Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Såg en festlig tangentialvariant på rehifi där pickupen och dess mekanism satt fast i locket på spelaren.. Och den mekanismen satt i princip mitt på skivan så någon egentlig arm saknades.
Morello skrev:Jag tror vi pratar om ilia saker: dels allmänupplevd återgivningskvalitet, dels förmåga att spåra stora modulationer. Den sistnämnda är enkel att verifiera med en testskiva och bör över huvud taget itne påverkas av underlaget - givet att verket står i lod under jämförelsen.
Morello skrev:Notera dock att det var det som var ämnet!
Åter igen: Bill50x med flera gjorde gällande att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att hantera stora modulationer i spåret.
Till denna test har ingen av sagda herrar kunnat anföra så mycket som tillstymmelse av evidens.
Morello skrev:Vad mer specifikt anser du påverkas av underlaget? Vilka tekniska paramtrar i systemet ändras om man tex flyttar från ett träbord till ett dito av marmor?
Morello skrev:Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.
Vad påveras av underlaget (om vi bortser frånexcitation pga akustisk återkoppling)?
Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?
Något annat?
sprudel skrev:Morello skrev:Men inget av det där är parameter som beskriver själva återgivningen.
Vad påveras av underlaget (om vi bortser frånexcitation pga akustisk återkoppling)?
Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?
Något annat?
Mikrofoni?
Morello skrev:Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.
Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?
Något annat?
Morello skrev:Självklart, men nu talade vi om huruvida maximal amplitud som en given nålmikrofon jämte arm kan spåra utan lavinartad distorsionsökning påverkas av underlaget å vilket verket vilar.
....
Morello skrev:Notera dock att det var det som var ämnet!
Åter igen: Bill50x med flera gjorde gällande att underlaget påverkar nålmikrofonens förmåga att hantera stora modulationer i spåret.
Till denna test har ingen av sagda herrar kunnat anföra så mycket som tillstymmelse av evidens.
Harryup skrev:Morello skrev:Vad mer specifikt anser du påverkas av underlaget? Vilka tekniska paramtrar i systemet ändras om man tex flyttar från ett träbord till ett dito av marmor?
Förmodligen förmågan att överföra resonanser till underlaget och/eller att motverka att resonanser förs in i spelaren. Alla spelarleverantörer på den tiden då det begav sig var måna om underlag och sockelutformning även om det inte alltid framgick i Sverige. Tittar man på japanska direktdrivna bjässar så fanns plintar i rostfritt och lavamaterial etc att köpa till. Tittade man i japanska Stereosound så var det hur många eftermarknadsplintar som helst i tunga material som gick att beställa till sin redan ganska tunga spelare.
Har mig veterligen aldrig sett någon tillverkare av direktdrivna verk jobbat med lätta plintar. Däremot tillverkare av remdrivna spelare rekommenderade ofta/i regel lätta med stadig bord eller underlag eller väghyllor med lätta och stadiga underlag.
Diskussionen om akustiskt återkoppling är en helt annan och har absolut inget med detta att göra i grunden. Sen kan det möjligen finnas kombinationseffekter som är gynsamma.
/Harryup
Harryup skrev:Vinylcalle skrev:Harryup skrev:
Menar du att en skivspelare som inte påverkas av underlaget inte kommer att påverkas av underlaget?
Just "bra" och "inte har en massa vibrationer" är lite svårt att definiera. När Peter och jag höll på med skivspelare som mest så testade vi att ställa skivspelare på granitskivor, tegelstaplar, Torolyteunderlägg, vägghyllor, koner, Ikea-bord etc. Och vi fann att underlag påverkade, dock så använde vi inga direktdrivna spelare alls eftersom samtidens inte var något vidare. Men vi spelade också på Melco, flera olika Luxman med vakuumsug som alltså inte är upphängda spelare men väl rem eller tråddrivna och väldigt olika uppsättningar av remdrivna spelare. Jag påstår att skillnader går att höra, om dessa beror på inre vibrationer eller kanske lågfrekventa yttre ifrån trafik etc spelar ingen roll för mig. Det som gäller är vill man veta om något påverkar så får man testa på sin egen spelare just där den står. Vad som händer hos andra är inte särskilt intressant om man vill försöka optimera sig egen ljudåtergivning.
/Harryup
Nja så kanske man kan sammanfatta det om man inte är intresserad av helheten.
"Bra" och "inte en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande" klarar många skivspelare av, det behöver inte vara märkvärdigt. Det klassiska hatobjektet bland audiofilerna Technics SL-1200 (mk2 etc.)
Hur vet du att det var spårningsförmågan som påverkades av underlaget? Hur stor var skillnaden?
Ditt uttalande om att samtidens (1980 och några åt framåt därefter måste det gälla) direktdrivna skivspelare inte var något vidare tycker jag talar klarspråk om hur politiskt du såg på skivspelare.
MvH Carl
Vi gick enbart på ljudmässiga grunder. Ditt inlägg har otrevliga insinuationer.
Laila skrev:Morello skrev:Men inget av det där är parametrar som beskriver själva återgivningen.
Distorsion?
Störnivå?
Frekvensgång?
Något annat?
Gissar på distorsion p.g a. sämre spårningsförmåga, vilket i sin tur medför att musiken
påverkas/upplevs som sämre/anorlunda ljudande, vilket är det som jag påstått.
Att du på senare tid omformulerat frågan kan ju nästan ses som lite småfult om man är lagd
åt det hållet.Morello skrev:Självklart, men nu talade vi om huruvida maximal amplitud som en given nålmikrofon jämte arm kan spåra utan lavinartad distorsionsökning påverkas av underlaget å vilket verket vilar.
....
Jag själv kan inte minnas att jag förfäktat att maxspårningsförmågan med en sinussignal runt
300Hz påverkas av olika underlag, även om jag inte håller det helt otroligt . . . typ.
Vad jag påstått är att olika underlags påverkan av ljudkvaliteten vid avspelning av musik i ett
bostadsrum(å främst då med vissa fjäderupphängda spelare) mycket väl kan bero på olika
interferenser som påverkar spårningsförmågan. Jag kan däremot inte helt utesluta att
det är något helt annat som påverkar ljudet, men om detta kanske Morello* kan ge besked ?
*Å du, jag har aldrig påstått att du har dålig hörsel, så var vänlig att sluta med sådant
ohederligt taskspel.
Harryup skrev:Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.
/Harryup
Harryup skrev:Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.
I början av 80-talet hade jag en Luxman PD-121 med en Fidelity Research arm. Jämförde mot en remdriven spelare med en enklare arm som fullständigt körde över min Luxman. Sen under åren så har jag vid många olika tillfällen monterat pickuper på både remdrivna och direktdrivna spelare och aldrig blivit sugen på en direktdriven även om det vore så mycket enklare. Har en SP-10 står i garderoben och den är inte särskilt kul alls.
Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.
/Harryup
xeizo skrev:Harryup skrev:Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.
/Harryup
Du har missat mellanhjulsdrivna spelare, Garrard 401 och EMT 920 är ju "The Holy Grail" i vinylavspelning. En Lenco går att modda till samma nivå.
Fördelen med mellanhjul: motorn har mkt hög rpm så cogging finns inte, motorn är flytande upphängd från chassiet, konisk axel med mellanhjul gör att du har steglös varvtalsreglering helt utan elektronik inblandat, du kan göra tallriken mkt tung eftersom ett mellanhjul driver betydligt bättre än en slät rem vilket pga ren masströghet gör att tallriken rör sig extra stabilt, du behöver ingen innertallrik som kan bidra med extra problem. Det som återstår är yttre påverkan, bara att montera chassiet i en 40Kg:s solid trä- och bly-laminerad sockel så blir det hyfsat stabilt. Mellanhjulsdrivna spelare startar också mycket snabbt, nästan lika snabbt som en bra direktdriven.
Det sägs i vissa kretsar att ingen remdriven spelare kommer nära en bra mellanhjulsdriven spelare när det gäller djup och ren bas. Då pratar vi ingen.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.
I början av 80-talet hade jag en Luxman PD-121 med en Fidelity Research arm. Jämförde mot en remdriven spelare med en enklare arm som fullständigt körde över min Luxman. Sen under åren så har jag vid många olika tillfällen monterat pickuper på både remdrivna och direktdrivna spelare och aldrig blivit sugen på en direktdriven även om det vore så mycket enklare. Har en SP-10 står i garderoben och den är inte särskilt kul alls.
Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.
/Harryup
Så du jämförde världens första kommersiella direktdriftsmotor med en remdriven och drog slutsatsen om hela konceptet?
Hur tänker du att en tråddriven spelare är en hybrid? Jag ser den snarast som längre ifrån direktdriftens hård koppling (där inget förloras i form av slirande remmar) mellan motor och tallrik.
MvH Carl
xeizo skrev:Harryup skrev:Som jag upplever det så är remdrivna svåra att slå. En hybrid är ju tunga tråddrivna spelare men har inget intresse byta underlag på en sådan. Men den kanske har andra krav och problem som liknar direktdrivna.
/Harryup
Du har missat mellanhjulsdrivna spelare, Garrard 401 och EMT 920 är ju "The Holy Grail" i vinylavspelning. En Lenco går att modda till samma nivå.
Fördelen med mellanhjul: motorn har mkt hög rpm så cogging finns inte, motorn är flytande upphängd från chassiet, konisk axel med mellanhjul gör att du har steglös varvtalsreglering helt utan elektronik inblandat, du kan göra tallriken mkt tung eftersom ett mellanhjul driver betydligt bättre än en slät rem vilket pga ren masströghet gör att tallriken rör sig extra stabilt, du behöver ingen innertallrik som kan bidra med extra problem. Det som återstår är yttre påverkan, bara att montera chassiet i en 40Kg:s solid trä- och bly-laminerad sockel så blir det hyfsat stabilt. Mellanhjulsdrivna spelare startar också mycket snabbt, nästan lika snabbt som en bra direktdriven.
Det sägs i vissa kretsar att ingen remdriven spelare kommer nära en bra mellanhjulsdriven spelare när det gäller djup och ren bas. Då pratar vi ingen.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Nu har ju inte heller jag påstått att det är någon lavin man satt igång om man spelar på fel underlag. Personligen så håller jag inte på att testar något sådant utan spelar på ett underlag som känns rimligt utifrån alla dessa tester vi gjorde på 80-talet.
/Harryup
Så du jämförde världens första kommersiella direktdriftsmotor med en remdriven och drog slutsatsen om hela konceptet?
Hur tänker du att en tråddriven spelare är en hybrid? Jag ser den snarast som längre ifrån direktdriftens hård koppling (där inget förloras i form av slirande remmar) mellan motor och tallrik.
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: nasse och 39 gäster