Vad gör en woofer lämplig att användas i en subwoofer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Vad gör en woofer lämplig att användas i en subwoofer?

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-22 21:46

mawes skrev:
MagnusÖstberg skrev:
mawes skrev:
Vad är det jag missar? Jag tänker i dom här banorna nu: om vi bortser från room gain, låt oss säga att jag vill kunna spela 110dB ner till 20Hz, bara för att säga något. Det svarar väl direkt mot en viss pumpkapacitet som basarna tillsammans måste klara av? Vidare måste dom effektmässigt tåla den eq som krävs för att lyfta tonkurvan dit för tänkt låda. Sen tänker jag också att man måste se till att det finns slaglängd nog, och effekttålighet att klara av det LT:n dikterar under 20 Hz, om man inte vidtar några andra åtgärder för att skydda elementen och vill vara säker på att inte bottna dom. Det borde då betyda ett stort system och när jag spelar mina 110dB vid 20 HZ så har jag väldigt mycket headroom där.

Resonerar jag fel?
Inte alla gånger helt lätt att beräkna eller förutse hur ett dynamiskt förlopp ser ut. Man har ju inte koll på alla musikstyckena man skall spela. Kommer en 15db höjning vid 15Hz måste pmax fixa 125dB där..

I normalfallet är ju xmax begränsningen, men här kommer pmax smygande.

Har man för liten förstärkare kan fyrkantsvåg komma i spel.

Det gäller att dimensionera med en tillräckligt hög marginal. Fler basar är ett sätt. Och oftast mycket bra för totalupplevelsen också. Konarea har något speciellt med sig, och det har fler strålningspunkter med.

citerar mig själv: "Sen tänker jag också att man måste se till att det finns slaglängd nog, och effekttålighet att klara av det LT:n dikterar under 20 Hz, om man inte vidtar några andra åtgärder för att skydda elementen och vill vara säker på att inte bottna dom

Saken är den att du kan inte peka ut några sådana åtgärder förutom att ha tillräcklig headroom eller spela musikstycken du väl känner till. Det är bara att acceptera.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-22 21:53

mawes skrev:
bakerman22 skrev:Jag kikade lite efter ett par bra element att sätta i ett par THAM15.
Hittade dessa. https://images5.static-thomann.de/pics/ ... 269049.pdf

Tror nog att det går att klämma ut en del lågbas ur dom elementen.
Kanske inte i ett par THAM, men ur någon annan bra låda. :D

med en 80l låda, LT och default room gain aktiverat ser det ut såhär:
lf15n.png

Kan någon förklara varför system response-kurvan och MOL-kurvan skär varandra vid 9 Hz? Med 6,4mm slaglängd och 13V borde väl inte vara några problem :?:

Hur mycket output tror du man kan få vid 9Hz med 5mm slaglängd tillgängligt?
Jag saknar dig.

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-22 22:06

xmax är 8,8mm enl datablad, MOL vid 9Hz ser ut att bara nyttja 6,6mm alltså är det inte det som stoppar. Det krävs inte heller speciellt hög effekt att nå dit så det bör väl vara något annat som gör att det "tar i taket"?

Läser jag kurvorna fel eller vad menar du MagnusÖstberg?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-09-22 22:17

Xmax du anger är peak-Xmax. Basta visar Xmax-Rms (peak*0,707). Vid 8,8mm är mer än halva talspolen utanför magnetgapet. Tror inte det är särskilt hifi. PA-tillverkare verkar prioritera att ljudnivå framför dist. Men prova att ändra Xmas så får du se att MOL ändrar sig. Sen trycker du väl typ 30 V, inte 13 V där kurvorna skär varandra. Men det är luftpumpningsförmågans som haltar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-22 22:25

DanNorman skrev:Xmax du anger är peak-Xmax. Basta visar Xmax-Rms (peak*0,707). Vid 8,8mm är mer än halva talspolen utanför magnetgapet. Tror inte det är särskilt hifi. PA-tillverkare verkar prioritera att ljudnivå framför dist. Men prova att ändra Xmas så får du se att MOL ändrar sig. Sen trycker du väl typ 30 V, inte 13 V där kurvorna skär varandra. Men det är luftpumpningsförmågans som haltar.

aha, det förklarar ju saken, tack igen. Jag gillar hur du svarar och förklarar Dan, enkelt och logiskt :D Och ja, 30v ska det såklart vara men det är ju inte heller så våldsamt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-22 22:32

mawes skrev:Kan någon förklara varför system response-kurvan och MOL-kurvan skär varandra vid 9 Hz? Med 6,4mm slaglängd och 13V borde väl inte vara några problem :?:

Det slumpar sig bara så. Tonkurvan, tjock svart, är lagd vid en godtycklig nivå. Du kan ändra till en högre eller lägre nivå om du vill.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-22 22:49

mawes skrev:Och ja, 30v ska det såklart vara men det är ju inte heller så våldsamt.

Tja, våldsamt och våldsamt. I övre bas och mellanregister, där elementet är AVSETT att arbeta blir det ca 120 dB eller så... Med fyra 12" i ett kluster blir det 132 dB vid 30 V (rms). Men elementet är helt uruselt på att spela djupbas i en sluten låda pga av begränsat Xmax. Svårare än så är det inte. Ska man använda PA-element för djupbas med EQ (dvs. i en applikation som de är inte är tänkta för) behöver man 18" eller 21". Hade jag tyckt jag hade råd skulle jag köpt 4 st 21" från t.ex. B&C och EQ-at skiten ur dem. Bara på kul. Skulle se ganska maffigt ut om inte annat. Jag har hört att den som gör det får automatiskt 250 stilpoäng på faktiskt.se.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-23 00:53

RogerGustavsson skrev:
DanNorman skrev:Nej, men om man stoppar elementen i tex 35L låda har de snarast identisk tonkurva (och verkningsgrad) under 50Hz. ROY-systemet får en resonansfrekvens på 38Hz och ett q-värde på 0,54 medan Beyma-systemet får en resonansfrekvens på 76Hz och ett q-värde på 0,26, cirkus. Det är intressant att folk tumregelmässigt hänger upp sig på slutna lådors q-värden. I det här fallet ger 0,54 och 0,26 samma tonkurva :)

Jag fick inte alls samma kurvor för de båda elementen i 35L men kanske mitt beräkningsprogram är knas...

konstigt. 35l lådor i Basta! ingen eq. Väldigt lika tonkurvor
beyma.l26roy.png
beyma.l26roy.png (64.15 KiB) Visad 6880 gånger

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-23 01:21

DQ-20 skrev:
mawes skrev:Och ja, 30v ska det såklart vara men det är ju inte heller så våldsamt.

Tja, våldsamt och våldsamt. I övre bas och mellanregister, där elementet är AVSETT att arbeta blir det ca 120 dB eller så... Med fyra 12" i ett kluster blir det 132 dB vid 30 V (rms). Men elementet är helt uruselt på att spela djupbas i en sluten låda pga av begränsat Xmax. Svårare än så är det inte. Ska man använda PA-element för djupbas med EQ (dvs. i en applikation som de är inte är tänkta för) behöver man 18" eller 21". Hade jag tyckt jag hade råd skulle jag köpt 4 st 21" från t.ex. B&C och EQ-at skiten ur dem. Bara på kul. Skulle se ganska maffigt ut om inte annat. Jag har hört att den som gör det får automatiskt 250 stilpoäng på faktiskt.se.

/DQ-20

Varför skulle inte ett element kunna spela fin bas bara för att det inte kan spela fin bas särskilt högt?

Jag förstår inte dina argument när du säger att den är usel på att spela djupbas. Pratar om LF15N401 nu alltså. För att vara en 15tummare jämfört med en långslagig 15tummare så är den absolut inte imponerande med avseende på pumpförmåga, men i jämförelse med en mindre hifibas då? den pumpar ju mer än en L26roy tex. Den senare anses vara bra på att spela djupbas men LF15N401 är urusel alltså.
Vad det är för magi som gör den ena bra och den andra urusel på att återge bas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-23 07:38

mawes skrev:konstigt. 35l lådor i Basta! ingen eq. Väldigt lika tonkurvor
beyma.l26roy.png

Från 80 Hz och nedåt ja, blir till att filtrera rejält uppåt för att få samma frekvensgång i övergången till topparna. Det finns förvirrande nog två olika datablad på det elementet. Har inte använt samma värden som du. Om det spelar större roll vet jag inte men det är i mina ögon inget element för lägsta basen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-23 09:08

mawes skrev:Varför skulle inte ett element kunna spela fin bas bara för att det inte kan spela fin bas särskilt högt?

Om man vill köra slutet med EQ så verkar det oftast vara för att man vill spela djupbas <20 Hz. Men kraven på slaglängd ökar ju längre ned man kommer (vid givet ljudtryck) så måste man ha stor luftpumpningskapacitet. Vill man ha en jämn tonkurva måste man dimensionera för de lägsta tonerna eftersom de sätter gränsen för resten av systemet.

mawes skrev:Jag förstår inte dina argument när du säger att den är usel på att spela djupbas. Pratar om LF15N401 nu alltså.

My bad. Det är jag som inte är med i spelutvecklingen - jag var fortfarande inne på 12-tummaren. Jag ska se om jag kan komma in i matchen igen...

RCF LF15N401 är definitivt ett bättre alternativ än Beymas 12-tummaren som var just "usel". Om man tittar på Fs och Qts verkar det överslagsmässigt som om man skulle kunna lägga på EQ ned till under 20 Hz enligt principerna för "auto-LT", dvs. med EQ både över och under resonansfrekvensen i låda. Om man utgår från elementdata så har LF15N401 ca 1,6 gånger så stor luftpumpningskapacitet som SEAS L26ROY, samtidigt som priset är ca 1,7 gånger högre. Den har alltså lite lägre luftpumpningskapacitet per krona och en låda kommer att bli större än två lådor för L26ROY. Jag skulle också tippa på att man vill ha minst fyra LF15N401. Så - RCF elementet verkar inte alls vara uselt, men är å andra sidan inte särskilt kostnadseffektivt och tar större plats. Det skulle vara kul att leka med men det kostar en hel del om man vill vara med - 3700:-/st.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-23 09:50

RogerGustavsson skrev:
mawes skrev:konstigt. 35l lådor i Basta! ingen eq. Väldigt lika tonkurvor
beyma.l26roy.png

Från 80 Hz och nedåt ja, blir till att filtrera rejält uppåt för att få samma frekvensgång i övergången till topparna. Det finns förvirrande nog två olika datablad på det elementet. Har inte använt samma värden som du. Om det spelar större roll vet jag inte men det är i mina ögon inget element för lägsta basen.

Ja, alla element, oavsett Q-värde, faller ju med samma lutning på kurvan när man väl avlägsnat sig tillräckligt långt från resonansfrekvensen. Att själva lutningen på kurvorna är lika är trivialt - vore de olika skulle ordningen på systemen vara olika.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-23 10:33

Jag skall göra ett försöka att svara på trådfrågan:

Om man vill kunna spela högkvalitativ bas och vill använda eq, men inte tycker att det är så viktigt att spela starkt, så finns det ändå faktorer som i hög grad påverkar ljudkvaliteten.

Ibland ser jag inlägg som ser ut att mena att "eq löser alla problem utom pumpförmågan, som man därför måste ha koll på".

Men så är det ju inte alls, eq kan till och med illa förvärra elementproblem och få ljudkvaliteten att gå från dålig till usel i djupbasområdet. Att förenkla verkligheten till tonkurva och max slaglängd är helt absurt. Å andra sidan är ämnet för komplext för att kunna hanteras med framgång såhär på ett internetforum, så att förenklingarna attraherar många är begripligt.

Man vill ju veta hur det ÄR!

- - -

Istället för att gå igenom problemet på riktigt (vilket skulle bli för omfattande) kommer jag nu att göra något mycket (för mig) ovanligt, nämligen presentera en tumregel för dessa saker. Vill dock klargöra att det inte alls är så enkelt, men att tumregeln jag kommer att visa i varje fall ger en ledtråd till i vilka register man kan förvänta sig en användbar bas.

Och då är det såhär: Ju lägre Q-värde ett baselement har, desto bättre förutsättningar har det att kunna prestera rimlig ljudkvalitet även vid resonansfrekvensen och under. Lägre Q-värde = längre utsträckning under Fo med hjälp av eq går att försvara.

I verkligheten finns det åtskilligt flera komplicerande faktorer, men just att det är svårare att få element att fungera under det EMK-kontrollerade registret, är en statistisk sanning. Elementet kan fortfarande ge ifrån sig bas sett ut ett inskränkt tonkurveperspektiv, men det blir ingen bas man vill lyssna på. Det blir lite som en sminkad gris. Hjälper det så hjälper det inte mycket, och troligen blir det snarare värre.

- - -

Den som vill fördjupa sig lite mera kan läsa detta:

viewtopic.php?f=20&t=40841&p=1069021&hilit=+Q+v%C3%A4rde+utstr%C3%A4ckning+resonansfrekvens+0%2C25#p1069021

Det finns några inlägg till som jag skrivit i samma ämne, men jag är för dålig på att söka och hitta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-09-23 12:34

Vilka värden är "låga qvärden"?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-23 14:09

landa skrev:Vilka värden är "låga qvärden"?

Jag skulle säga under 0,5 i låda. Resonemanget om "auto-LT" verkar främst applicerbart på motorstarka element som är så EMK-strypta av att de inte kan ge en användbar tonkurva i sluten låda utan hjälp av EQ. Men just pga av det låga q-värdet blir regionen mellan massakontrollerad och styvhetskontrollerad mycket utsträckt, vilket lustigt nog gör dem extra lämpliga för EQ i basen. Ju mer EQ de behöver, desto mer kan man använda. Liksom.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-23 17:21

Exakt så är det.

Som regel är massan bäst på att kontrollera rörelserna. Det beror på att den ger en integrerande verkan, LP-filtrerande. Det är bra eftersom kopplingen till luften är deriverande (i större delen av det register där ett element arbetar) så den integrerande verkan hjälper distorsionen att inte bli för hög.

Näst bäst är EMK, under förutsättning att elementet har ett högklassigt motorsystem vill säga. EMK måste ju vara linjär (samma oavsett membranposition) men EMK är inte integrerande, så i EMK-registret blir överföringsfunktionen deriverande (lutar 6 dB per oktav uppåt), då kopplingen till luften är det. Så distorsionan riskerar att bli högre där.

Tredje bäst, det vill säga sämst, är elementets fjädring, vars kontrollfunktion är deriverande, det vill säga överföringsfunktionen blir dubbelderiverande (12 dB per oktav lutande uppåt). Det ger högst distorsion.

Men allt det ovanstående är ju saker som inte nödvändigtvis ger distorsion i sig själv, de bara blir mer eller mindre distorsionshämmande. Och skall man vara noga så är ju t ex EMK-funktionerna oerhört komplexa där det finns massor av ihopvävda funktioner som arbetar samtidigt. Men kan t ex inte approximera EMK/Bl (Emk = Blv) som helt linjär bara för att man inte har några nämnvärda membranrörelser. Det finns i varje fall fyra olika inre fenomen som ger olinjäriteter på grund av dynamiska fenomen som omgärdar talspolen. Och dessa är alltså i spel även i massakontrollerade området. För även om inte EMK är med som nämnvärd återkoppling i det registret så är ju ändå kraftgenereringen styrd av samma mekanismer.

Sammanfattningsvis ogillar jag att förenkla, men jag antar att det är okej att göra det om man är väldigt, väldigt tydlig med att det är just det man gör. Och tydlig med att det i enskilda fall kan vara på ett helt annat sätt än de tumregler man kan vaska fram säger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-23 21:12

DQ-20 skrev:Ja, alla element, oavsett Q-värde, faller ju med samma lutning på kurvan när man väl avlägsnat sig tillräckligt långt från resonansfrekvensen. Att själva lutningen på kurvorna är lika är trivialt - vore de olika skulle ordningen på systemen vara olika.

/DQ-20

Javisst!

Och därför >>> Utöka horizontell axel till cirkus 500Hz i detta fall.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-24 01:44

Summan av kardemumman i denna tråd är således...
Köp ett gäng TC Sounds LMS 5400 Ultra. :D

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-24 04:06

IngOehman skrev:Jag skall göra ett försöka att svara på trådfrågan:

Man vill ju veta hur det ÄR!

Klart man vill :)

Jag vill vara tydlig med att jag inte är en av dom som tror att eq löser alla problem, däremot har jag inte lyckats hitta ett tillfredsställande svar på varför inte när jag söker lite djupare förståelse. Dom trådar jag läst igenom ser ungefär ut som den här och svaren blir mer av typen "ta det här elementet i låda på x liter", eller "det är för svårt att förklara". Alla menar väl tror jag, men jag kanske får gräva ner mig i böcker om jag ska ta mig åt det håll jag önskar.

Tumregler är vanskliga, absolut, och jag vet inte om jag tolkar det som det passar mig här men jag har skrivit ett par gånger i tråden att Fs inte ser ut att spela så jättestor roll vid sluten låda och eq. Jag borde ha skrivit Fs inte ser ut att spela så jättestor roll vid sluten låda och eq så länge Q i låda är tillräckligt lågt, för det är det jag menar. Att döma ut ett element bara för att det har en Fs på 45Hz eller så,verkar i mina ögon dumt och jag förstår inte varför när man simulerar. Om samma element har lågt Qtc, säg 0,3, så finns det väl stora möjligheter att kunna gräva djupt ändå? Om jag har räknat rätt i formlerna i tråden du länkade till så bekräftar dom det.

Det lilla jag exprimenterat själv med sluten låda och eq är på tidigare nämnda BMS 18n862 i 100låda. I basta! ger det Q 0,574 och f0 på 44Hz. Räknade jag rätt så ger det då möjlig utsträckning till 17Hz-ish. I det rum dom står i så får jag mycket mer än så, och det krävs inte mycket eq för att få utsträckning ner till 5Hz, om man nu kan lita på mätmikrofonen där nere. Jag har inte hört något som låter dåligt, tvärtom, det är stramt, torrt, fint osv så inget läppstift på grisen här iallafall :mrgreen:

Vidare har jag testat att överdriva eq:n och kan bara konstatera att det är svårt att få det att låta illa. Det enda jag hittat som verkligen inte låter bra är att lägga på ett filter med högt Q-värde och mycket boost.

Jag undrar också över människans förmåga att bedöma kvalitet på riktig lågbas, säg mellan 5-20Hz, ska det inte ganska mycket till för att låta illa där?

bakerman22 skrev:Summan av kardemumman i denna tråd är således...

Har inte dom konkat för länge sedan?

Stereo Integrity HST18 kanske är en fullvärdig ersättare? http://stereointegrity.com/product/hst18-18-subwoofer/

Tillbaka till mitt vardagsrum och tänka 12:or där. Med Ingvars tumregel som stöd, kolla in dayton 315HO i en 30-35l låda. Utsträckning ner till 10Hz eller så.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-24 10:45

mawes skrev:Jag undrar också över människans förmåga att bedöma kvalitet på riktig lågbas, säg mellan 5-20Hz, ska det inte ganska mycket till för att låta illa där?

En viktig sak att tänka på är att distorsionen inte ligger på grundtonen utan de första övertonerna kommer först vid f*2 och f*3, dvs. en oktav och en oktav+kvint upp. Om man spelar en ton på 20 Hz så är det på gränsen vad man uppfattar som ton, men de första harmoniska övertonerna kommer vid 40 och 80 Hz och dessa hör man definitivt som toner. Spelar du låga toner (<20 Hz) med endast en 12" skulle jag tippa på att det enda du hör är just distorsionen, i synnerhet med ett element med begränsad slaglängd.

En annan sak är kapacitet. Om du spelar en 10 Hz ton med en Dayton 12" på full sula händer inte mycket. För att spela i registret under 20 Hz krävs mycket luftpumpningsförmåga för att det skall "hända något" över huvudtaget. Men det finns också en annan aspekt: säg att man egentligen INTE är intresserad av "infra"-området utan att få låga grupplöptider ("låg fördröjning") och därför sträcker ned systemet till 10 Hz. Då måste systemet ändå kunna pumpa 10 Hz SAMTIDIGT som den spelar 30 Hz på ett snyggt sätt - man spelar ju inte en ton i taget. Spelar man 10 Hz samtidigt som man spelar 30 Hz kommer tonen på 30 Hz låta illa om man överskrider högtalarens linjär område pga av att den spelar en "infraton" som du egentligen inte hör - ytterligare ett skäl att "ta till ordentligt" vid dimensionering. En slutsats man kan dra är att om man vill dra ned sitt system till under 10 Hz behöver man av flera skäl rejäl luftpumpningsförmåga.

Om man "kollar runt" lite så har jag personligen fått uppfattningen att 6 långslagiga 10" är något slags minimum för att det ska vara meningsfullt med "infra"-kapacitet. Det motsvarar ca 5-6 liters pumpkapacitet p-p. Eftersom IngOehman svarade här ovan kan man kanske nämna att i hans "infra" variant av 12"-systemet ersätts två basreflexlådor med 6 slutna för att de skall ha samma kapacitet som basreflexsystemet har innan det börjar "ge sig" kapacitetsmässigt (runt 17-20 Hz gissar jag). Det slutna systemet får då högre kapacitet i "infra"-området samt mycket större kapacitet i området ovanför det område där basreflexen verkar.

För mig personligen kostar "infra"-kapacitet mer än det smakar men om man verkligen vill måste man räkna med stor luftpumpningskapacitet och element som beter sig väl i applikationen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-24 10:54

Nej, köp ett gäng 21" PA-basar och EQ-a loss. 6-8 stycken 21" med "mittpluppar" stora som sopptallrikar är mycket coolare. Kostar nästan gratis. Inte. Lessnar man kan man försöka pracka på dem på snubbarna på No Frills Audio. De har den rätta inställningen till 21" PA-basar. :-D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-24 17:14

DQ-20 skrev:...men de första harmoniska övertonerna kommer vid 40 och 80 Hz

40 och 60 Hz ska det förstås vara...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-24 17:47

DQ-20 skrev:

Nej, köp ett gäng 21" PA-basar och EQ-a loss. 6-8 stycken 21" med "mittpluppar" stora som sopptallrikar är mycket coolare. Kostar nästan gratis. Inte. Lessnar man kan man försöka pracka på dem på snubbarna på No Frills Audio. De har den rätta inställningen till 21" PA-basar. :-D

/DQ-20

Har du missat projekt Felix på det där forumet Faktiskt? :D

Själv föredrar jag multipla 10-12" basar, men så har jag ju en liten lägenhet också..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-24 17:47

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Har du missat projekt Felix på det där forumet Faktiskt? :D

Själv föredrar jag multipla 10-12" basar, men så har jag ju en liten lägenhet också..
Jag saknar dig.

mawes

Inläggav mawes » 2016-09-24 22:24

DQ-20 skrev:
mawes skrev:Jag undrar också över människans förmåga att bedöma kvalitet på riktig lågbas, säg mellan 5-20Hz, ska det inte ganska mycket till för att låta illa där?

En viktig sak att tänka på är att distorsionen inte ligger på grundtonen utan de första övertonerna kommer först vid f*2 och f*3, dvs. en oktav och en oktav+kvint upp. Om man spelar en ton på 20 Hz så är det på gränsen vad man uppfattar som ton, men de första harmoniska övertonerna kommer vid 40 och 80 Hz och dessa hör man definitivt som toner. Spelar du låga toner (<20 Hz) med endast en 12" skulle jag tippa på att det enda du hör är just distorsionen, i synnerhet med ett element med begränsad slaglängd.

En annan sak är kapacitet. Om du spelar en 10 Hz ton med en Dayton 12" på full sula händer inte mycket. För att spela i registret under 20 Hz krävs mycket luftpumpningsförmåga för att det skall "hända något" över huvudtaget. Men det finns också en annan aspekt: säg att man egentligen INTE är intresserad av "infra"-området utan att få låga grupplöptider ("låg fördröjning") och därför sträcker ned systemet till 10 Hz. Då måste systemet ändå kunna pumpa 10 Hz SAMTIDIGT som den spelar 30 Hz på ett snyggt sätt - man spelar ju inte en ton i taget. Spelar man 10 Hz samtidigt som man spelar 30 Hz kommer tonen på 30 Hz låta illa om man överskrider högtalarens linjär område pga av att den spelar en "infraton" som du egentligen inte hör - ytterligare ett skäl att "ta till ordentligt" vid dimensionering. En slutsats man kan dra är att om man vill dra ned sitt system till under 10 Hz behöver man av flera skäl rejäl luftpumpningsförmåga.

Om man "kollar runt" lite så har jag personligen fått uppfattningen att 6 långslagiga 10" är något slags minimum för att det ska vara meningsfullt med "infra"-kapacitet. Det motsvarar ca 5-6 liters pumpkapacitet p-p. Eftersom IngOehman svarade här ovan kan man kanske nämna att i hans "infra" variant av 12"-systemet ersätts två basreflexlådor med 6 slutna för att de skall ha samma kapacitet som basreflexsystemet har innan det börjar "ge sig" kapacitetsmässigt (runt 17-20 Hz gissar jag). Det slutna systemet får då högre kapacitet i "infra"-området samt mycket större kapacitet i området ovanför det område där basreflexen verkar.

För mig personligen kostar "infra"-kapacitet mer än det smakar men om man verkligen vill måste man räkna med stor luftpumpningskapacitet och element som beter sig väl i applikationen.

/DQ-20

Absolut behövs det mycket pumpkapacitet, inget tvivel om den saken. 2st 12or räcker inte på långa vägar, mina två 18" räcker inte heller i det rum jag lyssnar i, rummet läcker alldeles för mycket och 2 st till behövs minst.
Något infrasystem i vardags rummet är inte aktuellt, 4st 12:or är nog max vad jag kan gömma där utan skillsmässa. Jag klämmer in det jag kan och sen får utsträckningen neråt bli vad den blir, ungefär så.

Vet du om något program jag skulle kunna använda för att testa vad du skriver om att spela tex 10 och 30 Hz samtidigt? det vore kul att prova.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-25 10:38

Det räcker ju att du dimensionerar systemet för att hantera 10Hz, så får du lösningen.

Det kan du simulera med vad som helst till program.

Räckerv 6 stycken 10"-are (vilket det mer än väl gör för de flesta) så skulle jag säga att 4 stycken 12"-are räcker med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-26 12:11

IngOehman skrev:Sammanfattningsvis ogillar jag att förenkla, men jag antar att det är okej att göra det om man är väldigt, väldigt tydlig med att det är just det man gör. Och tydlig med att det i enskilda fall kan vara på ett helt annat sätt än de tumregler man kan vaska fram säger.

Vh, iö

Ja, det verkar onekligen komplicerat. Själv har jag funderat på konsekvenserna av den höga känsligheten i det massastyrda området som många PA-element har. Jag tänker mig att det ökar distorsionen genom att övertonerna hamnar i ett område där element har (svin)hög känslighet.

/DQ-20"
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-26 22:07

DQ-20 skrev:Ja, det verkar onekligen komplicerat. Själv har jag funderat på konsekvenserna av den höga känsligheten i det massastyrda området som många PA-element har. Jag tänker mig att det ökar distorsionen genom att övertonerna hamnar i ett område där element har (svin)hög känslighet.

Vilken typ av olinjäritet tänker du dig skulle ge detta resultat?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-27 09:32

Piotr skrev:
DQ-20 skrev:Ja, det verkar onekligen komplicerat. Själv har jag funderat på konsekvenserna av den höga känsligheten i det massastyrda området som många PA-element har. Jag tänker mig att det ökar distorsionen genom att övertonerna hamnar i ett område där element har (svin)hög känslighet.

Vilken typ av olinjäritet tänker du dig skulle ge detta resultat?

Jag tänker mig de "vanliga" orsakerna till 2:a- och 3:e-tonsdistortion (varsågod ;-) ). Inga särskilda mekanismer, mer än att PA-element har en tonkurva som lutar uppåt ganska länge och slutar på en hög nivå. Även om man EQ-ar ned tonkurvan så de blir rak har ju övertonerna "fritt spelrum". Eller har jag missat något?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-27 10:19

Vet inte.. :) Intressant tanke men när jag började fundera lyckades jag inte komma fram till något specifikt fenomen som borde leda till sådant resultat. Det var dock sent när jag skrev och nu är det tidigt (läs ingen mat än). Återkommer efter lunch! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum