Din lyssningsplats..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Din lyssningsplats..

Inläggav Nattlorden » 2016-09-21 09:28

bootstrap skrev:Kan bara hålla med trådskapare, det är kul att se era bilder. Här kommer mitt vardagsrum, kan inte lika häftigt och fint som er andra men det är mitt :)
[ Bild ]

Det var väl en häftig center?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-21 10:36

Nattlorden skrev:
bootstrap skrev:Kan bara hålla med trådskapare, det är kul att se era bilder. Här kommer mitt vardagsrum, kan inte lika häftigt och fint som er andra men det är mitt :)
[ Bild ]

Det var väl en häftig center?

Det kanske den är :) Jag kommer nog försöka ha nåt liknande även när od11orna är borta. Kanske en liggande linjekälla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 10:43

Hämtar en beg möbel ikväll: Soundstyle XS310. Blir fint att kunna ha två vinylspelare uppepå om andan faller på.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-21 13:54

Morello skrev:Hämtar en beg möbel ikväll: Soundstyle XS310. Blir fint att kunna ha två vinylspelare uppepå om andan faller på.

Morello be like
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-21 14:09

Morello skrev:Hämtar en beg möbel ikväll: Soundstyle XS310. Blir fint att kunna ha två vinylspelare uppepå om andan faller på.

Perfekt! Då kan du köra A-B-tester med vinylriggar 8)
(för du har väl 2 av varje vinyl?)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 21:50

Så här ser det ut med ny bänk:
Bilagor
IMG_5490.JPG
IMG_5490.JPG (102.1 KiB) Visad 6235 gånger
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-22 01:41

Gillar Copland (förutom TEAC mekaniken i CD-spelarna) och QUAD FM4 är en bra och trevlig radiodel. Försteget gissar jag är något eget?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 05:16

Quad-tunern är löjligt snygg, har haft en del Quad-prylar själv för/slutsteg men inte just tunern. Älskade volymratten på förstegen, och tilt-tonkontrollen. Ren och prydlig bänk utan krusiduller. Gillar!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-22 07:42

Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-22 08:38

Att bänken står nära lyssningsplats är smutt. Det brukar ibland varnas för att ha skivspelare på långbänk eftersom det kan ge en låg resonansfrekvens för underlaget. Skivspelare med mjukt upphängt innerchassi är ofta känsliga för sånt. Nu har Morello en Rega och det kanske fungerar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 09:08

PerStromgren skrev:Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna. :)

Den på bilden är importerad från England och har således de rätta knapparna. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 09:10

Vinylcalle skrev:Gillar Copland (förutom TEAC mekaniken i CD-spelarna) och QUAD FM4 är en bra och trevlig radiodel. Försteget gissar jag är något eget?

MvH Carl

Det är nog SONY-mekanik i denna modell. De dyrare hae TEAC-mekanik.

Allt efter HDCD-filtret är dock bytt på denna. Jag gjorde ett ett eget DAC-kort och stoppade i.

Försteget (inkl RIAA) är en prototyp som inte har fått någon ytbehandling. Fronten kommer direkt från CNC-fräsen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 10:04

RogerGustavsson skrev:Att bänken står nära lyssningsplats är smutt. Det brukar ibland varnas för att ha skivspelare på långbänk eftersom det kan ge en låg resonansfrekvens för underlaget. Skivspelare med mjukt upphängt innerchassi är ofta känsliga för sånt. Nu har Morello en Rega och det kanske fungerar?

Jag har min Lenco på långbänk, det är intressant, Technics-spelaren som stod där innan var känslig. Man fick hantera saker varsamt, men Lencon är tamejtusan helt okänslig, man kan banka riktigt hårt på både bänk och plint utan att det hörs ett ljud ut i nålmikrofonen och ingen nål hoppar. Kombinationen bautatung tallrik och flytande upphängt stålchassie(istället för tallrik) verkar ju fungera bra för dämpning i alla fall.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 10:06

Morello skrev:Försteget (inkl RIAA) är en prototyp som inte har fått någon ytbehandling. Fronten kommer direkt från CNC-fräsen.

Bättre bilder på försteget anbefalles!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 10:43

xeizo skrev:Quad-tunern är löjligt snygg, Gillar!

Ja, det är formgivning på hög nivå. :)

Från radion går oskarvad antennkabel hela vägen till en skorstensmonterad antenn jag fick av "phon" här på forumet; mottagningen är spitzeklasse! Kanske den bästa FM-mottagning jag hört.

Grannen såg lite förundrad ut när jag med stor entusiasm berättade (ståendes på skorstenen) att det var en FM-antenn jag monterade. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-22 11:17

Morello skrev:
xeizo skrev:Quad-tunern är löjligt snygg, Gillar!

Ja, det är formgivning på hög nivå. :)

Från radion går oskarvad antennkabel hela vägen till en skorstensmonterad antenn jag fick av "phon" här på forumet; mottagningen är spitzeklasse! Kanske den bästa FM-mottagning jag hört.

Grannen såg lite förundrad ut när jag med stor entusiasm berättade (ståendes på skorstenen) att det var en FM-antenn jag monterade. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bra jobbat! I vardagsrummet har jag centralantenn så på den stereon fungerar radion perfekt, men i mitt lilla stereo/datorrum finns ingen antenn så jag har gjort en nödlösning: jag har en vanlig T-antenn i fönstret där det är bäst mottagning sen har jag förlängt med en dubbelskärmad koax och ett FM avstörningsfilter. Det fungerar jättebra, får nästan max signalstyrka på SR-kanalerna och det låter riktigt bra. Har en Sony-tuner som inte är lika stilren, men den kan lysa upp som en julgran om man vill det ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 12:07

PerStromgren skrev:Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna. :)

Japecis, det tycker jag är självklart - att man kan ratta systemet utan att resa sig upp. Jag sitter oftast precis till vänster om bänken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-22 14:34

Morello skrev:

Japecis, det tycker jag är självklart - att man kan ratta systemet utan att resa sig upp. Jag sitter oftast precis till vänster om bänken.

Att du inte designade den för att stå vänd mot soffan då.... dvs... in och utgångarna på sidan... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 22:09

Jag uttryckte mig tvetydigt. Jag sträcker bara ut höger arm och vips kan jag ratta försteget. Har alltså bänken till höger om mig.

Den andra soffan sitter jag aldrig i.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-09-24 11:02

Herregud, jag vet inte om jag vågar visa min lyssningsplats då alla ser ut att leva i glassiga inredningsmagasin :mrgreen:
Men jag kör en chansning och hoppas ni inte dömer hunden efter håren som man säger hahaha :oops: :mrgreen:
Bild
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2016-09-24 12:34

Respons högtalarna får mig att dregla som vanligt :D
P.S. mitt lyssningsrum ser värre ut :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-25 07:04

Har också alltid gillat utséendet på Respons. Tyvärr har jag aldrig hör ett par men såg någon stor modell på en mässa för rätt länge sedan.
Såg ju rätt smidiga ut på lite håll..men när man kom närmare och sänkte blicken insåg man vilken golvyta de större modellerna kräver..

Är glad åt riktningen tråden fått. Bilder är skitkul, och diskussion kring bilderna (folks omständigheter) gör det ännu roligare.
Mycket trevlig!

Appel

Inläggav Appel » 2016-09-25 09:56

Liten mobilinspelning från min lyssningsposition;)

https://youtu.be/wd1KrxUOaaE

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-25 10:37

Appel skrev:Liten mobilinspelning från min lyssningsposition;)

Samma fotvickning jag själv brukar sitta med!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

JM

Inläggav JM » 2016-09-25 11:06

Nu är jag bildutbildad av Alexi.
Liten improviserad kaosbild från övre lyssningsplatsen i sommarstugan. Lyssningspositionen är i Emma-fåtöljen nästan mitt i rummet. Relationen direktljud/reflexljud i Emma-fåtöljen är klart större än 3 dB och de dominerande reflexerna är senare än 20 ms . De mörka "gravstenarna" är Quad 989 och i hörnet till vänster invid motstående långvägg, utanför bild, står en ensam aktiv Sunfire 12" subbas.
Sammantaget ger uppställningen enligt mitt förmenande en mycket bra spatial och detaljrik stereoupplevelse med en fast och djup bas.
I rummet finns inga artificiella dämpmaterial eller diffusorer. Rummet mäter 11 x 5 m i golvplanet och 5 x 12 m i loftplanet. Takhöjd i mitten ca 5 m. Taket har 30 - 100 cm stenullsisolering ovan råsponten. Under björkgolvet ligger ca 30 cm stenull. I väggarna 20-30 cm stenull.

JM
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (117.42 KiB) Visad 5455 gånger
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-09-25 11:45

Ok, lyssningsplats nr 2, i samma rum som högtalarsystemet, men detta system är för sen kvällslyssning och för att avlasta grannarnas tålamod då jag bor i lyhört landshövdingehus :mrgreen:
Jag vill gärna se fler bilder på medlemmarnas hörlursriggar!
Bild
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-25 11:57

Appel skrev:Liten mobilinspelning från min lyssningsposition;)

Den där musiken är right up my alley...men...vad är det?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-25 12:16

JM, mkt trevlilgt rum du har!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-09-25 20:49

Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-25 21:14

En fantastisk plats att avnjuta musik på, Strmbg.
Och kul att du är tebaks!!
Mycket trevlig!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi