Skruvdragare.
Var själv i samma sits för några år sedan. Hade en liten "enhandsskruvdragare" som inte dög till annat än enstaka skruvar i mjukt trä.
Köpte en Ryobi "instegsmodell" för ca 800kr på kampanj på något av de större byggvaruhusen. Inte jättekraftig men duger gott till mitt underhåll av sommarstugan. Dvs, den skruvar med god marginal i trall, virke och träväggar. Har inte byggt om hela trädäcket på mer än 100kvm, men repararerat i omgångar. Lagat trappor, ställningar, etc. Även det medföljande, lilla, batteriet på 1,3Ah har räckt för skruvning. (Då har jag nog aldrig skruvat mer än Max 100 skruv per gång.)
Så för vanligt träarbete - helt OK.
Maskinen är på 45Nm.
Man kan borra vanliga hål i trä. Försöker man med riktigt stora hål, typ 20-30 mm i kompakt trä strular det.
Man kan borra vanliga hål i metallplåt.
Maskinen har ingen slagborrfunktion, så borra i betong går inte. Behöver man det, bör man antingen komplettera med separat sådan maskin eller köpa dyrare skruvdragare med så'n funktion.
Jag behöver ingen bättre maskin än så.
Enda gång maskinen inte hänger med är när vi ska borra riktigt grova grejer (typ, 25mm hål i två tum tjocka fuktiga balkar) vid våra "årliga" bryggreparationer. Då behövs rejälare doningar.
Enda nackdelen är att man sedan är "fast" i Ryobis system, så det blir lätt fler maskiner av samma fabrikat ...