music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?
Var heter det, inte vart.
Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?
Vinylcalle skrev:Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.
Men jag är beredd att ändra mig efter en rimlig förklaring till hur det går till. Linn LP12 är säkert lätt att påverka med underlaget med tanke på hur fjädrande och odämpat chassit är.
Mvh Carl
sprudel skrev:music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?
Morello skrev:sprudel skrev:music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?
Det har du rätt i, men om vi bortser från det retoriska - har du något svar på music4ever's fråga?
Någon som känner till ett seriöst pickup-test?
Alltså där man mätt olika paramterar - i synnerhet distorsion vid litet högre signalnivå.
Lyssna-och-dricka-vin-tester är utan intresse.
Almen skrev:Man kanske lite milt kan påminna om formuleringen vid trådstart:Någon som känner till ett seriöst pickup-test?
Alltså där man mätt olika paramterar - i synnerhet distorsion vid litet högre signalnivå.
Lyssna-och-dricka-vin-tester är utan intresse.
Jag tror inte att det är en slump att tråden blivit en av de mer fertila. (Ehuru påpekanden om användandet av talspråk i skrift och "attitydlojalitet" näppeligen är de mest fruktsamma.)
Om någon säger att de gärna ser mätningar så kanske man kan nöja sig med det och inte köra igång stora försvarsmaskineriet? Man kan ju säga precis vad man vill om vinylåtergivning, men så är det ju det där med subjektivt och objektivt...
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Det har du rätt i, men om vi bortser från det retoriska - har du något svar på music4ever's fråga?
Jag vet inte var de är? Har någon tappat bort dem? Finns de överhuvudtaget?
När man kräver mätningar som ska, om jag förstår frågeställaren, verifiera på ett godtagbart sätt, att verket har betydelse för spårningen kanske vara lite mer specifik. Inte bara skrika på mätningar för att man tar position i attitydlojalitet.
Vilka mätningar ska presenteras?
Hur ska de vara genomförda?
Vilka och vilken typ av apparatur är acceptabla?
Hur ska man hantera resultatet i förhållande till andra resultat? Tolkningen alltså.
Kan fortsätta ett bra tag till men vill inte, enbart trött på tugget.
sprudel skrev:
.
sprudel skrev:music4ever skrev:Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?
Morello skrev:sprudel skrev:
.
Music4ever efterlyste evidens för påståendet om att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att följa/spåra stora modulationer.
Det är inte svårare än att Laila och Bill50 tar fram en testskiva och jämför spårningen med olika underlaga - allt annat lika och verken i lod.
Morello skrev:Nu noteras att även Bill bjuder på det inslaget om dålig hörsel.
Synd att tråden skulle sjunka till den här pseudovetenskapliga OCH otrevliga nivån.
Morello skrev:....
Det är inte svårare än att Laila och Bill50 tar fram en testskiva och jämför spårningen med olika underlaga - allt annat lika och verken i lod.
music4ever skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
.
Music4ever efterlyste evidens för påståendet om att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att följa/spåra stora modulationer.
Det lär inte hända.
Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.
xeizo skrev:Det fanns ju en skivspelare som läste av spåren optiskt med laser, det lär ju vara optimalt, ingen mekanisk koppling alls till skivan. Besvärligare med algoritmen som skall tolka avläsningen, men det handlar bara om datorkraft och programmering ...
Svante skrev:Kan man inte bygga en liten "bilbanebil" som får köra runt på en stillastående skiva. Det behövs bara ett litet servo som gör att den styr rätt längs spåret.![]()
Nattlorden skrev:xeizo skrev:Det fanns ju en skivspelare som läste av spåren optiskt med laser, det lär ju vara optimalt, ingen mekanisk koppling alls till skivan. Besvärligare med algoritmen som skall tolka avläsningen, men det handlar bara om datorkraft och programmering ...
Det borde inte vara något problem alls... Finns ingen anledning att göra det digitalt. Dessutom väljer man ett spårdjup är nålar typiskt inte sliter.
Thomas_A skrev:Ja ni, medan ni diskuterar så experimenterar jag med den nya oljan som jag beställt. En sak kan jag säga, den lilla Moerch UP-4 uni-pivotnarmen blev betydligt stabilare när jag bytt ut aktuell olja av okänd viskositet till en olja av viskositet 500,000 cs som rekommenderas av HH Moerch. Det är en mycket stor skillnad i armens stabilitet, känns nästan som en traditionell arm. Det är också en stor skillnad på oljorna, 500,000 cs är verkligen segt!
Allt detta betyder att tidigare mätningar inte är att lita på och att ommätningar av distorsion mm kommer att presenteras, liksom lite filer med musik. Även en justering av antiskate är fn aktuell - möjligen kanske denna arm i kombination med Shure/SAS spåra + 18 dB.
Jag noterar också att detta kan förklara varför jag inte fick OM40 att fungera så bra, så det kan bli aktuellt att mäta upp den igen och spela in lite snuttar.
Thomas
Harryup skrev:Vinylcalle skrev:Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.
Men jag är beredd att ändra mig efter en rimlig förklaring till hur det går till. Linn LP12 är säkert lätt att påverka med underlaget med tanke på hur fjädrande och odämpat chassit är.
Mvh Carl
Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.
Det är både festligt och ofestligt. Armen kommer att slå väldigt mycket på buckliga skivor genom att den är så kort.
Du menar säkert Transcriptor Transcriber.
mvh/Harryup
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Vinylcalle skrev:Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.
Mvh Carl
Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup
Nja så kanske man kan sammanfatta det om man inte är intresserad av helheten.
"Bra" och "inte en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande" klarar många skivspelare av, det behöver inte vara märkvärdigt. Det klassiska hatobjektet bland audiofilerna Technics SL-1200 (mk2 etc.)
Hur vet du att det var spårningsförmågan som påverkades av underlaget? Hur stor var skillnaden?
Ditt uttalande om att samtidens (1980 och några åt framåt därefter måste det gälla) direktdrivna skivspelare inte var något vidare tycker jag talar klarspråk om hur politiskt du såg på skivspelare.
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: KentLindqvist och 1 gäst