Kurben skrev:bakerman22 skrev:
Hur funkar det med en vanlig stickpropp då dom flesta har 3 x 1,5 m2 draget och en snabb 10A i skåpet?
Jag gissar att det kommer att bli tyst helt plötsligt, kanske även mörkt..

Antagligen, huruvida det scenariot uppstår under "vanliga" musik eller film förhållanden beror väl på vilka signaler det matas med, hur hårt och långvarigt man lastar steget...
Min gissning är att man lättare råkar på problemet med att inuke6000 triggar en omstart om man lastar det för hårt i 4ohm båda kanalerna.
Omstarten sker nästan omedelbart om man når kanske nån dB ifrån klipp på båda kanalerna i 4ohm.
Att man skulle klippa säkringar pga långvarig övertrassering av säkringens strömbudget tror jag är ett betydligt mindre problem om man tänker på att man säkert sällan spelar just rena sinusvågor högt kontinuerligt eller liknande som ger kontinuerligt hög strömförbrukning.
Snarare då att stegets egna säkring löser ut som i testet, men lastar man flera steg på samma säkring så kanske situationen blir en annan...
Jag klarade mig fint med en 10A trög smältsäkring till ett inuke6000dsp till bas, dator, AVR, slutsteg till frontar och projektor i mitt förra boende.
Brände aldrig den säkringen, däremot råkade jag ut för omstarten ett par gånger när båda 4ohms kanalerna på 6000dsp lastades för hårt.
Vid närmare undersökning av hur mycket effekt jag verkligen behövde för att nå x-max visade det sig att steget drev de 4 ROY basarna jag hade serie-parallell kopplat per kanal till x-max vid -7dBFS på steget så jag behövde inte full effekt ur steget.
Lösningen blev att i dsp mjukvaran sätta en limiter vid -3dBFS så har jag lite marginal att nå över x-max samtidigt som jag då säkerställer att steget inte drar för mycket och triggar en omstart...
I mitt nya boende har jag dubblerat bas systemet så 2 st inuke6000dsp, även med limitern på så känns det dumt att chansa att lasta allt på en säkring så jag ser till att dra fram flera linor så jag kan lasta fler säkringar.
Dels för att undvika att klippa en säkring men också för att, om det skulle hända, undvika att det tar med sig resten av prylarna, vissa prylar kanske inte mår så bra av plötsligt strömavbrott, och ljus kan väl vara trevligt att ha kanske...