Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Hej! jag har tittat runt på lite olika DAC'ar och det har slagit mig att att Kondensator banken på DAC'ar verkar variera mycket även i samma prisläge... Och eftersom jag är Amerikaniserad och följaktligen tror att Mer = Bättre så känns det som en del tillverkare försöker blåsa en och sälja vatten som vin. Är detta ett fundamentalt tanke fel? Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensator bank?

dewpo skrev:Och den spelar skjortan av något full stort för samma pengar likt denna med 40000uF
[ Bild ]
http://www.ebay.com/itm/GUSTARD-DAC-X12-DAC-ES9018-OPTIC-Coaxial-XMOS-USB-Asynchronous-384KHZ-DSD64-128-/121187114115?hash=item1c37509c83:g:A8AAAOSw0e9Uw3bn
Det vill jag höra innan jag tror det!
xeizo skrev:dewpo skrev:Och den spelar skjortan av något full stort för samma pengar likt denna med 40000uF
[ Bild ]
http://www.ebay.com/itm/GUSTARD-DAC-X12-DAC-ES9018-OPTIC-Coaxial-XMOS-USB-Asynchronous-384KHZ-DSD64-128-/121187114115?hash=item1c37509c83:g:A8AAAOSw0e9Uw3bn
Vad menar du med "spelar skjortan av"? Det kan bara låta bättre upp till en viss nivå dvs "transparent" sen kan det inte bli "bättre". Hör du någon skillnad med den där jättestora banken är det förmodligen för att den låter sämre ...
dewpo skrev:xeizo skrev:dewpo skrev:Och den spelar skjortan av något full stort för samma pengar likt denna med 40000uF
[ Bild ]
Vad menar du med "spelar skjortan av"? Det kan bara låta bättre upp till en viss nivå dvs "transparent" sen kan det inte bli "bättre". Hör du någon skillnad med den där jättestora banken är det förmodligen för att den låter sämre ...
Jag menar vad jag sa att jag inte tror en miniatyr DAC likt Mojo'n har ett 'transparent' ljud ansluten till en verklig last, Alla förstärkare har inte en ideal ingångs last... Sen vet jag inte om jag alltid tycker transparent är det bästa! Men det är svårt att diskutera en DAC man inte hört. Dom miniatyr DAC'r jag hört har låtit kraftlöst/livlöst i svårare musik partier! Men det kan förstås tänkas att dom låter perfekt medans det ljudet jag fördrar är lite överdrivet/exalterat
dewpo skrev:Vilken är den bästa av dessa 3 DAC'r ?
dewpo skrev:Vilken är den bästa av dessa 3 DAC'r ?
DAC resolution: Dual mono 32 bit/192 kHz multilevel sigma-delta DAC
Line output: 2.6 VRMS
Digital inputs: 1 coaxial, 3 optical, 1 USB, 1 ethernet, 1 BNC, 1 AES/EBU
Analog outputs: 1 fixed line level (RCA), 1 fixed line level (Balanced XLR)
Distortion: Typical 0.0005%
Frequency response: 0 Hz - 50 kHz
Noise floor: Typically -150 dB
Power supply: Separate torodial transformers for analog/digital 54,000 uF capacitors
Output impedance: 22 ohms unbalanced and 44 ohms balanced
Control input: 1 IR-direct mini-jack
Digital inputs: Coaxial / optical up to 24bit / 192kHz, USB up to 24bit / 192kHz
DSD capability: DSD64 (on PC only. Mac drivers will launch spring 2015)
Dac IC / digital filter: 32 bit
Output signal level: 2.5V RMS (at 0dBFS)
Digital inputs: 1 coaxial, 2 optical and 1 USB-B (2.0)
Analog outputs: XLR balanced and RCA / phono unbalanced/ headphone
Frequency response: 0Hz - 50kHz
Phase response: Linear phase analog filter
Noise floor: -145dB
Distortion: Typically less than 0.0005%
Power supply: Internal toroidal transformer and 20,000uF capacitors
DAC resolution: 32 bit/192 kHz multilevel sigma-delta DAC
0dBFS signal output: 2,5V RMS
Digital inputs: 1 x USB soundcard, 2 x coaxial and 1 x optical S/PDIF
Line outputs: 1 pair of RCA unbalanced, 1 pair of XLR balanced
Frequency response: 0 Hz to 50 KHz
Phase response: Linear Phase Analogue filter
Noise floor: Typically -145 dB
Distortion: Typical 0,0006%
Power supply: Built-in torodial transformer, 30,000 uF capacitors
Output impedance: 22 ohms unbalanced and 44 ohm balanced
Svante skrev:dewpo skrev:Vilken är den bästa av dessa 3 DAC'r ?
Det är omöjligt att säga utifrån de data du visar. Listan innehåller sådant som konsumenten förväntas tycka är bra. Det som konsumenten förväntas tycka är dåligt står inte där. Det är de sakerna som är intressanta att få veta.
dewpo skrev:Svante skrev:dewpo skrev:Vilken är den bästa av dessa 3 DAC'r ?
Det är omöjligt att säga utifrån de data du visar. Listan innehåller sådant som konsumenten förväntas tycka är bra. Det som konsumenten förväntas tycka är dåligt står inte där. Det är de sakerna som är intressanta att få veta.
Det är tre i olika prisläge från samma tillverkare kringkastade men om det går höra skillnad i praktiken vet jag inte!
xeizo skrev:dewpo skrev:Vilken är den bästa av dessa 3 DAC'r ?
DAC resolution: Dual mono 32 bit/192 kHz multilevel sigma-delta DAC
Line output: 2.6 VRMS
Digital inputs: 1 coaxial, 3 optical, 1 USB, 1 ethernet, 1 BNC, 1 AES/EBU
Analog outputs: 1 fixed line level (RCA), 1 fixed line level (Balanced XLR)
Distortion: Typical 0.0005%
Frequency response: 0 Hz - 50 kHz
Noise floor: Typically -150 dB
Power supply: Separate torodial transformers for analog/digital 54,000 uF capacitors
Output impedance: 22 ohms unbalanced and 44 ohms balanced
Control input: 1 IR-direct mini-jack
Digital inputs: Coaxial / optical up to 24bit / 192kHz, USB up to 24bit / 192kHz
DSD capability: DSD64 (on PC only. Mac drivers will launch spring 2015)
Dac IC / digital filter: 32 bit
Output signal level: 2.5V RMS (at 0dBFS)
Digital inputs: 1 coaxial, 2 optical and 1 USB-B (2.0)
Analog outputs: XLR balanced and RCA / phono unbalanced/ headphone
Frequency response: 0Hz - 50kHz
Phase response: Linear phase analog filter
Noise floor: -145dB
Distortion: Typically less than 0.0005%
Power supply: Internal toroidal transformer and 20,000uF capacitors
DAC resolution: 32 bit/192 kHz multilevel sigma-delta DAC
0dBFS signal output: 2,5V RMS
Digital inputs: 1 x USB soundcard, 2 x coaxial and 1 x optical S/PDIF
Line outputs: 1 pair of RCA unbalanced, 1 pair of XLR balanced
Frequency response: 0 Hz to 50 KHz
Phase response: Linear Phase Analogue filter
Noise floor: Typically -145 dB
Distortion: Typical 0,0006%
Power supply: Built-in torodial transformer, 30,000 uF capacitors
Output impedance: 22 ohms unbalanced and 44 ohm balanced
Inget av det där säger något om hur någon av dem "låter", det säger bara att alla tre har ohörbart brus(mycket lägre än i en förstärkare eller på en inspelning) och helt försumbar mätbar distorsion. Man kan inte höra via ett datablad. Har du inte möjlighet att lyssna bör du leta efter vederhäftiga tester för att utröna eventuella skillnader. Storleken på kondensatorbanken är inte en av dem som räknas.
xeizo skrev:dewpo skrev:Svante skrev:
Det är tre i olika prisläge från samma tillverkare kringkastade men om det går höra skillnad i praktiken vet jag inte!
Det är klart att de låter aningen olika eftersom de är satta i tre prislägen, en tillverkare kan nämligen finjustera kretsar för att ha ett visst sound, när det gäller en DAC tex med olika branthet på och val av typ av digitalfilter. Man kan också ha valt olika komponenter i den analoga signalvägen. Det lär finnas en filosofi bakom detta som tillverkaren har räknat ut för att kunna maximera sin försäljning. Alla tre är rimligen inte lika transparenta, och det är inte säkert att den dyraste är mest transparent. Den kan vara injusterad för att ha det mest säljande soundet.
Personligen skulle jag akta mig för en tillverkare som tror att det blir bättre för att man fläskar på med en massa komponenter.
hifikg skrev:Måste vara Hegel. Är inte någon av DAC-arna försedd med volymkontroll mm och någon inte? Dvs den kan dubblera som försteg. Så använder jag min DAC9 från Nuforce och jag tror inte jag hör någon skillnad oavsett pengar, varken nu eller i framtiden. Fast jag är ändå sugen på ett försteg ibland, bara för att...
dewpo skrev:xeizo skrev:dewpo skrev:
Det är klart att de låter aningen olika eftersom de är satta i tre prislägen, en tillverkare kan nämligen finjustera kretsar för att ha ett visst sound, när det gäller en DAC tex med olika branthet på och val av typ av digitalfilter. Man kan också ha valt olika komponenter i den analoga signalvägen. Det lär finnas en filosofi bakom detta som tillverkaren har räknat ut för att kunna maximera sin försäljning. Alla tre är rimligen inte lika transparenta, och det är inte säkert att den dyraste är mest transparent. Den kan vara injusterad för att ha det mest säljande soundet.
Personligen skulle jag akta mig för en tillverkare som tror att det blir bättre för att man fläskar på med en massa komponenter.
Jag är rätt tveksam till att betala mycket pengar för något som är billigt att tillverka! Det är inte så att jag inte förstår att utvecklings arbete kostar pengar precis som komponenter, Utan jag tveksam till att det vettigt att så mycket av utvecklings arbetet går till att undersöka hur man kan göra något billigare och ändock få lika bra betalt! Om utvecklings arbetet ledar till att man kan göra något billigare bör det då inte komma konsumenterna till gagn?
xeizo skrev:dewpo skrev:xeizo skrev:
Jag är rätt tveksam till att betala mycket pengar för något som är billigt att tillverka! Det är inte så att jag inte förstår att utvecklings arbete kostar pengar precis som komponenter, Utan jag tveksam till att det vettigt att så mycket av utvecklings arbetet går till att undersöka hur man kan göra något billigare och ändock få lika bra betalt! Om utvecklings arbetet ledar till att man kan göra något billigare bör det då inte komma konsumenterna till gagn?
Är produkten tillräckligt välkonstruerad och attraktiv kan man tillverka en större serie och då blir det mer prestanda billigare för konsumenten samtidigt som tillverkaren tjänar mer pengar.
Alltså är pris allena, liksom dyra enskilda komponenter, inget kvalitetsmått alls. Allt beror på hur kompetent konstruktionen är konstruerad. Ibland blir man överraskad, som med NAD 3020 på sin tid, som med Tripath-stärkarna för några år sedan och som med mycket annat.
Svante skrev:Det kan tom vara så att stora kondensatorer i nätdelen är en nackdel. Uppladdningstiden i varje 100 Hz-cykel blir kortare och innehåller därmed mer högfrekvensskräp.

dewpo skrev:Hej! jag har tittat runt på lite olika DAC'ar och det har slagit mig att att Kondensator banken på DAC'ar verkar variera mycket även i samma prisläge... Och eftersom jag är Amerikaniserad och följaktligen tror att Mer = Bättre så känns det som en del tillverkare försöker blåsa en och sälja vatten som vin. Är detta ett fundamentalt tanke fel? Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensator bank?
Morello skrev:dewpo skrev:Hej! jag har tittat runt på lite olika DAC'ar och det har slagit mig att att Kondensator banken på DAC'ar verkar variera mycket även i samma prisläge... Och eftersom jag är Amerikaniserad och följaktligen tror att Mer = Bättre så känns det som en del tillverkare försöker blåsa en och sälja vatten som vin. Är detta ett fundamentalt tanke fel? Går det att konstruera en bra DAC utan stor kondensator bank?
Det beros ju på en massa saker, men en vanlig DAC med lite anlogt mög som drar tiotalet mA behöver inte så stora glättningskondensatorer.
Totalt rör det sig om kanske 1500 µF, dvs några småkondingar.

Morello skrev:Så här ser det ut om man driver med en 1 kHz sinus utan dither som har amplituden +/- 1 LSB, dvs minsta signal som går att koda.
Resultatet är skolboksmässigt:
[ Bild ]
dewpo skrev:Så allt över 1500 µF är ett slöseri och ger inte bättre prestanda
Varför har många High-End DAC'r flera tusen µF då
Om perfekt prestanda borde kosta i runda slängar 1K skulle inte marknaden vara enorm
Du får ursäkta min skepticism men producenter har ju ett egen intresse i att påstå att något som är billigare att tillverka är lika bra
Almen skrev:dewpo skrev:Du får ursäkta min skepticism men producenter har ju ett egen intresse i att påstå att något som är billigare att tillverka är lika bra
Precis som att andra producenter har intresse av att påstå att något som är dyrare automatiskt är bättre. Men det är du inte skeptisk emot?
Almen skrev:dewpo skrev:Varför har många High-End DAC'r flera tusen µF då
För att producenten tänker sig att det är en selling point. (Uppenbarligen funkar det, i alla fall på dig.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster