Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2016-09-12 10:36

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Det är visserligen sant men om möjligt så ser jag gärna att högtalaren har så hög känslighet som möjligt när det ändå finns en passande 4-ohms version. Jag får skapa ett konto och fråga om de kan tänkas ha SPH-64X/AD även om de inte har den listad. :)

Har precis kollat och det finns ingen i 4 ohm längre
Om du utgår ifrån basens känslighet och tar 68X/ad som jämförelse och drar av 3 db så hamnar du rätt utan dämpningar på mellanregistret.

Jo men det betyder att konstruktionen får en känslighet på 86 dB/w om allt låter/mäter som det är specat (eller nära nog, jag kommer inte att jaga en spikrak frekvenskurva). 89 dB/w skulle kännas bättre eftersom man kan tänkas vilja driva med en effekt-svag förstärkare.

Jag har hittat 4-ohms varanten en engelsk nätshop, jag får kolla upp vad de vlll ha för frakta till Sverige. Engelsmännen är ofta bra på att ta betalt för frakt.

Hade jag vetat detta för en vecka sedan hade jag bett min dotter ta med från England där hon bor.
Men nu är det försent.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-13 12:59

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Har precis kollat och det finns ingen i 4 ohm längre
Om du utgår ifrån basens känslighet och tar 68X/ad som jämförelse och drar av 3 db så hamnar du rätt utan dämpningar på mellanregistret.

Jo men det betyder att konstruktionen får en känslighet på 86 dB/w om allt låter/mäter som det är specat (eller nära nog, jag kommer inte att jaga en spikrak frekvenskurva). 89 dB/w skulle kännas bättre eftersom man kan tänkas vilja driva med en effekt-svag förstärkare.

Jag har hittat 4-ohms varanten en engelsk nätshop, jag får kolla upp vad de vlll ha för frakta till Sverige. Engelsmännen är ofta bra på att ta betalt för frakt.

Hade jag vetat detta för en vecka sedan hade jag bett min dotter ta med från England där hon bor.
Men nu är det försent.

:)

Jag har mailat butken i fråga men inte fått svar än.

Idag på lunchen har jag köpt två små och troligen riktigt usla tvåvägshögtalare tillhörande ett gammalt japanskt kompaktsystem från 1986. Priset var 150kr vilket är hutlöst dyrt, max 50kr hade varit rimligt men jag är glad ändå. :D

När högtalarna för en vecka sedan ställdes fram i butiken jag köpte dem av så var de perfekt skick, en vecka på golvet i en "återvinningsbutik" lämnar tyvärr sina spår men själva elementen verkar ha klarat sig utan skador.

Den som tycker detta verkar konstigt får läsa på slutet av sida 7 och början av sida 8 i tråden. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-13 13:41

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Men nu är det försent.

:)

Jag har mailat butken i fråga men inte fått svar än.

Idag på lunchen har jag köpt två små och troligen riktigt usla tvåvägshögtalare tillhörande ett gammalt japanskt kompaktsystem från 1986. Priset var 150kr vilket är hutlöst dyrt, max 50kr hade varit rimligt men jag är glad ändå. :D

När högtalarna för en vecka sedan ställdes fram i butiken jag köpte dem av så var de perfekt skick, en vecka på golvet i en "återvinningsbutik" lämnar tyvärr sina spår men själva elementen verkar ha klarat sig utan skador.

Den som tycker detta verkar konstigt får läsa på slutet av sida 7 och början av sida 8 i tråden. :D

Hoppas dom har och kan leverera då.
För det är ett jättetrevligt element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-13 22:09

Jag är ganska säker på att ingen fixar att identifiera detta japanska kompaktsystem från 1986! :)

Bild

Bild

Bild

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-13 22:19

jonaz81a skrev:Jag är ganska säker på att ingen fixar att identifiera detta japanska kompaktsystem från 1986! :)

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Nu är jag ute på djupt vatten, men Akai kan det kanske vara.
Vill minnas att do hade nåt åt det hållet.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-13 22:24

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:Jag är ganska säker på att ingen fixar att identifiera detta japanska kompaktsystem från 1986! :)

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Nu är jag ute på djupt vatten, men Akai kan det kanske vara.
Vill minnas att do hade nåt åt det hållet.

Det är en bra gissning för tillverkaren är inte någon av de riktigt stora när det gäller 80-tals Hi-Fi men ej heller okänd.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-14 11:35

Hitatchi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-14 11:35

joakimfors skrev:Hitatchi

Prosit :-)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-14 11:59

joakimfors skrev:Hitatchi

Det är rätt! :)

Hitachi MX-W01 för att vara exakt, jag lägger upp lite mera bilder efter jobbet.

Här är i alla fall en länk till en blogg-post med lite högupplösta katalog-bilder på systemet!

http://facelvegasoul.blogspot.se/2015/1 ... -1986.html
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-14 18:51

Här kommer den utlovade bilden.

Bilden är ganska kass då jag inte har någon bra plats att fota på just nu. Det är helt enkelt jävligt rörigt utan tillräckligt med ledig bordsyta förutom på det här otillgängliga bordet som står inklämt "bakom" mitt datorbord.

Hitachi MX-W01 kompaktsystem (1986). Eller är det en trummaskin?

Bild

Jag provlyssnade systemet igår, allt fungerar fint föutom att ett kassettdeck är ur funktion, gissningsvis är det bara en rem som behöver bytas. Imponerande att en gammal CD-spelare från 1986 utan problem läser repiga fulbrända skivor brända i maxhastighet på det billigaste sunk CD-R-medie som gick att uppbringa. På bilden sitter dock Queen - Made in Heaven i CD-spelaren.

Hur lät då högtalarna jag köpte till i efterhand (de såldes separat) för att jag tyckte att det vore synd om orginalhögtalarna skiljdes från resten av det ovanliga kompaktsystemet? Som en påse skit är svaret, de är inte defekta men låter rent ut sagt fördjävligt. De enda högtalarna i min ägo som låter sämre är "Dantax-högtalarna" som är från precis samma tidsperiod, kanske köpte Dantax och Hitachi elementen av samma White-Van försäljare? Lådorna är dock fina så jag kommer nog att utföra en transplantation så att lådorna får mera välljudande stämband. Frontskydden finns men är ej med på bild.

En närmre titt på detta system kommer dyka upp i tråden så småningom. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-14 19:02

:-) så slutade det lyckligt ändå! Inte bara dåliga högtalare, som var drömmen, utan näst sämst. Stort grattis!

Intakta frontskydd var ju toppen, så kan du skyla eventuella estetiska övertramp efter transplantationen /erna.

Snygg, på ett sätt, sterio. Hur ser displayerna ut tända? såg i din länk
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-14 19:29

darkg skrev::-) så slutade det lyckligt ändå! Inte bara dåliga högtalare, som var drömmen, utan näst sämst. Stort grattis!

Intakta frontskydd var ju toppen, så kan du skyla eventuella estetiska övertramp efter transplantationen /erna.

Snygg, på ett sätt, sterio. Hur ser displayerna ut tända? såg i din länk

Tack! Ibland går det till och med bättre än tänkt! :)

Här kommer lite displayporr i vilket fall då länkar aldrig klickas.

Dessa bilder är fotade på fri hand utan blixt och jag var tvungen att hänga över mitt datorbord i en obekväm ställning så bilderna gör inte riktigt verkligheten rättvisa. Displayerna är helt enkelt (ännu) snyggare i verkligeheten, de har behållt ljustyrkan förvånansvärt väl!

Med lyset i rummet på.

Bild

Bild

Med ljuset av (men inte helt mörkt).

Bild

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-15 20:50

Idag är det stiltje på "sunk-Hi-Fi"-fronten, eller stiltje och stiltje, jag lyssnar på fyndade "5 kronors"-skivor.

Vissa "fynd" är kanske inte så fantastiskt bra men har i alla fall lustiga skivomslag.

Star-Hits

Bild

Andra är bättre men har tråkiga skivomslag och ibland riktigt "creepy" "inner sleeves".

Kenny Rogers - Eyes that see in the dark

Bild

Och några är trevliga fynd som egentligen inte passar i tråden alls.

Art of Noise- Who's Afraid of the Art of Noise

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-17 23:47

Partylådorna behöver lite kärlek så jag behöver ett par inhoppare. På avbytarbänken hittade jag ett luggslitet par som också är i behov av åtgärd innan byte kan bli aktuellt.

Här är en bild som visar innanmätet efter noggrann sanering av bland annat döda svartgula flygfän som någon gång boat i den nu avlägsnade gullfibern, men vad är det för högtalarmodell?

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-18 07:41

En Carlsson Oa 5 eller en klon av Carlsson ser det ut som

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-18 07:46

Eller Ferguson som ju hade liknande högtalare, men antalet kablar tyder mer på Carlsson-klon...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 08:29

Perfector skrev:En Carlsson Oa 5 eller en klon av Carlsson ser det ut som

xeizo skrev:Eller Ferguson som ju hade liknande högtalare, men antalet kablar tyder mer på Carlsson-klon...

Min internetuppkoppling var ur funktion igår därav den utdragna cliffhangern.

Ni är båda rätt ute men har ändå inte helt rätt. Det är inte någon Ferguson och inte heller en Carlsson vilket många annars skulle tro. Högtalaren är byggd från ett kit men är inte en klon då denna högtalare vad jag vet bara såldes som kit. Räknar man sladdarna borde det nu bara finnas ett alternativ kvar, det är inte en ovanlig högtalare.

:D

Eftersom jag är på jobbet och inte har någon bild att posta här så dröjer upplösningen till i ikväll om ingen gissar rätt innan dess.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 08:31

Perfector skrev:En Carlsson Oa 5 eller en klon av Carlsson ser det ut som

xeizo skrev:Eller Ferguson som ju hade liknande högtalare, men antalet kablar tyder mer på Carlsson-klon...

Min internetuppkoppling var ur funktion igår därav den utdragna cliffhangern.

Ni är båda rätt ute men har ändå inte helt rätt. Det är inte någon Ferguson och inte heller en Carlsson vilket många annars skulle tro. Högtalaren är nog helt hemmasnickrad men är inte en klon då denna högtalare vad jag vet bara såldes som kit. Räknar man sladdarna så borde det nu bara finnas ett alternativ kvar, det är inte en obskyr ovanlig högtalare.

:D

Eftersom jag är på jobbet och inte har någon bild att posta här så dröjer upplösningen till i ikväll om ingen gissar rätt innan dess.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 08:48

popboxen skulle det kunna vara.
Bilagor
Popboxen-3.jpg
Popboxen-3.jpg (215.35 KiB) Visad 16181 gånger

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 08:49

Perfector skrev:popboxen skulle det kunna vara.

Popboxen är rätt svar! :)

Eftersom jag som sagt var utan internetuppkoppling igår fick jag en hel del gjort så popboxarna är nu i spelbart skick.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 09:23

jonaz81a skrev:

Eftersom jag som sagt var utan internetuppkoppling igår fick jag en hel del gjort så popboxarna är nu i spelbart skick.

Jag gillar dom handlindade spolarna men får en fundering av dom.
Är båda spolarna och kondingarna samma värde så får du en överlappning på Ca: 3 dB som skriker när man spelar upp lite.
Att öka den som är branthet ut mot basen med 1 värde (typiskt 3.3 uF till 4.7 uF) stukar brantheten mot 16 dB per oktav och då slipper man överlappningen.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 10:13

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Är båda spolarna och kondingarna samma värde så får du en överlappning på Ca: 3 dB som skriker när man spelar upp lite.
Att öka den som är branthet ut mot basen med 1 värde (typiskt 3.3 uF till 4.7 uF) stukar brantheten mot 16 dB per oktav och då slipper man överlappningen.

Som det är nu låter högtalarna bäst när de är utom synhåll, dvs det reflekterade ljudet låter betydligt bättre än direktljudet. Att det skriker lite runt delningsfrekvensen (2500-2700Hz?) kan nog stämma.

Jag upplever den övre diskanten som aningen dämpad men jag har inte kollat att alla små Peerless-dskanter fungerar än så någon/några av dessa skulle kunna vara döda vilket ej är ett större problem då jag har en bunt i reserv.

Philips 9710M elementen saknar dämpkorgar vlket verkar vara mera regel än undantag på popboxar. De hade den specificerade mängden gullfiber fasttryckt mot korgen med hjälp av något som troligtvis har varit gamla strumpbyxor i nylon. :D Då gullfibern var i upplösningstillstånd så får elementen klara sig utan denna dämpning tills jag fixat nåt annat. Jag har även bytt insektsnästena i botten av lådorna mot textilull vilket säkert inte heller är optimalt men trevligare att arbeta med än gullfiber.

Jag föreställer mig att filtret ser ut ungefär så här utan att faktiskt ha kontrollerat hur det är kopplat eller värdena på komponenterna.

Popox filter.jpg
Popox filter.jpg (61.24 KiB) Visad 16157 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 10:39

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Som det är nu låter högtalarna bäst när de är utom synhåll, dvs det reflekterade ljudet låter betydligt bättre än direktljudet. Att det skriker lite runt delningsfrekvensen (2500-2700Hz?) kan nog stämma.

Jag upplever den övre diskanten som aningen dämpad men jag har inte kollat att alla små Peerless-dskanter fungerar än så någon/några av dessa skulle kunna vara döda vilket ej är ett större problem då jag har en bunt i reserv.

Philips 9710M elementen saknar dämpkorgar vlket verkar vara mera regel än undantag på popboxar. De hade den specificerade mängden gullfiber fasttryckt mot korgen med hjälp av något som troligtvis har varit gamla strumpbyxor i nylon. :D Då gullfibern var i upplösningstillstånd så får elementen klara sig utan denna dämpning tills jag fixat nåt annat. Jag har även bytt insektsnästena i botten av lådorna mot textilull vilket säkert inte heller är optimalt men trevligare att arbeta med än gullfiber.

Jag föreställer mig att filtret ser ut ungefär så här utan att faktiskt ha kontrollerat hur det är kopplat eller värdena på komponenterna.

Popox filter.jpg

ritningen visar ingen konding för basens branthet men lådan visar att den finns, så jag undrar om inte filtret är en efterkonstruktion.
I alla fall ser dom lika stora ut per syn och eftersom dom ofta blir mindre med lägre värde så verkar det vara samma kondingar samt även spolar.
Kolla om det är så att du har en branthetskonding till basen och läs av värdet, sedan öka ett steg så kan du nog slippa överlappning och gapighet vid delningen.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 18:16

Perfector skrev:ritningen visar ingen konding för basens branthet men lådan visar att den finns, så jag undrar om inte filtret är en efterkonstruktion.
I alla fall ser dom lika stora ut per syn och eftersom dom ofta blir mindre med lägre värde så verkar det vara samma kondingar samt även spolar.
Kolla om det är så att du har en branthetskonding till basen och läs av värdet, sedan öka ett steg så kan du nog slippa överlappning och gapighet vid delningen.

Ja att det är två kondingar ser jag men eftersom alla sladdar är omärkta så har jag jag inte funderat alls på hur det är kopplat. :) Jag har bara lossat kablarna till bredbandarna och sen kopplat tillbaka exakt så som det var kopplat från början. Jag mätte kontinuitet mot bredbandarna (eller i verkligheten resistans) för att se vilken av de två omärkta ledarna i högtalarkabeln som leder ut från lådan som var plus och vilken som var minus.

Jag hoppas att han som en gång byggde högtalarna höll tungan rätt i mun så inte hälften av diskanterna spelar polvänt eller bredbandarens spole är inkopplad på minuspolen på ena högtalaren och pluspolen på den eller vad man nu kan tänka sig när alla tunna vita kablar med två ledare är utan sedvanlig märkning för att hålla koll på plus och minus. Jag kommer riva ut, täta och koppla om allt så småningom och då får jag även fundera på om något komponentvärde behöver ändras enligt din rekommendation, nu ville jag bara snabbt ha liv i boxarna.

Här kommer lite bilder.

Popboxarna i skick som när jag köpte dem för 350kr, de verkade ha stått på en loge i evigheter innan de hamnade i "retroaffären" där jag hittade dem. Knappast ett fynd, mer av en räddning.

Bild

Retroaffär-nissen hade tydligen med sig dessa till flygdagarna på Malmen (utomhus). Kanske han spelade lite väl starkt för det var hål med brända kanter i upphängningen på båda Philips 9710M.

Möglet är nog från tidigare närkontakt med vätska vid förvaring på loge eller liknande, motsvarande fläck finns även på gallret.

Bild

Så här såg dämpkorgen ut, en strumpbyxa i nylon fylld med ~38 gram gullfuber (jag har ej kontrollvägt). "Dämpkorgen" skyddade i alla fall elementen från insekterna.

Bild

Jag gillar kabelskor andra gillar att löda fast saker.

Bild

Det är väl tätat runt basreflexrören, jag kan inte ens sticka in ett lillfinger i glipan...

Bild

Gullfibern var smulig, torr, förvandlades till ett elakt damm-moln vid beröring och var som sagt infesterad av döda insekter. Jag använde textilull från de usla Dantax-högtalarna som substitut.

Bild

Jag gillar som sagt tydligt märkta kabelskor.

Bild

Här provspelas högtalarna med passande högkvallitativ musik. Högtalarnas placering är långt ifrån optimal och bäst låter det utom synhåll från högtalarna (men i samma rum).

Bild

Hålen i Philips 9710M elementens upphägningar fixades med vulklim från en cykellagningssats. Det andra 9710M elementet hade ett större hål i upphängningen än det på bilden ovan men det fixades med "rispapper" förutom nämda vulklim. Korgnära dämpning får elementen klara sig utan helt tills vidare.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 18:51

Jag skulle nog byta kablaget mot annat än gammal telekabel för inomhusbruk då den är för tunn och suger mycket av effekten.
1.5mm tvärsnitt verkar lagom för den burken.
Då kan du åxå kolla om kondingarna har samma värde och korrigera basens branthet.
Se'n får du gärna berätta om det blir skillnad i en A/B test.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 20:14

Perfector skrev:Jag skulle nog byta kablaget mot annat än gammal telekabel för inomhusbruk då den är för tunn och suger mycket av effekten.
Då kan du åxå kolla om kondingarna har samma värde och korrigera basens branthet.

Jo alla kablar ska bytas! :)

Nu har jag spelat lite frekvenssvep och högtalarna spelar förvånansvärt jämnt mellan 100Hz och 2400Hz för att sen spela starkare upp till dryga 3000Hz, sen långsamt svagare tills när diskanterna tar över mer eller mindre helt strax innan 4000 Hz, sen jämt fast lite svagare upp till knappa 14000 Hz där min hörsel börjar tappa rejält. Jag hade volymen aningen nervriden under 100Hz då jag inte ville att konorna skulle slå.

Sen har jag spelat diverse höga toner mellan 8000 och 13000 Hz för att försöka höra om någon peerless-diskant är död. Inte ens med testtoner så kunde jag med säkerhet säga om en enskild diskant spelade eller inte utan att koppla bort bredbandarna men nu vet jag med säkerhet att alla 8 diskanter fungerar men att de kanske spelar aningen svagare än vad jag föreställer mig att de ska spela. Att kolla kablarna och kondingarna är nog en god ide men det får vänta tills jag orkar ta tag i det andra också.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 21:17

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Jag skulle nog byta kablaget mot annat än gammal telekabel för inomhusbruk då den är för tunn och suger mycket av effekten.

Jo alla kablar ska bytas! :)

Nu har jag spelat lite frekvenssvep och högtalarna spelar förvånansvärt jämnt mellan 100Hz och 2400Hz för att sen spela starkare upp till dryga 3000Hz, sen långsamt svagare tills när diskanterna tar över mer eller mindre helt strax innan 4000 Hz, sen jämt fast lite svagare upp till knappa 14000 Hz där min hörsel börjar tappa rejält. Jag hade volymen aningen nervriden under 100Hz då jag inte ville att konorna skulle slå.

Sen har jag spelat diverse höga toner mellan 8000 och 13000 Hz för att försöka höra om någon peerless-diskant är död. Inte ens med testtoner så kunde jag med säkerhet säga om en enskild diskant spelade eller inte utan att koppla bort bredbandarna men nu vet jag med säkerhet att alla 8 diskanter fungerar men att de kanske spelar aningen svagare än vad jag föreställer mig att de ska spela. Att kolla kablarna och kondingarna är nog en god ide men det får vänta tills jag orkar ta tag i det andra också.

Tratt-testet funkar för att kolla diskanterna.
Kupa handen under diskanterna en i taget så att det blir en "lur" uppåt.
Då hör du tydligt om diskanten funkar, som en megafon.
Och starkare upp till 3000 skulle jag tro beror på överlappningen där basen och diskanterna möts.
Kondingkorren löser den biten.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-21 21:11

Det händer för mycket annat så jag har knappt haft tid med min gamla budget-HiFi de senaste dagarna.

Idag var jag i alla fall o spanade efter skivor när jag hittade denna roliga pryl.

DUST BUG

Bild

Dammkrypet låg dock innanför det ordentligt fasttejpade locket på en liten skivspelare, jag fick helt enkelt köpa skivspelaren.

Det finns annat folk här på faktiskt som har denna lilla skivspelare hemmahörande i budgetsegmentet. Någon kanske känner igen modellen?

Bild

Jag behöver en högtalare som kan agera avbytare för avbytaren så att säga. Den här passar nog bra och jag tror ni kan lista ut vad det är! :)

Avbytarens avbytare.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-21 21:15

Spelaren är en Dual ur 10 serien om jag ska tolka gropen för tallriken.
1019?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-21 21:29

Perfector skrev:Spelaren är en Dual ur 10 serien om jag ska tolka gropen för tallriken.
1019?

En Dual "10 serie" är inte budget enligt min snåla plånbok! :)

(Inte för att det finns någon logik i "second hand"-affärernas prissättning)

Det här är en instegsmodell från det Förenade Kungariket!
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi