Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det som händer när man kastar bort 6 dB af självaste signalen är att det krävs 6 dB bättre SNR i efterföljande grammofonsteg för att återställa den skadan.
Morello skrev:Jag undrar lite hur det är med skivslitaget och spårningen med en vanlig konisk nål?
xeizo skrev:Många intressanta synpunkter, spänningen är på topp, i vilket fall så är chansen större även att nå den optimala summerade impedansen på minst 10x med en R eftersom den har en tredjedel av vaniljmodellens impedans. Det jag har läst är att en del haft problem att anpassa DL-103 till sina steg, den risken bör vara mindre med R.
....
Morello skrev:Flint skrev:RogerGustavsson skrev:För ungefär 35 år sedan rekommenderades att lasta MC-pickuperna med ungefär samma resistans som pickupen. Visserligen sjunker då utspänningen med hälften men det skulle gynna distorsionen sas det. Lars-Göran Hedström beskrev det hela i Musik- och Ljudteknik och visade det praktiskt på något Kenwood-steg tror jag. Jag gjorde en liknande operation på ett Quad-försteg (dess MC-modul).
Det mer vanliga som jag har sett det är faktor x10.
Jag delar den uppfattningen. Brukar köra med 100 ohm på mina MC-pickuper.
Transformator slutade jag använda när jag var klar med mitt ultralågbriusiga RIAA-steg (det Jansson skrev något om)
Jansson, vad hade du för pickup då du testade RIA-steget?
Laila skrev:xeizo skrev:Många intressanta synpunkter, spänningen är på topp, i vilket fall så är chansen större även att nå den optimala summerade impedansen på minst 10x med en R eftersom den har en tredjedel av vaniljmodellens impedans. Det jag har läst är att en del haft problem att anpassa DL-103 till sina steg, den risken bör vara mindre med R.
....
Nu är vi där igen, snart så blir jag "värre" än iö när det gäller tumregler*, vem har sagt att "den optimala summerade impedansen" skall vara minst 10x ??? Läs gärna igenom sidan som jag länkade till . . . typ.![]()
Risken för anpassningsproblem kan dessutom vara minst lika stor med en R som för en plain.
* Å dä vill inte säja lite.
Laila skrev:Ok, jag vilar min coop-kasse . . . typ![]()
.
Flint skrev:Hur uppfattas den här tonarmsresonansen runt 10Hz? Bör Q-värdet vara lågt eller högt sett subjektivt lyssningsmässigt. Kan man få en generell beskrivning av fenomenet?
Flint skrev:Hur uppfattas den här tonarmsresonansen runt 10Hz? Bör Q-värdet vara lågt eller högt sett subjektivt lyssningsmässigt. Kan man få en generell beskrivning av fenomenet?
Thomas_A skrev:DL103 har nog förtjänster som baseras på flera saker;
1. Den koniska nålen är fint slipad, hög kvalitet, tror den är "naken".
2. Den koniska nålen är inte känslig för SRA-vinkel.
3. Pickupen har en ganska styv upphängning och högt nåltryck - gör att den spårar bra, distorsionen minskar.
4. Slitage - det är en svårare sak att avgöra. Det högre nåltrycket är dock sämre i den bemärkelsen utifrån de studier som gjorts. Högre risk att vinylen deformeras permanent.
5. Frekvensresponsen är mycket rak, till skillnad från många MC som har en topp i diskanten, troligen har motorn en förhöjd respons i diskanten men kompenseras med nålens passform är något sämre. Finns DL103 varianter med finare nålar (ex Clearaudio Talisman...) som visar en lite mer energi i diskanten.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Det som händer när man kastar bort 6 dB af självaste signalen är att det krävs 6 dB bättre SNR i efterföljande grammofonsteg för att återställa den skadan.
Vad jag kan dra mig till minnes var det inget problem med brusnivån. Störnivån från vinylmediet är ju inte direkt superlåg.
Körde även en Audio-Technica OC-7 med detta steg utan större brusproblem.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20coil.pdf
Michael Fremer skrev:...adding that blue PHT produced an ear-popping, Cinerama-like, wraparound soundstage, and an overall sound even less tethered to the speaker positions. The image focus was increased without producing razor sharpness, and there was greater front-to-back separation of sources within the soundstage.
---
...Bennett's voice jumped forward in three-dimensional relief—almost alarmingly—while the xylophone hovered more convincingly well in front of the speaker plane. Decays were longer, and the backgrounds they faded into were "blacker."
---
...with the blue PHT in place the sound was clearly better overall, with improved focus, three-dimensionality, and transparency. A purple PHT produced a less intense but equally noticeable change, mostly in increased midband richness and solidity.
Robert Deutsch skrev:...soundstages were deeper and wider, aural images more precise, dynamics more startling. I didn't spend a lot of time comparing the effects of the different versions—just enough to be convinced that there were indeed audible differences among them and that none of them made the sound worse, the latter seeming possible had the products' effects been due to just random changes in cartridge resonance. My favorite was the Black Widow, but I quite liked the Blue Velvet, too. Using the White Tack to secure each PHT to the cartridge always heightened the product's effect.
Morello skrev:40 mN - har du en SPU eller OM pro?
Vinylcalle skrev:Morello skrev:40 mN - har du en SPU eller OM pro?
SPU Gold
Morello skrev:Vinylcalle skrev:Morello skrev:40 mN - har du en SPU eller OM pro?
SPU Gold
Du har inte lust att spela in någon låt med dina olika maskiner?
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Vinylcalle skrev:
SPU Gold
Du har inte lust att spela in någon låt med dina olika maskiner?
Ska försöka göra det någon dag. Duger windows egna inspelningsprogram (vad det nu kan heta)?
MvH Carl
Morello skrev:Skall skaffa en liten ADC att ha i lyssninsgrummet.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Skall skaffa en liten ADC att ha i lyssninsgrummet.
Har du något tips på en liten ADC till rimligt pris?
xeizo skrev:...att tänka på om man skall spela in från en vanlig stereo är att ingångarna är XLR eller tele så man behöver en sladd för det och att man tänker på att ändra ingångarna från mik till linjenivå
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster