Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många timmar lyssnas det på musik från eran förstärkare om dagen i snitt? OBS ej Lurar...

0-0,5
14
18%
0,5-1
7
9%
1-2
11
14%
2-4
20
25%
4-6
9
11%
6-8
13
16%
8-12
2
3%
12-24
4
5%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Inläggav Morello » 2016-09-26 17:01

Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-09-26 17:22

Jag slölyssnar nästan aldrig.
Vad som nu menas med att slölyssna...

När det lyssnas, så är det numera BARA det som sker. Inte en massa annat samtidigt.
Jag stänger dörren till musikrummet i källarn, dämpar belysningen, väljer ut något på Spotify, sätter mig tillrätta - i den enda fåtöljen - och stirrar in i väggen bortom högtalarna.
Förr hade jag en dator i knät så att jag kunde zappa runt.
Det försöker jag undvika numera.

Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 18:00

Nyss hemkommen från kontoret tog jag systemet i drift för att spisa Mark Knopfler. Men nu skall jag ta en paus då espressomaskinen är uppvärmd - fikadax alltså.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 18:16

Morello skrev:Nyss hemkommen från kontoret tog jag systemet i drift för att spisa Mark Knopfler. Men nu skall jag ta en paus då espressomaskinen är uppvärmd - fikadax alltså.

Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-26 18:47

dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O

Varför så överraskad? :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 18:56

KarlXII skrev:
dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O

Varför så överraskad? :?

Jag var mest överraskad att andra tar paus från musiken för att avnjuta kaffe, Mina kaffe koppar avnjuts nästan uteslutande framför datorn och ibland i soffan framför Tv'n/Stereon. Jag skulle kanske placerat Smilisen först i inlägget?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-26 19:02

Då hade iaf jag förstått bättre...:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 19:15

Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-26 20:11

Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?

Vet inte om frågan var riktad till mig?

Men rent spontant känner jag att det verkar lite onödigt att slå på sin anläggning om man inte tänker lyssna på den, eller hur tänkte du?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 21:17

-Palle- skrev:
Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?

Vet inte om frågan var riktad till mig?

Men rent spontant känner jag att det verkar lite onödigt att slå på sin anläggning om man inte tänker lyssna på den, eller hur tänkte du?

Jag tar den i drift när jag kommer hem från kontoret och slår av den vid sänggåendet, men det betyder inte att jag spisar aktivt under hela den tidsrymden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-26 21:24

Min anläggning spelar ljud under hela tiden som den är påslagen, sen vet jag inte om det räknas om jag har musik på när jag lagar mat t.ex?

Sitta still i soffan framför högtalarna har jag inte mer tid än kanske 1-2h per vardag.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-26 21:43

dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Jag tror på alla som lyssnar mycket. Själv lyssnade jag väldigt mycket innan jag, dumt nog, signade mig för ett uppdrag som kräver att jag lämnar mitt lyssningsrum långa stunder varje dag. Så småningom återgår saker till mer normalt läge och då handlar det om 6-8 timmar om dagen igen :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-30 01:58

bootstrap skrev:
darkg skrev:
Dartman skrev:
Innebär det att lögn inte finns?

/Jonas - ärligt intresserad av de bakomliggande resonemangen

Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.

Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.

Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.

Lögn är inte detsamma som osanning, men de precisa definitionerna flyr undan varje konstruktiv analys :)
Subjektiv sanning... det borde vara typ "glass är gott", och något som kan vara subjektivt sant (falskt) kan nog inte vara objektivt sant, eller falskt. Däremot kan det vara sant att man uppriktigt tror något som är osant, men det är, tycker jag, inte en subjektiv sanning (eller osanning) för det. Men inte heller en lögn.
Don’t just do something, sit there.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-30 07:38

dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Själv är jag pappaledig :) Dessutom använder min sambo också stereon, både den i köket och i vardagsrummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-30 07:43

darkg skrev:
bootstrap skrev:
darkg skrev:
Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.

Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.

Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.

Lögn är inte detsamma som osanning, men de precisa definitionerna flyr undan varje konstruktiv analys :)
Subjektiv sanning... det borde vara typ "glass är gott", och något som kan vara subjektivt sant (falskt) kan nog inte vara objektivt sant, eller falskt. Däremot kan det vara sant att man uppriktigt tror något som är osant, men det är, tycker jag, inte en subjektiv sanning (eller osanning) för det. Men inte heller en lögn.

Håller med. Trådens fråga är objektiv i sin natur men min magkänsla är subjektiv :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-30 12:34

Även om bedömningen är oprecis är tid någonting skapligt objektivt.

Och visst kan man hävda att varje persons bedömning har en felmarginal, men även denna kan ju bedömas. Jag menar nog att det finns skäl att tro, att den vars osäkerhet gör att bedömningen tangerar någon av gränserna, nog ofta berättar det.

Men oavsett allt detta är det min uppfattning att en person som spenderar 100% av sin tid med sig själv (som vi alla gör) är bättre på att bedöma hur många timmar de lyssnar på/med sin anläggning, än en annan person, som ser personen kanske några gånger per år.

Vh, iö (som hittills har anläggning i bruk 4 timmar idag, och dagen har knappt börjat)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-30 14:33

Jag känner flertalet personer som helt saknar förmåga att bedöma tid i olika sammnhang, så jag vill nog anmäla en avvikande uppfattning i frågan.

Det kan röra isg om allt från vad klockan är (tid i absoluta termer), tidsåtgång eller att passa en tid.

Av den anledningen är indata som inte bygger på kronometeravläst tid som sedan protokollförs mer eller mindre utan relevans.

För protokollet: :mrgreen:

Imorse satte jag på ett album med Police kl 08:10 och spisade till 09:10 - +/- 5 min.

Jag hade mycket svårt att slita mig, men plikten på kontoret kallade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-30 14:41

1 h +/- 5 minuter?

Jag är försiktigt skeptisk till dom siffrorna. Vissa kan ju inte bedöma tid alls bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-30 15:16

Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-01 00:33

I snitt skulle jag uppskatta att det blir 1,5-2 timmar om dagen. I verkligheten blir det snarare 3 timmar 4-5 kvällar i veckan, sen får man räkna bort att man är iväg någon vecka varje år, är sjuk någon vecka under ett år osv.

Samtidigt ska det noteras att jag upplever det som att en mycket stor del av min tid utanför jobbet ägnas åt detta, men eftersom jag nästan bara spelar vinyl och antecknar hur mycket jag spelar olika pickuper så är detta resultatet.

Därav är min slutsats att jag tror att många andra också tror sig lyssna mer än vad man egentligen gör. Vilket dock inte har någon betydelse förutom i fall där folk kanske tror sig ha spelat väldigt mycket på sin pickup när så kanske inte alls är fallet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 02:14

Det bör väl röra sig om 27 timmar per dygn, ungefär. Åtminstone på sommaren då solen är uppe länge.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-01 09:25

Jag är periodare.
Under den mörkare årstiden kan det bli 3-4 tim per kväll flera dgr i veckan, vissa perioder inget alls även under mörkertid.
Sommartid spelar jag nog oftare, med lilla anläggningen i Mollösund, mer som bakgrundsmusik kanske än seriös lyssning.
Seriöst och seriöst? Jag menar mer att jag mer eller mindre helt försvinner in i musiken och den har mitt fokus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 11:31

Igår blev det många timmars spisande. Först en timmes morgonspis sedan spis efter middagen fram till cirka 02. Såväl LP som CD och även litet streaming(!).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-10-01 18:26

Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:

Är det precisionen på kronografen som står för de + - 5 minutrarna? :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 18:57

Nej, det är min generositet som bjuder på dom där minutrarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-01 19:45

Morello skrev:Jag känner flertalet personer som helt saknar förmåga att bedöma tid i olika sammnhang, så jag vill nog anmäla en avvikande uppfattning i frågan.

Det kan röra isg om allt från vad klockan är (tid i absoluta termer), tidsåtgång eller att passa en tid.

Av den anledningen är indata som inte bygger på kronometeravläst tid som sedan protokollförs mer eller mindre utan relevans.

För protokollet: :mrgreen:

Imorse satte jag på ett album med Police kl 08:10 och spisade till 09:10 - +/- 5 min.

Jag hade mycket svårt att slita mig, men plikten på kontoret kallade.

IngOehman skrev:1 h +/- 5 minuter?

Jag är försiktigt skeptisk till dom siffrorna. Vissa kan ju inte bedöma tid alls bra.

Vh, iö

Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:

Om du läser med en felmarginal på 10 minuter t-t så är du endera aspackad eller också sitter kronometerns visare löst och glappar.

Oavsett vilket: Om något sjunker angivelsens trovärdighet än mera av de nya uppgifterna.

Min skeptik är inte längre försiktig. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-01 19:48

petersteindl skrev:Det bör väl röra sig om 27 timmar per dygn, ungefär. Åtminstone på sommaren då solen är uppe länge.

13 och halv timme per dygn från två anläggningar som spelar samtidigt alltså?

Ja, skall man hinna med att lyssna på en himla massa musik så...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-01 19:51

Dom står förstås och inbrinner, i omgångar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-02 14:30

Gårdagens skivjakt i Solna renderade ett stort antal nya fonoogram, vilket medförde lyssning från cirka 19 till 02.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-10-02 22:33

Anläggningen är på nästan hela tiden jag är hemma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi