Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav darkg » 2016-09-17 00:35

Bill50x skrev:
darkg skrev:Edit tillägg: Man kan ofta inte veta att någon inte har förväntan, och förväntan i denna betydelse är en förklaring bland andra tills saken undersökts ganska noga. Samtidigt och som bekant är det ofta omöjligt att tro att man är så färgad i sin upplevelse. Oftast är man väl också korkad om man man inte tillskriver sig en viss förmåga att rätt tolka sina upplevelser. Det står verkligen helt klart att vi ibland misstar oss. Att vi är övertygade om att vi inte gör det är förstås inget säkert argument.

Med det resonemanget kan man ju inte lita på något alls av det man upplever, ser, hör eller känner.

Hårdraget, nej, det kan man inte. I praktiken vore det som sagt idiotiskt att tro att det gick eller ens var meningsfullt att försöka leva så. I de allra flesta fall duger känslan av en påtaglig upplevelse.

Bill50x skrev:Personligen är jag nöjd om jag lägger märke till saker och styr mitt fortsatta handlande efter detta.

Rimligt, så fattar nog de allra flesta beslut. Vi vet dock att vi i vissa fall bör lita lite mindre på våra intryck och vårt omdöme.

Bill50x skrev:Jag hade naturligtvis kunnat mäta tex dist på en testskiva och haft svart på vitt vad som var dåligt men det hade för mig inte gjort någon skillnad.

Det är ett val, också rimligt. I vissa fall, ganska många i audiofilvärlden kanske, krockar denna rimliga approach med anspråk på objektiv kunskap eller fakta. Den som väljer kan ju göra det med argumentet att upplevelsen odiskutabelt var toppen (eller botten), och strunta i mätdata och annat - så långt det rimliga - men sen nästan kräva att den upplevelsebaserade ståndpunkten tas som ett objektivt giltigt argument för apparatens faktiska bra- eller dålighet. I inte så få fall finns det ofysikaliska, specifika, förklaringar av psykologisk natur som bättre än de elektriska och mekaniska parametrarna förklarar upplevelsen. Det gör alltså inte upplevelsen ogiltig eller oss som låter den vägleda oss till ufon.

Bill50x skrev:När pickupen hoppar ur spåret på 1812's kanoner och landar en bit bort med det ena underlaget och men inte med det andra, då är det inte frågan om placebo eller förväntanseffekter.

Nej. I en del fall kan det vara så, det vill säga om man på något sätt påverkar systemet till att uppföra sig på visst sätt. Varseblivningen av en hoppande pickup skulle inte bara du utan nog alla friska människor tro på som en avspegling av en fysikalisk verklighet snarare än en kognitiv luring. Nu är vi förstås rätt långt ifrån var vi började (du förde fram att du uteslöt placebo för att du inte förväntade dig effekten).

Det finns ingen som inte litar i någon utsträckning på sina upplevelser, och ingen som inte i valda situationer sätter dem inom parentes. Betydelsen av förväntanseffekter är fullständigt erkänd i forskningsvärlden, där de får så svåra konsekvenser, men kunskapen är inte så väl känd utanför laboratorierna. Det är svårt att intuitivt tro att en tydlig upplevelse kan vara påverkad av omedvetna "idéer". Det är svårare att tro att forskningsvärlden till så stor del präglas av inkompetens eller illvilja att denna uppfattning om sakernas tillstånd är falsk.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-17 01:01

darkg skrev:...
Det är svårare att tro att forskningsvärlden till så stor del präglas av inkompetens eller illvilja att denna uppfattning om sakernas tillstånd är falsk.

Säj inte dä . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 01:19

Laila skrev:
darkg skrev:...
Det är svårare att tro att forskningsvärlden till så stor del präglas av inkompetens eller illvilja att denna uppfattning om sakernas tillstånd är falsk.

Säj inte dä . . . typ. 8)

Jovars. Däremot kanske jag kan tänka mig att forskningsvärlden till stor del präglas av inkompetens och illvilja, men det är inte samma sak.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-17 09:25

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Nu brukar det väl vara som så att man först hör skillnader och sedan försöker hitta en lämplig förklaring till det hela. Att mäta skillnader och sedan försöka höra skillnader efter vad man mätt brukar inte rekommenderas.

Ergo, om jag nu hör skillnad i återgivning, skillnad som jag kopplar till spårningsförmåga (men det kan ju förstås vara fel), så är det väl lämpligt att försöka hitta en teknisk förklaring till vad jag hör. Inte att hävda att "det är omöjligt" och på så sätt dels underkänna min upplevelse, dels bortförklara möjliga förklaringsmodeller.

Jag tror att det Morello gör är att underkänna din upplevelse (egentligen förklara den med "placebo"), dels säga att det inte finns någon annan möjlig förklaringsmodell.

Så skulle det kunna vara, men det får nog M förklara själv. Placebo har jag uteslutit eftersom jag inte hade några som helst förväntningar (förutom bättre ljud dårå...) på den initiala (på golvet) lyssningen eftersom spelaren tidigare hade låtit alldeles utmärkt med avseende på spårning och att en uppgradering för +40kkr i alla fall inte skulle göra saken sämre. När jag sedan flyttade upp spelaren på plastlådorna var spårningsproblemen som bortblåsta. Så jag skulle vilja säga, placebo nix :-)

/ B

Då måste jag säga att du inte har koll på placeboeffekten. Det du säger är att du TROR att du inte är drabbad av placeboeffekten, vilket är en motsägelse i sig. Man måste kontrollera för den så att den inte KAN påverka. Placeboeffekten behöver inte bero på att man ger sig in i ett experiment eller en situation med förväntningar FÖRE experimentet, de kan uppstå under experimentet eller tom efter när man söker en förklaring.

Det du skulle ha behövt göra är att plocka in en annan person som lyfte runt skivspelaren och sedan skulle du ha behövt ENBART lyssna och åtminstone 7 ggr i rad tala om hur skivspelaren stod. Då hade du kontrollerat för placeboeffketen, inte bara gissat att den var nix.

Märk väl att jag inte tar ställning i sakfrågan. det vore förstås intressant om du lyckades peka ut den 7 ggr i rad och det vore en anledning att undersöka det vidare. Men tills det är gjort, och bevisbördan ligger nog hos dig är jag rädd, så får historien vara just en historia för mig ;) .

Det finns för många historier där folk har hört saker som det inte finns någon (ännu tillgänglig) förklaring till fenomenet för att man ska söka en ny förklaring jämt. Ibland kan man själv känna sig övertygad om att ett fenomen finns och det är ett utmärkt incitament att göra placeboeliminerande experiment för att undersöka hur det verkligen är. Men man måste känna för det, man kan inte undersöka alla andras svårförklarliga upplevelser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-17 09:31

Bill50x skrev:När pickupen hoppar ur spåret på 1812's kanoner och landar en bit bort med det ena underlaget och men inte med det andra, då är det inte frågan om placebo eller förväntanseffekter.

Den missade jag. Var det urhopp som var kriteriet? I sådana fall är bara frågan hur många gånger du upprepade experimentet, och isf var det konsekvent så att den hoppade ur med ena underlaget? Och är du tex säker på att skivspelaren stod i våg i båda fallen?

Inte menat som kritik, utan som ett sätt att hitta en vettig förklaringsmodell till dina resultat. Eller, "kritik" är det väl, men inte mot din person om du förstår vad jag menar. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-17 09:38

Nä, nu lyssnar vi på lite musik istället! :)

Samma snutt - fyra olika pickuper (2 olika RIAA, 3 olika spelare). Pickup A till Pickup D - vad tycker ni?

https://www.dropbox.com/s/zpjewf77wmsq2 ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pvve2881piyzl ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/k554odc6c4q8r ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/1bixo4dte8isq ... e.wav?dl=0

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-17 09:42

Bonusspår:

https://www.dropbox.com/s/waf76domkdxo5 ... m.wav?dl=0

86 år gammal inspelning med Zarah Leander. Audio-technica AT-MONO3SP, TC-778, Audio-technica AT-PL120.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-17 09:49

Du har inte den där We shall overcome...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-17 10:07

Hellre då Enough is Enough (fast den egentligen väl heter No More Tears)...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-17 11:32

Tack Conan, då har jag lyssnat. Märklig musik, men jag lyckades ta mig genom. :)

Min ranking:
1) PUC
2a) PUA
2b) PUD
3) PUB

PUC stod ut som klart bäst. Har lite svårt att ranka PUA och PUD, så de hamnar på delad andra plats. Möjligen kändes PUD något mer krympt i stereobilden samt med begränsat frekvensomfång. PUB stod ut som klart sämst, samt att den inspelade nivån här var rätt mycket högre. Svårt att säga om det bara var den högre nivån, men det medförde att den kändes rätt skränig i jämförelse med de andra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-17 11:42

Conan skrev:Nä, nu lyssnar vi på lite musik istället! :)

Samma snutt - fyra olika pickuper (2 olika RIAA, 3 olika spelare). Pickup A till Pickup D - vad tycker ni?

https://www.dropbox.com/s/zpjewf77wmsq2 ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pvve2881piyzl ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/k554odc6c4q8r ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/1bixo4dte8isq ... e.wav?dl=0

De låter enligt mina öron tämligen lika. Kanske föredrar jag också "pickup C" framför de övriga med det kan vara ren placebo.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-17 12:28

Svante skrev:

Den missade jag. Var det urhopp som var kriteriet? I sådana fall är bara frågan hur många gånger du upprepade experimentet, och isf var det konsekvent så att den hoppade ur med ena underlaget? Och är du tex säker på att skivspelaren stod i våg i båda fallen?

Inte menat som kritik, utan som ett sätt att hitta en vettig förklaringsmodell till dina resultat. Eller, "kritik" är det väl, men inte mot din person om du förstår vad jag menar. :)

De e lugnt... ;-)

Nej, urhopp var inte kriteriet. Men sammantaget med hur det lät på övriga skivor som användes vid utvärderingen så drog jag, för mig, ganska givna slutsatser. Dvs det var fråga om spårning och inte klippning i riaat eller efterföljande steg.

Men jag tror inte vi kommer längre här, personligen är jag och några andra med mig övertygad om att skivspelarverket och dess underlag kan påverka spårningen. Några andra här anser att det är omöjligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-17 12:38

shifts skrev:Tack Conan, då har jag lyssnat. Märklig musik, men jag lyckades ta mig genom. :)

Min ranking:
1) PUC
2a) PUA
2b) PUD
3) PUB

PUC stod ut som klart bäst. Har lite svårt att ranka PUA och PUD, så de hamnar på delad andra plats. Möjligen kändes PUD något mer krympt i stereobilden samt med begränsat frekvensomfång. PUB stod ut som klart sämst, samt att den inspelade nivån här var rätt mycket högre. Svårt att säga om det bara var den högre nivån, men det medförde att den kändes rätt skränig i jämförelse med de andra.

Svårigheten med dylik övning är att man behöver ett antal skivor att jämföra på så att men kan dra mera generella slutsatser om vad man tycker. En skramlig p-u på en skiva kanske låter så för att skivan är skramlig eller att riaan och försteg låter så eller att anpassningen är lite ogynnsam.
Men om man förstår att jämförelsen endast gäller för den uppsättningen med den skivan så kan man ju förstås jämföra vad andra tycker.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-17 12:46

Bill50x skrev:
Svante skrev:

De e lugnt... ;-)

Nej, urhopp var inte kriteriet. Men sammantaget med hur det lät på övriga skivor som användes vid utvärderingen så drog jag, för mig, ganska givna slutsatser. Dvs det var fråga om spårning och inte klippning i riaat eller efterföljande steg.

Men jag tror inte vi kommer längre här, personligen är jag och några andra med mig övertygad om att skivspelarverket och dess underlag kan påverka spårningen. Några andra här anser att det är omöjligt.

/ B

Skall man generalisera lite så verkar det som att de som har testat och upplevt att underlag spelar roll var med på vinyltiden då det var huvudsakliga källan och tillgången till jämförelser var god. Skeptikerna är lite yngre som det verkar och verkar heller inte ha testat själva på olika verk utan mera utgår ifrån vad som är logiskt runt skivspelare eller möjligen testat på ett ex. Jag ser det som vill man jämföra saker runt skivspelare så var det enklare när man hade ett större antal likadana att testa fram och tillbaka med. Har man endast en spelare som kanske dessutom är 20-40 år gammal blir det hela lite skakigare att dra slutsatser ifrån.

/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-17 13:00

Harryup skrev:Svårigheten med dylik övning är att man behöver ett antal skivor att jämföra på så att men kan dra mera generella slutsatser om vad man tycker. En skramlig p-u på en skiva kanske låter så för att skivan är skramlig eller att riaan och försteg låter så eller att anpassningen är lite ogynnsam.
Men om man förstår att jämförelsen endast gäller för den uppsättningen med den skivan så kan man ju förstås jämföra vad andra tycker.

Övningen var att ranka de olika filerna efter subjektiv bedömning, vilket jag nu gjort med lite enkla beskrivningar; det var inga generella svar om hur de olika pickuperna låter. Det är för övrigt samma låtsnutt i samtliga exempel. En av filerna lät mer skramlig än de andra.

Vad tyckte du om de olika ljudexemplen och hur skulle du rangordna dem?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-17 15:10

shifts skrev:
Harryup skrev:Svårigheten med dylik övning är att man behöver ett antal skivor att jämföra på så att men kan dra mera generella slutsatser om vad man tycker. En skramlig p-u på en skiva kanske låter så för att skivan är skramlig eller att riaan och försteg låter så eller att anpassningen är lite ogynnsam.

Övningen var att ranka de olika filerna efter subjektiv bedömning, vilket jag nu gjort med lite enkla beskrivningar; det var inga generella svar om hur de olika pickuperna låter. Det är för övrigt samma låtsnutt i samtliga exempel. En av filerna lät mer skramlig än de andra.

Vad tyckte du om de olika ljudexemplen och hur skulle du rangordna dem?

Det var ingen personlig kritik alls utan mera en kommentar till skivspelartester. De är intressanta om man bara håller i minnet vad det är som man verkligen testar.
Just nu har jag inte möjlighet att spela filer i stereon. Håller på men en del justeringar inklusive jagar lite latens i nätverket.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-17 19:52

Harryup skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:

De e lugnt... ;-)

/ B

Skall man generalisera lite så verkar det som att de som har testat och upplevt att underlag spelar roll var med på vinyltiden då det var huvudsakliga källan och tillgången till jämförelser var god. Skeptikerna är lite yngre som det verkar och verkar heller inte ha testat själva på olika verk utan mera utgår ifrån vad som är logiskt runt skivspelare eller möjligen testat på ett ex. Jag ser det som vill man jämföra saker runt skivspelare så var det enklare när man hade ett större antal likadana att testa fram och tillbaka med. Har man endast en spelare som kanske dessutom är 20-40 år gammal blir det hela lite skakigare att dra slutsatser ifrån.

/Harryup

Skall man generalisera lite så verkar det som att de som var med på vinyltiden inte hade koll på vad de egenligen ändrade när de höll på med sina lyssningstester. Och ju mer exotisk förklaring de hittade på för sina upplevelser, desto finare var den. Att det kunde finnas fullständigt naturliga förklaringar som att skivspelarna lutade, att det blev olika mycket återkoppling eller att man helt enkelt inbillade sig var otänkbart. Det var bara sånt som teknokrater utan välutvecklad hörsel kunde hitta på.

Alltså, ovanstående är förstås provocerande skrivet, men jag tycker nog att "folk" drar lite för stora växlar ibland på ofullständiga experiment, där man inte har haft koll på inparametrarna och att man dessutom inte vill att skillnaderna som man upplever kan bero på trivialiteter. Att det är lite coolt att komma på att det ska vara en viss sorts bord under skivspelaren för att den ska låta bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-17 20:45

Personligen tycker jag att det är extremt tråkigt att man kan höra skillnader på underlag. För min del tyder det på att apparaterna inte är så bra som dom borde vara.
Och ja, vi använde alltid vattenpass för att ställa in alla hyllor i butiken inklusive alla bord vi ställde upp grejor på.
Vad andra hittade på kan jag ju förstås inte svara för.

/Harryup

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-17 21:00

Svante skrev:Skall man generalisera lite så verkar det som att de som var med på vinyltiden inte hade koll på vad de egenligen ändrade när de höll på med sina lyssningstester. Och ju mer exotisk förklaring de hittade på för sina upplevelser, desto finare var den. Att det kunde finnas fullständigt naturliga förklaringar som att skivspelarna lutade, att det blev olika mycket återkoppling eller att man helt enkelt inbillade sig var otänkbart. Det var bara sånt som teknokrater utan välutvecklad hörsel kunde hitta på.

Alltså, ovanstående är förstås provocerande skrivet, men jag tycker nog att "folk" drar lite för stora växlar ibland på ofullständiga experiment, där man inte har haft koll på inparametrarna och att man dessutom inte vill att skillnaderna som man upplever kan bero på trivialiteter. Att det är lite coolt att komma på att det ska vara en viss sorts bord under skivspelaren för att den ska låta bra.

Så är det nog. Märks t ex när jag gjorde lock-testet, där de mest absurda bortförklaringar kom att det inte var korrekt. Bara för att hålla upp tidiga dogmer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-17 22:36

Harryup skrev:Personligen tycker jag att det är extremt tråkigt att man kan höra skillnader på underlag. För min del tyder det på att apparaterna inte är så bra som dom borde vara.
Och ja, vi använde alltid vattenpass för att ställa in alla hyllor i butiken inklusive alla bord vi ställde upp grejor på.

...och ni lyssnade blint också, förstås? ;)

Om inte så tyder det för min del på placeboeffekt ELLER att underlaget spelade roll. Jag utesluter inga möjligheter utan grund.

Missförstå mig rätt, jag vill inte tvinga någon att blindtesta, men kan inte låta bli att påpeka att placeboeffekten är en möjlig förklaring om man inte kontrollerar för den. Och om man gör en någorlunda vettig bedömning av vad som är troligt eller inte så verkar placebon minst lika trolig som att underlaget skulle påverka spårningsförmågan. Slutsats: Man vet inte vilket som är förklaringen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-17 23:31

Svante skrev:... om man gör en någorlunda vettig bedömning av vad som är troligt eller inte så verkar placebon minst lika trolig som att underlaget skulle påverka spårningsförmågan. Slutsats: Man vet inte vilket som är förklaringen.

Tycker du, ja. Alltså, val av vad som kan vara troligt och vilka testverktyg man använder (instrument, blindtest osv) är i hög grad subjektivt. Det är inte speciellt svårt att plocka ut lämpliga parametrar att testa för att bevisa något som man redan tror sig veta. Mao är inte tester med speciella skivor tillsammans med dist-mätning mer objektivt än vad det är att under kontrollerade former lyssna. Att sedan de olika sätten att ta reda på fakta kan ske olika vetenskapligt med tex krav på repetrbarhet osv är en annan sak. Likaså kan det vara enklare att distribuera och analysera resultaten. Hade jag tex sparat de inspelade filerna av min försök med olika underlag hade man ju kunnat gjort blinda lyssningstester så här i efterhand.

Se det så här, min synpunkt/upplevelse och vad som kan vara troligt är väl ungefär lika subjektivt som din synpunkt att det inte skulle vara troligt. I synnerhet som jag har testat och du inte har det utan mest surrar omkring och skriver vad du tror ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-17 23:41

Bill50x skrev:...
Se det så här, min synpunkt/upplevelse och vad som kan vara troligt är väl ungefär lika subjektivt som din synpunkt att det inte skulle vara troligt. I synnerhet som jag har testat och du inte har det utan mest surrar omkring och skriver vad du tror ;-)

/ B

Ärädä som kallas surrogat . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-18 01:02

Svante skrev:
Harryup skrev:Personligen tycker jag att det är extremt tråkigt att man kan höra skillnader på underlag. För min del tyder det på att apparaterna inte är så bra som dom borde vara.

...och ni lyssnade blint också, förstås? ;)

Om inte så tyder det för min del på placeboeffekt ELLER att underlaget spelade roll. Jag utesluter inga möjligheter utan grund.

Missförstå mig rätt, jag vill inte tvinga någon att blindtesta, men kan inte låta bli att påpeka att placeboeffekten är en möjlig förklaring om man inte kontrollerar för den. Och om man gör en någorlunda vettig bedömning av vad som är troligt eller inte så verkar placebon minst lika trolig som att underlaget skulle påverka spårningsförmågan. Slutsats: Man vet inte vilket som är förklaringen.

Och JA, vi blindtestade grejor på varandra ibland i butiken. Och eftersom vi hade tillgång till flera olika exemplar av likadana spelare så var det väldigt enkelt att jämföra olika spelare. Och vi jämförde ju det exet som vi sålde med vårat eget ex. dagligen i princip.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-18 02:24

Tror att tråden blir betydligt intressantare om fler kan ladda upp filer för jämförelser oavsett vad resultaten blir.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-18 02:50

Bill50x skrev:
Svante skrev:... om man gör en någorlunda vettig bedömning av vad som är troligt eller inte så verkar placebon minst lika trolig som att underlaget skulle påverka spårningsförmågan. Slutsats: Man vet inte vilket som är förklaringen.

Tycker du, ja. Alltså, val av vad som kan vara troligt och vilka testverktyg man använder (instrument, blindtest osv) är i hög grad subjektivt. Det är inte speciellt svårt att plocka ut lämpliga parametrar att testa för att bevisa något som man redan tror sig veta. Mao är inte tester med speciella skivor tillsammans med dist-mätning mer objektivt än vad det är att under kontrollerade former lyssna. Att sedan de olika sätten att ta reda på fakta kan ske olika vetenskapligt med tex krav på repetrbarhet osv är en annan sak. Likaså kan det vara enklare att distribuera och analysera resultaten. Hade jag tex sparat de inspelade filerna av min försök med olika underlag hade man ju kunnat gjort blinda lyssningstester så här i efterhand.

/ B

Absolut. Men jag påstår att det enda du vet är att du upplevde en skillnad när du bytte underlag. Jag ifrågasätter det inte men jag ifrågasätter din förklaring. Och "ifrågasätta" betyder här enbart att säga att det möjligen finns andra förklaringar än en fysisk påverkan från underlaget, såsom placebo. Jag säger heller inte att det var placebo, bara att det är en möjlig förklaring givet de data vi har.

Man måste skilja på observation och förklaring, och ibland, givet kvaliteten på observationen acceptera att man kanske inte vet vad förklaringen är. Speciellt om man inte har kontrollerat för något så elementärt som placeboeffekten.

Ok?

Nu tror jag vi har frestat på de mer konstruktiva debattörerna i den här tråden nog. Jag ber om ursäkt för min del i det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-18 06:18

shifts skrev:Övningen var att ranka de olika filerna efter subjektiv bedömning, vilket jag nu gjort med lite enkla beskrivningar; det var inga generella svar om hur de olika pickuperna låter. Det är för övrigt samma låtsnutt i samtliga exempel. En av filerna lät mer skramlig än de andra.

Jättebra. Tack för ditt svar! Hoppas andra också hinner lyssna och fundera lite på hur ljudsnuttarna låter. Det är rätt annorlunda uppsättningar vi lyssnar på kan jag säga, men väntar med "facit" tills lite senare så fler kan svara.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-18 07:43

Det fanns en tid när HiFi-pressen i Sverige saluförde Linn LP-12 på ett IKEA "Lack" bord som det bästa sen skivat bröd :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-18 10:11

xeizo skrev:Det fanns en tid när HiFi-pressen i Sverige saluförde Linn LP-12 på ett IKEA "Lack" bord som det bästa sen skivat bröd :)

Vilket fortfarande är ett mycket bra underlag för en LP12:a. Ja, Lack-bordet alltså, inte skivat bröd.

Speciellt om det sitter en Moerch-arm på den... - hahaha, nu knöt jag an trådämnet i alla fall :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-18 11:43

xeizo skrev:Det fanns en tid när HiFi-pressen i Sverige saluförde Linn LP-12 på ett IKEA "Lack" bord som det bästa sen skivat bröd :)

I detta får du inkludera LTS med MoLT också.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-18 12:10

Svante skrev:Nu tror jag vi har frestat på de mer konstruktiva debattörerna i den här tråden nog. Jag ber om ursäkt för min del i det.

Jag tycker att du gör rätt i att ifrågasätta saker, dock tycker jag att du lite väl enkelt hellre ifrågasätter/förkastar lite väl enkelsidigt när det gäller saker du inte testat. Du fortsätter gärna på ett förkastande spår än kommer med en kommentar som "jag kan tänka mig att vad som kan ha hänt resonansmässigt om man får det resultatet är följande...." I detta fall kan jag säga att du förmodligen skulle komma fram till en mycket bättre fysikalisk förklaring till varför lyssningsresultatet blir som det blir än många andra i tråden om du hade varit nyfiken nog att testa själv eller tagit dig den långa vägen på kanske 1km mellan Teknis och HighFidelity på Karlavägen för att lyssna själv och få en egen uppfattning. Eftersom du sitter i LTS's tekniska kommite' så kan jag tycka att det är ditt ansvar att försöka uppdatera dig om verkligheten snarare än att förbli vilse i vinylträsket med förutfattade meningar. Många av de konstruktiva debattörerna i denna tråd ser jag som inte generellt kunniga då det gäller vinylavspelning även om de har koll på deras egna spelares uppförande. Än mindre hur andra spelare som förekommer på marknaden beter sig. Inte en gång i någon vinyldiskussion på något forum har jag sett att man t.ex. jämför 3 identiskt utrustade spelare. (Kan ju finnas) Det kommer skilja och i värsta fall en hel del.
Så mycket av den förvärvade kunskapen är individuell då man presenterar mätningar och drar slutsatser.

Kom igen Svante, förkovra dig om föråldrad teknik nu även om du nu inte jobbar på institutionen för Teknikhistoria.

Mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi