Avlägsna whizzer cone på bredbandare =>

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Avlägsna whizzer cone på bredbandare =>

Inläggav dewpo » 2016-09-26 17:07

Jag funderar på att "operera" min bredbandare. Jag tänker mig att jag avlägsnar whizzer-konen klipper bort vilket minskar massan och sen lackar kvarvarande kon med Stabilon vilket styvar konen och ökar massan. Jag tänker mig att mass förändringarna går på ett ut och ena halvhygglig känslig 8" Bas/Melllanregister skapas. Men nu till frågan. Hur påverkas X-max av en dylik operation skjuts det närmre X-mec eller minskar det :?: Om det ökar skulle en ombyggnad av mina högtalare till 2-vägs vara ett alternativ för mig :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
DrBoar

Re: Avlägsna whizzer cone på bredbandare =>

Inläggav DrBoar » 2016-09-29 23:23

Påverkas inte ett smack!
x-lin och x-max har med talspolen och magnetgapet på baksidan att göra.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 11:00

Har inte olika tillverkare lite olika definition på X-max, Det jag menade var förstås om det påverkas vid vilket konutslag distorsionen börjar skena?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-30 11:08

dewpo skrev:Har inte olika tillverkare lite olika definition på X-max, Det jag menade var förstås om det påverkas vid vilket konutslag distorsionen börjar skena?

En del anger helt enkelt det geometriska värdet av hur långt slag som spolen ligger inom hela polstyckets bredd. Andra använder någon sorts gräns där distorsionen börjar öka.
Båda sätten är ju styrda av magnetens och spolens samarbete och har inget med membranet att göra. Membranet kan i och för sig bidra med dist också, men det är ju en annan sak.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 11:26

paa skrev:
dewpo skrev:Har inte olika tillverkare lite olika definition på X-max, Det jag menade var förstås om det påverkas vid vilket konutslag distorsionen börjar skena?

En del anger helt enkelt det geometriska värdet av hur långt slag som spolen ligger inom hela polstyckets bredd. Andra använder någon sorts gräns där distorsionen börjar öka.
Båda sätten är ju styrda av magnetens och spolens samarbete och har inget med membranet att göra. Membranet kan i och för sig bidra med dist också, men det är ju en annan sak.

:oops: :oops: Då tänkte jag helt fel :arrow: Så det det enda som kommer påverkas hur/var konuppbrottet sker?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-30 12:29

Är du säker på att det inte finns ett bättre sätt? T.ex. att sälja bredbandarna och köpa baselement för pengarna du får in?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 13:13

PerStromgren skrev:Är du säker på att det inte finns ett bättre sätt? T.ex. att sälja bredbandarna och köpa baselement för pengarna du får in?

Det gör det säkert! Men det kryllar inte direkt av känsliga bas/mellan register med låg rörlig massa på marknaden, Men en del lämpliga finns förstås, Tror det blir dyrare dock.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-30 16:21

Det är väl inget som hindrar att du kör dem omoddade i en 2-vägare. Membranuppbrytningar är komplicerade saker och det är inte lätt att gissa rätt på vad som händer när man ändrar i systemet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 18:00

HenrikE skrev:Det är väl inget som hindrar att du kör dem omoddade i en 2-vägare. Membranuppbrytningar är komplicerade saker och det är inte lätt att gissa rätt på vad som händer när man ändrar i systemet.

Det är kanske den bästa lösningen frekvens gången är ju ganska jämt stigande till 2000 Hz innan det börjar spreta

Bild

Och sen skulle jag kunna ha två alternativa externa filter så kan jag växla mellan bredband och 2 vägs... :D Men jag undrar ändå om det inte skulle gå att få elementet att bryta upp snyggare genom att avlägsna whizzerkonen :?:

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-30 18:16

Den lilla whizzerkonen måste rimligen börja bryta upp vid en klart högre frekvens än den stora vanliga konen. Det som börjar spöka vid 2-3kHz kommer med största sannolikhet från "huvudkonen". Ta du bort whizzern påverkar du nog bara vad som händer vid ganska höga frekvenser, skulle gissa över 10kHz. Men helt säker kan man inte vara. Sitter whizzern monterad direkt vid talspolen, eller en bit ut på konen?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 18:27

Direkt vid talspolen tro jag :? så här ser det ut...
Bild

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-30 19:15

Jepp den ser ut att sitta på motorn. Där påverkar den inte den stora konens uppbrytning något nämnvärt. Tror inte det är lönt att plocka bort den.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-30 19:32

dewpo skrev:Direkt vid talspolen tro jag :? så här ser det ut...
[ Bild ]

En skalpell eller en modellkniv och skära runt, Ca: 1.5 mm ovanför där den viker ut sig går utmärkt.
Den sitter ihop med dammkåpan och bör skäras loss försiktigt.
Dock har den ingen inverkan på ljudet under Ca: 5000 Hz så den löser inga problem om du tar bort den.
Bättre att dela ut den på vanligt vis med en spole i serie med signalen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-09-30 22:53

Troels har tagit bort konen på en 9710M med följande resultat(scrolla nästan till slutet):
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 605&type=3

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 23:01

Han fick ju ett lugnare beteende 2000-7000 Hz nu är jag ställd igen skulle det ha samma effekt på FA22RZC månne :?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-10-01 02:18

Av en slump stötte jag på den här sidan. Vet inte om det kan hjälpa.

http://www.cnc-eigenbau.de/Aurum/index.html
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2016-10-01 14:35

Vad upplever du att är problemet med dina Seas bredbandare?
Jag har funderat på att köpa ett par! De har ju vettig slaglängd till skillnad från Fostex.
Tanken var kvartsvågspipor eller basreflex lådor med bred baffel ( för att ge bra belastning i mellanbasen)
Om man nu vill ha hög känslighet så varför inte PA element från Beyma, Faital Pro eller någon annan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-01 14:40

Den här har en betydligt jämnare kurva
http://www.monacor.se/produkter/8-2/vnr/100400/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-01 15:39

DrBoar skrev:Vad upplever du att är problemet med dina Seas bredbandare?
Jag har funderat på att köpa ett par! De har ju vettig slaglängd till skillnad från Fostex.
Tanken var kvartsvågspipor eller basreflex lådor med bred baffel ( för att ge bra belastning i mellanbasen)
Om man nu vill ha hög känslighet så varför inte PA element från Beyma, Faital Pro eller någon annan

Inget egentligen, Men jag har nog inte tillräckligt tränade öron :roll: Utan Baffel stegs kompensation är dom vassa i överkant, Fast med låter dom okej... Men jag vill nog inte att mina högtalare ska bli klara, Jag gillar att greja och experimentera :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-01 16:24

dewpo skrev:
DrBoar skrev:Vad upplever du att är problemet med dina Seas bredbandare?

Inget egentligen, Men jag har nog inte tillräckligt tränade öron :roll: Utan Baffel stegs kompensation är dom vassa i överkant, Fast med låter dom okej... Men jag vill nog inte att mina högtalare ska bli klara, Jag gillar att greja och experimentera :D

Vad härligt att läsa att du inte vill bli klar.
Fortsätt för allt i världen att leka så räcker livet längre.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-05 01:07

Har kommit mig för att göra en simulering på hur det skulle bli om jag la till en diskant och gjorde ett tillägg till mitt nuvarande filter så att jag kan välja mellan 1 & 2-vägs

Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-05 13:59

PerStromgren skrev:Är du säker på att det inte finns ett bättre sätt? T.ex. att sälja bredbandarna och köpa baselement för pengarna du får in?

Om jag införskaffar 8" Bas mellanregister istället så får jag 10 dB högre bas och en simulering ser ut så här...

Bild

Simulerade värden på Basen/mellanregistret & Visatons uppmätta på diskanten.

Återgå till Teknikforum