Svensk hifi - Swe-fi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vovven

Re: Svensk hifi - Swe-fi

Inläggav Vovven » 2016-09-12 00:16

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-12 01:04

petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.

Mvh
Peter

Är Marshall en svensk tillverkare?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-12 01:16

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.

Mvh
Peter

MvH Carl

På hörlurar och på streaminghögtalare är det så. Varumärket används i ett endorsementavtal och dessa produkter designas i Stockholm där Marshall i England ger synpunkter och har troligtvis viss veto. En stor mängd av Marshalls hörlurar och streaminghögtalare har ljuddesignats av Piotr som är en av forumets medlemmar. Tillverkningen av dessa produkter sker i Kina. HQ ligger i Sverige/Stockholm och beskattning sker i Sverige.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-09-12 10:40

Vovven skrev:SCC Audio

www.http://sccaudio.se/

Tack för bidrag!
Har lagts till :-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-13 01:46

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

Mvh
Peter

MvH Carl

På hörlurar och på streaminghögtalare är det så. Varumärket används i ett endorsementavtal och dessa produkter designas i Stockholm där Marshall i England ger synpunkter och har troligtvis viss veto. En stor mängd av Marshalls hörlurar och streaminghögtalare har ljuddesignats av Piotr som är en av forumets medlemmar. Tillverkningen av dessa produkter sker i Kina. HQ ligger i Sverige/Stockholm och beskattning sker i Sverige.

Med vänlig hälsning
Peter

Ok. I min värld så skulle jag dock hävda att det fortfarande är en Engelsk tillverkare. Men där kan man säkert ha olika synsätt. Att företaget som i sin tur konstruerar produkterna är svenskt är något annat. Om man kontaktar Marshall och frågar om dom är en svensk hifitillverkare tror jag dom hade nekat.Och det är högst tveksamt om jag överhuvudtaget skulle räkna det som en hifitillverkare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 01:57

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Med vänlig hälsning
Peter

Ok. I min värld så skulle jag dock hävda att det fortfarande är en Engelsk tillverkare. Men där kan man säkert ha olika synsätt. Att företaget som i sin tur konstruerar produkterna är svenskt är något annat. Om man kontaktar Marshall och frågar om dom är en svensk hifitillverkare tror jag dom hade nekat.Och det är högst tveksamt om jag överhuvudtaget skulle räkna det som en hifitillverkare.

MvH Carl

Det får ju stå för dig. Men om du ser Marshall hörlurar på mässan på exempelvis IFA i Berlin så står det Stockholm på deras monter. Men om du anser att deras hörlurar inte tillhör hifi så kanske det finns andra som är av annan åsikt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-13 02:03

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

MvH Carl

Det får ju stå för dig. Men om du ser Marshall hörlurar på mässan på exempelvis IFA i Berlin så står det Stockholm på deras monter. Men om du anser att deras hörlurar inte tillhör hifi så kanske det finns andra som är av annan åsikt.

Absolut det är min åsikt.

Jag antar att du köper att Ortofon är en japansk hifitillverkare då också?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 10:27

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Har ingen aning om vad Ortofon har för struktur idag. Om Ortofon är flyttat till Japan, har japanska ägare och japanska anställda och japaner i Japan som sköter utveckling, marknadsföring, försäljning, logistik, support och service så har jag svårt att se Ortofon som något annat än japanskt.

Jag vet att alla Marshall hörlurar och streaminghögtalare utvecklas av ett Svenskt bolag med säte i Stockholm med svenska ägare och svensk vd och svensk styrelse och svenska anställda. Samma bolag marknadsför och säljer produkterna och logistiken sköts från Sverige. Det är ett svenskt bolag som redovisar och är registrerat i Sverige. Även support och Service sker från Svenska bolaget. Tillverkning av deras produkter sker i Kina. Samma gäller deras mobiltelefoner som också heter Marshall. Jag ser definitivt Marshall hörlurar och streaminghögtalare som Svenska produkter sålda av ett svenskt företag.

Mvh
Peter

För övrigt ser jag alla dagens Peerless högtalarelement som kinesiska. Ser du dem som danska?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-13 10:28

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:

MvH Carl

Har ingen aning om vad Ortofon har för struktur idag. Om Ortofon är flyttat till Japan, har japanska ägare och japanska anställda och japaner i Japan som sköter utveckling, marknadsföring, försäljning, logistik, support och service så har jag svårt att se Ortofon som något annat än japanskt.

Jag vet att alla Marshall hörlurar och streaminghögtalare utvecklas av ett Svenskt bolag med säte i Stockholm med svenska ägare och svensk vd och svensk styrelse och svenska anställda. Samma bolag marknadsför och säljer produkterna och logistiken sköts från Sverige. Det är ett svenskt bolag som redovisar och är registrerat i Sverige. Även support och Service sker från Svenska bolaget. Tillverkning av deras produkter sker i Kina. Samma gäller deras mobiltelefoner som också heter Marshall. Jag ser definitivt Marshall hörlurar och streaminghögtalare som Svenska produkter sålda av ett svenskt företag.

Mvh
Peter

För övrigt ser jag alla dagens Peerless högtalarelement som kinesiska. Ser du dem som danska?

Make that Taiwan.
Finns det nån som tillverkar egna element idag?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 10:43

Taiwan är inte på någon punkt inblandat i Peerless. Det är ett kinesiskt företag som heter Tymphany som står för Peerless.

Det finns många högtalarfabrikanter som inte köper högtalarelement från Kina. Däremot tror jag att de flesta högtalarelement har vissa delar som är från Kina även om högtalarelementet sätts ihop i Norge, Danmark, Tyskland eller någon annanstans utanför Kina/Fjärran Östern. Det kan vara membran, upphängning, spider, magnetsystem eller korgen som i så fall importeras från Kina.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 10:50

Är kvaliteten på peerless lika bra nu som förut?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 11:30

Morello skrev:Är kvaliteten på peerless lika bra nu som förut?

Vet inte. Har inte jämfört. Det jag i praktiken har sett är att det kinesiska materialet i upphängningen ofta stelnar med tiden och speciellt om man inte spelar på elementen. Då kan man tänka sig att om man börjar spela på högtalarna så återgår de till sitt ursprung, men så har det inte blivit i de fall jag känner till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-13 11:39

Alrigth, vi tackar för svar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-14 02:36

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:

MvH Carl

Mvh
Peter

Ortofon har en japansk division. Dom tillverkar bland annat kablage, pickupskal, transformatorer, rörförstärkare m.m. Tillverkningen sker i Japan, säkert hos en japansk underleverantör, produkterna är säkert framtagna i Japan osv. Det anser jag vara lika kvalificerat i så fall.

Finns någon del av Peerless kvar i Danmark som ägande, produktutveckling, tillverkning? Har dålig koll på dom. Därefter svarar jag gärna på frågan utan problem.

Då får du svara på min fråga. Om man ringer upp Marshalls VD och frågar om Marshall är en svensk Hifitillverkare, tror du att han kommer svara ja eller nej?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-14 23:31

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Mvh
Peter

Ortofon har en japansk division. Dom tillverkar bland annat kablage, pickupskal, transformatorer, rörförstärkare m.m. Tillverkningen sker i Japan, säkert hos en japansk underleverantör, produkterna är säkert framtagna i Japan osv. Det anser jag vara lika kvalificerat i så fall.

Finns någon del av Peerless kvar i Danmark som ägande, produktutveckling, tillverkning? Har dålig koll på dom. Därefter svarar jag gärna på frågan utan problem.

Då får du svara på min fråga. Om man ringer upp Marshalls VD och frågar om Marshall är en svensk Hifitillverkare, tror du att han kommer svara ja eller nej?

MvH Carl

Ortofon har en japansk division, skriver du?? Jag Googlade på Ortofon. Så här står det på Ortofons hemsida:

The products are sold worldwide through a network of more than 60 importers and Sales subsidiaries in the USA and in Japan.

Ortofon is owned by Danish businessmen and employs a staff of 95 people. The Ortofon manufacturing unit in Nakskov in the south of Denmark has modern machinery combined with experienced operators, so human craftsmanship is delivered with uniform industrial quality.

Ortofonfabriken ligger i Danmark och det är Danskt ägande och Dansk personal. Sorry Vinylcalle, du är inte seriös i det du skriver.

Ringer du till Marshall i England och frågar på Marshall hörlurar eller Marshall streaminghögtalare så kommer de snällt hänvisa till Zound Industries i Stockholm som är ett helt fristående bolag som inte har med Marshall att göra och där Marshall inte har delägarskap i. Det är två separata fristående bolag. Marshall i England är inte pappa till dessa produkter, men det är Zound Industries International AB. Det enda Marshall i England får är en licensavgift för namnet. Formgivning och materialval är gjord för att passa den gamla designen som engelska Marshall är förknippad med. Oavsett, så är det Zound Industries som står för Marshall hörlurar och streaminghögtalare samt Marshall mobiltelefon. Ring istället till Zound och fråga deras VD om Marshalls hörlurar och streamingprodukter tillhör Zound Industries eller Marshall i England. Sedan kan du fråga om Zound Industries är en svensk tillverkare av hifi.

Vad gäller Peerless högtalarelement så har det i nutid ingen anknytning till Danmark, ingen alls, varken ägande, produktutveckling eller tillverkning. Marshall i England har varken ägande, produktutveckling eller tillverkning på Marshall hörlurar och Marshall Streaminghögtalare. Marshall England äger dock varumärket Marshall och det är på grund av detta som de kan endorsa varumärket till andra helt externa fristående bolag, precis som Steinway har gjort med sitt varumärke gentemot Lyngdorf.

Vill man vara petig och få med hela bilden gällande Peerless så finns det även ett Indiskt bolag som äger varumärket Peerless på vissa marknader och det beror på extremt dålig varumärkeshantering av varumärket Peerless då de på 70-talet gjorde affärer med ett Indiskt bolag. Det indiska bolaget Peerless finns kvar som fristående Indiskt bolag. Men Peerless i Danmark som normalt förknippas som Peerless högtalarelement är ett minne blott. Det ägs av Tymphany som idag har all verksamhet i Kina med HQ i Hong Kong.

Samma misstag som Peerless gjorde, gjorde Vifa då de gjorde affärer med ett kinesiskt bolag. Då tappade de ensamrätten på varumärket Vifa. Det har därför kunnat uppstå en situation där det finns två separata bolag som har rättigheten till varumärket Vifa där båda säljer produkter förknippade med högtalare och de är helt separata och konkurrerar med olika högtalarprodukter med samma varumärke. Så är det även med Peerless. Peerless i Kina kontra Peerless i Indien.

Vad gäller Vifa så marknadsförs deras streamingprodukter från Danmark men hur ägarstrukturen på detta Vifa ser ut idag, vet jag inte. Det framgår inte tydligt. Det skulle kunna vara ett bolag med säte i Danmark ägt av Kineser men med samarbete med ett Danskt textilbolag som heter Kvadrat.

Men, åter till frågan, Marshall hörlurar och streaminghögtalare görs av ett helsvenskt bolag som heter Zound Industries. Dessa produkter är Svenska även om deras tillverkning sker på fabriker i Kina.

Så här var mitt inlägg i tråden från början.

Mvh
Peter

Det är inget konstigt med det. Hur mycket du än ser dem som Engelska produkter så är de ändock svenska produkter tillverkade i Kina och marknadsförda enligt någon form av endorsementavtal under varumärket Marshall.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-15 00:06

Precis, Marshall är inte tillverkaren utan varumärket, så det är väl den svenska tillverkaren Zound Industries som ska stå på listan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-15 00:16

Ortofon ser ut att ha verksamhet i Japan, se länk
http://www.ortofon.jp/product/index.html

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-15 01:50

Du har gjort läxan om Ortofon för dåligt.

Trots en mycket lång text så klarar du inte av att svara på den enkla JA/NEJ fråga jag ställde. Istället ska du ställa om den till något helt annat.

Jag har aldrig ifrågasatt om Zound Industries är svenska. Det tror jag säkert att dom är. Men Marshall är det inte :!:

Bara för att jag får tillåtelse av Volvos VD att sätta Volvo märken på kläder jag tillverkar i Kina så blir inte Volvo en kinesisk klädtillverkare.

Kort sammafattat: Zound Industries = Svensk bolag som säkert skulle kunna klassas som Hifitillverkare av en del.
Marshall = Brittisk tillverkare av främst förstärkare och högtalare för gitarrbruk.

Du får gärna fortsätta tro att Marshall är en svensk hifitillverkare, folk tror dom mest knasiga saker.

Vi avslutar med ett ett stycke ifrån Wikipedia: "Marshall Amplification is an English company that designs and manufactures music amplifiers, speaker cabinets, brands personal headphones/earphones,[2] and, having acquired Natal Drums, drums and bongos."

PS jag är mycket seriös DS MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-15 01:51

paa skrev:Precis, Marshall är inte tillverkaren utan varumärket, så det är väl den svenska tillverkaren Zound Industries som ska stå på listan?

Helt korrekt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 08:17

paa skrev:Precis, Marshall är inte tillverkaren utan varumärket, så det är väl den svenska tillverkaren Zound Industries som ska stå på listan?

Anser du att Urban Ears bör stå med på listan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 08:20

arkman skrev:Ortofon ser ut att ha verksamhet i Japan, se länk
http://www.ortofon.jp/product/index.html

Precis, det Danska bolaget Ortofon har verksamhet i Japan. Det gör inte det Danska bolaget mindre Danskt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 08:54

Vinylcalle skrev:Du har gjort läxan om Ortofon för dåligt.

Trots en mycket lång text så klarar du inte av att svara på den enkla JA/NEJ fråga jag ställde. Istället ska du ställa om den till något helt annat.

Jag har aldrig ifrågasatt om Zound Industries är svenska. Det tror jag säkert att dom är. Men Marshall är det inte :!:

Bara för att jag får tillåtelse av Volvos VD att sätta Volvo märken på kläder jag tillverkar i Kina så blir inte Volvo en kinesisk klädtillverkare.

Kort sammafattat: Zound Industries = Svensk bolag som säkert skulle kunna klassas som Hifitillverkare av en del.
Marshall = Brittisk tillverkare av främst förstärkare och högtalare för gitarrbruk.

Du får gärna fortsätta tro att Marshall är en svensk hifitillverkare, folk tror dom mest knasiga saker.

Vi avslutar med ett ett stycke ifrån Wikipedia: "Marshall Amplification is an English company that designs and manufactures music amplifiers, speaker cabinets, brands personal headphones/earphones,[2] and, having acquired Natal Drums, drums and bongos."

Vem har sagt att jag tror att det Engelska bolaget Marshall skulle vara något annat än ett Engelskt bolag? Inte jag i alla fall. Jag hävdar fortfarande att du skriver oseriöst. Du försöker förvränga det jag skriver. Det är oseriöst. Den som köpt en Marshall hörlur har köpt en Svensk produkt lika mycket som den som köpt Urban Ears hörlurar som det på båda står made in China på. Det engelska bolaget Marshall Amplification Ltd tillverkar inte hörlurar. Att det står så på Wiki betyder att den som skrivit på Wiki inte förstått att det är det svenska bolaget Zound som är det bolag som tillverkar dessa.

Den kund som köpt en Marshall hörlur har inte köpt en produkt som Marshall Amplification i England är tillverkare av.

Min fråga direkt till dig är, tror du att om du skulle köpa och sälja en Marshall hörlur på Rehab att du säljer en produkt som Marshall Amplification i England skulle ha tillverkat? Du behöver inte ens ringa vd på Marshall eller någon annan för att svara på den frågan. Du är ju butikschef så det är naturligt att du kan svara på en sådan enkel fråga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 09:01

Denon och Marantz ingår väl i samma koncern, men de är väl olika märken med olika produktutveckling, även om de nog delar väldigt mycket av komponenterna och design. Samma sak med Zound Industries? Marshall-lurar verkar ju heta "Marshall headphones" för övrigt. Ja, jag vet ju inte. :) Men om man satte upp "Marshall Headphones" på listan, så kanske det funkar.
(Samma sak gäller väl även numera Pioneer och Onkyo - de ägs av Onkyo?)
Inte så viktigt, dock, kanske.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 09:58

mrGaskill skrev:Denon och Marantz ingår väl i samma koncern, men de är väl olika märken med olika produktutveckling, även om de nog delar väldigt mycket av komponenterna och design. Samma sak med Zound Industries? Marshall-lurar verkar ju heta "Marshall headphones" för övrigt. Ja, jag vet ju inte. :) Men om man satte upp "Marshall Headphones" på listan, så kanske det funkar.
(Samma sak gäller väl även numera Pioneer och Onkyo - de ägs av Onkyo?)
Inte så viktigt, dock, kanske.

Nej, det är definitivt och absolut inte samma sak med Zound Industries! Det existerar inga som helst ägarrelationer mellan Marshall Amplification och Zound Industries. Det är just denna typ av missförstånd och frågetecken jag försöker räta ut och som tydligen vinylcalle på butiken Rehab vill få andra att tro att de som köpt Marshall Headphones skulle köpt hörlurar från det Engelska bolaget Marshall Amplification. Jag har inte heller sett att det på senare tid skulle skett någon ändring på ägarstrukturer gällande Marshall eller Zound. Det är två fristående separata bolag utan ägaranknytning till varandra.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 10:04

Nej, nu uttryckte jag mig alldles kasst ser jag så det blev misstolkat. Ber om ursäkt.Jag menade bara att Zound Industries märken verkar utvecklas var för sig till viss del. Vad jag förstått är den enda kopplingen mellan "gitarr-Marshall" och "Marshall headphones" namnet Marshall som man betalar för att använda. Så ur en synvinkeln kan man ju påstå att Marshall Headphones är ett svenskt märke (tillverkare) på sätt och vis (förutom namnet).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 10:19

mrGaskill skrev:Nej, nu uttryckte jag mig alldles kasst ser jag så det blev misstolkat. Ber om ursäkt.Jag menade bara att Zound Industries märken verkar utvecklas var för sig till viss del. Vad jag förstått är den enda kopplingen mellan "gitarr-Marshall" och "Marshall headphones" namnet Marshall som man betalar för att använda. Så ur en synvinkeln kan man ju påstå att Marshall Headphones är ett svenskt märke (tillverkare) på sätt och vis (förutom namnet).

Bra, nu börjar det likna något. Zound Industries märken utvecklas var för sig. Därför tycker jag det är missvisande att enbart ha med Zound Industries gällande alla deras varumärken. Sedan vill jag förtydliga följande:

Gällande Marshall headphones" och namnet Marshall så betalar Zound "endorsement fee" för att använda varumärkesnamnet Marshall. Det kan vara Royalty eller fast kostnad månadsvis eller årsvis eller någon annan form av betalning.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 10:25

Det stod egentligen samma sak i inläggen. :-) Men, javisst. I see.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-15 10:42

mrGaskill skrev:Det stod egentligen samma sak i inläggen. :-) Men, javisst. I see.

Nej, det står inte samma sak. Det du skriver kan tydas som att "Marshall headphones" betalar "gitarr-Marshall" för att använda namnet Marshall. Så är det inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 11:16

Ja, så stod det. Och då stod det rätt, men var i sak fel. Så den biten var rätt skrivet men fel i sak. Riktigt. Sen stod det ju mer saker än bara det. Men, det var inte så viktigt kanske. Så, strunt det samma.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-15 23:41

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:Du har gjort läxan om Ortofon för dåligt.

Vem har sagt att jag tror att det Engelska bolaget Marshall skulle vara något annat än ett Engelskt bolag? Inte jag i alla fall. Jag hävdar fortfarande att du skriver oseriöst. Du försöker förvränga det jag skriver. Det är oseriöst. Den som köpt en Marshall hörlur har köpt en Svensk produkt lika mycket som den som köpt Urban Ears hörlurar som det på båda står made in China på. Det engelska bolaget Marshall Amplification Ltd tillverkar inte hörlurar. Att det står så på Wiki betyder att den som skrivit på Wiki inte förstått att det är det svenska bolaget Zound som är det bolag som tillverkar dessa.

Den kund som köpt en Marshall hörlur har inte köpt en produkt som Marshall Amplification i England är tillverkare av.

Min fråga direkt till dig är, tror du att om du skulle köpa och sälja en Marshall hörlur på Rehab att du säljer en produkt som Marshall Amplification i England skulle ha tillverkat? Du behöver inte ens ringa vd på Marshall eller någon annan för att svara på den frågan. Du är ju butikschef så det är naturligt att du kan svara på en sådan enkel fråga.

Mvh
Peter

Noterar nu att du aldrig skrev att Marshall var svenskt. Men efter att du nämnde det som ett varumärke som Zound sålde produkter under hamnade det med på listan bland svenska hifitillverkare. Möjligen borde kritiken istället gått till Vallejos.

Du tycker med andra ord inte heller att Marshall är en svensk hifitillverkare? För det är det naturligtvis inte.

Att du anser mig oseriös när du själv kallar företaget jag arbetar i och är med och driver för Rehab är ju rent löjligt. Om du vill kritisera varandras företagsverksamheter kan vi naturligtvis göra det. Jag tycker det är trevligare att avstå.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi