Bästa "färdiga" DIY högtalarna?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Bästa "färdiga" DIY högtalarna?

Inläggav Empa » 2016-09-09 12:42

Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.

Två (eller tre) högtalare som klarar att spela ganska starkt (runt pi60 klass), ska stå i ett rum på runt 4x5 meter som är dedikerat till bio/musiklyssning.

Vad har ni hört som ni gillar?
BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar.

Har kikat lite på Statement II, men de vill gärna stå minst 40cm från vägg, även SEOS 12 kanske är lämpliga kandidater.

Budget för element och filter är på ca. 10k.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Bästa "färdiga" DIY högtalarna?

Inläggav steveo1234 » 2016-09-09 12:50

DIYSG Volt 8.

Spelar nästan lika starkt som ino i28 och nästan lika bra. Kostar kanske 5k med frakt till Sverige.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-09 12:55

Empa skrev:Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.

Två (eller tre) högtalare som klarar att spela ganska starkt (runt pi60 klass), ska stå i ett rum på runt 4x5 meter som är dedikerat till bio/musiklyssning.

Har kikat lite på Statement II, men de vill gärna stå minst 40cm från vägg, även SEOS 12 kanske är lämpliga kandidater.

60 liter, 10" bas, 5" mellan samt diskant.
Delningsfilter
http://www.monacor.se/produkter/delning ... nr/120170/
Bas
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/102380/
Mellanregister
http://www.monacor.se/produkter/5-1/vnr/102410/
Diskant
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103850/
Basrefelex 80 x 189 mm innerdiameter och total längd.
Dämpmaterial
http://www.monacor.se/produkter/daempma ... nr/122230/

Låda mått.
topp botten 290x290 mm
Front bakstycke 290x870 mm
Sidostycken 290x914 mm
topp och botten sänks in i sidostyckena.
Front och bakstycke sänks in i ramen.
Det borde ge mer än väl det du eftersträvar.
Delningsfiltren behöver korrigeras lite, men jag har tappat minnet exakt hur.
Det kan dock fixas när jag vet komponenterna branthet ut och delning in för bas och mellanregistren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 13:08

steveo1234 skrev:DIYSG Volt 8.

Spelar nästan lika starkt som ino i28 och nästan lika bra. Kostar kanske 5k med frakt till Sverige.

Intressant, men de går väl bara att beställa från DIY SG?
Har du hört någon?
Senast redigerad av Empa 2016-09-09 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-09 13:11

Empa skrev:

Intressant, men de går väl bara att beställa från DIY SG?

Stämmer, men, eventuellt går det att beställa separat och bygga enligt något internet forum...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-09 13:53

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 14:15

Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-09 14:17

Empa skrev:Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?

Jag använder volt-8 som frontar, surround i ett annat system och volt-6 som takhögtalare.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-09 14:25

Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 14:51

steveo1234 skrev:
Empa skrev:Jag har inte hittat så många som använder Volt 8/10 som frontar utan mest som surround, ser ni någon?

Jag använder volt-8 som frontar, surround i ett annat system och volt-6 som takhögtalare.

Intressant, vad kör du för delning på Volt 8? Några lyssningsintryck att delge? Har de smal eller bred sweetspot? :)
Kör du dom portade eller slutna?

Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.

Jag har kikat lite på dom, ser rätt intressanta ut.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-09 15:54

Empa skrev:
steveo1234 skrev:

Intressant, vad kör du för delning på Volt 8? Några lyssningsintryck att delge? Har de smal eller bred sweetspot? :)

Emanuelgbg skrev:Zaph´s "Waveguide TMM" http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html borde väl vara hyfsat kapabel och kostar under 10 iaf.

Delningen är 80hz och jag använder dem portade. Högtalarna låter bra. Bättre än det mesta på marknaden. Påminner ganska mycket om B&W 803 tycker jag. Sweetspot vet jag inte. Jag har bara lyssnat på dem på lyssningsplatsen så jag vet inte riktigt hur de sprider.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-09 23:41

Svår fråga! Det finns jättemånga konstruktioner att välja på ute på nätet. Det är ju trevligt men det gör att det oftast är svårt att hitta färdiga byggen att provlyssna.
Ska man satsa på ett säkert kort man har lyssnat på, eller ska man chansa och bygga något okänt som ser kalasbra ut på pappret?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-10 17:02

Budget?

i14 är ju ett tips spontant. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-12 10:58

Elfsberg skrev:Budget?

i14 är ju ett tips spontant. :)

10k står det i första posten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Maarten

Inläggav Maarten » 2019-07-25 20:00

Men oj, spännande! Håller du fast vid det omdömet?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-07-25 20:32

steveo1234 skrev:
Empa skrev:
steveo1234 skrev:

Delningen är 80hz och jag använder dem portade. Högtalarna låter bra. Bättre än det mesta på marknaden. Påminner ganska mycket om B&W 803 tycker jag. Sweetspot vet jag inte. Jag har bara lyssnat på dem på lyssningsplatsen så jag vet inte riktigt hur de sprider.

Mycker beröm på alla ställen jag läst om dem.... Spridningen torde vara god, methinks....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2019-07-25 22:30

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Empa skrev:

Mycker beröm på alla ställen jag läst om dem.... Spridningen torde vara god, methinks....

Det ser ju inte riktigt ut som om de skulle kunna vara i närheten av ino, som jag misstänker har betydligt mer homogen spridning.
Bild

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-25 23:23

Empa skrev:Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.

Detta är ju en tre år gammal tråd som lyfts men med intressanta frågeställningar.
Trådförfattaren skriver att BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar. Jag tycker försiktigt tvärtom- det spelar stor roll och topparna bör väl vara slutna för bästa integration, om det tex ska delas kring 80 Hz ? Och om 30/18 delning eller THX delning ska fungera ?

För 10 000:- skulle jag titta på några grundkrav:

1. Rak frekvensgång +-2,5 dB mellan 500-15000 Hz.
2. Homogen spridning boomer/diskant vid delningen i olika vinklar.
3. Man ska kunna spela tillräckligt högt 80-20000 Hz med låg dist.

Efter dessa urval skulle jag se hur mycket som egentligen finns på marknaden för 10000:- . Det är inte mycket.
De högtalare som klarar spridningen ”rätt” är väldigt få, och de har nästan uteslutande waveguides för diskantregistret.
En billig och rätt bra högtalare som klarar de tre grundkraven finns det- Jbl LCR 308 . Dessa klarar spridningskraven och jämnheten i frekvensåtergivningen samt kan spela starkt men har andra fel som gör att de låter sämre än de skulle kunna göra. Och de är inte slutna och passar därför sämre att integreras med basmoduler.

Ett par begagnade stativhögtalare från revel kring 10000:- är ju annars ett tips.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-26 00:41

Den där waveguiden verkar vara svår att få tag på, om man inte kan få den svarvad eller fräst.. eller printad. En 3D-modell kan man ju knåpa ihop snabbt för printning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-26 07:58

Om subbarna är slutna eller typ IB så är det säkert så att det är bäst för delningen att topparna är slutna. Men om subbarna har basreflex så blir det lättare att få ihop fasgången mellan högpass och lågpass om även topparna har basreflex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-26 09:38

paa skrev:Om subbarna är slutna eller typ IB så är det säkert så att det är bäst för delningen att topparna är slutna. Men om subbarna har basreflex så blir det lättare att få ihop fasgången mellan högpass och lågpass om även topparna har basreflex.

Kan du utveckla och förklara lite mer ingående ? Detdär påståendet du har, har ju en massa förbehåll, och gäller definitivt inte generellt .
Resultatet kan ju bli jättedåligt beroende på bla:

1. Avstämningsfrekvenserna i de båda högtalarna.( boomer , subbas )

2. Den branthet som används vid filtreringen.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-26 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-26 09:41

Saken diskuteras utförligt i denna tråden:

viewtopic.php?p=625073
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-26 09:48

paa skrev:Saken diskuteras utförligt i denna tråden:

viewtopic.php?p=625073

Jo jag har läst den där intressanta tråden, men mina egna prov visar på att det enda som duger bra vid delningar under 80 Hz i praktiken är slutna toppar kombinerat med subbasar med delning 30dB ( subbasen ) /18 dB ( toppen ) . Om man är lite kräsen. Man bör ha udda ordningens filter vid så låga delningar, om inte topparna sitter placerade ovanpå subbasarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-07-26 10:05

Jag skulle nog kika igenom allt Troels Gravesen har byggt om jag letade DIY-projekt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-26 10:34

Tangband skrev:
paa skrev:Saken diskuteras utförligt i denna tråden:

viewtopic.php?p=625073

Jo jag har läst den där intressanta tråden, men mina egna prov visar på att det enda som duger bra vid delningar under 80 Hz i praktiken är slutna toppar kombinerat med subbasar med delning 30dB ( subbasen ) /18 dB ( toppen ) . Om man är lite kräsen. Man bör ha udda ordningens filter vid så låga delningar, om inte topparna sitter placerade ovanpå subbasarna.

Som råden visar så går det inte bra med 12/24-filtren som sitter i AV-receivrarna, om man ska dela mellan toppar och subbar som båda har basreflexlådor.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-26 15:38

Lite OT men,

Om det är någon som vill testa att printa den där Zaph waveguiden så kan den PM'a. Om det dessutom är någon som har diskanten till övers (eller törs låna ut den) och vill få den caddad så kan man också PM'a.

Man får också komma med valfri input, vilka skruvar ska passa, hur många skruvhål, hur ska diskanten fästas etc..

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-26 19:21

Cortado skrev:Lite OT men,

Om det är någon som vill testa att printa den där Zaph waveguiden så kan den PM'a. Om det dessutom är någon som har diskanten till övers (eller törs låna ut den) och vill få den caddad så kan man också PM'a.

Man får också komma med valfri input, vilka skruvar ska passa, hur många skruvhål, hur ska diskanten fästas etc..

Det är ju intressant med hur man gjort med adapterplattor osv. :) bra initiativ.

För att komma on-topic- och även riskera att framstå som väldigt partisk.... men jag har väldigt svårt att se att någon DIY-högtalare under 10000:- skulle kunna vara en allvarlig konkurrent till FUKDIST/HYBRIDDIST. Både tekniskt och ljudmässigt. Inte minst för priset som ju hamnar på kring 6500:- för ett par med lådsatsen.

Waveguiden i FUKDIST gör att den använda scanspeakdiskanten får lägre distorsion än tex scanspeak 2608, samtidigt som en delning mellan 2,5 -2,7 kHz får boomern och waveguiden att sprida ljudet på likartat sätt vid delningen. Det gör att powerresponskurvan i ett rum blir väldigt bra , utan att ljudet kantrar på ett konstigt vis om man sitter en aning off axis och lyssnar.

Hammarns distorsionsmätningar visar dessutom lägre distorsion för FUKDIST än Guru junior ( han mätte på båda ). Bara det en stor bedrift.
viewtopic.php?f=3&t=63950&start=450

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-26 23:45

Hej!
Jag har ritat upp waveguidens profil och approximerat in några fasta radier mellan mätpunkterna. Det ser ut som att det då hamnar inom ca 0.01 mm från en tänkt kontinuerlig kurva.
Dessutom var ju måttsättningen på skissen från Zapf bakvänd och märklig, så jag har måttsatt den så att det borde gå mycket enklare att programmera en NC-maskin för att köra den.
Den ligger nu på dwg-format, man kan ju exporteras till dxf men borde inte vara så svår att svepa till Step-format heller.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-27 02:01

paa skrev:

Hej!
Jag har ritat upp waveguidens profil och approximerat in några fasta radier mellan mätpunkterna. Det ser ut som att det då hamnar inom ca 0.01 mm från en tänkt kontinuerlig kurva.
Dessutom var ju måttsättningen på skissen från Zapf bakvänd och märklig, så jag har måttsatt den så att det borde gå mycket enklare att programmera en NC-maskin för att köra den.
Den ligger nu på dwg-format, man kan ju exporteras till dxf men borde inte vara så svår att svepa till Step-format heller.

Hejsvej!

Jo, jag har också ritat lite. Egentligen tycker jag vi skulle skapa en ny tråd för just den WG'n och spåna lite på hur den borde se ut. Sen får väl nån ta och printa den om de ids. :)

.. eller fräsa.. eller svarva.. med eller utan CNC.

Om någon manas redan nu så kan jag spara som STL eller STEP och skicka.

WG-skisseri_Z.JPG
WG-skisseri_Z.JPG (54.57 KiB) Visad 5303 gånger

Kommentarer;

- Inte färdig, egentligen.
- Ytterdiameter, försänkning och hålbild för skruvar är samma som CA18RNX - blir väl enklare så om man ändå ska fräsa två såna hål så kan man lika gärna fräsa tre likadana, tänker jag.
- Hålen för diskantfästet tänker jag att man kan borra och sen gänga med lämplig gängtapp. M4 tänkte jag.
- Hålen för baffelmontering är samma diameter som CA18RNX - tänker dock att man kan printa dem mindre för att man sen kan "renborra" dem och kanske även göra en lämplig försänkning.

Synpunkter välkomna!

( ska nog starta en ny tråd för denna.. )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-27 03:40

Cortado skrev:( ska nog starta en ny tråd för denna.. )

Hjort!

Nästa

Återgå till DIY-forum