Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Flint » 2016-09-18 12:19

Harryup skrev:
Svante skrev:Nu tror jag vi har frestat på de mer konstruktiva debattörerna i den här tråden nog. Jag ber om ursäkt för min del i det.

Jag tycker att du gör rätt i att ifrågasätta saker, dock tycker jag att du lite väl enkelt hellre ifrågasätter/förkastar lite väl enkelsidigt när det gäller saker du inte testat. Du fortsätter gärna på ett förkastande spår än kommer med en kommentar som "jag kan tänka mig att vad som kan ha hänt resonansmässigt om man får det resultatet är följande...." I detta fall kan jag säga att du förmodligen skulle komma fram till en mycket bättre fysikalisk förklaring till varför lyssningsresultatet blir som det blir än många andra i tråden om du hade varit nyfiken nog att testa själv eller tagit dig den långa vägen på kanske 1km mellan Teknis och HighFidelity på Karlavägen för att lyssna själv och få en egen uppfattning. Eftersom du sitter i LTS's tekniska kommite' så kan jag tycka att det är ditt ansvar att försöka uppdatera dig om verkligheten snarare än att förbli vilse i vinylträsket med förutfattade meningar. Många av de konstruktiva debattörerna i denna tråd ser jag som inte generellt kunniga då det gäller vinylavspelning även om de har koll på deras egna spelares uppförande. Än mindre hur andra spelare som förekommer på marknaden beter sig. Inte en gång i någon vinyldiskussion på något forum har jag sett att man t.ex. jämför 3 identiskt utrustade spelare. (Kan ju finnas) Det kommer skilja och i värsta fall en hel del.
Så mycket av den förvärvade kunskapen är individuell då man presenterar mätningar och drar slutsatser.

Kom igen Svante, förkovra dig om föråldrad teknik nu även om du nu inte jobbar på institutionen för Teknikhistoria.

Mvh/Harryup

Instämmer!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-18 12:46

Flint skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:Nu tror jag vi har frestat på de mer konstruktiva debattörerna i den här tråden nog. Jag ber om ursäkt för min del i det.

Jag tycker att du gör rätt i att ifrågasätta saker, dock tycker jag att du lite väl enkelt hellre ifrågasätter/förkastar lite väl enkelsidigt när det gäller saker du inte testat. Du fortsätter gärna på ett förkastande spår än kommer med en kommentar som "jag kan tänka mig att vad som kan ha hänt resonansmässigt om man får det resultatet är följande...." I detta fall kan jag säga att du förmodligen skulle komma fram till en mycket bättre fysikalisk förklaring till varför lyssningsresultatet blir som det blir än många andra i tråden om du hade varit nyfiken nog att testa själv eller tagit dig den långa vägen på kanske 1km mellan Teknis och HighFidelity på Karlavägen för att lyssna själv och få en egen uppfattning. Eftersom du sitter i LTS's tekniska kommite' så kan jag tycka att det är ditt ansvar att försöka uppdatera dig om verkligheten snarare än att förbli vilse i vinylträsket med förutfattade meningar. Många av de konstruktiva debattörerna i denna tråd ser jag som inte generellt kunniga då det gäller vinylavspelning även om de har koll på deras egna spelares uppförande. Än mindre hur andra spelare som förekommer på marknaden beter sig. Inte en gång i någon vinyldiskussion på något forum har jag sett att man t.ex. jämför 3 identiskt utrustade spelare. (Kan ju finnas) Det kommer skilja och i värsta fall en hel del.
Så mycket av den förvärvade kunskapen är individuell då man presenterar mätningar och drar slutsatser.

Kom igen Svante, förkovra dig om föråldrad teknik nu även om du nu inte jobbar på institutionen för Teknikhistoria.

Mvh/Harryup

Instämmer!

Hehe...

Alltså, om jag får beskriva själv vad jag tror att jag kan så är det väl hur elektro-mekano-akustiska system fungerar på en högre nivå än genomsnittet, men jag har inte jättestor erfarenhet av att labba med en del av dem. Skivspelare är en sådan, som ni påpekar. Så visst är det så att mina inlägg präglas av en teoretisk utgångspunkt.

Men...

Det jag har gjort i den här debatten, om jag inte missminner mig, är att kommentera testmetodik. Det har jag både teoretisk och praktisk erfarenhet av på en hyggligt hög nivå. Många kanske tycker jag är jobbig, men när jag ser folk dra slutsatser av experiment som är eller kan vara felaktiga, då påpekar jag det. Och för att se de felen behöver jag inte kunna ett gnutt om skivspelare.

Jag tycker vinylspelning är kul som teknisk lösning och beundrar de som tog vinylsystemet så långt som det ändå gick innan det ersattes av mycket bättre medier. Jag har många gånger lyssnat på vinyl utan att säkert kunna säga att det spelas vinyl, men det behövs bara ett knäpp eller en vinylväsning för att jag ska tänka att det inte är så mycket vits att hålla på med det där längre. Sorgligast av allt är att en del väljer att ge ut mindre sabbade versioner på vinyl, det borde vara tvärtom.

Så jag bidrar med det jag kan och orkar så det får bli rätt teoretiskt och även sett ifrån testmetodologiskt perspektiv, för att hjälpa folk att dra valida slutsatser. Men jag tror inte att ni kommer att få höra vinylrippar från mig.

Och jag yttrar mig alltid i egenskap av mig själv, inte som representant för LTS om jag inte säger det eller om det uppenbart framgår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-18 13:01

Precis Svante ;)
Du ifrågasätter hellre resultat ifrån tester av folk som inte har en gått ut en teknisk högskola än de ingenjörer som har extremt begränsad erfarenhet av hur representativa deras mätningar är jämfört med verkligheten i stort. De mätningar som presenteras här skulle jag aldrig använda för val av skivspelar kombination.
För min del får du finna dig i att du aldrig är enbart privatpersonen Svante här inne så länge som du är teknisk profet i LTS.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-18 14:09

Svante, när jag provade mig fram med olika underlag för min spelare så hade jag inte en tanke på vare sig testmetodik eller vetenskaplighet. Jag ville bara lösa problemet med en sämre spårande spelare. Hur skulle jag kunna veta att spårningen inte kunde påverkas av underlaget och/eller spelaren? För det är ju vad du och andra högutbildade ingenjörer påstår. Så jag provade olika underlag och löste mitt lilla problem. Men det kanske var fel av mig? Kanske det var fel för att jag inte använde en vetenskaplig metodik?

Men visst, om nålen hoppar ur spåret vid kraftigt utstyrda passager, och det inte är spårningsproblem, vad är det då? Placebo kanske? Jag kanske inte bara lurar mina öron utan även mina ögon?

Jag hade en gång en Mayware Formula 4 tonarm på en spelare och när jag spelade 1812 med den så landade nålen inne på skivetiketten. Min tanke var då att den rörliga massan var för låg eftersom hela armen uppenbarligen rörde sig istället för bara nålarmen. Lösningen blev att öka den rörliga massan, med små vikter steg för steg (givetvis med ombalansering av nåltrycket varje gång), och till slut spelades skivan av helt nöjaktigt. Och utan att armen gungade omkring på oplana skivor.

Detta löste jag helt utan testskiva och distmätning så det kanske var fel det också?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2016-09-18 14:50, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-18 14:17

Harryup skrev:Precis Svante ;)
Du ifrågasätter hellre resultat ifrån tester av folk som inte har en gått ut en teknisk högskola än de ingenjörer som har extremt begränsad erfarenhet av hur representativa deras mätningar är jämfört med verkligheten i stort.

Ptja, i den mån det är så (jag är inte så säker på det) så är det kanske för att vi pratar samma språk och ser (och gör?) samma fel. Det är svårt att kritisera fel man inte ser. Men det finns ju fler kritiker här, tack och lov.

Harryup skrev:De mätningar som presenteras här skulle jag aldrig använda för val av skivspelar kombination.

Men, joodå. Kanske inte som ensamt beslutsunderlag, men ändå. Betydligt allvarligare är alla "lyssna-och-tyck"-recensioner, jag skulle aldrig välja utrustning baserat på subjektiva intryck från en hifiblaska eller ett forum.

Harryup skrev:För min del får du finna dig i att du aldrig är enbart privatpersonen Svante här inne så länge som du är teknisk profet i LTS.

Ok, ser du mig som talesperson för KTH och KI också? Eller Pannåns samfällighet? Det vore lika fel. "Profet" :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-18 14:39

Hmm, attans jag skulle ju inte skriva mer... :? :roll:

Bill50x skrev:Svante, när jag provade mig fram med olika underlag för min spelare så hade jag inte en tanke på vare sig testmetodik eller vetenskaplighet. Jag ville bara lösa problemet med en sämre spårande spelare. Hur skulle jag kunna veta att spårningen inte kunde påverkas av underlaget och/eller spelaren? För det är ju vad du och andra högutbildade ingenjörer påstår. Så jag provade olika underlag och löste mitt lilla problem. Men det kanske var fel av mig? Kanske det var fel för att jag inte använde en vetenskaplig metodik?

Alltså definiera "fel". Är du nöjd så är det väl bra. En vanlig formulering som dyker upp när jag påpekar att en tolkning av upplevelser kan vara felaktig är just som du skriver "jag skulle bara...", som om vardagsproblemen inte skulle vara drabbade av alla svårigheter som vetenskapliga problem har. Men jag vill absolut inte nedmuntra folk från att experimentera, ens med "felaktig" metodik. Däremot vill jag (men har förstås inte mandat att framtvinga) att man värderar resultaten och inte drar förhastade slutsatser. Tvärtom försöker jag bistå med olika tolkningar av experiment (vilket tydligen inte alltid är så populärt).

Bill50x skrev:Men visst, om nålen hoppar ur spåret vid kraftigt utstyrda passager, och det inte är spårningsproblem, vad är det då? Placebo kanske? Jag kanske inte bara lurar mina öron utan även mina ögon?

Nu sa du nyss att det inte var pickupurhopp som var problemet, men visst är det det så är det ett mycket lättare kriterium att detektera objektivt riktigt. Om du inte tar LSD ;) så skulle jag godta några observationer av urhopp med ena underlaget, men inte med andra som att underlaget verkligen fysiskt påverkar spårningen.

Bill50x skrev:
Jag hade en gång en Mayware Formula 4 tonarm på en spelare och när jag spelade 1812 med den så landade nålen inne på skivetiketten. Min tanke var då att den rörliga massan var för låg eftersom hela armen uppenbarligen rörde sig istället för bara nålarmen. Lösningen blev att öka den rörliga massan, med små vikter steg för steg (givetvis med ombalansering av nåltrycket varje gång), och till slut spelades skivan av helt nöjaktigt. Och utan att armen gungade omkring på oplana skivor.

Det låter ju som en ingenjörsmässigt riktig lösning. Möjligen är det så att en ökad dämpning hade hanterat spårningen lika bra, men utan det ökade tröghetsmomentet.

Bill50x skrev:Detta löst jag helt utan testskiva och distmätning så det kanske var fel det också?

Nä, som sagt att göra experiment är aldrig fel (nåja). Och även om det verkar så är det inte att man gör experimenten jag kritiserar, utan däremot tolkningen av dem. Och ok då, kanske experimenten om de är upplagda så att de inte kan ge en användbar tolkning.

Och märk väl (igen) att jag egentligen inte har någon uppfattning om huruvida underlaget påverkar spårningen. Jag TYCKER att det verkar orimligt att det skulle ha det, men jag vet alltså INTE att det INTE påverkar, det har jag för lite egen erfarenhet av. Min invändning är helt metodologisk.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-18 16:52

Diskussion i all ära, men vore kul om några fler gav en subjektiv ranking på Conans filer.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-18 18:15

I väntan på det.

Pickup A:
PUA_Diner for Sale.JPG
PUA_Diner for Sale.JPG (210.18 KiB) Visad 5238 gånger

Pickup B: (här vart det lite hög nivå t.o.m. klippning)
PUB_Diner for Sale.JPG
PUB_Diner for Sale.JPG (210.53 KiB) Visad 5238 gånger

Pickup C:
PUC_Diner for Sale.JPG
PUC_Diner for Sale.JPG (210.82 KiB) Visad 5238 gånger

Pickup D:
PUD_Diner for Sale.JPG
PUD_Diner for Sale.JPG (208.48 KiB) Visad 5238 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-18 18:30

PUA har inte höger och vänster kanal lika som dom andra, så det blir svårt att jämföra den.
PUD låter inte lika klart på de små ljuden som dom andra. Sen måste jag lyssna mer för att ge utförligare svar, men kanske får tid lite senare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-18 19:38

Conan skrev:Nä, nu lyssnar vi på lite musik istället! :)

Samma snutt - fyra olika pickuper (2 olika RIAA, 3 olika spelare). Pickup A till Pickup D - vad tycker ni?
https://www.dropbox.com/s/zpjewf77wmsq2 ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pvve2881piyzl ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k554odc6c4q8r ... e.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1bixo4dte8isq ... e.wav?dl=0

PUA och PUD låter OK och är ganska lika varandra.
PUB och PUC låter inte bra, för ljusa och trasiga. Värst är PUC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-18 20:18

Efter lite mer lyssning skulle jag säga att PUC även har tydligast basåtergivning samtidigt som den har klarheten på dom svaga cymbalslagen, och är nog den jag skulle sätta främst.
Intressant om den vore billigast!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-18 21:45

Medans lyssning pågår så tänkte jag visa vad som hänt när jag bytte till oljan på 500,000 cs

Nedan visar lite resonans efter en 20 Hz ton och när den slutar, samt bakgrund.

Tidigare olja:

Bild

Ny olja:

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-18 22:46

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-18 22:51

Är det där alltså en skiva med en tvärtslutande 20 Hz-ton graverad som har spelats? Och signalen vi ser är den från pickupen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-18 23:07

Conan skrev:Nä, nu lyssnar vi på lite musik istället! :)

Samma snutt - fyra olika pickuper (2 olika RIAA, 3 olika spelare). Pickup A till Pickup D - vad tycker ni?

https://www.dropbox.com/s/zpjewf77wmsq2 ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pvve2881piyzl ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/k554odc6c4q8r ... e.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/1bixo4dte8isq ... e.wav?dl=0

A: Vänster/höger kanal omkastad, svårt att göra snabba jämförelser
D: Mer avrullad än B och C och/eller alt går något långsammare.
B och C ganska lika.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-18 23:08

Svante skrev:Är det där alltså en skiva med en tvärtslutande 20 Hz-ton graverad som har spelats? Och signalen vi ser är den från pickupen?

Japp. (Resonanstoppen mellan PU/arm ligger på 10 Hz horisontellt.)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-19 08:09

Oljebytet går spårlöst förbi för min del. Inga hörbara skillnader. Kan kanske bero på att mina högtalare inte spelar lågbas och att slutsteget dessutom har ett andra-ordningens 12Hz HP-filter (-3dB vid 12Hz).

12Hz-HP.png

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-19 11:00

Thomas_A skrev:
Svante skrev:Är det där alltså en skiva med en tvärtslutande 20 Hz-ton graverad som har spelats? Och signalen vi ser är den från pickupen?

Japp. (Resonanstoppen mellan PU/arm ligger på 10 Hz horisontellt.)

Det vore ju intressant att se någon bredbandig signal, tex ett långtidsmedelvärdesspektrum av rosa brus. Då borde man kunna se en skillnad i topphöjd vid 10 Hz. Svängningen man ser är ju på 10 Hz, typ, och excitation av den frekvensen måste komma av det bredbandiga som uppstår när pulsen stängs av, inte av 20 Hz-komponenten i sinusen. Om hoppen mellan tids- och frekvendomänen tillåts. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-19 11:05

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Oljebytet går spårlöst förbi för min del. Inga hörbara skillnader.

12Hz-HP.png

Instämmer.

Lyssnade med AKG271 drivna med en holographic audio ear one

Tycker att återgivningen håller hög klass i bägge fallen alltså.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-19 12:49

Tja, om nu inte placebospöket har slagit till å filerna är i den ordning som
du anger Thomas, så tycker jag att den tidiga oljan ger ett något friskare
naturligt ljud å den andra tjockare oljan en fastare men något överdämpad
återgivning. Fil 3 å 4 samma sak, Moerchen något överdämpad bas jmf med
Akiton. Men alla filer låter helt ok, tycker jag. Tänk om du kunde testa med
att lägga dig "mitt emellan" med oljan ? Men skillnaderna verkar inte större
än att det skulle kunna bero på t.ex. något olika AS-inställningar, ev. . . . typ.

Kanske att det skulle ge större utslag med en något mer komplex å krävande musik ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-19 13:20

Problemet med "luka" är att den inte har någon energi registret under ungefär sisådär 50 Hz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-19 15:31

Morello skrev:Problemet med "luka" är att den inte har någon energi registret under ungefär sisådär 50 Hz.

...så om man påvisar en skillnad i blindtest får man leta förklaringen i bucklig skiva och olinjär pickup.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-19 15:45

Bill50x skrev:Svante, när jag provade mig fram med olika underlag för min spelare så hade jag inte en tanke på vare sig testmetodik eller vetenskaplighet. Jag ville bara lösa problemet med en sämre spårande spelare. Hur skulle jag kunna veta att spårningen inte kunde påverkas av underlaget och/eller spelaren? För det är ju vad du och andra högutbildade ingenjörer påstår. Så jag provade olika underlag och löste mitt lilla problem. Men det kanske var fel av mig? Kanske det var fel för att jag inte använde en vetenskaplig metodik?

Men visst, om nålen hoppar ur spåret vid kraftigt utstyrda passager, och det inte är spårningsproblem, vad är det då? Placebo kanske? Jag kanske inte bara lurar mina öron utan även mina ögon?

Detta löste jag helt utan testskiva och distmätning så det kanske var fel det också?

/ B

Det finns en lätt sarkastisk ton i inlägget, Bill. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-19 16:56

Laila skrev:Tja, om nu inte placebospöket har slagit till å filerna är i den ordning som
du anger Thomas, så tycker jag att den tidiga oljan ger ett något friskare
naturligt ljud å den andra tjockare oljan en fastare men något överdämpad
återgivning. Fil 3 å 4 samma sak, Moerchen något överdämpad bas jmf med
Akiton. Men alla filer låter helt ok, tycker jag. Tänk om du kunde testa med
att lägga dig "mitt emellan" med oljan ? Men skillnaderna verkar inte större
än att det skulle kunna bero på t.ex. något olika AS-inställningar, ev. . . . typ.

Kanske att det skulle ge större utslag med en något mer komplex å krävande musik ?

Håller med Laila om det mesta, men är inte säker på det där om komplexare musik, det kan bli för mycket att hålla reda på.
Men några prov på kanonskott från 1812 vill man väl höra?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-19 17:25

Ska vi se vad som var vad i pickup-jämförelsen. Alla spår rippades med Audacity på en Windows 10 laptop. Ljudkortet är en Focusrite Scarlett 2i2.

Pickup A är en Audio-technica AT-91 (rund nål, nålarm i plast). Verket är en Technics SL-303 som jag har fixat till åt en vän. RIAA är TC-778 (i läge "RIAA" självklart).

Pickup B är Audio-technica AT125LC (Linear Contact nålarm i aluminium). Verket är Audio-technica AT-PL120. RIAA även här TC-778.

Pickup C är samma Audio-technica-hus men med nålen AT440MLb (en Micro Line m.a.o. med nålarm i aluminium). Samma AT-PL120 och TC-778 här.

Pickup D tillslut är min ordinarie spelare med Ortofon Cadenza Red (Fine Line på aluminiumrör). Verket är Kenwood KD-7010 och RIAA är Holographic Audio RIAA Two.

Det var ju väldigt intressant att höra hur ljudet uppfattades så olika. "B" och "C" är ju rätt lika men flera tyckte "C" var bäst. "A" och "D" rätt lika också trots den rejäla prisskillnaden. Technics-spelaren + pickup och inkl RIAA kanske är 1500:- medans Ortofon, Kenwood + RIAA Two hamnar på fel sida 20 k.

Vad tycker jag själv (självklart färgad av vetskapen om vad som är vad)?

Pickup A: Förvånansvärt bra ljud (för pengarna). Lite för grå och tråkig kanske, och diskanten avrullad (eller är den?).

Pickup B: Lite nervigt och för ljust. Den här är ju väl inspelad i vart fall och kanske t.o.m. lite för sliten.

Pickup C: Klart & rent men för ljust. Denna nålenhet var dock helt sprillans och inte alls inspelad än.

Pickup D: Sammanhållet och fint. Kanske lite för nedtonad i diskanten, men det är svårt att jämföra utan att veta hur det "ska" låta om skivan, samt att lyssna på de bägge "B" och "C", som är ljusa, färgar omdömet om "D".

Tycker ljusheten hos "B" och "C" syns i MasVis-graferna också med flera dB mer nivå än på "A" och "D", men de faller också snabbare i riktigt höga frekvenser.

Kul det där. Tankar & funderingar? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 18:06

Flint skrev:

Oljebytet går spårlöst förbi för min del. Inga hörbara skillnader. Kan kanske bero på att mina högtalare inte spelar lågbas och att slutsteget dessutom har ett andra-ordningens 12Hz HP-filter (-3dB vid 12Hz).

12Hz-HP.png

Jag lyssnade just på "oljefilerna". Det finns en skillnad, den gamla oljan ger lite mindre punch. Vilken version man föredrar är nog personligt. Jag skulle inte ligga sömnlös...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-19 19:00

Conan skrev:....
Pickup B är Audio-technica AT125LC (Linear Contact nålarm i aluminium). Verket är Audio-technica AT-PL120. RIAA även här TC-778.

Pickup C är samma Audio-technica-hus men med nålen AT440MLb (en Micro Line m.a.o. med nålarm i aluminium). Samma AT-PL120 och TC-778 här.
.....
Pickup B: Lite nervigt och för ljust. Den här är ju väl inspelad i vart fall och kanske t.o.m. lite för sliten.

Pickup C: Klart & rent men för ljust. Denna nålenhet var dock helt sprillans och inte alls inspelad än.
.....
Tycker ljusheten hos "B" och "C" syns i MasVis-graferna också med flera dB mer nivå än på "A" och "D", men de faller också snabbare i riktigt höga frekvenser.

Kan tänkas vara ett fall av "felaktig last" för pupp B å pupp C . . . typ.
Hur många pF sitter det på RIAA-ingången på TC-778 ?
(AT-puppen är specad för 100-200pF å idealiskt ca 150 pF vid 47kOhm).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-19 19:59

Conan skrev:Vad tycker jag själv (självklart färgad av vetskapen om vad som är vad)?
Pickup A: Förvånansvärt bra ljud (för pengarna). Lite för grå och tråkig kanske, och diskanten avrullad (eller är den?).
Pickup D: Sammanhållet och fint. Kanske lite för nedtonad i diskanten, men det är svårt att jämföra utan att veta hur det "ska" låta om skivan, samt att lyssna på de bägge "B" och "C", som är ljusa, färgar omdömet om "D".

Vi verkar dela uppfattning om det mesta vad gäller dina testfiler. En självanalys. Det verkar som om att jag uppfattar för ljust ljud som distat. I det här fallet med pickuperna B och C är det tydligt och jag ser "ljuset" som inte tillhörande musiken som jag tror (är präglad) att den borde återges . Diskanten lever liksom ett eget liv och det är inte HiFi som jag ser det för det drar uppmärksamheten från det musikaliska.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-19 20:12

Jag också noterat något, särskilt mellan Akito och Moerch + ny olja. Något fläskigare bas mer punch, lite mer utsmetat i basen med Akito. Moerchen låter lite mindre punch, men något renare i basen. Skillnaden om den är reell är dock hårfin. Rörande modulation har jag försökt höra något men måste nog ha typ pianonoter etc för att se vad som är vad.Frågan är vad som är mest likt originalet.

Distorsionmässigt ligger Moerch lite efter på andratonen, men troligen är det en azimuth-effekt.

Tidigare olja, spektra:

Bild

Ny olja, spektra

Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-19 20:17

Flint skrev:Vi verkar dela uppfattning om det mesta vad gäller dina testfiler. En självanalys. Det verkar som om att jag uppfattar för ljust ljud som distat. I det här fallet med pickuperna B och C är det tydligt och jag ser "ljuset" som inte tillhörande musiken som jag tror (är präglad) att den borde återges . Diskanten lever liksom ett eget liv och det är inte HiFi som jag ser det för det drar uppmärksamheten från det musikaliska.

Exakt, det är det som är det viktiga, det är vad som har hindrat mig från att uppgradera pickup på min Lenco L78. Jag satte ju dit det billigaste jag kunde hitta typ bara för att jag ville få igång spelaren planen var att sätta dit något bättre sen, nu visar det sig att det billigaste dvs AT95E låter riktigt rent OCH välbalanserat med väldigt fin djup och ren bas och ingen vass diskant alls. Omdömena om AT:s dyrare MM-pickuper på nätet är tyvärr alla desamma, för ljusa, vilket inte AT95E är. Så varför uppgradera? Man måste tydligen gå ända upp till AT-150MLX i AT:s sortiment för att få behålla det balanserade ljudet men med ultimat spårning. Men den kostar 4000Kr och tillverkas dessutom inte längre(Boron är slut som material i pickuper). Och är problematiskt tung.Det tar emot. Så någon dyrare AT verkar inte jätteintressant, AT-OC9 låter bra vet jag eftersom jag haft en sån själv, men den är ännu dyrare. Det finns en relativt ny budget-MC från AT, under 2000Kr, som heter AT-F2 men även där klagas det på för lätt bas.Gillar inte.

SÅ, egentligen är jag nöjd med AT95E. Den ÄR balanserad, och musikalisk, och spårar ändå rätt bra för att bara vara en infäst ellips. Men om jag skall uppgradera får jag nog titta på andra märken eller köpa en specialslipad AT95 från Lpgear. Någon som testat?

Knepigt det där, finns det någon annan pickup(märke) med lika bra "punch" och slagstyrka i ljudet som AT95 men med markant bättre spårning under 2000Kr? Eller ska man gå på en beprövad Denon DL-103 som spårar sämre, men sägs låta väldigt balanserat och musikaliskt? Är det någon mening att uppgradera alls? Osv osv :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi