Perfector skrev:ritningen visar ingen konding för basens branthet men lådan visar att den finns, så jag undrar om inte filtret är en efterkonstruktion.
I alla fall ser dom lika stora ut per syn och eftersom dom ofta blir mindre med lägre värde så verkar det vara samma kondingar samt även spolar.
Kolla om det är så att du har en branthetskonding till basen och läs av värdet, sedan öka ett steg så kan du nog slippa överlappning och gapighet vid delningen.
Ja att det är två kondingar ser jag men eftersom alla sladdar är omärkta så har jag jag inte funderat alls på hur det är kopplat.

Jag har bara lossat kablarna till bredbandarna och sen kopplat tillbaka exakt så som det var kopplat från början. Jag mätte kontinuitet mot bredbandarna (eller i verkligheten resistans) för att se vilken av de två omärkta ledarna i högtalarkabeln som leder ut från lådan som var plus och vilken som var minus.
Jag hoppas att han som en gång byggde högtalarna höll tungan rätt i mun så inte hälften av diskanterna spelar polvänt eller bredbandarens spole är inkopplad på minuspolen på ena högtalaren och pluspolen på den eller vad man nu kan tänka sig när alla tunna vita kablar med två ledare är utan sedvanlig märkning för att hålla koll på plus och minus. Jag kommer riva ut, täta och koppla om allt så småningom och då får jag även fundera på om något komponentvärde behöver ändras enligt din rekommendation, nu ville jag bara snabbt ha liv i boxarna.
Här kommer lite bilder.
Popboxarna i skick som när jag köpte dem för 350kr, de verkade ha stått på en loge i evigheter innan de hamnade i "retroaffären" där jag hittade dem. Knappast ett fynd, mer av en räddning.

Retroaffär-nissen hade tydligen med sig dessa till flygdagarna på Malmen (utomhus). Kanske han spelade lite väl starkt för det var hål med brända kanter i upphängningen på båda Philips 9710M.
Möglet är nog från tidigare närkontakt med vätska vid förvaring på loge eller liknande, motsvarande fläck finns även på gallret.

Så här såg dämpkorgen ut, en strumpbyxa i nylon fylld med ~38 gram gullfuber (jag har ej kontrollvägt). "Dämpkorgen" skyddade i alla fall elementen från insekterna.

Jag gillar kabelskor andra gillar att löda fast saker.

Det är väl tätat runt basreflexrören, jag kan inte ens sticka in ett lillfinger i glipan...

Gullfibern var smulig, torr, förvandlades till ett elakt damm-moln vid beröring och var som sagt infesterad av döda insekter. Jag använde textilull från de usla Dantax-högtalarna som substitut.

Jag gillar som sagt tydligt märkta kabelskor.

Här provspelas högtalarna med passande högkvallitativ musik. Högtalarnas placering är långt ifrån optimal och bäst låter det utom synhåll från högtalarna (men i samma rum).

Hålen i Philips 9710M elementens upphägningar fixades med vulklim från en cykellagningssats. Det andra 9710M elementet hade ett större hål i upphängningen än det på bilden ovan men det fixades med "rispapper" förutom nämda vulklim. Korgnära dämpning får elementen klara sig utan helt tills vidare.