Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2016-09-20 14:22

Det som händer när man kastar bort 6 dB af självaste signalen är att det krävs 6 dB bättre SNR i efterföljande grammofonsteg för att återställa den skadan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 14:28

Många intressanta synpunkter, spänningen är på topp, i vilket fall så är chansen större även att nå den optimala summerade impedansen på minst 10x med en R eftersom den har en tredjedel av vaniljmodellens impedans. Det jag har läst är att en del haft problem att anpassa DL-103 till sina steg, den risken bör vara mindre med R.

Dom flesta som har båda verkar totalt sett föredra R eftersom den tydligen har högre upplösning, men alla verkar tycka att vanliga 103 är minst lika bra musikaliskt sett. Jag sköt efter högre upplösning, hoppas att det inte skadar.

Ett tänkbart problem är lägre utsignal, 0.25mV vs 0.40mV, men eftersom jag tänker köra med trafo som ju inte brusar och min Aventage är typ knäpptyst på phonoingången så skall det nog fungera,
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 14:31

Jag undrar lite hur det är med skivslitaget och spårningen med en vanlig konisk nål?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 14:37

Morello skrev:Det som händer när man kastar bort 6 dB af självaste signalen är att det krävs 6 dB bättre SNR i efterföljande grammofonsteg för att återställa den skadan.

Vad jag kan dra mig till minnes var det inget problem med brusnivån. Störnivån från vinylmediet är ju inte direkt superlåg.

Körde även en Audio-Technica OC-7 med detta steg utan större brusproblem.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20coil.pdf
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-09-20 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 14:49

Morello skrev:Jag undrar lite hur det är med skivslitaget och spårningen med en vanlig konisk nål?

Om det spårar tillräckligt bra, vilket det ser ut att göra, så är övriga parametrar dom som är viktiga.

DL-103 sägs ju vara Denons svar på Ortofons SPU när det begav sig och eftersom jag aldrig hört en svarv låta bättre än med SPU så. En SPU är mycket dyrare och kräver en rejäl arm så det blir extra dyrt. DL-103 kan vara det närmaste man kan komma för rimliga pengar.

edit. Höll på att glömma Decca London som är högt uppskattad också, tyvärr har jag aldrig hört någon så vet inte om den har någon chans mot SPU.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-20 15:51

xeizo skrev:Många intressanta synpunkter, spänningen är på topp, i vilket fall så är chansen större även att nå den optimala summerade impedansen på minst 10x med en R eftersom den har en tredjedel av vaniljmodellens impedans. Det jag har läst är att en del haft problem att anpassa DL-103 till sina steg, den risken bör vara mindre med R.
....

Nu är vi där igen, snart så blir jag "värre" än iö när det gäller tumregler*, vem har sagt att "den optimala summerade impedansen" skall vara minst 10x ??? Läs gärna igenom sidan som jag länkade till . . . typ. :evil: :D Risken för anpassningsproblem kan dessutom vara minst lika stor med en R som för en plain.

* Å dä vill inte säja lite. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-09-20 16:01

Morello skrev:
Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:För ungefär 35 år sedan rekommenderades att lasta MC-pickuperna med ungefär samma resistans som pickupen. Visserligen sjunker då utspänningen med hälften men det skulle gynna distorsionen sas det. Lars-Göran Hedström beskrev det hela i Musik- och Ljudteknik och visade det praktiskt på något Kenwood-steg tror jag. Jag gjorde en liknande operation på ett Quad-försteg (dess MC-modul).

Det mer vanliga som jag har sett det är faktor x10.

Jag delar den uppfattningen. Brukar köra med 100 ohm på mina MC-pickuper.

Transformator slutade jag använda när jag var klar med mitt ultralågbriusiga RIAA-steg (det Jansson skrev något om)

Jansson, vad hade du för pickup då du testade RIA-steget?

Pickupen är samma som jag använder nu.
En Lyra Delos.

http://www.lyraconnoisseur.com/Products ... elos3.html
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 16:43

Laila skrev:
xeizo skrev:Många intressanta synpunkter, spänningen är på topp, i vilket fall så är chansen större även att nå den optimala summerade impedansen på minst 10x med en R eftersom den har en tredjedel av vaniljmodellens impedans. Det jag har läst är att en del haft problem att anpassa DL-103 till sina steg, den risken bör vara mindre med R.
....

Nu är vi där igen, snart så blir jag "värre" än iö när det gäller tumregler*, vem har sagt att "den optimala summerade impedansen" skall vara minst 10x ??? Läs gärna igenom sidan som jag länkade till . . . typ. :evil: :D Risken för anpassningsproblem kan dessutom vara minst lika stor med en R som för en plain.

* Å dä vill inte säja lite. :mrgreen:

Ånä, inte bräcka IÖ här inte, visst kan det vara en massa anpassningsproblem men eftersom jag vet att AT-OC9 som har 12 Ohm fungerade bra med min trafo så känns 14 Ohm mer troligt att det fungerar än 40 Ohm även om det är ovetenskapligt. Ibland måste man gå på känsla ;)

Och om det inte fungerar, då är det inte svårare än att jag får bygga min rigg så den passar en R istället för en icke R ...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-20 16:47

Ok, jag vilar min coop-kasse . . . typ :evil: :wink: .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 18:31

Laila skrev:Ok, jag vilar min coop-kasse . . . typ :evil: :wink: .

Bra, jag tror och hoppas att jag valt den bästa kompromissen i mitt fall. Men jag kan ha fel såklart. Jag kunde ha tagit det säkra före det osäkra och köpt en AT-OC9 igen men det är inget kul att äga samma saker igen, dessutom var jag inte 100% nöjd med den. Den spårade perfekt men tyckte den var aningen torr för min smak. Tyckte att Ortofon MC-20 mkII(med annan trafo) lät totalt sett bättre på den tiden. AT-37E och AT-1000 lät också bättre, inte lika torra, men OC9 hade bättre "fokus" än dessa. Ingen PU är perfekt, utom AT95E den är tamejtusan mer än perfekt om man tar hänsyn till priset :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 20:18

Hur uppfattas den här tonarmsresonansen runt 10Hz? Bör Q-värdet vara lågt eller högt sett subjektivt lyssningsmässigt. Kan man få en generell beskrivning av fenomenet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-20 21:13

DL103 har nog förtjänster som baseras på flera saker;

1. Den koniska nålen är fint slipad, hög kvalitet, tror den är "naken".
2. Den koniska nålen är inte känslig för SRA-vinkel.
3. Pickupen har en ganska styv upphängning och högt nåltryck - gör att den spårar bra, distorsionen minskar.
4. Slitage - det är en svårare sak att avgöra. Det högre nåltrycket är dock sämre i den bemärkelsen utifrån de studier som gjorts. Högre risk att vinylen deformeras permanent.
5. Frekvensresponsen är mycket rak, till skillnad från många MC som har en topp i diskanten, troligen har motorn en förhöjd respons i diskanten men kompenseras med nålens passform är något sämre. Finns DL103 varianter med finare nålar (ex Clearaudio Talisman...) som visar en lite mer energi i diskanten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-20 21:19

Flint skrev:Hur uppfattas den här tonarmsresonansen runt 10Hz? Bör Q-värdet vara lågt eller högt sett subjektivt lyssningsmässigt. Kan man få en generell beskrivning av fenomenet?

Tja den uppfattas ganska bra, pickupnålen rör sig mer efter spåret och böjer inte av lika mycket som med Akito-Armen vid skivbuckligheter (som har ca 6,5 och 8 Hz resonans). Om du menar det alltså. Ser det som att förutsättningen för nålen att följa spåret blir bättre och blir mindre beroende av skivan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-20 23:28

Flint skrev:Hur uppfattas den här tonarmsresonansen runt 10Hz? Bör Q-värdet vara lågt eller högt sett subjektivt lyssningsmässigt. Kan man få en generell beskrivning av fenomenet?

Bra fråga,

Kan nog inte hjälpa dig men tror kanske att jag skulle föredra ett högt q-värde vid 10Hz lateralt
å kanske 12-13Hz vertikalt. Om resonansen avviker flertalet Hz från "idealvärdena" så kanske ett
lägre Q-värde är att föredra, kanske . . . vad man ofta glömmer är att en del tonarmar är relativt
odämpade medans andra är mer dämpade å samma sak med puppar . . . att avlyssna t.ex. en
Decca London Gold(tror jag att den hette/heter?) i en relativt odämpad arm vid avspelning av
en testskiva för att testa resonansfrekvenser, är en upplevelse i sig + efterföljande kassa skivspår. :D

Gissar att relativt odämpade puppar passar bäst i relativt dämpade armar å vice versa.
Är sanningen att säga inte så insatt i dähäringamä olika Q-värden på puppar å armar vid
olika resonansfrekvenser men tror nog att forumet besitter massor av prima resurser
härvidlag . . . typ. Kom igen nu vetja . . . :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-21 00:55

Thomas_A skrev:DL103 har nog förtjänster som baseras på flera saker;

1. Den koniska nålen är fint slipad, hög kvalitet, tror den är "naken".
2. Den koniska nålen är inte känslig för SRA-vinkel.
3. Pickupen har en ganska styv upphängning och högt nåltryck - gör att den spårar bra, distorsionen minskar.
4. Slitage - det är en svårare sak att avgöra. Det högre nåltrycket är dock sämre i den bemärkelsen utifrån de studier som gjorts. Högre risk att vinylen deformeras permanent.
5. Frekvensresponsen är mycket rak, till skillnad från många MC som har en topp i diskanten, troligen har motorn en förhöjd respons i diskanten men kompenseras med nålens passform är något sämre. Finns DL103 varianter med finare nålar (ex Clearaudio Talisman...) som visar en lite mer energi i diskanten.

Kan du dela med dig av några studier där man kommer fram till att högt nåltryck skadar skivorna? Hade varit intressant att läsa.

Spelar själv på 4 gram när jag skriver det här :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 08:21

40 mN - har du en SPU eller OM pro? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 08:24

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Det som händer när man kastar bort 6 dB af självaste signalen är att det krävs 6 dB bättre SNR i efterföljande grammofonsteg för att återställa den skadan.

Vad jag kan dra mig till minnes var det inget problem med brusnivån. Störnivån från vinylmediet är ju inte direkt superlåg.

Körde även en Audio-Technica OC-7 med detta steg utan större brusproblem.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20coil.pdf

Nä, SNR blir nog inte så myucket bättre än 50-60 dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-21 10:59

En fråga bara, ni har väl trimmat in era PHT-accessoarer? Finns en fin recension på Stereophile av Fremer&Deutsch:
Synergistic Research PTH

Michael Fremer skrev:...adding that blue PHT produced an ear-popping, Cinerama-like, wraparound soundstage, and an overall sound even less tethered to the speaker positions. The image focus was increased without producing razor sharpness, and there was greater front-to-back separation of sources within the soundstage.
---
...Bennett's voice jumped forward in three-dimensional relief—almost alarmingly—while the xylophone hovered more convincingly well in front of the speaker plane. Decays were longer, and the backgrounds they faded into were "blacker."
---
...with the blue PHT in place the sound was clearly better overall, with improved focus, three-dimensionality, and transparency. A purple PHT produced a less intense but equally noticeable change, mostly in increased midband richness and solidity.

Robert Deutsch skrev:...soundstages were deeper and wider, aural images more precise, dynamics more startling. I didn't spend a lot of time comparing the effects of the different versions—just enough to be convinced that there were indeed audible differences among them and that none of them made the sound worse, the latter seeming possible had the products' effects been due to just random changes in cartridge resonance. My favorite was the Black Widow, but I quite liked the Blue Velvet, too. Using the White Tack to secure each PHT to the cartridge always heightened the product's effect.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-21 11:20

Jag trodde att det räckte med att kleta in hela pickupen i modelllera och ställa en badanka på varje högtalare, men det här verkar ju vara en ren uppenbarelse :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 11:36

Det är väl ingen hemlighet att extra massa gör åverkan på systemets överföringsfunktion, men 200 USD är givetvis ingenting annat än rent bondfångeri som torde rendera rättsliga påföljder. :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-21 14:27

Morello skrev:40 mN - har du en SPU eller OM pro? :mrgreen:

SPU Gold :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 15:15

Vinylcalle skrev:

Du har inte lust att spela in någon låt med dina olika maskiner?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-22 01:39

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:

Ska försöka göra det någon dag. Duger windows egna inspelningsprogram (vad det nu kan heta)?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 05:22

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:
Vinylcalle skrev:

Ska försöka göra det någon dag. Duger windows egna inspelningsprogram (vad det nu kan heta)?

MvH Carl

Kör Audacity, det är gratis och enkelt att använda, kan du få till triangulär dithering och spela in i 24 bitar också för att göra det digitala ledet mindre destruktivt. Har du nå något ljudkort/usb-ljudinterface eller kör du bara med en laptop? Laptops brukar tyvärr ha rätt kass ljudingång, det duger förmodligen för att höra skillnad men ändå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 09:25

Bra tips. Skall skaffa en liten ADC att ha i lyssninsgrummet. Nu måste jag baxa in grammofonen jämte försteg i mitt lilla labb och koppla in till en stationär dator med inbyggd men högklassigt ljudkort (RME DIGI96/24) - det är lite bökigt. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-22 11:48

Morello skrev:Skall skaffa en liten ADC att ha i lyssninsgrummet.

Har du något tips på en liten ADC till rimligt pris?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 12:04

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Skall skaffa en liten ADC att ha i lyssninsgrummet.

Har du något tips på en liten ADC till rimligt pris?

NIx :)

Men torde itne vara så svårt hitta en ADC som med mycket god marginal överglänser även den bästa vinylspelare med avseende på allt väsentligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-22 16:56

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 17:11

Conan skrev:Nu är ju inte jag Morello men:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... dio-p99012

Lär fungera utmärkt, själv kör jag Steinberg UR22 som är typ exakt likadan, att tänka på om man skall spela in från en vanlig stereo är att ingångarna är XLR eller tele så man behöver en sladd för det och att man tänker på att ändra ingångarna från mik till linjenivå. Finns antagligen betydligt billigare grejor på Thomann.de som gör ungefär lika bra jobb för linjenivå eftersom man får betala för mikförstärkarna i ovanstående.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-22 17:34

xeizo skrev:...att tänka på om man skall spela in från en vanlig stereo är att ingångarna är XLR eller tele så man behöver en sladd för det och att man tänker på att ändra ingångarna från mik till linjenivå

Just på den där ska linjeljudkällor in på tele-pluggarna. Ansluter man XRL så tas det för att det är en mikrofon och linjeljudet kan klippa. Jag gjorde det misstaget först och köpte en XRL -> RCA-kabel, enheten överstyrde så fick köpa två såna istället:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ono-p39191

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi