Hej.
Köpte mig ett par beg Advanced Acoustic MAA705 häromdagen som jag varit sugen på att prova i flera år. Börjar dock så smått känna att jag antagligen gått på en rejäl nit. Innan jag lämnar in de för felsökning & eventuell reparation om jag inte får tag i säljaren som "mystikt" inte längre går att få tag i provar jag i forumet med lite tips.
Jag kunde endast prova stegen ett åt gången som hastigast hemma hos säljaren. Då spelade de ljud precis som vanligt och jag provade också att dra ner volymen för att lyssna efter brum ljud men hörde inga.
När jag kom hem kopplade jag in stegen med min Yamaha rx-a3050s pre-out och hör direkt att det brummar om högtalaren och brummet pulserar även lite. Kopplar in det andra steget och hör ungefär samma sak då. Tänker att just dessa lågnivå kablarna samt pre-outen på min Yamaha har jag aldrig tidigare provat så det kanske är dem som är felet. Drar jag ut lågnivån så försvinner ljudet direkt och det blir knäpptyst.
Provade ifall att spela musik någon timme och det fungerade. Dock är brummet kvar och hörs när man inte spelar något eller när det är väldigt tysta partier.
Jag drog på ganska ordentligt och inga missljud eller så uppträde.
Senare på kvällen ringer frun mig och säger att ena högtalaren börjat låta massor helt utan att någon gjort något. Jag har då låtit stegen stå på i en timme på tomgång bara för att prova.
När jag åter kom in kopplade jag om allt och bytte kablaget och kopplade stegen nu direkt in i min nuforce dac som jag tidigare använt till mina andra steg jag ägt.
Datorn spelar då upp test ljudet från Windows. Startar Spotify men det kommer bara ut brum ljud. Startar om datorn och provar igen. Då buggar datorn helt ur och startar om och inga USB enheter fungerar längre. Drar ut kabeln till dacen och ser att den är helt sönder bränd och det har börjat lukta bränt. Dacen lyser fortfarande men är nu att klassas som död.
Det är jorden i usb kabeln som brunnit.
Jag har efter detta inte provat något mer då jag inte har något billigt att eventuellt offra.
Plockat bort kåpan på båda stegen och synat dem grundligt okulärt utan att se något som ser skadat, trasigt eller svullet ut.
Min teori om den är möjlig är att kommer ut spänning och troligen ganska mycket på lågnivån? På jorden närmare bestämt, vilket jag vet kan hända om man har dålig jord på slutsteg i bilen viket resulterar i samma fel som dacen råkat ut för.
Jag undrar därför om lite hjälp med eventuell vidare felsökning innan jag lämnar över stegen till en firma för genomgång om det ens är värt det.
Det andra jag funderar lite över är hur det kommer sig att de var tysta när de kördes varförsig hemma hos honom.
Stegen sitter inkopplade på samma jordade VU men datorn,Yamahan sitter på ett annat. Dock är båda VUn kopplade till samma säkring.
I lägenhet jag provade dem i är jag inte säker på att det fanns jord i uttagen om det spelar någon roll.