Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många timmar lyssnas det på musik från eran förstärkare om dagen i snitt? OBS ej Lurar...

0-0,5
14
18%
0,5-1
7
9%
1-2
11
14%
2-4
20
25%
4-6
9
11%
6-8
13
16%
8-12
2
3%
12-24
4
5%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
dewpo

Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Inläggav dewpo » 2016-09-19 16:41

Hej jag har lite funderingar kring hur vida stereo utrustning ger upp av åldrande oavsett om den används lite eller flitigt, alltså om det påverkar mycket hur många timmar en stereo har använts hur många år den håller :?: Jag undra för volym kontrollen på min gamla förstärkare som är 17 år gammal men som inte har gått många timmar jämfört med min nya förstärkare som är 5 år men som fungerar felfritt har börjat krångla. Jag är även lite nyfiken på om det finns ett samband mellan hifi intresset Fin utrustning och mycket lyssnade?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Inläggav dewpo » 2016-09-19 16:44

Jag lyssnar själv ca 10 timmar om dagen från min...

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-19 16:45

6-8 valde jag, men det är flera anläggningar och det varieras med allt från musik och film till datorspel. Anläggningarna används iaf ganska flitigt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 16:47

Ibland kan det gå några veckor mellan... räknar då bort när någon av anläggningarna används för tv/tvspel/film. Så i snitt blir det säkert 0-0,5...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 16:51

Den förstärkare jag har kopplad till datorn står på dygnet runt.

Förstärkaren som är kopplad till CD-spelare och vinylsnurra i datorrummet står på när jag är vaken och hemma men jag glömmer ofta att stänga av den när jag går och lägger mig så i snitt kanske den står på 10 timmar om dagen.

Anläggningen i vardagsrummet är bara på vid behov.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 17:00

Hjälp, låter som några knappt har ett liv vid sidan av arbete, vila och samvaro med medmänniskor... Har nog som mest legat på 3-6 timmar i mitt singelliv. Som husägare med familj har det legat ner mot 0.5-1 timme per dygn i snitt. Nu är jag kanske uppe i 1-2 timmar, mer om jag är ensam hemma. Själv tillhör jag de som inte kör musik i bakgrunden typ loungemusik. Aldrig musik på när det dineras eller samspråkas. Musik i bilen bara när jag åker själv. Vi är olika!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-19 17:08

RogerGustavsson skrev:Hjälp, låter som några knappt har ett liv vid sidan av arbete, vila och samvaro med medmänniskor... Har nog som mest legat på 3-6 timmar i mitt singelliv. Som husägare med familj har det legat ner mot 0.5-1 timme per dygn i snitt. Nu är jag kanske uppe i 1-2 timmar, mer om jag är ensam hemma. Själv tillhör jag de som inte kör musik i bakgrunden typ loungemusik. Aldrig musik på när det dineras eller samspråkas. Musik i bilen bara när jag åker själv. Vi är olika!

Lyssnar aktivt gör jag förstås inte 10 timmar om dagen! Det är förstås musik i bakgrunden när jag sitter vid Datorn :wink: Hur mycket jag lyssnar aktivt har jag lite svårt att uppskatta brukar flytta mig till soffan från datorn när det kommer någon låt jag gillar extra bra, Sen Har jag förstås inget arbete vid sidan av livet 8O

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-19 17:12

Som Andreas så beror det på. Tv är på några timmar om dagen med huvudanläggningen. Köksstereon är också på några timmar om dagen, antingen radio eller spotify. Köksstereon är en (eller 2 med separat radiomottagare) Scott som kan vara 50+ år. Datorn kan också vara på några timmar om dagen, men inte varje dag, med tillhörande stereo såklart :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 17:40

Stereon startas på morgonen och står på hela da'n och halva natten med radion.
Om det faller sig så kan jag spela eget åxå, men oftast är radion sällskapet.
Högspel endast då ingen annan är hemma för hustrun har en fladdrig trumhinna som inte klarar höga ljudvolymer
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-19 19:03

Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
Oftast bara på Fredagskvällen i sällskap med ett gäng pilsner, och alltid så högt som möjligt 8) .
I tonåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .
Jag spelar aldrig bakgrundsmusik, utan lyssnar bara dedikerat.
Senast redigerad av NADifierad 2016-09-19 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-19 19:30

Martin_Dewens skrev:Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
Oftast bara på Fredagskvällen i sällskap med ett gäng pilsner, och alltid så högt som möjligt 8) .
I tonnåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .

Jag måste vara ganska annorlunda när jag var barn och tonåring lyssnade jag nästan inte på musik :roll: , sen började jag att träna på gym och där gick musik i backgrunden men egentligen lyssnade jag inget ordentligt innan jag var 30. Nu lyssnar jag jämt, Fast bara passivt 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-19 19:51

dewpo skrev:
Martin_Dewens skrev:Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
I tonnåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .

Jag måste vara ganska annorlunda när jag var barn och tonåring lyssnade jag nästan inte på musik :roll: , sen började jag att träna på gym och där gick musik i backgrunden men egentligen lyssnade jag inget ordentligt innan jag var 30. Nu lyssnar jag jämt, Fast bara passivt 8O

Det är elementärt!
Du tar igen det du missade i tonåren :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 11:57

Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-20 12:40

Flint skrev:Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Nu har jag inte röstat än men mitt svar i tråden gäller så klart också bara för hur mycket förstärkarna står på, inte hur mycket jag faktiskt lyssnar.

Jag "finlyssnar" inte särskilt länge per dag om ens alls men jag har musik på kanske i snitt 4-5 timmar per dygn eftersom att jag inte har TV.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-20 13:22

Flint skrev:Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Nej som frågeställare måste jag säga att du förstod frågan helt rätt. Jag undrar hur mycket anläggningarna spelar musik inte hur om du sitter positionerad och fin lyssnar, Faktiskt egentligen inte om det är du eller dina barn/fru/man som lyssnar, även om det kanske inte framgick :roll: Frågan var nog lite diffust formulerad inser jag :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 13:33

dewpo skrev:

Nej som frågeställare måste jag säga att du förstod frågan helt rätt. Jag undrar hur mycket anläggningarna spelar musik inte hur om du sitter positionerad och fin lyssnar, Faktiskt egentligen inte om det är du eller dina barn/fru/man som lyssnar, även om det kanske inte framgick :roll: Frågan var nog lite diffust formulerad inser jag :oops:

OK. Då svarar jag att anläggningen startas så fort som jag är hemma och vaken.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-20 13:35

2-4 h per dag valde jag. Stereon är på nästan alltid när jag hemmavid. (Det är för närvarande bara en receiver som drar ström, jag har sålt mina två NAD 216 av denna anledning.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-20 14:33

Jag röstade 2-4 h per dag. Jag kommer banne mig nog upp i ett par tre skivors aktivt lyssnande per dag i snitt, nu när barnen blivit lite större och låst in sig på sina rum. Plus bakgrundsmusik resten av tiden hemma. Stereon står på dygnet runt, och förutom vinylspelaren samt hårddisken innehåller musiksignalen inte några rörliga komponenter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-20 14:45

2-4

Blir någon/ett par timmar varje vardagskväll med serie/musik/film/tv-spel. På helgen oftast lite mer, så 2-4 kändes som en bra kompromiss :).

Edit: Aha, var det bara musik som avsågs? Hmmm, fast det blir nog ändå ungefär det samma .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-20 16:07

Anläggningen står på dygnet runt, men den spelar bara kanske 8-16 timmar om dagen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 16:18

Det betyder i så fall att den står och spelar när du inte är hemma också.

Jag stänger alltid av slutsteg när jag åker hemifrån för att inte konsumera onödigt mycket elektricitet och därmed utgöra en onödigt stor belastning för miljön.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-20 16:36

Morello skrev:Jag stänger alltid av slutsteg när jag åker hemifrån för att inte konsumera onödigt mycket elektricitet och därmed utgöra en onödigt stor belastning för miljön.

Tack, för att du är vuxen och tar ansvar.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2016-09-20 21:08

2-3h vinyldyrkande varje vardag efter middagen. På helgen tillkommer en film också!

Aj jöst löv maj ådio lajf :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-20 22:05

0-0,5 timmar om dagen i snitt då.. oftast 0 timmar mån-fre och kanske 8 timmar varje helg. Mest för att fläktarna i PA stegen låter för mycket för att kunna lyssna njutbart på TV ljud och för att jag har ett lite för högt brus i anläggningen som jag inte gett mig fan på att fixa ännu. (och för att jag aldrig kollat på tv :roll: )

Datorn där jag sitter en del står på övervåningen och sambon paxar ofta TVn med tillbehör om kvällarna ....

Funderar faktiskt på att köpa ett par "normala" högtalare och ställa i vardagsrummet,klipsch rp-280f ihop med deras aktiva 15" sub ligger varmt om hjärtat.. eller ett par begagnade RF-7ii
Senast redigerad av dawelito 2016-09-20 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-20 22:12

Slölyssnar aldrig. Antingen lyssnar jag eller så är ljudanläggningen tyst, om än påslagen för jämnan. För närvarande har jag tagit på mig alldeles för många uppdrag och lyssnar i genomsnitt bara ett par timmar om dagen. Funderar på på att prioritera om, så jag kan lyssna mer igen, så här kan man ju inte ha det. Har mängder med olyssnade vax liggande...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-20 22:19

Min anläggning är alltid på spelandes musik, film eller tv när jag är hemma och spelar allt som har med ljud att göra. Ytterligare en ljudkälla finns i form av en Selmer mark VII, men det börjar gå utför med övandet. Musikmöjlighet finns i en gammal klockradio, men den bara piper när jag ska vakna
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-21 19:36

Min anläggning är igång exakt 100% av all tid som TV'n är på och dessutom så fort jag vill lyssna på musik eller göra något vid datorn.
Med andra ord så är den på egentligen all min vakna tid då jag är hemma :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-21 22:17

Morello skrev:Det betyder i så fall att den står och spelar när du inte är hemma också.

Nej, det gör det inte. Nej det gör den inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-21 23:52

Min är på 24/7, men miljökompenserar genom att åka kommunalt, cykla eller gå.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-22 00:47

I vardagsrummet har jag ett slutsteg som jag ibland har på auto, så det slår av själv. Men ibland spelar jag så förtvivlat lågt att det slår av. Så periodvis är det jättepå.

Högtalarna i sovrummet driver jag för närvarande med en Primareklump som inte manövreras från samma rum, så det står på i onödan en del.

Mycket lyssnar jag direkt från pekplattan. Mest, tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi