Testa ny låda till hemmabion.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Pinhead75

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 16:40

DQ-20 skrev:
Perfector skrev:
Pinhead75 skrev:
ÄVEN I EN IB??

Visst är det härligt när hjälpsamheten riktigt rinner över kanten på bägaren.
Välkommen till faktiskt.

Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.

/DQ-20

Precis när man känner att tråden fått en törn åt rätt håll så blir man dissad igen haha....

Är tacksam för all hjälp jag fått, är inte så påläst när det gäller att tex utläsa grupplöptider osv i basta med flera program. Men som jag sa i trådstarten är min dator sönder så jag har inte kunnat sätta mig ner och fördjupa mig i basta. Har hållt på med hifi och hembio i 25 år och avverkat otaliga kombinationer av högtalare och förstärkare. Och jag har lärt mig att lita på öronen istället för matematiska termer och hifi nördar som fanatiskt avgudar tex Ingmar Öhman ....inget ont om honom han är fantastiskt duktig och kunnig men musik och ljud är högst peronligt och alla har olika smak som tur är. Har kommit fram till att jag föredrar högtalare som är roliga och får en att stampa takten med foten utan att man tänker på det istället för extremt korrekta tråkiga omusikalisk överanalytiska högtalare som dom flesta här nog gillar och det är inget fel i det. Det viktigaste är att man själv är nöjd.
Har lagt ner mycket tid att hitta rätt position för ibn innan installation och kan väl säga att jag läste på ganska mycket om ib innan jag bestämde mig för det. Och jag chansade lite när det gällde b2 basarna som du sa är qts lämpligt och fs kunde varit lägre men Xmax kan man inte klaga på. Fick dom för 4000 för båda i väldigt fint skick så det blev ett par extremt tunga as att släpa hem :o
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 16:48

Perfector skrev:
DQ-20 skrev:
Perfector skrev:Visst är det härligt när hjälpsamheten riktigt rinner över kanten på bägaren.
Välkommen till faktiskt.

Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.

/DQ-20

Och där bidrog du rikligt i samma ämne.
Jag kände att jag var ute på djupt vatten och sa därför inget i tråden förrän nyss och genast visar du ditt rätta ansikte.

Om du menar mig så ber jag om ursäkt :(
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-30 16:51

Pinhead75 skrev:Precis när man känner att tråden fått en törn åt rätt håll så blir man dissad igen haha....

Min kommentar var absolut inte ställd till dig.

Pinhead75 skrev:men musik och ljud är högst personligt och alla har olika smak som tur är.

Amen.

Pinhead75 skrev:Fick dom för 4000 för båda i väldigt fint skick så det blev ett par extremt tunga as att släpa hem.

Frågan är bara vad installationen kostade... ;-) Men som sagt, lycka till! Vi har ju också en egen "IB inhouse guru" här, steveo1234, om det kniper.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-30 16:55

Pinhead75 skrev:Om du menar mig så ber jag om ursäkt :(

Nej, han menade mig. :twisted:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-30 20:20

Pinhead75 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.

Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.

ÄVEN I EN IB??

Du pratade basreflexlåda. Jag svarade på det. Med all tänkbar vänlighet i åtanke.

27000 inlägg senare verkar den poletten trillat ner.

Gör föralldel IB av elementen om du har plats för det. Du kan också göra en 15000 liter stor sluten låda.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-30 20:23

--
Jag saknar dig.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 23:42

MagnusÖstberg skrev:
Pinhead75 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.

Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.

ÄVEN I EN IB??

Du pratade basreflexlåda. Jag svarade på det. Med all tänkbar vänlighet i åtanke.

27000 inlägg senare verkar den poletten trillat ner.

Gör föralldel IB av elementen om du har plats för det. Du kan också göra en 15000 liter stor sluten låda.

Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-30 23:47

Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-30 23:52

Pinhead75 skrev:Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan

Låt dem stanna i din IB således, eller byt element.
Jag saknar dig.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 00:28

KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!

Jag visste vart det skulle sluta! allt dom hör är en bil bas och vet igentligen inte någonting om b2 audios kvaliteter överhuvudtaget, hade kunnat köpa det om jag kommit med ett par mutantbasar. Mina basar kostade nya 14000st och så långt ifrån en vanlig sketen bilbas du kan komma. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 00:35

MagnusÖstberg skrev:
Pinhead75 skrev:Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan

Istället för att kräka av sig så kunde du haft bilden klar vad det handlade om. Ville inte tvunget ha en portad låda! Utan ville ha lite hjälp och förslag av kunniga här på faktiskt och bygga en prov låda att jömföra med. Du kunde ju rekommenderat mig att behålla dom i min ib istället för att kalla det skit som vilket dussin element som helst som ultimax tex som inte håller när det gäller.
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 00:36

KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!

Tackar ödmjukast :)
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-01 01:01

Är det 18" du har?
Om så har jag förslag på låda som låter tillräckligt bra för Reggae-disco.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 02:21

Perfector skrev:Är det 18" du har?
Om så har jag förslag på låda som låter tillräckligt bra för Reggae-disco.

Japp det är 18" har kanske varit lite oklart med vad jag ville uppnå med en portad låda! Tanken var inte att spela djupare utan ett mellanting som passar både musik och film fast med lite mer output pga den portade lådan. Jag kommer utveckla ibn ljudmässigt tills jag är helt nöjd. Igentligen är jag nöjd men varför inte testa. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 02:24

Finns det bilder på högtalarelementen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-01 07:44

Pinhead75 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Istället för att kräka av sig så kunde du haft bilden klar vad det handlade om. Ville inte tvunget ha en portad låda! Utan ville ha lite hjälp och förslag av kunniga här på faktiskt och bygga en prov låda att jömföra med. Du kunde ju rekommenderat mig att behålla dom i min ib istället för att kalla det skit som vilket dussin element som helst som ultimax tex som inte håller när det gäller.

Hela mitt svar handlade om din provlåda :wink:

Det var liksom det du ville ha svar på, hur den fungerade i IB var ju inte direkt okänt för dig, eller hur?

Det finns det ju ingen anledning att ha synpunkt på om du inte ber om det.

Det var/är inte mödan värt att göra en basreflexlåda som nu 6 000 000 inlägg pekat på. Vill du leta nått att tjafsa om får du leta hos någon annan, jag har inget mer att tillägga. Inlägget skrevs på en telefon och blev kort. Du framhävde åsikter om det med stora bokstäver osianer av tid och massa inlägg senare. Känns mest som du ville bråka. Har inte varken lust eller tid med det.

Det är dina element i basreflexlåda jag har synpunkter om, inte dig som person, även om det verkar som om du tycker det.
Jag saknar dig.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 08:50

petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?

Har en massa bilder men dom är för stora för att ladda upp. Eller så är det ja jag som gör fel. Mvh
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 08:54

Bilagor
B2 Audio RS18.jpg
B2 Audio RS18.jpg (69.82 KiB) Visad 4039 gånger
Sweet like Danish

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-01 08:57

Pinhead75 skrev:

Jag visste vart det skulle sluta! allt dom hör är en bil bas och vet igentligen inte någonting om b2 audios kvaliteter överhuvudtaget, hade kunnat köpa det om jag kommit med ett par mutantbasar. Mina basar kostade nya 14000st och så långt ifrån en vanlig sketen bilbas du kan komma. Mvh Håkan

Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.
ser man hur talspolen är uppbyggd med 2 lager koppar tråd en bra bas har minst 6 lager ser man hur magnetsystemet är uppbyggt så finns det inga kortslutnings ringar i magnetgapet i och det finns det i en bra bas.
Ser man hur tajt magnet gapet är på basen och börjar konen att vobbla så är det härd smälta på den .
Det finns mera man kan ta upp om basen och dess konstruktion .
men varför inte bjuda in Jay Holm på forat så sliper du ta kritiken på hans basar så han får vädra sin filosofi .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-01 08:58

Pinhead75 skrev:

Har en massa bilder men dom är för stora för att ladda upp. Eller så är det ja jag som gör fel. Mvh

Prova forumbilder.se eller nån annan smidig gratis och oregistrerad uppladdningstjänst!
Don’t just do something, sit there.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 08:59

Pinhead75 skrev:
Bilagor
DSCF1488.jpg
DSCF1488.jpg (88.94 KiB) Visad 4039 gånger
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 09:53

boom skrev:
Pinhead75 skrev:

Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.
ser man hur talspolen är uppbyggd med 2 lager koppar tråd en bra bas har minst 6 lager ser man hur magnetsystemet är uppbyggt så finns det inga kortslutnings ringar i magnetgapet i och det finns det i en bra bas.
Ser man hur tajt magnet gapet är på basen och börjar konen att vobbla så är det härd smälta på den .
men varför inte bjuda in Jay Holm på forat så sliper du ta kritiken på hans basar så han får vädra sin filosofi .

Var får du infon om spolen??? En bild på nätet haha du har så fel min vän. Eftersom du tydligen baserar din info om spolen efter en bild så tvivlar jag på att resten du tror dig veta är rätt!
Senast redigerad av Pinhead75 2016-10-01 10:51, redigerad totalt 1 gång.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-01 10:06

Pinhead, du har pm.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 10:45

Perfector skrev:Pinhead, du har pm.

Har svarat! Tack :D
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 10:49

Pinhead75 skrev:
Pinhead75 skrev:

Bra. För att passa i basreflex så bör Qt vara lägre. Ett sätt att åstadkomma lägre Qt är att öka magnetstyrkan i gapet. Vad jag kan se så kan det finnas en enkel och snabb metod att göra det på, nämligen genom att sätta på magneter på baksidan d v s utsidan. Den metalldel som sitter längst bak på magneterna kallas back plate. På detta element ser den i och för sig lite tunn ut. Det betyder att den kan ligga nära mättnad. Oavsett, så kan det löna sig att prova att ta 2 eller 3 likadana magneter som de som redan finns i baselementet. Dessa skall sättas fast på utsidan av back plate. Man skall tänka på att dessa magneter skall vara fullt magnetiserade samt att de skall vändas så att deras magnetflöde repellerar mot högtalarelementets back plate. På så sätt minskar högtalarelementets magnetiska förluster och magnetstyrkan i hela magnetkretsen ökar. Jag har själv med denna metod lyckas gå från Qt = 0,5 till 0,3. Det blev en markant förbättring av högtalarelementet med ringa kostnad. Denna metod fungerar olika beroende på det befintliga högtalarelementets magnetiska konstruktion. Eftersom du verkar känna en person som troligtvis bör ha koll så kan du be honom att prova och att mäta upp skillnaden i Qt i fri luft. Eftersom extramagneterna skall anbringas repellerande så kan det behövas något för att extramagneterna att ligga still under mätning. Du kan komma att behöva 3 extramagneter för att minska Qt tillräckligt. OBS, de skall vara fullt uppmagnetiserade. Blir resultatet bra så bör du limma fast extramagneterna mot back plate. OBS man måste under i princip hela limmets torktid ha en anordning som håller magneterna stabilt på plats så att de inte ändrar position vilket de gärna gör innan limmet torkat. Det blir därefter ett tungt och djupt element och korgen bör vara stabil och man måste tänka på att lådan måste göras tillräckligt djup.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 11:01

petersteindl skrev:
Pinhead75 skrev:
Pinhead75 skrev:

Bra. För att passa i basreflex så bör Qt vara lägre. Ett sätt att åstadkomma lägre Qt är att öka magnetstyrkan i gapet. Vad jag kan se så kan det finnas en enkel och snabb metod att göra det på, nämligen genom att sätta på magneter på baksidan d v s utsidan. Den metalldel som sitter längst bak på magneterna kallas back plate. På detta element ser den i och för sig lite tunn ut. Det betyder att den kan ligga nära mättnad. Oavsett, så kan det löna sig att prova att ta 2 eller 3 likadana magneter som de som redan finns i baselementet. Dessa skall sättas fast på utsidan av back plate. Man skall tänka på att dessa magneter skall vara fullt magnetiserade samt att de skall vändas så att deras magnetflöde repellerar mot högtalarelementets back plate. På så sätt minskar högtalarelementets magnetiska förluster och magnetstyrkan i hela magnetkretsen ökar. Jag har själv med denna metod lyckas gå från Qt = 0,5 till 0,3. Det blev en markant förbättring av högtalarelementet med ringa kostnad. Denna metod fungerar olika beroende på det befintliga högtalarelementets magnetiska konstruktion. Eftersom du verkar känna en person som troligtvis bör ha koll så kan du be honom att prova och att mäta upp skillnaden i Qt i fri luft. Eftersom extramagneterna skall anbringas repellerande så kan det behövas något för att extramagneterna att ligga still under mätning. Du kan komma att behöva 3 extramagneter för att minska Qt tillräckligt. OBS, de skall vara fullt uppmagnetiserade. Blir resultatet bra så bör du limma fast extramagneterna mot back plate. OBS man måste under i princip hela limmets torktid ha en anordning som håller magneterna stabilt på plats så att de inte ändrar position vilket de gärna gör innan limmet torkat. Det blir därefter ett tungt och djupt element och korgen bör vara stabil och man måste tänka på att lådan måste göras tillräckligt djup.

Mvh
Peter

Tackar...alla idéer är välkomna, ska höra med Jay på b2 om han har några magneter kvar och bolla lite idéer. Det tillverkades bara 30st b2 rs18 så dom är väldigt ovanliga.
Sweet like Danish

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-01 11:17

Pinhead75 skrev:
boom skrev:
Pinhead75 skrev:

Var får du infon om spolen??? En bild på nätet haha du har så fel min vän. Eftersom du tydligen baserar din info om spolen efter en bild så tvivlar jag på att resten du tror dig veta är rätt!

Du sa själv att det var sandlåde nivå men det är du som tar fram det .Ta fram distmätningar på basen så skall jag avgöra om den är bra eller inte.
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... -18-a.html
Senast redigerad av boom 2016-10-01 11:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 11:43

Pinhead75 skrev:
petersteindl skrev:
Pinhead75 skrev:

Mvh
Peter

Tackar...alla idéer är välkomna, ska höra med Jay på b2 om han har några magneter kvar och bolla lite idéer. Det tillverkades bara 30st b2 rs18 så dom är väldigt ovanliga.

Har ni inga extramagneter så kan sådana köpas på HYAB.

http://www.hyab.se/

Ladda ner deras katalog. Välj i så fall magneter med ungefär samma diameter som back plate eller lite mindre.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-01 11:49

Alltså, det är väl inte världens bästa element, men det var väl inte frågan heller?

Den passar inte i basreflexlåda så är det bra med det. Alla vet det nu. Iallafall inte utom möjligen vad jag skulle betrakta som kraftig ombyggnad.

Inköpspriset är väl inte någon indikation varken på om konstruktören är genialisk eller av en god amatör. För det tänkta ändamålet ät den kanske bra. Bilstereobranchen har väl alltid varit lite annorlunda och där imponerar andra attribut mer på köparna kanske än hos dem som bygger hifi.

Inget att tjafsa om.
Jag saknar dig.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 12:09

boom skrev:
Pinhead75 skrev:
boom skrev:Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.

Du sa själv att det var sandlåde nivå men det är du som tar fram det .Ta fram distmätningar på basen så skall jag avgöra om den är bra eller inte.
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... -18-a.html
Bilagor
B2RS187.jpg
B2RS187.jpg (41.08 KiB) Visad 3975 gånger
Sweet like Danish

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum