Bas Torn 3x15"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Bas Torn 3x15

Inläggav boom » 2016-09-07 18:24

chrisss skrev:
boom skrev:
cobra-427 skrev:Det blev Behringer iNuke NU12000DSP istället :wink:

Med lite kalle anka watt ala MDS. med mätningar i max watt och inte i RMS. Hmmmmm men nån watt blir det i alla fall.

Verklig effekt i iNuke är totalt ca. 2/3 av vad dom heter. iNuke 6000 ger ca. 1800-2000 W / kanal.

Jag har ett iNuke 12000. Det trycker på ordentligt.

If the output power was kept below 1.7kW per channel then the amp would not trip. To leave a margin I left the amp running at 1.5kW per channel to see if I could get a 1 minute figure. Unfortunately after 15 seconds the circuit breaker opened, not surprising at it was drawing 22A from the mains at the time. So in the end I didn't get a 1 minute figure for 4 Ohms running but I expect it will be around the 1.2kW per channel mark as that produces a current draw of 15A which would eventually trip the breaker.
Inuke 6000 skulle du kunna mäta upp 12000 steget och se vad det går för .

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-09-07 19:32

Den där inuke mätningen borde vara gjord i USA för det låter MYCKET orimligt att de lyckades dra ut 22 amp annars. Det borde vara bättre att köra det på 230v då smps är bättre på högre matningsspänning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-07 19:47

Kurben skrev:Den där inuke mätningen borde vara gjord i USA för det låter MYCKET orimligt att de lyckades dra ut 22 amp annars. Det borde vara bättre att köra det på 230v då smps är bättre på högre matningsspänning.

det som är intressant är att gamla nadstegen gav mera effekt i 110 volt än vad dom gav i 230 volt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2016-09-07 19:47

Otroligt snyggt bygge, feeet tummen upp.

Betr förstärkare , hur ofta stöter man på media med fullt utstyrd LFE konstant under 1minut..?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-09-07 20:20

Kurben skrev:Den där inuke mätningen borde vara gjord i USA för det låter MYCKET orimligt att de lyckades dra ut 22 amp annars. Det borde vara bättre att köra det på 230v då smps är bättre på högre matningsspänning.

Tror det var 230/240V versionen av steget som var testad.
Men jag tror nog att runt 22A kan Inuke6000 dra ur väggen, borde vara fullt rimligt tycker jag.

Nån får rätta mig om jag räknar fel nu men i testet kördes 1.5kW per kanal, totalt 3kW.
Höftar man till med en verkningsgrad runt 60% blir det väl 5kW ur väggen.
Om 10A ger 2,3kW på 230V borde väl 5kW kräva i runda slängar 22A?

Behringer speccar effektåtgång vid nätbrunnen till 620W mätt vid 1/8 av full uteffekt, 620Wx8=4960W så helt orimligt är det nog inte med 5kW från väggen...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-09-08 09:21

boom skrev:
chrisss skrev:
boom skrev:Med lite kalle anka watt ala MDS. med mätningar i max watt och inte i RMS. Hmmmmm men nån watt blir det i alla fall.

Verklig effekt i iNuke är totalt ca. 2/3 av vad dom heter. iNuke 6000 ger ca. 1800-2000 W / kanal.

Jag har ett iNuke 12000. Det trycker på ordentligt.

If the output power was kept below 1.7kW per channel then the amp would not trip. To leave a margin I left the amp running at 1.5kW per channel to see if I could get a 1 minute figure. Unfortunately after 15 seconds the circuit breaker opened, not surprising at it was drawing 22A from the mains at the time. So in the end I didn't get a 1 minute figure for 4 Ohms running but I expect it will be around the 1.2kW per channel mark as that produces a current draw of 15A which would eventually trip the breaker.
Inuke 6000 skulle du kunna mäta upp 12000 steget och se vad det går för .

http://forum.speakerplans.com/behringer ... 69202.html

Citat:

Conclusion of power testing

Neither of the amplifiers showed any signs of progressively restricting the output during these tests so I'm inclined believe that they should be good to do this indefinitely. As a caveat though I did not test them in this mode for long as my load box is not capable of these power levels for more than a couple of minutes at a time.

To summarise, for music signals, both channels driven, you can expect an output of:

Behringer:
1.37kW into 8 Ohms, 2.05kW into 4 Ohms for full-range or mid-top duty
1.16kW into 8 Ohms, 1.80kW into 4 Ohms for Bass duty

Kam:
1.12kW into 8 Ohms, 1.77kW into 4 Ohms for full-range or mid-top duty
1.02kW into 8 Ohms, 1.62kW into 4 Ohms for Bass duty

In the next instalment we will look at the frequency response......

Jag har inte haft några problem varken med iNuke6000 eller iNuke12000 med CR80 och INFRA Maxad.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-08 09:37

Spacebug skrev:

Men jag tror nog att runt 22A kan Inuke6000 dra ur väggen, borde vara fullt rimligt tycker jag.

Nån får rätta mig om jag räknar fel nu men i testet kördes 1.5kW per kanal, totalt 3kW.

Behringer speccar effektåtgång vid nätbrunnen till 620W mätt vid 1/8 av full uteffekt, 620Wx8=4960W så helt orimligt är det nog inte med 5kW från väggen...

Hur funkar det med en vanlig stickpropp då dom flesta har 3 x 1,5 m2 draget och en snabb 10A i skåpet?

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-08 09:59

Jag har dragit separata ledningar 3x16A-Trög säkringar.

Tidigare i tråden var det uträknat vad för effekt jag behöver
till x-max vid 10Hz och det var ca 900W.

Så det är nog elementet som ger upp först sedan säkringen och för steget är det halv fart.

Vill man ha ännu mer kräm från steget måste man byta till ännu kraftigare säkringar.

Sedan finns det inga slutsteg som inte har förluster och har man inte säkringar/ledningar bakom
slutsteget så kan man aldrig få ut den effekt som eventuellt steget kan ge.
Och det gäller alla steg oavsett märke man kan inte ge mer än det man får från väggen :wink:

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-08 10:36

Tack!

Triggerhappy det värmer att läsa! :)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-09-08 12:46

bakerman22 skrev:
Spacebug skrev:

Hur funkar det med en vanlig stickpropp då dom flesta har 3 x 1,5 m2 draget och en snabb 10A i skåpet?

Jag gissar att det kommer att bli tyst helt plötsligt, kanske även mörkt.. :roll:

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-09-08 14:24

Kurben skrev:
bakerman22 skrev:

Jag gissar att det kommer att bli tyst helt plötsligt, kanske även mörkt.. :roll:

Antagligen, huruvida det scenariot uppstår under "vanliga" musik eller film förhållanden beror väl på vilka signaler det matas med, hur hårt och långvarigt man lastar steget...

Min gissning är att man lättare råkar på problemet med att inuke6000 triggar en omstart om man lastar det för hårt i 4ohm båda kanalerna.
Omstarten sker nästan omedelbart om man når kanske nån dB ifrån klipp på båda kanalerna i 4ohm.

Att man skulle klippa säkringar pga långvarig övertrassering av säkringens strömbudget tror jag är ett betydligt mindre problem om man tänker på att man säkert sällan spelar just rena sinusvågor högt kontinuerligt eller liknande som ger kontinuerligt hög strömförbrukning.
Snarare då att stegets egna säkring löser ut som i testet, men lastar man flera steg på samma säkring så kanske situationen blir en annan...

Jag klarade mig fint med en 10A trög smältsäkring till ett inuke6000dsp till bas, dator, AVR, slutsteg till frontar och projektor i mitt förra boende.
Brände aldrig den säkringen, däremot råkade jag ut för omstarten ett par gånger när båda 4ohms kanalerna på 6000dsp lastades för hårt.
Vid närmare undersökning av hur mycket effekt jag verkligen behövde för att nå x-max visade det sig att steget drev de 4 ROY basarna jag hade serie-parallell kopplat per kanal till x-max vid -7dBFS på steget så jag behövde inte full effekt ur steget.
Lösningen blev att i dsp mjukvaran sätta en limiter vid -3dBFS så har jag lite marginal att nå över x-max samtidigt som jag då säkerställer att steget inte drar för mycket och triggar en omstart...

I mitt nya boende har jag dubblerat bas systemet så 2 st inuke6000dsp, även med limitern på så känns det dumt att chansa att lasta allt på en säkring så jag ser till att dra fram flera linor så jag kan lasta fler säkringar.
Dels för att undvika att klippa en säkring men också för att, om det skulle hända, undvika att det tar med sig resten av prylarna, vissa prylar kanske inte mår så bra av plötsligt strömavbrott, och ljus kan väl vara trevligt att ha kanske...

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2016-09-08 14:35

Det var jag som hade problem med Proline 3000 till mina Lms 15R , dock löste det sig med ett Ep4000 och har inte upptäckt några konstigheter förutom högt fläktljud

Skickade även tbx steget till Thomann men enligt deras tester var allting som det skulle och steget var bara speccad till 20 hz så allting var som det skulle enligt dom

Kör Prolinen till topparna nu och det har fungerat utmärkt har inte märkt av något negativt förutom lite mera brus vs H&K 370 och högre elräkningar :D

Men skulle inte föreslå det till basdrivning

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-09 18:04

Bobbis skrev:Det var jag som hade problem med Proline 3000 till mina Lms 15R , dock löste det sig med ett Ep4000 och har inte upptäckt några konstigheter förutom högt fläktljud

Skickade även tbx steget till Thomann men enligt deras tester var allting som det skulle och steget var bara speccad till 20 hz så allting var som det skulle enligt dom

Kör Prolinen till topparna nu och det har fungerat utmärkt har inte märkt av något negativt förutom lite mera brus vs H&K 370 och högre elräkningar :D

Okej!
Var det du...du får ursäkta mig...får skämmas för det var jag som tipsade dig om Proline.

Men du ser själv att jag var på väg att beställa Proline men att det blev NU12000 istället.

Jag får Tacka! Boom så mycket för tipset.....om än om man läser lite längre upp så var det nog en Judaskyss du ville ge mig :D.....men jag är inte "bitter" (Robert/Tony)

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-09 23:43

cobra-427 skrev:
Bobbis skrev:Det var jag som hade problem med Proline 3000 till mina Lms 15R , dock löste det sig med ett Ep4000 och har inte upptäckt några konstigheter förutom högt fläktljud

Okej!
Var det du...du får ursäkta mig...får skämmas för det var jag som tipsade dig om Proline.

Men du ser själv att jag var på väg att beställa Proline men att det blev NU12000 istället.

Jag får Tacka! Boom så mycket för tipset.....om än om man läser lite längre upp så var det nog en Judaskyss du ville ge mig :D.....men jag är inte "bitter" (Robert/Tony)

[ Bild ]

Han kanske bara glömde ett "inte". :-)
Don’t just do something, sit there.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-10 11:23

cobra-427 skrev:

Okej!

[ Bild ]

Den får du gratis för du lyssnade inte på vad jag hade att säga så vem fick rätt i frågan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-10 11:27

boom skrev:
cobra-427 skrev:

Okej!

[ Bild ]

Den får du gratis för du lyssnade inte på vad jag hade att säga så vem fick rätt i frågan.

Jo, det gjorde han nog; i alla fall när du sa "hoppas det blev Proline 3000" och när du sa "Gratulerar du får inget under 20hz".

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-10 11:55

darkg skrev:
boom skrev:
cobra-427 skrev:
Okej!

[ Bild ]

Jo, det gjorde han nog; i alla fall när du sa "hoppas det blev Proline 3000" och när du sa "Gratulerar du får inget under 20hz".

Varningen gick ut på ett annat forum men han ansåg att jag var mer eller mindre vetande om vad som var bra .
Och hade det varit en riktig Judas Kyss så hade han fått köpt dom sen hade man talat om problemet att dom inte går under 20Hz innan skyddsläget går i.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-10 17:27

boom skrev:
darkg skrev:
boom skrev:Den får du gratis för du lyssnade inte på vad jag hade att säga så vem fick rätt i frågan.

Varningen gick ut på ett annat forum men han ansåg att jag var mer eller mindre vetande om vad som var bra .
Och hade det varit en riktig Judas Kyss så hade han fått köpt dom sen hade man talat om problemet att dom inte går under 20Hz innan skyddsläget går i.

Aha.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-11 02:09

Jag behöver inte gå bakåt i tiden vad som skrevs när jag var intresserad av Proline jag har inte var in på varken Faktiskt eller Hemmabio och Component på mycket länge.

För det finns ett liv utanför dom här forum sidorna.

Skulle jag vara medveten om att ett slutsteg inte kan leverera under 20Hz skulle jag naturligtvis inte beställa slutsteget punkt slut!!!!!

Sen så har jag aldrig på pekat att steget skulle klara av under 20Hz.....den diskussion finns inte.....det är bara för dig boom att plocka fram den.
Är du snäll!!
Och kom inte med något svar nu!.....jag vill att du tar fram den för jag har inget problem med det......för diskussionen har handlat om Proline kunde spela bättre än Inuke 6000.
Under ett krävande bas stycke och längre tidsenhet.

Att Proline 3000 skulle klara av att spela ner till 10hz och under var det ingen som ens tänkte på.
Det tog vi som själv klart att den skulle klara inte förens Bobbis köpte ett steg och testa att det inte klara av att gå bra under 20hz.
Ja har varit helt ovetande om att det inte klara av det och kan du visa boom att du före skrev att Proline inte klarar under 20hz innan bobbis visade att så är fallet.
Så det du skriver att du har påvisat det till mig i tidigare tråd är trams och lögn!
Det är bara att du plockar fram det :wink:
Och kan du inte det så vet alla hur det ligger till....Punkt slut.....och inge trams är du snäll boom!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-11 08:38

cobra-427 skrev:Jag behöver inte gå bakåt i tiden vad som skrevs när jag var intresserad av Proline jag har inte var in på varken Faktiskt eller Hemmabio och Component på mycket länge.

För det finns ett liv utanför dom här forum sidorna.

Skulle jag vara medveten om att ett slutsteg inte kan leverera under 20Hz skulle jag naturligtvis inte beställa slutsteget punkt slut!!!!!

Sen så har jag aldrig på pekat att steget skulle klara av under 20Hz.....den diskussion finns inte.....det är bara för dig boom att plocka fram den.
Är du snäll!!
Och kom inte med något svar nu!.....jag vill att du tar fram den för jag har inget problem med det......för diskussionen har handlat om Proline kunde spela bättre än Inuke 6000.
Under ett krävande bas stycke och längre tidsenhet.

Att Proline 3000 skulle klara av att spela ner till 10hz och under var det ingen som ens tänkte på.
Det tog vi som själv klart att den skulle klara inte förens Bobbis köpte ett steg och testa att det inte klara av att gå bra under 20hz.
Ja har varit helt ovetande om att det inte klara av det och kan du visa boom att du före skrev att Proline inte klarar under 20hz innan bobbis visade att så är fallet.
Så det du skriver att du har påvisat det till mig i tidigare tråd är trams och lögn!
Det är bara att du plockar fram det :wink:
Och kan du inte det så vet alla hur det ligger till....Punkt slut.....och inge trams är du snäll boom!

du har praktiken gjort en lexkrasse nu
14. (Lex Krasse) Bråk får inte överföras från andra forum. Personliga vendettor skall med hänsyn till andra medlemmar hållas strikt personliga, utanför Faktiskt.se. Gnäll angående andra forum och dess administrationer kan sorteras under denna rubrik då det inte är Faktiskt.se till gagn.
Så diskussionen slutar här

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-11 10:33

Så det kom Trams :wink:

Vendettor eller påstående som inte är sant eller bråk!
Sånt håller jag inte på med varken bakom ett tangentbord/privat eller jobb.

Varför? för mig fyller det ingen funktion/ändamål.
Du eller någon annan behöver inte! tycka som mig.
Det är hel OK!
Jag är inte inne på forum för att jag ska få rätt...du ska tycka som mig osv.

Jag är här inne för att läsa sådant som jag inte kan och lära mig och även att jag
fundera blir det bra.....finns det bättre sätt osv.

Den här meningen som du skrev......var någonstans har jag varit med i den diskussionen?
Eftersom jag överhuvudtaget inte visste om att steget inte klarade av under 20Hz.

"Varningen gick ut på ett annat forum men han ansåg att jag var mer eller mindre vetande om vad som var bra ."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-11 11:40

cobra-427 skrev:Så det kom Trams :wink:

Vendettor eller påstående som inte är sant eller bråk!
Sånt håller jag inte på med varken bakom ett tangentbord/privat eller jobb.

Varför? för mig fyller det ingen funktion/ändamål.
Du eller någon annan behöver inte! tycka som mig.
Det är hel OK!
Jag är inte inne på forum för att jag ska få rätt...du ska tycka som mig osv.

Jag är här inne för att läsa sådant som jag inte kan och lära mig och även att jag
fundera blir det bra.....finns det bättre sätt osv.

Den här meningen som du skrev......var någonstans har jag varit med i den diskussionen?
Eftersom jag överhuvudtaget inte visste om att steget inte klarade av under 20Hz.

"Varningen gick ut på ett annat forum men han ansåg att jag var mer eller mindre vetande om vad som var bra ."

Du är den typen som vill ha ryggdunk i det du gör Jag ger inte ryggdunk Jag försöker ge fakta och det gjorde jag när jag varnade dig för proline stegen så här i efterhand så skulle jag ha skitit i det och du hade suttit med en hög värdelösa steg .
Jag tänker inte ens bryta mot forumets policy så som du försöker få mig att göra nu så glöm det med en gång.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-15 22:22

Härligt nu har stegen kommit :D
Bild

Bild

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-16 16:56

Gärna om ni alla kan skriva/lämna förslag på stereorack företag som säljer så kanske man hittar något som passar i rummet......Tack! :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-17 00:05

cobra-427 skrev:Gärna om ni alla kan skriva/lämna förslag på stereorack företag som säljer så kanske man hittar något som passar i rummet......Tack! :)

Jag har köpt några små rackskåp från Euromet till jobbet, tyckte att de var bra. Finns hos Elfa tex.
http://www.euromet.com/en/product/540-series-rack-only-18u/

Bild

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2016-09-17 09:42

Tack!
För tipset HenrikE.

Jag tittar runt det finns mycket att se....men alltid finns det någon som vet.
Något stället som man inte har hittat.

Eftersom den blir synlig vid fårskinnsfåtöljen med ek träslag.
Är jag lite sugen på ett rack med trä inslag av ek om det nu finns någon sådan :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-17 11:52

Rackskåp är väldigt smidiga stabila och praktiska, men det ser ju för djävla illa ut i ett vardagsrum.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-17 14:15

Skåpet jag föreslog var det prydligaste jag hittade när jag letade till jobbet. Vill du ha något med trädetaljer etc blir det nog att snickra själv. Köp rackprofilen lös, såga den till lagom längd och skruva fast den i ett prydligt hembyggt skåp :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-17 14:48

cobra-427 skrev:Tack!
För tipset HenrikE.

Är jag lite sugen på ett rack med trä inslag av ek om det nu finns någon sådan :wink:

Klä in dem med ek.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-09-17 17:49

MagnusÖstberg skrev:
cobra-427 skrev:Tack!
För tipset HenrikE.

Klä in dem med ek.

Precis, det säljs ju skitbillig stavlimmad bänkskiva eller hyllplan på bygghandeln. Med lite fint hantverk skulle det bli skitsnyggt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum