz och jag använder dem portade. Högtalarna låter bra. Bättre än det mesta på marknaden. Påminner ganska mycket om B&W 803 tycker jag. Sweetspot vet jag inte. Jag har bara lyssnat på dem på lyssningsplatsen så jag vet inte riktigt hur de sprider.
Mycker beröm på alla ställen jag läst om dem.... Spridningen torde vara god, methinks....
Empa skrev:Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.
Två (eller tre) högtalare som klarar att spela ganska starkt (runt pi60 klass), ska stå i ett rum på runt 4x5 meter som är dedikerat till bio/musiklyssning.
Vad har ni hört som ni gillar?
BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar.
Har kikat lite på Statement II, men de vill gärna stå minst 40cm från vägg, även SEOS 12 kanske är lämpliga kandidater.
Budget för element och filter är på ca. 10k.
Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.
paa skrev:Om subbarna är slutna eller typ IB så är det säkert så att det är bäst för delningen att topparna är slutna. Men om subbarna har basreflex så blir det lättare att få ihop fasgången mellan högpass och lågpass om även topparna har basreflex.
Tangband skrev:
Jo jag har läst den där intressanta tråden, men mina egna prov visar på att det enda som duger bra vid delningar under 80 Hz i praktiken är slutna toppar kombinerat med subbasar med delning 30dB ( subbasen ) /18 dB ( toppen ) . Om man är lite kräsen. Man bör ha udda ordningens filter vid så låga delningar, om inte topparna sitter placerade ovanpå subbasarna.
Cortado skrev:Lite OT men,
Om det är någon som vill testa att printa den där Zaph waveguiden så kan den PM'a. Om det dessutom är någon som har diskanten till övers (eller törs låna ut den) och vill få den caddad så kan man också PM'a.
Man får också komma med valfri input, vilka skruvar ska passa, hur många skruvhål, hur ska diskanten fästas etc..
Cortado skrev:Lite OT men,
Om det är någon som vill testa att printa den där Zaph waveguiden så kan den PM'a. Om det dessutom är någon som har diskanten till övers (eller törs låna ut den) och vill få den caddad så kan man också PM'a.
Man får också komma med valfri input, vilka skruvar ska passa, hur många skruvhål, hur ska diskanten fästas etc..
paa skrev:Cortado skrev:Lite OT men,
Hej!
Jag har ritat upp waveguidens profil och approximerat in några fasta radier mellan mätpunkterna. Det ser ut som att det då hamnar inom ca 0.01 mm från en tänkt kontinuerlig kurva.
Dessutom var ju måttsättningen på skissen från Zapf bakvänd och märklig, så jag har måttsatt den så att det borde gå mycket enklare att programmera en NC-maskin för att köra den.
Den ligger nu på dwg-format, man kan ju exporteras till dxf men borde inte vara så svår att svepa till Step-format heller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster