Mina hemmapulade PA basar. 2x18" - Någon med mätutrustning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Mina hemmapulade PA basar. 2x18" - Någon med mätutrustning?

Inläggav dawelito » 2016-09-13 17:32

Med hjälp av mig själv, lite datorprogram och lite förslag av företaget jag köpte basarna av är jag på nu på G med min första 2x18" låda som förhoppningsvis skall provlyssnas i helgen :) Funkar den fint tänkte jag bygga 3st till.

21mm plywood som skall stagas upp med reglar och plastas invändigt med polyester, runt 4 lager.
Basarna som ska sitta i är två stycken faital pro 18hp1030, volymen är cirka 315liter invändigt minus porten. avstämning på runda slängar 35-40hz , skulle jag vilja ha lite lägre avstämning så slänger jag in mer dämpmatta för att minsta volymen en aning, eller mer reglar.

Imorgon ska jag fixa alla stag samt eventuellt profiler i hörnor, slipa båda mynningarna på porten runda samt ta hål för basarna. Hinner eventuellt lägga polyestern också :)
Uppdaterar med fler bilder då!

Tanken är också att sätta dit 2st handtag på varje kortsida, ska försöka hitta ett par fina som inte bygger innåt (För att slippa ta hål), måla lådan svart med fräsh strukturlack och sen bygga ett snyggt galler över båda elementen!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av dawelito 2016-12-30 11:48, redigerad totalt 6 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Mina hemmapulade PA basar. 2x18"

Inläggav NADifierad » 2016-09-13 20:37

Coolt 8) !
Ska du använda den som PA bas, eller blir det en hemmasub?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-13 20:39

Spännande.

Känns som den kommer att bli tung. Hoppas du har rullplattor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-13 21:40

Coolt. Blir nog mycket discodunk av den där. :)
Dämpmatta funkar nog dock dåligt som volymminskare. :wink:

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-13 22:56

Martin_Dewens skrev:Coolt 8) !
Ska du använda den som PA bas, eller blir det en hemmasub?

Både och kommer det nog bli, ska försöka få lådorna att smälta in så pass i vardagsrummet så att jag kanske får använda dom som TV bänk och isåfall använda ett rack på väggen/någonstans för PS4, förstärkaren och Htpcn, har en liten vrå på andra sidan väggen mot vardagsrummet som jag tänkte ställa alla steg / delningsfilter i så jag slipper höra dom. :)

Sen har vi lite fester ibland och då är de tänkt att dom ska vara riktiga PA basar :)

Nattlorden skrev:Spännande.

Känns som den kommer att bli tung. Hoppas du har rullplattor.

Valde faktiskt plywood för att den skulle bli lite lättare och just nu väger inte lådan speciellt mycket faktiskt men tyngre kommer den ju bli. Kommer med stor sannolikhet stoppa dit plattor på baksidan :)

bakerman22 skrev:Coolt. Blir nog mycket discodunk av den där. :)
Dämpmatta funkar nog dock dåligt som volymminskare. :wink:

Det hoppas jag också att det blir :D Jag visste inte om jag vågade skriva att jag kunde minska volymen på lådan med dämpmaterial (typ högtalar ull/dämpmatta), jag vet faktiskt inte. Antar att det lättaste är att lägga dit några reglar till där det passar eller eventuellt förlänga porten 20mm med två bitar så den hamnar kant i kant med utskjutet runt fronten, hade ju inte stört utseendet iallafall :) Men jag tror avstämningen kommer bli bra så förhoppningsvis behöver jag inte göra några ändringar.

Från en sak till en annan..
Det känns som att många bilbas-byggare (nästan alla) använder någon typ av profil i alla hörnen invändigt, jag vill bestämt påstå att det nästan aldrig används i PA sammanhang? Gör det sån stor skillnad när man rätar ut hörnen till 45 graders vinklar istället för 90? hörnen kommer ju knycka några liter lådvolym menar jag.. Kanske räcker med någon schysst liten snickeri list i och för sig?

Edit: dessutom så kommer 45 graders hörn bli knepigare att bygga reglar runt så jag tror jag låter hörnen vara som dom är :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-09-13 23:30

Minskar du volymen ÖKAR avstämningsfrekvensen. Stoppar du i isotermiserande material, tex nån form av ull (får, steg, glas, bom-) så ÖKAR volymen elementen jobbar mot, och avstämningen sjunker något,
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-14 06:54

DanNorman skrev:Minskar du volymen ÖKAR avstämningsfrekvensen. Stoppar du i isotermiserande material, tex nån form av ull (får, steg, glas, bom-) så ÖKAR volymen elementen jobbar mot, och avstämningen sjunker något,

Tack för rättelse! För hoppningsvis ska jag inte behöva ändra avstämningen ändå.

Kollade lite på fårull, finns det något liknande materiel att ha i lådan ? Fårull var rätt dyrt och lite knepigt att få tag på?

Behöver ju en hel del :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-14 08:01

Konstigt att fårull ska vara svårt att få tag på. Var inte så länge sen ett inslag på nyheterna att fårfarmare eldar upp ullen då de inte lyckas bli av med den på annat sätt.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-14 09:59

joakimfors skrev:Konstigt att fårull ska vara svårt att få tag på. Var inte så länge sen ett inslag på nyheterna att fårfarmare eldar upp ullen då de inte lyckas bli av med den på annat sätt.

Ja det är lite lustigt, just lös fårull går säkert att få tag på otvättade men jag vill ju ha färdig på rulle.

Hittade denna för 600kr http://webbshop.byggnadsvardsbutik.se/p ... sisolering

5 meter, 60cm brett och 7,5cm tjock. Detta lär väl vara tvättat och färdigt att använda men vet inte hur dom är att handla av än.

Ska kolla lite på vanlig högtalariaolering också.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-14 12:29

Blir nog hifikits aucustic ULL om jag inte hitar något fint på bygghandeln efter jobbet.. hörde något om rockwool

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-14 18:40

Fick inte riktigt så mycket gjort idag som jag hade planerat men det vart lite pyssel med reglarna. Hämtade iallafall 2st längder med reglar i olika storlekar och började måtta och sätta dit dessa med lim och skruv, blir till att sätta dit den andra regeln mot golvet imorgon sen fästa två reglar på vadera sida över basarna likt dom på golvet, ta upp hålen och skruva ihop det sista. ~300ml trälim och 50 träskruv senare ser det ut såhär.
Började slipa till portmynningen utåt så den fick lite släta fina kanter också, ska göra likadant innuti.

Dock har jag börjat funderat på om man verkligen ska pensla hela insidan med polyester? Lådan kommer ju bli styv som ett AS och få en fin yta invändigt men varför har inte JBL PRO , nexo etc polyester i sina lådor tros? De har ju knappt dämpmaterial i lådorna.

Kom gärna med input där :)

Några bilder iallafall:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Större version: http://i.imgur.com/7guigal.jpg
Bild
Större version: http://i.imgur.com/zdcnKAb.jpg
Bild
Större version: http://i.imgur.com/1oMj55n.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Mina hemmapulade PA basar. 2x18" - Update 14/9 bilder

Inläggav paa » 2016-09-14 21:34

Polyester är inget dämpmaterial, penslat i tunt lager på insidan kan det närmast liknas med en härdlack, om man inte lägger i någon fiberväv. Men inte heller då blir det något dämpmaterial med hjälp av den inplastade glasfibern.
Var har du hittat rekommendationen att pensla med polyester? Det kommer ju att lukta plastbåt i åratal om du har otur!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-14 21:38

paa skrev:Polyester är inget dämpmaterial, penslat i tunt lager på insidan kan det närmast liknas med en härdlack, om man inte lägger i någon fiberväv. Men inte heller då blir det något dämpmaterial med hjälp av den inplastade glasfibern.

Menade ifall man skulle lacka med polyester eller måla med vanlig typ träfärg som är tät. (vanlig träfärg andas väl?)

Kort och gott: Jag vill täta lådan, polyester, epoxy eller vanlig tät träfärg? :) Dämpmaterial kommer jag ha på alla väggar i lådan.

paa skrev:Var har du hittat rekommendationen att pensla med polyester? Det kommer ju att lukta plastbåt i åratal om du har otur!

Man (inkl mig själv) penslade ofta insidan på bilbasar med polyester för att täta lådan, detta var dock säkert nästan 10 år sedan och nu när du säger det så luktade det nog rätt starkt i bilen, mindre trevligt om jag ska använda dom inomhus..

Nu lutar det mer åt epoxy.. Är det isåfall "Epoxyprimer" man använder?

Typ denna:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000023393/

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-14 23:32

dawelito skrev:Menade ifall man skulle lacka med polyester eller måla med vanlig typ träfärg som är tät. (vanlig träfärg andas väl?)

Läste detta efter jag läste din fråga i en annan tråd. Träfärg kan man säga "andas" men bara på samma sätt som Goretex andas. Om man vill ha gastätt, dvs. att luft inte ens kan passera långsamt så är epoxy bra. Om man bara ska ha "lufttätt" så att det inte "blåser" genom skivan så duger det mesta. Men återigen: plywood är inte lika genomsläppligt som t.ex. mdf. så ser man bara till att fogarna är täta så verkar det mer vara av akademisk betydelse.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-15 08:13

DQ-20 skrev:
dawelito skrev:Menade ifall man skulle lacka med polyester eller måla med vanlig typ träfärg som är tät. (vanlig träfärg andas väl?)

Läste detta efter jag läste din fråga i en annan tråd. Träfärg kan man säga "andas" men bara på samma sätt som Goretex andas. Om man vill ha gastätt, dvs. att luft inte ens kan passera långsamt så är epoxy bra. Om man bara ska ha "lufttätt" så att det inte "blåser" genom skivan så duger det mesta. Men återigen: plywood är inte lika genomsläppligt som t.ex. mdf. så ser man bara till att fogarna är täta så verkar det mer vara av akademisk betydelse.

/DQ-20

Ok ! Kör nog epoxy i alla hörn/skarvar då och kanske hela porten om man tjänar lite stabilitet på det.
Sen svart akryl i resten av lådan :)

Det är 2k epoxy primer man använder iSåfall va?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-15 20:18

Inte fått direkt supermycket gjort på lådan idag, mycket på jobbet och sen var det lite gräsklippning och andra vardagliga sysslor som kom i vägen, asade mig ut ikväll och tog upp ett av hålen iallafall och slog i m6 islagsmuttrar.
Biltemas islagsmuttrar skriker inte kvallité så jag kanske byter ut dessa mot några bättre från typ beijer någon gång, annars gick allt bra. Imorgon blir det till biltema och handla epoxyprimer sen vidare till beijer för att handla en regel till så att jag kan bygga klart de sista stagen + något spackel och målarfärg. Hoppas på att få hem lite NL2 och NL4 speakon honor till måndag sen ska det testspelas :mrgreen:

Borrade först hål runt för att det skulle bli lite lättare med sticksågen.
Bild
elementet på plats :)
Bild
Bild

Bonusbild på vår fina kise :D
Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-15 22:25

dawelito skrev:Det är 2k epoxy primer man använder iSåfall va?

Gör det nu inte krångligt för dig. Du behöver någon fogmassa som fäster mot trä, som inte spricker och som du kan stryka ut i fogarna med fingret utan dubbla skyddshandskar. Det kommer inte bli bättre med epoxikitt men en jävla massa jobb. Vanlig latexfog borde i princip räcka för dina behov eller, om man vill lyxa till det lite, någon annan elastisk fogmassa. Visst kan man göra hålkälsfogar med dyrt epoxikitt och greja men det är bara neurotiskt. Ska du ändå måla utsidan så ger du tusan i att måla insidan - det gör varken från eller till. Täta fogarna invändigt med "vad fan som helst", smäll ihop den där lådan och rolla utsidan med en tålig färg. Det blir lika bra som att måla insidan med två lager epoxyprimer och täta fogarna med fiberarmerat lösningsfritt epoxi, men med den fördelen att det kommer att bli klart...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-15 22:37

DQ-20 skrev:
dawelito skrev:Det är 2k epoxy primer man använder iSåfall va?

Gör det nu inte krångligt för dig. Du behöver någon fogmassa som fäster mot trä, som inte spricker och som du kan stryka ut i fogarna med fingret utan dubbla skyddshandskar. Det kommer inte bli bättre med epoxikitt men en jävla massa jobb. Vanlig latexfog borde i princip räcka för dina behov eller, om man vill lyxa till det lite, någon annan elastisk fogmassa. Visst kan man göra hålkälsfogar med dyrt epoxikitt och greja men det är bara neurotiskt. Ska du ändå måla utsidan så ger du tusan i att måla insidan - det gör varken från eller till. Täta fogarna invändigt med "vad fan som helst", smäll ihop den där lådan och rolla utsidan med en tålig färg. Det blir lika bra som att måla insidan med två lager epoxyprimer och täta fogarna med fiberarmerat lösningsfritt epoxi, men med den fördelen att det kommer att bli klart...

/DQ-20

*Pust* Tack för att du kastade den enkla sanningen i ansiktet på mig :) Köper med mig en tub te.x PL300 https://bolist.se/produkt/montagelim-pl300-total-fix-2/ imorgon och tätar med detta sen målar jag bara porten + bakstycket som syns genom den med någon svart färg sen hela utsidan :)

Varken JBL pro eller nexo har epoxi runt om i lådorna, iallafall inte dom lådorna jag kollat i men ibland hakar jag upp mig på saker som sagt hehe. Snart blir det spela av!! sen ska nästa byggas :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Re: Mina hemmapulade PA basar. 2x18" - Update 15/9 bilder

Inläggav fonzeka » 2016-09-16 09:37

#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-16 10:05

Bilder på hifikatter uppskattas alltid :) Men kom att tänka på en sak. Lådan ser rätt mysig ut, lagom stor port att krypa in genom och gott om plats att gömma sig. Och dämpmaterialet är säkert mjukt och skönt att sova på. Ska du blockera porten på något vis?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-09-16 11:49

Jag tror att katten lär sig ganska fort att man inte ska vara där inne :twisted:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-16 12:28

Fin "kattbild" :wink:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-16 16:52

Evil_Homer skrev:Fin "kattbild" :wink:

Tänkte detsamma!! :lol:

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-16 17:57

Hämtade lite mer reglar + spackel + mer trälim och skruv på beijer idag. Fått ihop de sista reglarna jag kan sätta innan locket ska på. Angående tätning i skarvar så rotade jag fram en tub TEC7 fogmassa/lim från firmabilen och använde detta :) eftersom att jag precis lagt tec7 runt alla utsatta hörn så kunde jag inte såga upp det andra hålet så jag började spackla alla skruvhål istället.
Jag är väl ingen superspacklare och såhär i efterhand skulle man nog försänkt hålen lite från början men äsh.. det blir nog tillräckligt bra för mig, trots allt ingen hifi prydnad.

Ska även dra en liten snabbis med slipmaskinen över alla vassa kanter på reglar och port innuti lådan.

Nu ska jag ut och slipa spackel!

Lite bilder:

Ska dit 4st likadana 25x50 stag mellan baffel och bakstycke sen när locket är fastsatt.
Bild
Tec 7
Bild
Bild

HenrikE skrev:Bilder på hifikatter uppskattas alltid :) Men kom att tänka på en sak. Lådan ser rätt mysig ut, lagom stor port att krypa in genom och gott om plats att gömma sig. Och dämpmaterialet är säkert mjukt och skönt att sova på. Ska du blockera porten på något vis?

hehe tänkte väl det :) Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, tanken är att ha galler + högtalar "skumgummi" för bafflarna / basarna men låta porten vara helt öppen. Tänker nästan lite som "smile" :

smile skrev:Jag tror att katten lär sig ganska fort att man inte ska vara där inne :twisted:

bakerman22 skrev:

tack :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-16 18:18

Äh, sätt 2 18" i varje låda så du får lite pådrag :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-16 19:58

bakerman22 skrev:

Ragdollen eller den bredvid :?

Användarvisningsbild
dawelito

Re: Mina hemmapulade PA basar. 2x18" - Update 16/9 bilder

Inläggav dawelito » 2016-09-16 20:14

Nu är slipningen klar, måste säga att spacklingen blev riktigt bra ändå, superbra spackel att jobba med och går att slipa efter 30 minuter i detta svala väder. "plastic padding super spackel".

Tog även upp andra hålet med, blev inte 100% runt men det gör inget, gjorde det medvetet lite för litet för att ta det sista med raspen :)

Så imorgon blir det till att slå ihop lådan, fixa dämpmattor och speakon hona i den lokala handeln samt sätta dit 4st reglar till sen måla aset :lol:
Edit: ska lägga spackel i ett par skruvhål jag missade med och slipa av det lite fort innan lacken!

Bild
Bild

Perfector skrev:Äh, sätt 2 18" i varje låda så du får lite pådrag :-)

Jo det är tanken :wink:
boom skrev:
bakerman22 skrev:

Ragdollen eller den bredvid :?

:lol:
Senast redigerad av dawelito 2016-09-16 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-16 20:34

Rent instinktivt tycker jag en ribba eller rundstav 50 mm bakom basarna till sidoväggarna i varje del (är det begripligt?) så att den lilla biten mot öppningen inte vibrerar, men det kanske du redan tänkt på?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-16 20:46

Perfector skrev:Rent instinktivt tycker jag en ribba eller rundstav 50 mm bakom basarna till sidoväggarna i varje del (är det begripligt?) så att den lilla biten mot öppningen inte vibrerar, men det kanske du redan tänkt på?

Jag förstår vad du menar och min tanke var att sätta en rundstav längst bak/i mitten av porten någonstans, men jag har funderat lite på om det verkligen behövs och om det kanske förstör mer än det gör nytta.

man får ju tänka på att jag kommer limma + skruva hela porten i locket så det borde bli stabilt men visst, det skulle isåfall vara den svaga punken.. så ja, jag har tänkt på det men inte just precis den lösningen du nämnde. :)
Det du nämner var faktiskt lite finurligt, jag vet inte om något av alternativen skulle göra någon negativ påverkan av luftflödet eller så, men jag vet ännu mindre vilket av alternativen som isåfall påverkar mest..

förmodligen påverkar det inte negativt alls. Testar nog utan och känner jag att väggarna i porten vibrerar onormalt så gör jag något åt det :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-16 23:05

dawelito skrev:
Perfector skrev:Rent instinktivt tycker jag en ribba eller rundstav 50 mm bakom basarna till sidoväggarna i varje del (är det begripligt?) så att den lilla biten mot öppningen inte vibrerar, men det kanske du redan tänkt på?

Jag förstår vad du menar och min tanke var att sätta en rundstav längst bak/i mitten av porten någonstans, men jag har funderat lite på om det verkligen behövs och om det kanske förstör mer än det gör nytta.

man får ju tänka på att jag kommer limma + skruva hela porten i locket så det borde bli stabilt men visst, det skulle isåfall vara den svaga punken.. så ja, jag har tänkt på det men inte just precis den lösningen du nämnde. :)
Det du nämner var faktiskt lite finurligt, jag vet inte om något av alternativen skulle göra någon negativ påverkan av luftflödet eller så, men jag vet ännu mindre vilket av alternativen som isåfall påverkar mest..

förmodligen påverkar det inte negativt alls. Testar nog utan och känner jag att väggarna i porten vibrerar onormalt så gör jag något åt det :)

Några ribbor som ett galler i porten kanske, så blir det katt-spärr på köpet?
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till DIY-forum