Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
twotackter

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav twotackter » 2016-08-27 20:06

Evil_Homer skrev:
[ YouTube ]

Ser lite intressant ut, få ett helt cleant däck att gå och titta på.
Någon här som testat, några nackdelar som ni kan komma på?

Skulle väl vara ytterst lite vatten som kan bli stående i hålen som blir, men tror ni den lilla mängden spelar så stor roll?

Essve har en liknade pryl som jag är jäkligt sugen på att testa

http://essve.se/webcatalogue/skruv/3224 ... rktyg-hds/

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-08-27 20:21

Kom just på en sak till, kör man med vanligt tryckt virke så blir nog springorna lite väl stora :(

Essve gör väl ingen skit, har du fått något pris på deras variant?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2016-08-27 20:54

Inte lyckats hitta vad det är för distans på essve's verktyg, men bästa pris jag hittat på nätet är 1369

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-31 05:01

Det finns minst två system som funkar med spårade plankor och plastclips, vanlig skruv och inga specialverktyg. Jag vet inte vilket som är bäst. Kanske de där lösningarna (camo o essve) är att föredra om man bygger större (billigare trall) och clips bättre om man gör nåt enstaka (inga specialverktyg).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-09-05 22:11

Fråga om skruvdragare. Jag har en liten skruvdragare. Nu har jag byggt en liten trapp och skruvat för hand men även spikat. Den lilla skruvdragaren pallade inte. Hur pass dyr skruvdragare av det större slaget är motiverat att ha? Hur ska jag tänka? Det är ju mycket enklare att skruva med skruvdragare än att spika eller skruva för hand.

Är den här bra:

http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-PRO-Edition-DH18-BL/Pr409930000
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-09-06 09:14

Det beror ju lite på hur mycket man skruvar, men det elverktyg jag är mest nöjd med av alla jag äger är min skruvdragare. Det är en Bosch GSR 18V-EC. Kraften i den borstlösa motorn i kombination med otroligt lång driftstid per laddning är grymt.

Men nu bor vi i hus och jag har byggt 75m2 altan, håller på med inredning av övervåning, etc så den går väldigt mycket.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-06 09:21

Jag har helt slutat spika nu; det är bara så förbannat jobbigt när något ska isär igen.
En kvalitetsskruvdragare är inte bara starkare, lättare och har bättre batteritid än en billig, den är också så mycket skönare och roligare att jobba med.
Dessutom brukar de billiga maskinerna ha förbannat lång laddningstid.

Själv har jag Makita 18v. Köpte ett tvåpack med en borr/borrhammare och en slagskruvdragare och har inte ångrat det en sekund.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-09-06 12:37

Skruvdragare.
Var själv i samma sits för några år sedan. Hade en liten "enhandsskruvdragare" som inte dög till annat än enstaka skruvar i mjukt trä.
Köpte en Ryobi "instegsmodell" för ca 800kr på kampanj på något av de större byggvaruhusen. Inte jättekraftig men duger gott till mitt underhåll av sommarstugan. Dvs, den skruvar med god marginal i trall, virke och träväggar. Har inte byggt om hela trädäcket på mer än 100kvm, men repararerat i omgångar. Lagat trappor, ställningar, etc. Även det medföljande, lilla, batteriet på 1,3Ah har räckt för skruvning. (Då har jag nog aldrig skruvat mer än Max 100 skruv per gång.)

Så för vanligt träarbete - helt OK.

Maskinen är på 45Nm.
Man kan borra vanliga hål i trä. Försöker man med riktigt stora hål, typ 20-30 mm i kompakt trä strular det.
Man kan borra vanliga hål i metallplåt.
Maskinen har ingen slagborrfunktion, så borra i betong går inte. Behöver man det, bör man antingen komplettera med separat sådan maskin eller köpa dyrare skruvdragare med så'n funktion.

Jag behöver ingen bättre maskin än så.
Enda gång maskinen inte hänger med är när vi ska borra riktigt grova grejer (typ, 25mm hål i två tum tjocka fuktiga balkar) vid våra "årliga" bryggreparationer. Då behövs rejälare doningar.

Enda nackdelen är att man sedan är "fast" i Ryobis system, så det blir lätt fler maskiner av samma fabrikat ... 8)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-06 15:39

CODY skrev:Fråga om skruvdragare. Jag har en liten skruvdragare. Nu har jag byggt en liten trapp och skruvat för hand men även spikat. Den lilla skruvdragaren pallade inte. Hur pass dyr skruvdragare av det större slaget är motiverat att ha? Hur ska jag tänka? Det är ju mycket enklare att skruva med skruvdragare än att spika eller skruva för hand.

Är den här bra:

http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-PRO-Edition-DH18-BL/Pr409930000

5-års garanti och Li-ion batteri är bra, har dock aldrig klämt på någon. 18V är ju bra men klumpigare, finns gott om 18V i den prisklassen med en del erbjudanden med dubbla batterier osv.
Åk runt och prova lite så de ligger bra i handen och känns bra.
Vill du ha lite lättare maskin så finns 10.8V modellerna som är starkare än man tror, Har sett flera ÅF som har Bosch GSR 10.8 med dubbla batterier för ~1100kr.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-06 19:11

CODY skrev:Fråga om skruvdragare. Jag har en liten skruvdragare. Nu har jag byggt en liten trapp och skruvat för hand men även spikat. Den lilla skruvdragaren pallade inte. Hur pass dyr skruvdragare av det större slaget är motiverat att ha? Hur ska jag tänka? Det är ju mycket enklare att skruva med skruvdragare än att spika eller skruva för hand.

Är den här bra:

Ingen aning men vill du bara skruva och inte behöver borrchuck så skulle jag titta på en slagskruvdragare.

Har en själv en sån här hemma:
https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare ... i-202.html
Orkar förvånansvärt mycket och tillräckligt liten för att ha på sig i arbetsbrallorna.

På jobbet kör jag en sån här:

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... Ag__8P8HAQ

Tillräckligt stark för att slå handlederna ur led i borrläge.
Funkar bra o skruva med, men föredrar lilla Aeg:n faktiskt för skruvning.

Är det nått man kanske ska lägga en extra krona på så är det just skruvdragare.
Budgetmaskinerna är ofta tunga och ergonomiskt knepiga så man blir trött i händerna.
Kläm o känn innan köp alltså.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-06 20:34

Köpte nån budgetfräs för typ 15 år sedan som jag hatat ungefär lika länge, en alpha tools från Bauhaus.
Den är glapp i allt som kan glappa och sänkningen kan spontansläppa bara för att jäklas tror jag.
Fast eländet funkar, vilket gjort att jag dragit mig för att köpa en bättre.
Eventuellt kan den hamna i ett fräsbord om jag kan få till nån lösning på det.

Men nu fick jag ett ryck och köpte den här:
https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... RT0700CX5J
Gillade att det fanns lite olika bord till, sen en hardcase till dessutom :D
Alla vet ju vilken respekt stora hardcaselådor ger när man kånkar runt dom :lol:
Ja den är lite klen, man ska nog ta det lugn vid stora fräsningar i hårt virke.
Men det är en hobbymaskin för mig så det ska nog gå bra.

Får återkomma med rapport om den när jag testat lite.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-09-06 21:04

Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss. :)
Oh, by jingo!

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-09-06 21:05

Bosch lilla blå 10.8V har jag haft i jobbet i 7år två batterier utan problem, tappat maskinen i golvet en väldans massa gånger fungerar klockrent tar fram Bosch 18V när det ska borras eller skruvas många grövre skruv.
Har haft Panasonic som var bra och + för ergonomin, haft en Flex som brann upp efter 3månader, Makita 18V rätt ok lite klumpig.

Idag är jag nästan helt Bosch frälst (blå serien) köpte på mig maskiner nu när man skaffat hus den enda som blev avvikande är handöverfräsen som är ovannämnda Makita RT0700CX5J inte provkört den men känns som en riktigt prisvärd och stabil maskin (kört mycket Dewalt D 26204 K)

Bosch 10.8V nyaste modellerna är riktigt starka jämfört med äldre modellen men kanske för liten att skruva trall med men skulle inte bli förvånad om den dög till ett mindre projekt :?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-09-07 18:33

CODY skrev:Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss. :)

Är det den lilla 12-voltaren så var det just en sådan som dog för mig mitt i ett jobb, vilket gjorde mig sur så att jag direkt åkte och köpte den blå boschen. Drog uppskattningsvis 3000 trallskruv med den innan motorn var slut. Det är 3 laddningar med boschen... 8)
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-09-07 21:09

Erik_Johansson skrev:
CODY skrev:Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss. :)

Är det den lilla 12-voltaren så var det just en sådan som dog för mig mitt i ett jobb, vilket gjorde mig sur så att jag direkt åkte och köpte den blå boschen. Drog uppskattningsvis 3000 trallskruv med den innan motorn var slut. Det är 3 laddningar med boschen... 8)

Jojo, men jag kan inte riktigt motivera att lägga 4-5 tkr på en skruvdragare. Du ska veta att jag byggde min trapp med rundstav och borrade med en gammaldags handborr. Att jag nu kör elektriskt är rätt stort för mig :wink:

De blev en RYOBI RCD18-L13S till slut:

Bild

Klent batteri som laddar långsamt men i övrigt bra. Tusen kronor. Bra med väska när man ska ut och träffa folk. 8)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-09-07 21:20

CODY skrev:Klent batteri som laddar långsamt men i övrigt bra. Tusen kronor. Bra med väska när man ska ut och träffa folk. 8)

Ja, klart bra när man är tandläkare! :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-09-07 22:47

CODY skrev:
Erik_Johansson skrev:

Jojo, men jag kan inte riktigt motivera att lägga 4-5 tkr på en skruvdragare. Du ska veta att jag byggde min trapp med rundstav och borrade med en gammaldags handborr. Att jag nu kör elektriskt är rätt stort för mig :wink:

De blev en RYOBI RCD18-L13S till slut:

Klent batteri som laddar långsamt men i övrigt bra. Tusen kronor. Bra med väska när man ska ut och träffa folk. 8)

Nej jag uttryckte mig kanske dumt. Min poäng var inte att du skulle köpa en blå Bosch utan mest att den lilla AEGn känns osedvanligt dålig för sitt pris. 1000kr för en så liten maskin borde innebära viss kvalitet anser jag. Tror din nya maskin är mycket bättre.

/Erik

PS. 3500 kr kostade den "bara". :wink:
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-09 18:33

Behöver tips på en BRA kap/gersåg, har en grön Bosch som jag fick av farsgubben för en massa år sen och den fungerar bra att göra raka kap med men idag försökte jag mig på att gera lite trall och den är helt jävla oduglig och det är omöjligt att få till det...

Jag har två kandidater:

Dewalt:
http://www.dewalt.se/powertools/product ... fications/

Bosch:
https://www.bosch-professional.com/se/s ... 918-ocs-p/

Bägge två kostar runt 5kkr med bord till. Vad jag kan läsa mig till så verkar bägge maskinerna bra, Boschen tar lite grövre virke men annars kan inte mitt lekmannaöga se några särskilda fördelar eller nackdelar.
Hade behövt den redan idag innan jag slösade bort en massa tid och plankor på den där gröna skithögen, så kommer åka och köpa en såg imorgon.

Vad säger Faktiskts samlade expertis?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-09-09 19:00

Metabo har det tipsats om förut (tror jag), men du verkar satsa på en högre prisklass.

PS. Om jag minns rätt läste jag flera negtiva kommentarer om Bosch grön. Den blå är ju något annat.

//Michael

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-09 19:55

Efter mycket forumläsande och velande släpade jag hem en Bosch GCM 8 SJL här om dagen. Får väl komplettera med ett GTA 3800 bord vid något tillfälle sen (det stora bordet rekommenderas i de flesta inlägg jag läst då det är betydligt robustare/tyngre och inte så mycket dyrare än småsyskonen). Hade egentligen velat ha en Festool KAPEX men både förståndet och frugan lade veto på den idén. :lol:

Spoiler:
Visa
Bild

Bild

GCM 8 SJL är väl helt ok maskin men om man är ens lite van vid dammuppsamling hos Festool-maskiner så funderar man nog vad ingenjörerna på Bosch har tänkt. Finns tips i recensionen av storebror GCM 8 SDE (samma grundkonstruktion men annan motor) på Byggahus hur man ska modifiera den för att iaf få lite bättra spånsugningsförmåga. Borde gå att sätta lite tätningslister lite här och där också för att slippa att det siprar ut en massa damm ur klinghuset.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-09 20:36

Även jag har Boschen, kalasnöjd med den, enda jag kan känna att jag saknar är att kunna tilta klingan åt båda hållen, nu får man tänka spegelvänt vid vissa kapningar.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-10 13:43

Det blev en Bosch! :)

Efter mycket velande så vann den på några punkter :

1. Den tar grövre virke än DeWalten, det behövdes inte för det här projektet men den gången man väl behöver det så kommer man stå där och svära...
2. Den kan gera upp till 60 grader, medans DeWalten bara tog 50 grader.
3. Den har laser, inget jag brukar använda men det är ju alltid coolt med laser! :D

Har kört några brädor och skillnaden mot min gröna är som dag och natt, den här gear precis som man ställer in den och rakt!
Fick den för 3kkr på Bauhaus med prisgaranti så den kändes som ett bra köp. Jag är helnöjd. :)

Kommer slå till på det stora bordet nästa år när attefallshuset ska byggas.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-10 14:27

Du får sätta bågfilen i den då se den lyckas flytta mer spån in i utsugen. ;)

Bild

Fri lejd in i röret isf en massa plåtbitar i vägen.

Bild

Dammlist för dammfriare sågning.

Bild

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-10 19:37

Smart!

Nu sågar jag utomhus så det gör inte så mycket men smart mod.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-25 17:46

-Palle- skrev:Smart!

Nu sågar jag utomhus så det gör inte så mycket men smart mod.

Lindarn kör drive på blåa nu, det är väl bordet du ville ha?
Kanske att någon bekant bara vill ha sågen, eller bara en anledning till att handla 8)

http://www.lindarn.se/bosch-gcm-8-sjl-gta-3800

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-25 19:48

Ja det där var billigt, synd att jag redan hunnit köpa. Vet ingen som behöver en ny såg tyvärr. :(

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-10-05 12:46

Någon som kan Hilti bra?
Jag har en borrhammare som heter TE-5 med SDS chuck och några borr. Ska bila upp lite klinkers och funderar på om jag kan skaffa någon flatmejsel och bara använda slagfunktionen i maskinen?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-10-05 13:27

Nu kanske jag är en liten utstickare som ofta använder en Dremel med sliptrissor, men måste tipsa om den här lilla prylen som gör livet enklare.
Det är en Dremel EZ Speedclic, man drar i den blå cylindern för att lossa hylsan, trär på en ny och sen tycker man ner den blå cylindern igen.
Man behöver aldrig mer skruva med dom där små jäkla mejslarna för att få dit nya hylsor, varpå skruvskallen nöts ut relativt snabbt.

Kul grej som gör stor skillnad för dremlaren :)

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-10-05 18:08

Perfekt ju!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-05 20:37

Dremlade nyligen upp hålet i en gångjärnsriktare med gamla hylshållaren, men en sån där måste det bli innan nästa session.

Annars, är det någon som provat Wera Joker? Den ska bl.a hålla muttern på plats, och ha en 12-kantig öppen nyckel.
Är den så revolutionerande som dom säger, eller funkar gamla vanliga grejor minst lika bra?
Jag läste att någon tyckte att Joker U-ring med spärrfunktion på ringänden inte hade rätt vinkling, utan att den var för rak så man kunde inte hålla fingrarna under den när man drog skruvar med ringnyckeländen.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum