mawes skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alla gånger helt lätt att beräkna eller förutse hur ett dynamiskt förlopp ser ut. Man har ju inte koll på alla musikstyckena man skall spela. Kommer en 15db höjning vid 15Hz måste pmax fixa 125dB där..mawes skrev:
Vad är det jag missar? Jag tänker i dom här banorna nu: om vi bortser från room gain, låt oss säga att jag vill kunna spela 110dB ner till 20Hz, bara för att säga något. Det svarar väl direkt mot en viss pumpkapacitet som basarna tillsammans måste klara av? Vidare måste dom effektmässigt tåla den eq som krävs för att lyfta tonkurvan dit för tänkt låda. Sen tänker jag också att man måste se till att det finns slaglängd nog, och effekttålighet att klara av det LT:n dikterar under 20 Hz, om man inte vidtar några andra åtgärder för att skydda elementen och vill vara säker på att inte bottna dom. Det borde då betyda ett stort system och när jag spelar mina 110dB vid 20 HZ så har jag väldigt mycket headroom där.
Resonerar jag fel?
I normalfallet är ju xmax begränsningen, men här kommer pmax smygande.
Har man för liten förstärkare kan fyrkantsvåg komma i spel.
Det gäller att dimensionera med en tillräckligt hög marginal. Fler basar är ett sätt. Och oftast mycket bra för totalupplevelsen också. Konarea har något speciellt med sig, och det har fler strålningspunkter med.
citerar mig själv: "Sen tänker jag också att man måste se till att det finns slaglängd nog, och effekttålighet att klara av det LT:n dikterar under 20 Hz, om man inte vidtar några andra åtgärder för att skydda elementen och vill vara säker på att inte bottna dom
Saken är den att du kan inte peka ut några sådana åtgärder förutom att ha tillräcklig headroom eller spela musikstycken du väl känner till. Det är bara att acceptera.