Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav sprudel » 2016-09-13 07:19

music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?

Var heter det, inte vart.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-13 08:14

Vinylcalle skrev:Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.

Men jag är beredd att ändra mig efter en rimlig förklaring till hur det går till. Linn LP12 är säkert lätt att påverka med underlaget med tanke på hur fjädrande och odämpat chassit är.

Mvh Carl

Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 08:28

sprudel skrev:
music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?

Det har du rätt i, men om vi bortser från det retoriska - har du något svar på music4ever's fråga?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-13 10:23

Morello skrev:
sprudel skrev:

Det har du rätt i, men om vi bortser från det retoriska - har du något svar på music4ever's fråga?

Jag vet inte var de är? Har någon tappat bort dem? Finns de överhuvudtaget?

När man kräver mätningar som ska, om jag förstår frågeställaren, verifiera på ett godtagbart sätt, att verket har betydelse för spårningen kanske vara lite mer specifik. Inte bara skrika på mätningar för att man tar position i attitydlojalitet.
Vilka mätningar ska presenteras?
Hur ska de vara genomförda?
Vilka och vilken typ av apparatur är acceptabla?
Hur ska man hantera resultatet i förhållande till andra resultat? Tolkningen alltså.
Kan fortsätta ett bra tag till men vill inte, enbart trött på tugget.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-13 10:41

Man kanske lite milt kan påminna om formuleringen vid trådstart:

Någon som känner till ett seriöst pickup-test?
Alltså där man mätt olika paramterar - i synnerhet distorsion vid litet högre signalnivå.

Lyssna-och-dricka-vin-tester är utan intresse.

Jag tror inte att det är en slump att tråden blivit en av de mer fertila. (Ehuru påpekanden om användandet av talspråk i skrift och "attitydlojalitet" näppeligen är de mest fruktsamma.)

Om någon säger att de gärna ser mätningar så kanske man kan nöja sig med det och inte köra igång stora försvarsmaskineriet? Man kan ju säga precis vad man vill om vinylåtergivning, men så är det ju det där med subjektivt och objektivt...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-13 10:42

Hmmm... börjar nästan ångra jag skaffade vinylsvarv när man läser här....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-13 10:51

Almen skrev:Man kanske lite milt kan påminna om formuleringen vid trådstart:

Någon som känner till ett seriöst pickup-test?
Alltså där man mätt olika paramterar - i synnerhet distorsion vid litet högre signalnivå.

Lyssna-och-dricka-vin-tester är utan intresse.

Jag tror inte att det är en slump att tråden blivit en av de mer fertila. (Ehuru påpekanden om användandet av talspråk i skrift och "attitydlojalitet" näppeligen är de mest fruktsamma.)

Om någon säger att de gärna ser mätningar så kanske man kan nöja sig med det och inte köra igång stora försvarsmaskineriet? Man kan ju säga precis vad man vill om vinylåtergivning, men så är det ju det där med subjektivt och objektivt...

Pass på den, vill inte bidra till mer OT. Har redogjort för min synpunkt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 10:54

sprudel skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:

När man kräver mätningar som ska, om jag förstår frågeställaren, verifiera på ett godtagbart sätt, att verket har betydelse för spårningen kanske vara lite mer specifik. Inte bara skrika på mätningar för att man tar position i attitydlojalitet.
Vilka mätningar ska presenteras?
Hur ska de vara genomförda?
Vilka och vilken typ av apparatur är acceptabla?
Hur ska man hantera resultatet i förhållande till andra resultat? Tolkningen alltså.
Kan fortsätta ett bra tag till men vill inte, enbart trött på tugget.

Där här tråden var härligt befriad från pseudovetenskap och påståenden tagna ur luften utan någon som helst hållbar förklaringsmodell eller empiriska data.

Skall vi försöka få båten på rätt köl ikgen, göra mer experiemnt, lyssningstester etc för att lära oss mer om vinylåtergivning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 10:57

sprudel skrev:

.

Music4ever efterlyste evidens för påståendet om att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att följa/spåra stora modulationer.

Det är inte svårare än att Laila och Bill50 tar fram en testskiva och jämför spårningen med olika underlaga - allt annat lika och verken i lod.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-13 12:10

sprudel skrev:

Ständigt denna höga nivå från dig. Man får tacka.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-13 12:10

Morello skrev:
sprudel skrev:

.

Music4ever efterlyste evidens för påståendet om att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att följa/spåra stora modulationer.

Det är inte svårare än att Laila och Bill50 tar fram en testskiva och jämför spårningen med olika underlaga - allt annat lika och verken i lod.

Det lär inte hända.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-13 12:47

Morello skrev:Nu noteras att även Bill bjuder på det inslaget om dålig hörsel.

Synd att tråden skulle sjunka till den här pseudovetenskapliga OCH otrevliga nivån. :cry:

Sorry Morello, jag menade inte att du har dålig hörsel. Snarare att skillnaden var så stor när jag testade underlagen att du skulle våga lita på vad du hörde och inte behövde luta dig mot eller kräva några mätningar.

Visst skulle saken vara enklare med en testskiva där man kan dokumentera vid vilken utstyrning det börjar krångla. Men för mig som "bara" önskade en fungerande setup så räcker det fuller väl om ett underlag resulterar i icke fungerande spårning på en krävande skiva och ett annat underlag fungerar fullödigt. Självklart undrar jag nyfiket varför men det viktiga är trots allt resultatet.

Men oavsett trial'n'error eller vetenskaplighet måste man ju ha någon form av hypotes när man stöter på ett problem. Eftersom jag äger en LP12:a så är jag medveten om att spelaren är/kan vara känslig för underlaget så av den anledningen började jag med att testa ett annat underlag än golvet som jag började med. Naturligtvis kollade jag att verket stod i lod (byggherrarna visste vad de gjorde 1945...) och att alla kontakter var rena och satt ordentligt. Jag kollade också inställt nåltryck och antiskating, tyvärr inte med extern utrustning utan jag litade på tonarmens markeringar. Jag testade dock lite olika nåltryck för att vara på den säkra sidan. Eftersom mitt riaa lämnar en hög utnivå dämpade jag signalen i en volymkontroll (passivt) innan signalen gick in i ljudkortet. Detta klippte kraftigt när jag hade full nivå in och det hjälpte (naturligtvis) inte att dämpa signalen med datorns nivåkontroll. Denna dämpning var naturligtvis inte nödvändig när jag lyssnade i min ordinarie anläggning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-13 18:11

Morello skrev:....

Det var då själva fan, först säger du till mig att sluta skriva i tråden, sedan ber du
att jag skall möblera om lägenheten å utföra mätningar/inspelningar för att bevisa
något som jag redan är övertygad om. Det är ungefärligen lika sannolikt som att jag
skulle genomföra en undersökning som bekräftar att det säljs mer julgranar strax
innan jul än strax efter jul. Att olika underlag kan ha betydelse för avspelningskvaliteten
på åtminstone fjäderupphängda spelare konstaterade jag med hörseln för över 30
bast sedan . . . typ.

Här är åtminstone en pdf från Kuzma, sid 1-2, som stöder mina påståenden i tråden.
Bill50x får tala för sig själv.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-09-13 18:14

music4ever skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:

.

Det lär inte hända.

music4ever höjer nivån

Man kan tänka sig att det finns de som inte har samma intresse av att hela tiden experimentera med mätningar som de som ideligen skriker efter dessa har. Att använda det som argument emot deras utsagor är både billigt och okreativt. Och vid detta laget tröttsamt. Om kravet på mätningar inte bara är retoriskt för att göra en billig poäng utan bottnar i ett genuint intresse av svaren dessa mätningar eventuellt kan ge kan man tänka sig att de som skriker högst sparar lite på krafterna för att få till stånd de eftertraktade mätresultaten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 19:08

Har Boris något konkret att tillföra tråden i form av erfarenheter avseende vinylavspelning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-13 20:04

Ser man på det ur en lekmans perspektiv så har alla mer ambitiösa skivspelare en rejält genomarbetad plint för att dämpa just allehanda vibrationer. Underlaget är ju ingenting annat än en förlängning av plinten så all logik säger att underlaget då också har betydelse, frågan är egentligen bara hur mycket och vilket underlag. Inget knepigt egentligen.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-13 20:24

Man kan ju bedöma rimligheten kringfunderingar att drivverk skulle påverka spårningsförmågan. Men först bör man klara ut begreppen och definiera drivverk resp spårningsförmåga.
Drivverket om man med detta avser motor o chassi, är ju i allmänhet kopplat mekaniskt till skivtallriken, en faktor man med olika medel försöker begränsa effekterna av men helt går det ju inte. Så drivverk och tallrik är kopplade mekaniskt.
Armen behöver inte sitta direkt i drivverket, men gör ofta så. Även om den är placerad utanför så har man enbart flyttat problemet till fundament för både drivverk och arm som då är kopplade mekaniskt.
Puppa o arm är kopplade via skivan till tallriken vilket innebär att puppa o arm är kopplade mekaniskt till drivverket i varje ända.
Är det rimligt att nålens förmåga att spåra, följa spåret så perfekt som möjligt, påverkas när vi har ett mekaniskt system med återkopplingsmekanismer i två riktningar, fram och tillbaka? Ja, det är rimligt, det är snarare mindre rimligt att spårningen inte skulle påverkas.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moer

Inläggav Nattlorden » 2016-09-13 20:47

Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-13 20:50

Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.

Det är både festligt och ofestligt. Armen kommer att slå väldigt mycket på buckliga skivor genom att den är så kort.
Du menar säkert Transcriptor Transcriber.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-13 21:28

Kan man inte bygga en liten "bilbanebil" som får köra runt på en stillastående skiva. Det behövs bara ett litet servo som gör att den styr rätt längs spåret. :roll: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-13 21:34

Det fanns ju en skivspelare som läste av spåren optiskt med laser, det lär ju vara optimalt, ingen mekanisk koppling alls till skivan. Besvärligare med algoritmen som skall tolka avläsningen, men det handlar bara om datorkraft och programmering ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-13 21:41

xeizo skrev:Det fanns ju en skivspelare som läste av spåren optiskt med laser, det lär ju vara optimalt, ingen mekanisk koppling alls till skivan. Besvärligare med algoritmen som skall tolka avläsningen, men det handlar bara om datorkraft och programmering ...

Det borde inte vara något problem alls... Finns ingen anledning att göra det digitalt. Dessutom väljer man ett spårdjup är nålar typiskt inte sliter.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-09-13 21:49

Svante skrev:Kan man inte bygga en liten "bilbanebil" som får köra runt på en stillastående skiva. Det behövs bara ett litet servo som gör att den styr rätt längs spåret. :roll: :lol:

Finns redan:

http://www.apartmenttherapy.com/soundwa ... -pla-47117

http://www.dj-rooms.com/soundwagon-record-player/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-13 22:34

Nattlorden skrev:
xeizo skrev:Det fanns ju en skivspelare som läste av spåren optiskt med laser, det lär ju vara optimalt, ingen mekanisk koppling alls till skivan. Besvärligare med algoritmen som skall tolka avläsningen, men det handlar bara om datorkraft och programmering ...

Det borde inte vara något problem alls... Finns ingen anledning att göra det digitalt. Dessutom väljer man ett spårdjup är nålar typiskt inte sliter.

Den kräver extremt rena skivor eftersom lasern inte plogar bort något skräp. Dessutom låter spelaren mesigt men är ju bekväm.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-13 22:42

Ja ni, medan ni diskuterar så experimenterar jag med den nya oljan som jag beställt. En sak kan jag säga, den lilla Moerch UP-4 uni-pivotnarmen blev betydligt stabilare när jag bytt ut aktuell olja av okänd viskositet till en olja av viskositet 500,000 cs som rekommenderas av HH Moerch. Det är en mycket stor skillnad i armens stabilitet, känns nästan som en traditionell arm. Det är också en stor skillnad på oljorna, 500,000 cs är verkligen segt!

Allt detta betyder att tidigare mätningar inte är att lita på och att ommätningar av distorsion mm kommer att presenteras, liksom lite filer med musik. Även en justering av antiskate är fn aktuell - möjligen kanske denna arm i kombination med Shure/SAS spåra + 18 dB.

Jag noterar också att detta kan förklara varför jag inte fick OM40 att fungera så bra, så det kan bli aktuellt att mäta upp den igen och spela in lite snuttar.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-13 22:55

Kul, hoppas verkligen att det blir bättre . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 23:00

Thomas_A skrev:Ja ni, medan ni diskuterar så experimenterar jag med den nya oljan som jag beställt. En sak kan jag säga, den lilla Moerch UP-4 uni-pivotnarmen blev betydligt stabilare när jag bytt ut aktuell olja av okänd viskositet till en olja av viskositet 500,000 cs som rekommenderas av HH Moerch. Det är en mycket stor skillnad i armens stabilitet, känns nästan som en traditionell arm. Det är också en stor skillnad på oljorna, 500,000 cs är verkligen segt!

Allt detta betyder att tidigare mätningar inte är att lita på och att ommätningar av distorsion mm kommer att presenteras, liksom lite filer med musik. Även en justering av antiskate är fn aktuell - möjligen kanske denna arm i kombination med Shure/SAS spåra + 18 dB.

Jag noterar också att detta kan förklara varför jag inte fick OM40 att fungera så bra, så det kan bli aktuellt att mäta upp den igen och spela in lite snuttar.

Thomas

Säg inte så. Säg så här, om det blir skillnad i mätningar med den nya oljan jämfört med gamla oljan så vet vi att viskositeten spelar roll gällande linjäriteten hos pickupen med olika distorsion som följd. Du har gjort en mätning och den kan du lita på. Du skall göra en ny mätning och den kan du också lita på. Sedan gäller det att tolka resultaten och vara glad för att du faktiskt gjort mätningen som du gjorde. Det bör ge god lärdom.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-14 02:57

Harryup skrev:
Vinylcalle skrev:Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.

Men jag är beredd att ändra mig efter en rimlig förklaring till hur det går till. Linn LP12 är säkert lätt att påverka med underlaget med tanke på hur fjädrande och odämpat chassit är.

Mvh Carl

Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup

Nja så kanske man kan sammanfatta det om man inte är intresserad av helheten.

"Bra" och "inte en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande" klarar många skivspelare av, det behöver inte vara märkvärdigt. Det klassiska hatobjektet bland audiofilerna Technics SL-1200 (mk2 etc.)

Hur vet du att det var spårningsförmågan som påverkades av underlaget? Hur stor var skillnaden?

Ditt uttalande om att samtidens (1980 och några åt framåt därefter måste det gälla) direktdrivna skivspelare inte var något vidare tycker jag talar klarspråk om hur politiskt du såg på skivspelare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-14 03:08

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.

Det är både festligt och ofestligt. Armen kommer att slå väldigt mycket på buckliga skivor genom att den är så kort.
Du menar säkert Transcriptor Transcriber.

mvh/Harryup

Det är ju ett vanligt problem med många tangentialarmar (dvs att armen är kort), men i praktiken finns det ingen anledning att den måste vara det och flera tangentialarmar med ungefärlig 9-10 tums effektivlängd har tillverkats.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 08:58

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:

Mvh Carl

/Harryup

Nja så kanske man kan sammanfatta det om man inte är intresserad av helheten.

"Bra" och "inte en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande" klarar många skivspelare av, det behöver inte vara märkvärdigt. Det klassiska hatobjektet bland audiofilerna Technics SL-1200 (mk2 etc.)

Hur vet du att det var spårningsförmågan som påverkades av underlaget? Hur stor var skillnaden?

Ditt uttalande om att samtidens (1980 och några åt framåt därefter måste det gälla) direktdrivna skivspelare inte var något vidare tycker jag talar klarspråk om hur politiskt du såg på skivspelare.

MvH Carl

Vi gick enbart på ljudmässiga grunder. Ditt inlägg har otrevliga insinuationer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi