Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nyss hemkommen från kontoret tog jag systemet i drift för att spisa Mark Knopfler. Men nu skall jag ta en paus då espressomaskinen är uppvärmd - fikadax alltså.
dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande
KarlXII skrev:dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande
Varför så överraskad?
Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?
-Palle- skrev:Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?
Vet inte om frågan var riktad till mig?
Men rent spontant känner jag att det verkar lite onödigt att slå på sin anläggning om man inte tänker lyssna på den, eller hur tänkte du?
dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...
bootstrap skrev:darkg skrev:Dartman skrev:
Innebär det att lögn inte finns?
/Jonas - ärligt intresserad av de bakomliggande resonemangen
Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.
Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.
Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.
dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...
darkg skrev:bootstrap skrev:darkg skrev:
Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.
Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.
Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.
Lögn är inte detsamma som osanning, men de precisa definitionerna flyr undan varje konstruktiv analys![]()
Subjektiv sanning... det borde vara typ "glass är gott", och något som kan vara subjektivt sant (falskt) kan nog inte vara objektivt sant, eller falskt. Däremot kan det vara sant att man uppriktigt tror något som är osant, men det är, tycker jag, inte en subjektiv sanning (eller osanning) för det. Men inte heller en lögn.
Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning.
Morello skrev:Jag känner flertalet personer som helt saknar förmåga att bedöma tid i olika sammnhang, så jag vill nog anmäla en avvikande uppfattning i frågan.
Det kan röra isg om allt från vad klockan är (tid i absoluta termer), tidsåtgång eller att passa en tid.
Av den anledningen är indata som inte bygger på kronometeravläst tid som sedan protokollförs mer eller mindre utan relevans.
För protokollet:![]()
Imorse satte jag på ett album med Police kl 08:10 och spisade till 09:10 - +/- 5 min.
Jag hade mycket svårt att slita mig, men plikten på kontoret kallade.
IngOehman skrev:1 h +/- 5 minuter?
Jag är försiktigt skeptisk till dom siffrorna. Vissa kan ju inte bedöma tid alls bra.
Vh, iö
Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning.
petersteindl skrev:Det bör väl röra sig om 27 timmar per dygn, ungefär. Åtminstone på sommaren då solen är uppe länge.
Användare som besöker denna kategori: entt och 19 gäster