Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.
Mvh
Peter
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.
Mvh
Peter
Är Marshall en svensk tillverkare?
MvH Carl
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.
Mvh
Peter
MvH Carl
På hörlurar och på streaminghögtalare är det så. Varumärket används i ett endorsementavtal och dessa produkter designas i Stockholm där Marshall i England ger synpunkter och har troligtvis viss veto. En stor mängd av Marshalls hörlurar och streaminghögtalare har ljuddesignats av Piotr som är en av forumets medlemmar. Tillverkningen av dessa produkter sker i Kina. HQ ligger i Sverige/Stockholm och beskattning sker i Sverige.
Med vänlig hälsning
Peter
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:
MvH Carl
På hörlurar och på streaminghögtalare är det så. Varumärket används i ett endorsementavtal och dessa produkter designas i Stockholm där Marshall i England ger synpunkter och har troligtvis viss veto. En stor mängd av Marshalls hörlurar och streaminghögtalare har ljuddesignats av Piotr som är en av forumets medlemmar. Tillverkningen av dessa produkter sker i Kina. HQ ligger i Sverige/Stockholm och beskattning sker i Sverige.
Med vänlig hälsning
Peter
Ok. I min värld så skulle jag dock hävda att det fortfarande är en Engelsk tillverkare. Men där kan man säkert ha olika synsätt. Att företaget som i sin tur konstruerar produkterna är svenskt är något annat. Om man kontaktar Marshall och frågar om dom är en svensk hifitillverkare tror jag dom hade nekat.Och det är högst tveksamt om jag överhuvudtaget skulle räkna det som en hifitillverkare.
MvH Carl
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Ok. I min värld så skulle jag dock hävda att det fortfarande är en Engelsk tillverkare. Men där kan man säkert ha olika synsätt. Att företaget som i sin tur konstruerar produkterna är svenskt är något annat. Om man kontaktar Marshall och frågar om dom är en svensk hifitillverkare tror jag dom hade nekat.Och det är högst tveksamt om jag överhuvudtaget skulle räkna det som en hifitillverkare.
MvH Carl
Det får ju stå för dig. Men om du ser Marshall hörlurar på mässan på exempelvis IFA i Berlin så står det Stockholm på deras monter. Men om du anser att deras hörlurar inte tillhör hifi så kanske det finns andra som är av annan åsikt.
MvH Carl
Det får ju stå för dig. Men om du ser Marshall hörlurar på mässan på exempelvis IFA i Berlin så står det Stockholm på deras monter. Men om du anser att deras hörlurar inte tillhör hifi så kanske det finns andra som är av annan åsikt.
Absolut det är min åsikt.
Jag antar att du köper att Ortofon är en japansk hifitillverkare då också?
MvH Carl
MvH Carl
Har ingen aning om vad Ortofon har för struktur idag. Om Ortofon är flyttat till Japan, har japanska ägare och japanska anställda och japaner i Japan som sköter utveckling, marknadsföring, försäljning, logistik, support och service så har jag svårt att se Ortofon som något annat än japanskt.
Jag vet att alla Marshall hörlurar och streaminghögtalare utvecklas av ett Svenskt bolag med säte i Stockholm med svenska ägare och svensk vd och svensk styrelse och svenska anställda. Samma bolag marknadsför och säljer produkterna och logistiken sköts från Sverige. Det är ett svenskt bolag som redovisar och är registrerat i Sverige. Även support och Service sker från Svenska bolaget. Tillverkning av deras produkter sker i Kina. Samma gäller deras mobiltelefoner som också heter Marshall. Jag ser definitivt Marshall hörlurar och streaminghögtalare som Svenska produkter sålda av ett svenskt företag.
Mvh
Peter
För övrigt ser jag alla dagens Peerless högtalarelement som kinesiska. Ser du dem som danska?
Morello skrev:Är kvaliteten på peerless lika bra nu som förut?
MvH Carl
Har ingen aning om vad Ortofon har för struktur idag. Om Ortofon är flyttat till Japan, har japanska ägare och japanska anställda och japaner i Japan som sköter utveckling, marknadsföring, försäljning, logistik, support och service så har jag svårt att se Ortofon som något annat än japanskt.
Jag vet att alla Marshall hörlurar och streaminghögtalare utvecklas av ett Svenskt bolag med säte i Stockholm med svenska ägare och svensk vd och svensk styrelse och svenska anställda. Samma bolag marknadsför och säljer produkterna och logistiken sköts från Sverige. Det är ett svenskt bolag som redovisar och är registrerat i Sverige. Även support och Service sker från Svenska bolaget. Tillverkning av deras produkter sker i Kina. Samma gäller deras mobiltelefoner som också heter Marshall. Jag ser definitivt Marshall hörlurar och streaminghögtalare som Svenska produkter sålda av ett svenskt företag.
Mvh
Peter
För övrigt ser jag alla dagens Peerless högtalarelement som kinesiska. Ser du dem som danska?
MvH Carl
Mvh
Peter
Ortofon har en japansk division. Dom tillverkar bland annat kablage, pickupskal, transformatorer, rörförstärkare m.m. Tillverkningen sker i Japan, säkert hos en japansk underleverantör, produkterna är säkert framtagna i Japan osv. Det anser jag vara lika kvalificerat i så fall.
Finns någon del av Peerless kvar i Danmark som ägande, produktutveckling, tillverkning? Har dålig koll på dom. Därefter svarar jag gärna på frågan utan problem.
Då får du svara på min fråga. Om man ringer upp Marshalls VD och frågar om Marshall är en svensk Hifitillverkare, tror du att han kommer svara ja eller nej?
MvH Carl
The products are sold worldwide through a network of more than 60 importers and Sales subsidiaries in the USA and in Japan.
Ortofon is owned by Danish businessmen and employs a staff of 95 people. The Ortofon manufacturing unit in Nakskov in the south of Denmark has modern machinery combined with experienced operators, so human craftsmanship is delivered with uniform industrial quality.
petersteindl skrev:Räknas inte hörlurstillverkare eller streaminghögtalare in i mängden? Zound Industries med varumärken som Marshall, Urbanears, Coloud och Molami. Andra tillverkare är exempelvis Happy Plugs, Urbanista, Sudio, m.m.
Mvh
Peter
paa skrev:Precis, Marshall är inte tillverkaren utan varumärket, så det är väl den svenska tillverkaren Zound Industries som ska stå på listan?
paa skrev:Precis, Marshall är inte tillverkaren utan varumärket, så det är väl den svenska tillverkaren Zound Industries som ska stå på listan?
arkman skrev:Ortofon ser ut att ha verksamhet i Japan, se länk
http://www.ortofon.jp/product/index.html
Vinylcalle skrev:Du har gjort läxan om Ortofon för dåligt.
Trots en mycket lång text så klarar du inte av att svara på den enkla JA/NEJ fråga jag ställde. Istället ska du ställa om den till något helt annat.
Jag har aldrig ifrågasatt om Zound Industries är svenska. Det tror jag säkert att dom är. Men Marshall är det inte![]()
Bara för att jag får tillåtelse av Volvos VD att sätta Volvo märken på kläder jag tillverkar i Kina så blir inte Volvo en kinesisk klädtillverkare.
Kort sammafattat: Zound Industries = Svensk bolag som säkert skulle kunna klassas som Hifitillverkare av en del.
Marshall = Brittisk tillverkare av främst förstärkare och högtalare för gitarrbruk.
Du får gärna fortsätta tro att Marshall är en svensk hifitillverkare, folk tror dom mest knasiga saker.
Vi avslutar med ett ett stycke ifrån Wikipedia: "Marshall Amplification is an English company that designs and manufactures music amplifiers, speaker cabinets, brands personal headphones/earphones,[2] and, having acquired Natal Drums, drums and bongos."
PS jag är mycket seriös DS MvH Carl
mrGaskill skrev:Denon och Marantz ingår väl i samma koncern, men de är väl olika märken med olika produktutveckling, även om de nog delar väldigt mycket av komponenterna och design. Samma sak med Zound Industries? Marshall-lurar verkar ju heta "Marshall headphones" för övrigt. Ja, jag vet ju inte.Men om man satte upp "Marshall Headphones" på listan, så kanske det funkar.
(Samma sak gäller väl även numera Pioneer och Onkyo - de ägs av Onkyo?)
Inte så viktigt, dock, kanske.
mrGaskill skrev:Nej, nu uttryckte jag mig alldles kasst ser jag så det blev misstolkat. Ber om ursäkt.Jag menade bara att Zound Industries märken verkar utvecklas var för sig till viss del. Vad jag förstått är den enda kopplingen mellan "gitarr-Marshall" och "Marshall headphones" namnet Marshall som man betalar för att använda. Så ur en synvinkeln kan man ju påstå att Marshall Headphones är ett svenskt märke (tillverkare) på sätt och vis (förutom namnet).
mrGaskill skrev:Det stod egentligen samma sak i inläggen.Men, javisst. I see.
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Du har gjort läxan om Ortofon för dåligt.
Trots en mycket lång text så klarar du inte av att svara på den enkla JA/NEJ fråga jag ställde. Istället ska du ställa om den till något helt annat.
Jag har aldrig ifrågasatt om Zound Industries är svenska. Det tror jag säkert att dom är. Men Marshall är det inte![]()
Bara för att jag får tillåtelse av Volvos VD att sätta Volvo märken på kläder jag tillverkar i Kina så blir inte Volvo en kinesisk klädtillverkare.
Kort sammafattat: Zound Industries = Svensk bolag som säkert skulle kunna klassas som Hifitillverkare av en del.
Marshall = Brittisk tillverkare av främst förstärkare och högtalare för gitarrbruk.
Du får gärna fortsätta tro att Marshall är en svensk hifitillverkare, folk tror dom mest knasiga saker.
Vi avslutar med ett ett stycke ifrån Wikipedia: "Marshall Amplification is an English company that designs and manufactures music amplifiers, speaker cabinets, brands personal headphones/earphones,[2] and, having acquired Natal Drums, drums and bongos."
PS jag är mycket seriös DS MvH Carl
Vem har sagt att jag tror att det Engelska bolaget Marshall skulle vara något annat än ett Engelskt bolag? Inte jag i alla fall. Jag hävdar fortfarande att du skriver oseriöst. Du försöker förvränga det jag skriver. Det är oseriöst. Den som köpt en Marshall hörlur har köpt en Svensk produkt lika mycket som den som köpt Urban Ears hörlurar som det på båda står made in China på. Det engelska bolaget Marshall Amplification Ltd tillverkar inte hörlurar. Att det står så på Wiki betyder att den som skrivit på Wiki inte förstått att det är det svenska bolaget Zound som är det bolag som tillverkar dessa.
Den kund som köpt en Marshall hörlur har inte köpt en produkt som Marshall Amplification i England är tillverkare av.
Min fråga direkt till dig är, tror du att om du skulle köpa och sälja en Marshall hörlur på Rehab att du säljer en produkt som Marshall Amplification i England skulle ha tillverkat? Du behöver inte ens ringa vd på Marshall eller någon annan för att svara på den frågan. Du är ju butikschef så det är naturligt att du kan svara på en sådan enkel fråga.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster