Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Morello » 2016-09-14 10:28

Jag tror vi pratar om ilia saker: dels allmänupplevd återgivningskvalitet, dels förmåga att spåra stora modulationer. Den sistnämnda är enkel att verifiera med en testskiva och bör över huvud taget itne påverkas av underlaget - givet att verket står i lod under jämförelsen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moer

Inläggav music4ever » 2016-09-14 12:20

Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.

Jag har denna spelaren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 13:03

Den spelade Rammstein med bravur!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 13:40

Morello skrev:Jag tror vi pratar om ilia saker: dels allmänupplevd återgivningskvalitet, dels förmåga att spåra stora modulationer. Den sistnämnda är enkel att verifiera med en testskiva och bör över huvud taget itne påverkas av underlaget - givet att verket står i lod under jämförelsen.

Är det just stora modulationer som påverkas kan man ju undra, är inte så säker på att jag tycker just det. Snarare är det allmän dynamik, tydlighet i bas och renhet som är intressant. Sen om det kommer av låg, mellan eller stor modulation skall man nog inte låsa sig vid. Har själv inte sett någon koppling mellan om en pickup klarar att spåra alla spåren att den då skulle återge musik bättre än en som kanske bara klarar det näst högsta eller nästnäst högsta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 13:49

Notera dock att det var det som var ämnet!
Åter igen: Bill50x med flera gjorde gällande att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att hantera stora modulationer i spåret.

Till denna test har ingen av sagda herrar kunnat anföra så mycket som tillstymmelse av evidens.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-14 13:53

Morello skrev:Notera dock att det var det som var ämnet!
Åter igen: Bill50x med flera gjorde gällande att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att hantera stora modulationer i spåret.

Till denna test har ingen av sagda herrar kunnat anföra så mycket som tillstymmelse av evidens.

Det borde det inte göra, inte i sig. Men om man spelar signalen som fångas upp ur spåret genom att högtalare så borde underlaget kunna påverka genom återkoppling. Men inte om man bara spelar skivan i sig, och ser till spårningsførmågan enskilt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 15:44

Underlag spelar roll för många spelare även då man spelar i lurar. Återkoppling är en annan sak.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 15:50

Vad mer specifikt anser du påverkas av underlaget? Vilka tekniska paramtrar i systemet ändras om man tex flyttar från ett träbord till ett dito av marmor?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 16:03

Morello skrev:Vad mer specifikt anser du påverkas av underlaget? Vilka tekniska paramtrar i systemet ändras om man tex flyttar från ett träbord till ett dito av marmor?

Förmodligen förmågan att överföra resonanser till underlaget och/eller att motverka att resonanser förs in i spelaren. Alla spelarleverantörer på den tiden då det begav sig var måna om underlag och sockelutformning även om det inte alltid framgick i Sverige. Tittar man på japanska direktdrivna bjässar så fanns plintar i rostfritt och lavamaterial etc att köpa till. Tittade man i japanska Stereosound så var det hur många eftermarknadsplintar som helst i tunga material som gick att beställa till sin redan ganska tunga spelare.
Har mig veterligen aldrig sett någon tillverkare av direktdrivna verk jobbat med lätta plintar. Däremot tillverkare av remdrivna spelare rekommenderade ofta/i regel lätta med stadig bord eller underlag eller väghyllor med lätta och stadiga underlag.
Diskussionen om akustiskt återkoppling är en helt annan och har absolut inget med detta att göra i grunden. Sen kan det möjligen finnas kombinationseffekter som är gynsamma.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 16:11

Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.
Vad påveras av underlaget (om vi bortser frånexcitation pga akustisk återkoppling)?

Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?

Något annat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-14 16:31

Morello skrev:Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.
Vad påveras av underlaget (om vi bortser frånexcitation pga akustisk återkoppling)?

Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?

Något annat?

Mikrofoni?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 16:40

sprudel skrev:
Morello skrev:Men inget av det där är parameter som beskriver själva återgivningen.

Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?

Något annat?

Mikrofoni?

Det är ingen parameter som beskriver själva återgivningen.
Jag talar alltså om parametrar som beskriver grammofonens utsignal med avseende på den information som finns i fonogrammet.

(på samma sätt som bilens däck inte är ett mått på bilens vägegenskaper även om det ena MEDFÖR det andra)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-14 17:25

Morello skrev:Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.

Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?

Något annat?

Gissar på distorsion p.g a. sämre spårningsförmåga, vilket i sin tur medför att musiken
påverkas/upplevs som sämre/anorlunda ljudande, vilket är det som jag påstått.

Att du på senare tid omformulerat frågan kan ju nästan ses som lite småfult om man är lagd
åt det hållet.
Morello skrev:Självklart, men nu talade vi om huruvida maximal amplitud som en given nålmikrofon jämte arm kan spåra utan lavinartad distorsionsökning påverkas av underlaget å vilket verket vilar.
....

Jag själv kan inte minnas att jag förfäktat att maxspårningsförmågan med en sinussignal runt
300Hz påverkas av olika underlag
, även om jag inte håller det helt otroligt . . . typ.
Vad jag påstått är att olika underlags påverkan av ljudkvaliteten vid avspelning av musik i ett
bostadsrum(å främst då med vissa fjäderupphängda spelare) mycket väl kan bero på olika
interferenser som påverkar spårningsförmågan. Jag kan däremot inte helt utesluta att
det är något helt annat som påverkar ljudet, men om detta kanske Morello* kan ge besked ?

*Å du, jag har aldrig påstått att du har dålig hörsel, så var vänlig att sluta med sådant
ohederligt taskspel.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-14 17:50

Morello skrev:Notera dock att det var det som var ämnet!

Jag kan bara svara för min egen upplevelse. Och det är inget jag gör gällande, det är ett faktum. Min Linn Arkiv B MC-pickup spårade sämre när spelaren stod på golvet jämfört med två andra underlag. Tonarmen Linn Ekos 2 är direkt anpassad för denna pickup, så är även riaat. Så någon missanpassning borde det inte handla om.

Jag har säkert ägt ett 50-tal olika pickuper som jag spelat i varierande armar och verk och med olika riaa. Jag vet hur det låter när en pickup inte spårar som den ska. Framförallt om det sker i kraftigt utstyrda passager är det mycket lätt att detektera. Det finns ett men här, det kan vara ett klippande riaa/försteg. Men om det så vore i mitt fall så skulle det förmodligen klippa lika mycket oavsett underlag för spelaren.

Jag kan naturligtvis ha missat att justera/kalibrera någon parameter när jag flyttade runt spelaren men det påverkar ju inte frågan om mätningar eller inte mätningar. Det är lika lätt att göra fel när man mäter som när man lyssnar.

Jag skulle inte ens vilja kalla min erfarenhet för test, för det var ju inte det jag gjorde. Jag försökte helt enkelt lösa ett problem, ett problem med en dåligt spårande pickup. Och så provade jag mig fram tills det lät bättre. Att jag spelade in resultatet berodde enbart på att jag ville isolera extern påverkan på verket i så hög grad som möjligt.

För mig är det solklart att underlaget spelar roll för min spelare när det gäller spårning av vissa skivor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-09-14 19:39

Harryup skrev:
Morello skrev:Vad mer specifikt anser du påverkas av underlaget? Vilka tekniska paramtrar i systemet ändras om man tex flyttar från ett träbord till ett dito av marmor?

Förmodligen förmågan att överföra resonanser till underlaget och/eller att motverka att resonanser förs in i spelaren. Alla spelarleverantörer på den tiden då det begav sig var måna om underlag och sockelutformning även om det inte alltid framgick i Sverige. Tittar man på japanska direktdrivna bjässar så fanns plintar i rostfritt och lavamaterial etc att köpa till. Tittade man i japanska Stereosound så var det hur många eftermarknadsplintar som helst i tunga material som gick att beställa till sin redan ganska tunga spelare.
Har mig veterligen aldrig sett någon tillverkare av direktdrivna verk jobbat med lätta plintar. Däremot tillverkare av remdrivna spelare rekommenderade ofta/i regel lätta med stadig bord eller underlag eller väghyllor med lätta och stadiga underlag.
Diskussionen om akustiskt återkoppling är en helt annan och har absolut inget med detta att göra i grunden. Sen kan det möjligen finnas kombinationseffekter som är gynsamma.

/Harryup

Finner ditt resonemang logiskt.
En mekanisk konstruktion så som en skivspelare bör rimligen introducera egna vibrationer som inte har med akustisk återkoppling att göra.
Mer eller mindre, beroende på konstruktionsprincip.
Roterande skivtallrik, lager, motor, drivning.
Egenresonanser som antingen förstärks eller förminskas beroende på underlaget.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-14 20:35

Harryup skrev:
Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:
Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup

Nja så kanske man kan sammanfatta det om man inte är intresserad av helheten.

"Bra" och "inte en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande" klarar många skivspelare av, det behöver inte vara märkvärdigt. Det klassiska hatobjektet bland audiofilerna Technics SL-1200 (mk2 etc.)

Hur vet du att det var spårningsförmågan som påverkades av underlaget? Hur stor var skillnaden?

Ditt uttalande om att samtidens (1980 och några åt framåt därefter måste det gälla) direktdrivna skivspelare inte var något vidare tycker jag talar klarspråk om hur politiskt du såg på skivspelare.

MvH Carl

Vi gick enbart på ljudmässiga grunder. Ditt inlägg har otrevliga insinuationer.

Det är absolut inte min mening att framstå som otrevlig och i så fall ber jag om ursäkt. Utan att ha träffat dig så tycker jag du verkar trevlig och kunnig även om jag inte alltid delar dina åsikter.

Däremot är jag trött på myten om den dåliga direktdrivna skivspelaren. Något som byggde på reklam och påtryckningar ifrån främst Linn. Och man lyckades nästan övertyga en hel bransch om det. I början av 80-talet ansåg dom mest seriösa hifitidningarna (enligt mig) som Stereo Sound, Stereoplay m.fl. att bland världens absolut bästa skivspelare fanns både remdrivna, direktdrivna och i viss mån mellanhjulsdrivna (EMT) varianter.

En skivspelare är inte bra eller dålig för att den är direkt eller remdriven. Den är det på grund av ett bra eller dåligt utförande.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 20:39

Det är ju snarast så att det är mycket billigare att göra som Linn (egentligen Ariston), Rega osv osv osv och helt sonika köpa en synkronmotor från tex Airpax än att integrera motorn med tallriken. Det senare tarvar helt annan kompetens!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 20:46

Laila skrev:

Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?

Något annat?

Gissar på distorsion p.g a. sämre spårningsförmåga, vilket i sin tur medför att musiken
påverkas/upplevs som sämre/anorlunda ljudande, vilket är det som jag påstått.

Att du på senare tid omformulerat frågan kan ju nästan ses som lite småfult om man är lagd
åt det hållet.
Morello skrev:Självklart, men nu talade vi om huruvida maximal amplitud som en given nålmikrofon jämte arm kan spåra utan lavinartad distorsionsökning påverkas av underlaget å vilket verket vilar.
....

Jag själv kan inte minnas att jag förfäktat att maxspårningsförmågan med en sinussignal runt
300Hz påverkas av olika underlag
, även om jag inte håller det helt otroligt . . . typ.
Vad jag påstått är att olika underlags påverkan av ljudkvaliteten vid avspelning av musik i ett
bostadsrum(å främst då med vissa fjäderupphängda spelare) mycket väl kan bero på olika
interferenser som påverkar spårningsförmågan. Jag kan däremot inte helt utesluta att
det är något helt annat som påverkar ljudet, men om detta kanske Morello* kan ge besked ?

*Å du, jag har aldrig påstått att du har dålig hörsel, så var vänlig att sluta med sådant
ohederligt taskspel.

Jag har inte ändrat någon fråga. Jag STÄLLDE några frågor till Harryup.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-14 21:14

Ok, på den punkten måste jag kanske ge dig rätt, mitt fel . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 21:18

Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.
I början av 80-talet hade jag en Luxman PD-121 med en Fidelity Research arm. Jämförde mot en remdriven spelare med en enklare arm som fullständigt körde över min Luxman. Sen under åren så har jag vid många olika tillfällen monterat pickuper på både remdrivna och direktdrivna spelare och aldrig blivit sugen på en direktdriven även om det vore så mycket enklare. Har en SP-10 står i garderoben och den är inte särskilt kul alls.
Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-14 21:36

Kan faktiskt säga att jag påpekade för en elektronikingenjör som jag känner som dessutom är intresserad av musik när han glatt berättade att han köpt en SP-10 beggad som han var glad för att han inte hade gjort något fynd. Påpekade att han kunde mäta stabiliteten ut ifrån nätdelen. Han fann att det var i princip den sämsta konstruktion han mätt på. Han byggde en egen och fann att det fanns en ljudmässig skillnad när bytte mellan dom. Så möjligen är det kanske svårare att bygga en perfekt drivning när skivtallriken är en del av motorn. Men det kan säkert Morello bekräfta/förkasta. Och det samma gäller ju remdrivna spelare som fått en väldigt utveckling/inveckling under senare tid.
Över tiden kan ju direktdrivna ha blivit bättre, men det har jag ingen koll på eftersom samtidigt intresset för nya skivspelare försvunnit.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-14 21:52

Jag köpte en begagnad OM-10 nål för att ha när jag funktionstestar min "nya" Lenco 75 som har en OM-10 pickup med trasig nål monterad, jag vill inte riskera att ha sönder en ny nål.

Med min "nya" nål medföljde en OM-10 pickup och en hel del andra saker! När jag får tid ska jag nog "dricka lite vin" och lyssna på olika fyndande billiga "pickuper"! ;)

De kan tänkas att det även kommer någon inspelning vid ett senare tillfälle när jag fått ordning på allt men tidsplanen är högst osäker.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-14 22:13

Harryup skrev:Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.

/Harryup

Du har missat mellanhjulsdrivna spelare, Garrard 401 och EMT 920 är ju "The Holy Grail" i vinylavspelning. En Lenco går att modda till samma nivå.

Fördelen med mellanhjul: motorn har mkt hög rpm så cogging finns inte, motorn är flytande upphängd från chassiet, konisk axel med mellanhjul gör att du har steglös varvtalsreglering helt utan elektronik inblandat, du kan göra tallriken mkt tung eftersom ett mellanhjul driver betydligt bättre än en slät rem vilket pga ren masströghet gör att tallriken rör sig extra stabilt, du behöver ingen innertallrik som kan bidra med extra problem. Det som återstår är yttre påverkan, bara att montera chassiet i en 40Kg:s solid trä- och bly-laminerad sockel så blir det hyfsat stabilt. Mellanhjulsdrivna spelare startar också mycket snabbt, nästan lika snabbt som en bra direktdriven.

Det sägs i vissa kretsar att ingen remdriven spelare kommer nära en bra mellanhjulsdriven spelare när det gäller djup och ren bas. Då pratar vi ingen.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-14 22:59

Som sagt, jag lovar att komma tillbaka med fler tester nu efter att armen har fått rätt viskositet av dämpoljan. En parameter som jag troligen inte fått in rätt är antiskate, vilket ska bli intressant att testa igen med denna arm. Hur lång kan en tråd vara - behöver den delas och få en del två?

(Diskussionen om underlag finner jag rätt meningslös i den form den tagit, men om det finns några mer påtagliga indikationer i form av inspelat material eller testsignaler med spelaren på olika underlag kan jag tänka mig att undersöka saken.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-15 01:25

Harryup skrev:Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.
I början av 80-talet hade jag en Luxman PD-121 med en Fidelity Research arm. Jämförde mot en remdriven spelare med en enklare arm som fullständigt körde över min Luxman. Sen under åren så har jag vid många olika tillfällen monterat pickuper på både remdrivna och direktdrivna spelare och aldrig blivit sugen på en direktdriven även om det vore så mycket enklare. Har en SP-10 står i garderoben och den är inte särskilt kul alls.
Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.

/Harryup

Så du jämförde världens första kommersiella direktdriftsmotor med en remdriven och drog slutsatsen om hela konceptet?

Hur tänker du att en tråddriven spelare är en hybrid? Jag ser den snarast som längre ifrån direktdriftens hård koppling (där inget förloras i form av slirande remmar) mellan motor och tallrik.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-15 01:35

xeizo skrev:
Harryup skrev:Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.

/Harryup

Du har missat mellanhjulsdrivna spelare, Garrard 401 och EMT 920 är ju "The Holy Grail" i vinylavspelning. En Lenco går att modda till samma nivå.

Fördelen med mellanhjul: motorn har mkt hög rpm så cogging finns inte, motorn är flytande upphängd från chassiet, konisk axel med mellanhjul gör att du har steglös varvtalsreglering helt utan elektronik inblandat, du kan göra tallriken mkt tung eftersom ett mellanhjul driver betydligt bättre än en slät rem vilket pga ren masströghet gör att tallriken rör sig extra stabilt, du behöver ingen innertallrik som kan bidra med extra problem. Det som återstår är yttre påverkan, bara att montera chassiet i en 40Kg:s solid trä- och bly-laminerad sockel så blir det hyfsat stabilt. Mellanhjulsdrivna spelare startar också mycket snabbt, nästan lika snabbt som en bra direktdriven.

Det sägs i vissa kretsar att ingen remdriven spelare kommer nära en bra mellanhjulsdriven spelare när det gäller djup och ren bas. Då pratar vi ingen.

Var och en blir salig på sin tro är ett passande uttryck. Mellanhjulsdriften har fått en väldig revival med ett romantiskt skimmer över. I Japan har intresset dock varit stort under flera decennier.

Coggning är ju något som det ofta talas om men som någon sällan kan visa upp, det är med andra ord inget särskilt vanligt problem. Många remdrivna skivspelare har betydligt tyngre tallrikar än mellanhjulsdrivna, historiskt har det däremot varit relativt vanligt med 16 tums tallrikar däremot vilket skapar ett högt tröghetsmoment. Innertallrik behövs inte på remdrivna spelare heller, förmodligen är det ungefär lika vanligt med som utan.
Det som däremot är ett problem med mellanhjulsdrivna spelare är att kondition och precisionen i mellanhjulet blir extremt kritiskt. Minsta avvikelse innebär rumble och svaj.

Men jag är glad att du är nöjd med din Lenco. Själv hade jag kunnat tänka mig en Seiko Epson om jag skulle prova mellanhjulsdrift :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-15 03:00

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.

/Harryup

Så du jämförde världens första kommersiella direktdriftsmotor med en remdriven och drog slutsatsen om hela konceptet?

Hur tänker du att en tråddriven spelare är en hybrid? Jag ser den snarast som längre ifrån direktdriftens hård koppling (där inget förloras i form av slirande remmar) mellan motor och tallrik.

MvH Carl

Du kanske har missat det men jag och Peter Steindel hade Ljudbutiken större delen av 80-talet. Vi importerade PinkTriangle, Systemdek, Melco, Oak, Rata, Goldring, AudioNote, Linn ett kort tag och sålde Dual, Thorens, Luxman och säkert något mer som jag numera glömt. Så vi har väl testat en del kan man säga. Vi sålde ganska mycket Goldring och jag har monterat massor på spelare som vi inte hade i sortimentet. Inklusive ett antal direktdrivna förstås eftersom de var så vanliga ifrån Japan.
Jag ser den tråddrivna som en stelt upphängd spelare som är mycket tung och även skivtallriken är tung. Därigenom har man en stark motor eller flera motorer och den står på samma underlag som spelaren i övrigt normalt. Till skillnad ifrån de vanligaste bättre remdrivna som har flytande upphängning även när de är en aning tyngre än de absolut lättaste.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-15 03:03

xeizo skrev:

/Harryup

Nä, har inte missat dom men ser dom inte heller som kanske den mest enklaste drivningen över tid. Ägde Lenco L75 med Shure nål mellan ≈ 1970-1976
Ser inte direkt heller Lencoarmen som så jätterolig. Föredrar spelare med lösa armar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-15 07:22

Vinylcalle skrev:

/Harryup

MvH Carl

Av vad jag förstår så är huvudskillnad mellan gummirem och tråd är resonansfrekvenser. En gummirem och tallrik bildar ett fjäder-resonanssystem med en låg resonansfrekvens. Tråden som är styvare hamnar på en högre frekvens (för det finns väl inget material som är oändligt "styvt"?). När det gäller slirning så måste väl alla friktionsdrifter ha en viss förlust enligt fysikens lag (rem, snöre, mellanhjul etc). Vad av dessa friktionsdrivningar som skulle vara mer likt direktdrift vet jag inte.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-15 09:01

En direktdriven är inte oändligt styv den heller, den är inte styvare än motorns vridmomentskurva.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi