Hjälp med 2st MAA705or

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trajton

Hjälp med 2st MAA705or

Inläggav Trajton » 2016-10-07 18:25

Hej.
Köpte mig ett par beg Advanced Acoustic MAA705 häromdagen som jag varit sugen på att prova i flera år. Börjar dock så smått känna att jag antagligen gått på en rejäl nit. Innan jag lämnar in de för felsökning & eventuell reparation om jag inte får tag i säljaren som "mystikt" inte längre går att få tag i provar jag i forumet med lite tips.

Jag kunde endast prova stegen ett åt gången som hastigast hemma hos säljaren. Då spelade de ljud precis som vanligt och jag provade också att dra ner volymen för att lyssna efter brum ljud men hörde inga.

När jag kom hem kopplade jag in stegen med min Yamaha rx-a3050s pre-out och hör direkt att det brummar om högtalaren och brummet pulserar även lite. Kopplar in det andra steget och hör ungefär samma sak då. Tänker att just dessa lågnivå kablarna samt pre-outen på min Yamaha har jag aldrig tidigare provat så det kanske är dem som är felet. Drar jag ut lågnivån så försvinner ljudet direkt och det blir knäpptyst.
Provade ifall att spela musik någon timme och det fungerade. Dock är brummet kvar och hörs när man inte spelar något eller när det är väldigt tysta partier.
Jag drog på ganska ordentligt och inga missljud eller så uppträde.
Senare på kvällen ringer frun mig och säger att ena högtalaren börjat låta massor helt utan att någon gjort något. Jag har då låtit stegen stå på i en timme på tomgång bara för att prova.
När jag åter kom in kopplade jag om allt och bytte kablaget och kopplade stegen nu direkt in i min nuforce dac som jag tidigare använt till mina andra steg jag ägt.
Datorn spelar då upp test ljudet från Windows. Startar Spotify men det kommer bara ut brum ljud. Startar om datorn och provar igen. Då buggar datorn helt ur och startar om och inga USB enheter fungerar längre. Drar ut kabeln till dacen och ser att den är helt sönder bränd och det har börjat lukta bränt. Dacen lyser fortfarande men är nu att klassas som död.
Det är jorden i usb kabeln som brunnit.
Jag har efter detta inte provat något mer då jag inte har något billigt att eventuellt offra.
Plockat bort kåpan på båda stegen och synat dem grundligt okulärt utan att se något som ser skadat, trasigt eller svullet ut.
Min teori om den är möjlig är att kommer ut spänning och troligen ganska mycket på lågnivån? På jorden närmare bestämt, vilket jag vet kan hända om man har dålig jord på slutsteg i bilen viket resulterar i samma fel som dacen råkat ut för.

Jag undrar därför om lite hjälp med eventuell vidare felsökning innan jag lämnar över stegen till en firma för genomgång om det ens är värt det.
Det andra jag funderar lite över är hur det kommer sig att de var tysta när de kördes varförsig hemma hos honom.
Stegen sitter inkopplade på samma jordade VU men datorn,Yamahan sitter på ett annat. Dock är båda VUn kopplade till samma säkring.
I lägenhet jag provade dem i är jag inte säker på att det fanns jord i uttagen om det spelar någon roll.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hjälp med 2st MAA705or

Inläggav darkg » 2016-10-07 18:52

Jo, nog verkar det vara fråga om jordproblem!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-07 19:59

Ja, jag brände två ljudkort innan jag kom på hur jag skulle jorda både datorn och ljudprylarna.

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-07 22:43

Flint skrev:Ja, jag brände två ljudkort innan jag kom på hur jag skulle jorda både datorn och ljudprylarna.

Fast det känns inte som det skall vara någon potentialskillnad direkt.
Sedan har jag tidigare i flera år kört ett Vincent SP331 kopplat till samma dac och dator utan minsta problem villket får mig att undra. Sedan finns det inte heller något sätt att jorda dem på annat än via kontakten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-07 22:53

Trajton skrev:
Flint skrev:Ja, jag brände två ljudkort innan jag kom på hur jag skulle jorda både datorn och ljudprylarna.

Sedan har jag tidigare i flera år kört ett Vincent SP331 kopplat till samma dac och dator utan minsta problem villket får mig att undra. Sedan finns det inte heller något sätt att jorda dem på annat än via kontakten.

Körde du Vincent SP331 ansluten och jordad på samma sätt som du kör Acoustic MAA705 nu?

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-08 00:33

Flint skrev:
Trajton skrev:

Körde du Vincent SP331 ansluten och jordad på samma sätt som du kör Acoustic MAA705 nu?

Japp..
När jag testade med dacen så är det samma dator, samma dac samma lågnivåkabel (den senare jag provade) samma uttag på allt utom stegen. De satt i syster uttaget som i sin tur är kopplat på i serie med detta uttaget.
Känns därför som det är något annat som är fel.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-10-08 00:44

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, Men jag har haft en del slutsteg av olika fabrikat, Några få av dessa har brummat hemma hos mig hur jag än kopplat. Har testat några av de brummande stegen hos bekanta där de varit helt tysta. Ibland tycks det helt enkelt inte passa.
Någon gång har det fixat sig när jag vänt fas och nolla.
Tv vet jag stört något steg också

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-08 01:09

Samma här. Köpte ett Adcom 555 som brummade ordentligt i högtalarna hört från lyssningsplats. Vände kontakten utan resultat. Det kanske är så att vissa steg är känsliga för vad som kommer ut ur nätkontakt och signalkabel?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-08 08:37

Trajton skrev:Datorn spelar då upp test ljudet från Windows. Startar Spotify men det kommer bara ut brum ljud. Startar om datorn och provar igen. Då buggar datorn helt ur och startar om och inga USB enheter fungerar längre. Drar ut kabeln till dacen och ser att den är helt sönder bränd och det har börjat lukta bränt. Dacen lyser fortfarande men är nu att klassas som död.

Det här tyder mycket starkt på att det handlar om ett jordproblem.

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-08 09:52

Flint skrev:
Trajton skrev:Datorn spelar då upp test ljudet från Windows. Startar Spotify men det kommer bara ut brum ljud. Startar om datorn och provar igen. Då buggar datorn helt ur och startar om och inga USB enheter fungerar längre. Drar ut kabeln till dacen och ser att den är helt sönder bränd och det har börjat lukta bränt. Dacen lyser fortfarande men är nu att klassas som död.

Ja det håller jag absolut med dig om. Men menar du ett internt jordproblem i steget eller ett utanför vad nu det skulle vara?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-08 10:01

Trajton skrev:
Flint skrev:

Ja det håller jag absolut med dig om. Men menar du ett internt jordproblem i steget eller ett utanför vad nu det skulle vara?

Ett gemensamt problem tillsammans med datorn. Om slutsteget är brumfritt utan någon signalkabel-in ansluten så är det troligen felfritt. Alltså, med bara nät och högtalare anslutna.

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-08 20:36

Flint skrev:
Trajton skrev:
Flint skrev:

Ett gemensamt problem tillsammans med datorn. Om slutsteget är brumfritt utan någon signalkabel-in ansluten så är det troligen felfritt. Alltså, med bara nät och högtalare anslutna.

JA ja får kolla upp detta lite mer under morgon dagen. Mycket märkligt att det fungerat med EXAKT samma setup tidigare fast med ett annat steg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-08 21:00

Kan kretsjorden vara "lyft"* med ett(typ 10 ohm?) motstånd(eller inte ?) . . . typ ?

* Nu spånar jag vilt, men kanske att en potentialskillnad kan generera brummet ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-10-08 21:09

Är datorn jordad? (Dvs jordad kabel till jordat uttag i väggen.)
Har varit med om 117 volt i datorchassi (väldigt låg strömstyrka förstås).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-25 10:28

Nu var det länge sedan jag gjorde en uppdatering av detta.
Plockade ner stegen och ställde de åt sidan i några veckor då ja inte orkade med problemet.
Nu har jag dock tagit tag i det hela igen.

Jag har provat lite olika varianter vilka ja redovisar nedan. Jag har mer eller mindre isolerat problemet till framförallt det ena steget.

Problemet är att det som sagt fortfarande surrar när jag framförallt använder datorn.
Det är definitivt jord relaterat men jag är mer inne på att det faktiskt är något med steget som inte är helt rätt.

Kopplingen ser ut som följande.

Dator Via HDMI kabel till Reciver Yamaha RX-a3050. RCA via 0,75m preout till Slutstegen.
Alla enheter är kopplade till samma jordade VU i väggen.
Stegen har jordad kabel anslutna till VU.
Yamaha har ej jordad anslutning.
Datorn är kopplad till samma VU med jordad kabel.

Ytterligare utrustning kopplade till samma säkring
Switch ojordad
blue-ray spelare
TV
SVS PC13-Ultra (annat uttag men samma säkring)

Använder jag Yamahans egna inbyggda spotifyklient i förstärkaren brusar det väldigt lite.
Slår jag över till datorn börjar det brusa direkt i framförallt den ena högtalaren och man hör att det ändrar ljudets frekvens och intensitet beroende på hur datorn arbetar.
Flyttar jag från höger till vänster rca följer ljudet med steget och inte kablaget.
Jag har provat med 2 olika datorer med samma problem. Båda datorerna sitter det kvalitets PSUn i.
Kopplar jag in högtalarna i min Yamaha finns det absolut inte ett spår av surrande i någon av högtalarna vilken av ingångarna ja än väljer.

Jag noterade igår också att Yamahan har en GND skruvplint på baksidan. Är detta något som kan vara ide att prova att ansluta till jord?

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-10-25 15:12

Ser att du även har kopplat din tv till din Yamaha? Alltså med HDMI?
Testa att dra ut antennkabeln till din tv och testa igen. Om det slutar brumma får du köpa en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p30411

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2016-10-25 19:24

Jag har TVn inkopplad via HDMI det är allt.
Inga ytterligare inkopplingar i den.
Ja har inte heller någon antennsladd inkopplad i någon annan utrustning då jag inga klassiska TV kanaler har varken via antenn, parabol eller IP-TV. Allt streamas, eller hyrs sedan flera år tillbaka.

Ja har bara dator, och blue-ray som signalkälla om man bortser från RJ45 kontakter som kommer från nätet i huset såklart till samtliga enheter.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-10-26 07:17

Om det är trådat nätverk så kan det även vara där som jordskillnaden uppstår OM det är skärmade kablar som används. Inte så vanligt i hushåll dock men ändå värt att prova med att koppla bort även detta för test.

Återgå till Teknikforum