Moderator: Redaktörer
M_N skrev:Detta kanske är en knasig fråga men eftersom jag inte vet säkert så...
När det pratas om multipla basmoduler handlar det oftast vad jag läst iaf om 2, 4, 6 etc. Dvs jämnt antal.
Jag har tre element liggandes som jag funderar på att prova bygga basmoduler av och frågan är då om antalet 3 är ok alt. direkt olämpligt av någon anledning?
// MN
Naqref™ skrev:Två eller flera funkar. Ju fler destu bättre. 3 st är alltså bättre än 2 st.Det enda man kan behöva bekymra sig om är att drivningen av udda antal kan kräva lite mer tankemöda innan.
zvenzzon skrev:Vad är det egentligen som händer rent tekniskt/akustiskt när man ökar antalet basmoduler, varför blir det bättre?
Isidor skrev:Jag vill särskilt varna för den populära idén att placera två basmoduler i rummets främre hörn. Detta ger via den normala symmetrin inga förbättringar av frekvensgången i lyssningspositionen och vanligtvis nackdelar för andra positioner.
Isidor skrev:...vill dock tillägga att även om multipla ljudkällor med en genomtänkt placering är att föredra framför en källa, så blir det inte automatiskt bättre. Jag vill särskilt varna för den populära idén att placera två basmoduler i rummets främre hörn. Detta ger via den normala symmetrin inga förbättringar av frekvensgången i lyssningspositionen och vanligtvis nackdelar för andra positioner.
Isidor skrev:...vill också opponera mig en aning mot logetänkandet när vi talar om frekvenser under 80 Hz. (Jag såg att även IÖ argumenterar för logetänkande för låga frekvenser i den tråd det länkas till ovan.) Det finns två anledningar till detta:
1. Hörseln har för dessa låga frekvenser mycket svårt att skilja mellan olika infallsriktningar. Därför är det mindre viktigt att fokusera på direktljudet när det framför allt är summan av alla bidrag som är väsentligt.
2. Logen blir för låga frekvenser en tveksam teoretisk konstruktion. Logen kan för höga frekvenser rimligt väl anses fungera som ett litet rum (utan främre vägg) som kopplas till den miljö där musikanterna spelar. Man kikar på sätt och vis in i lokalen som musikerna spelar i. Problemen blir dock ganska stora för låga frekvenser eftersom effekterna av lyssningsrummets främre vägg akustiskt/psykoakustiskt sett är mycket mer märkbara här. Lyssningsrummet får helt andra modala egenskaper än vad en loge av samma storlek skulle ha p.g.a. den främre väggen och det är också detta som hörseln uppfattar.
Sammantaget vill jag därför absolut förespråka att man istället i första hand försöker att få kontroll på den totala frekvensgången i lyssningspositionen. I andra hand kan man även försöka sig på att få goda egenskaper i tidsplanet, men till stor del beror detta på hur väl man fått till frekvensgången (minimumfas), så i praktiken kommer man ganska nära en optimal lågfrekvensåtergivning om man bara håller sig till frekvensgången.
Isidor skrev:. Ytterligare försämras frekvensgången normalt högst markant när man rör sig mot sidoväggarna för källor med breddsymmetri (d.v.s. placerade i rummets främre hörn).
Isidor skrev:Där uttryckte jag mig kanske inte helt glasklart. Vad jag menar är att man med källor i de bägge främre hörnen (eller endast symmetriskt uppställda) av rummet får en sämre frekvensgång när lyssningspositionen flyttas från rummets mitt och närmar sig sidoväggarna än med endast en källa i det ena hörnet (eller källor framför och bakom lyssningspositionen).
IngOehman skrev:Vad jag menar är bara att man måste acceptera de interferenser som uppstår på grund av rummet logehalva. De kommer att ge frekvensgångsavvikelser, och olika sådana beroende på var man befinner sig dessutom - och de skall var där! Tycker alltså jag, i synnerhet så länge vi talar om tvåkanalsåtergivning.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 13 gäster