Två renoverade 075 med nya utbytesmembran (se nedan)

Utbytesmembran som passar till Jbl 075 (ej original)

Tonkurva efter renovering (ingen utjämning)

Tonkurva (ingen utjämning)

Volym: 40 liter
Port: 7x20 cm

Moderator: Redaktörer

ribbon skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Två renoverade 075 med nya utbytesmembran (se nedan)
[ Bild ]
Utbytesmembran som passar till Jbl 075 (ej original)
[ Bild ]
Tonkurva efter renovering (ingen utjämning)
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Tonkurva (ingen utjämning)
[ Bild ]
[ Bild ]
Volym: 40 liter
Port: 7x20 cm
[ Bild ]
PeterAkemark skrev:Borde inte JBL 075 vara så monterad att aluminiumkanten ligger i plan med baffeln?
Doofus skrev:Ja den var verkligen cool!
Har du ritat den själv eller är designen någon annans ?
Figge77 skrev:bra jobbat!
hur låter dom?
ribbon skrev:Doofus skrev:Ja den var verkligen cool!
Allt kommer från min egen lekstuga.
mvh
Martin
Flint skrev:ribbon
En subjektiv fråga. Låter det som om elementen trivs med att samarbeta. Totala tonkurvan ser ju fin ut men jag drar mig för att göra ung. samma bygge med mina egna 075:or för jag misstänker att en låda med en så "intensiv" diskant och ett mer vanligt bas/mellanreg-elemant kan få lite olika karaktär i topp och botten även efter nivåanpassning av diskanten. Kanske fel uttryckt men du förstår nog vad jag menar.
Doofus skrev:ribbon skrev:Doofus skrev:Ja den var verkligen cool!
Allt kommer från min egen lekstuga.
mvh
Martin
Jag gillar looken, sprider jbl 075 tillräckligt bra off-axis ?
ribbon skrev:Flint skrev:ribbon
En subjektiv fråga. Låter det som om elementen trivs med att samarbeta. Totala tonkurvan ser ju fin ut men jag drar mig för att göra ung. samma bygge med mina egna 075:or för jag misstänker att en låda med en så "intensiv" diskant och ett mer vanligt bas/mellanreg-elemant kan få lite olika karaktär i topp och botten även efter nivåanpassning av diskanten. Kanske fel uttryckt men du förstår nog vad jag menar.
Om du har ett par 075:or liggande skulle jag inte tveka att bygga något liknande. Det är nog de roligaste diskanterna jag hittills har byggt med. Det kan låta som de vill ta över lite ibland, beroende på vilken typ av musik man spelar, men för det mesta inte.
Jag tycker att anpassningen mellan just denna bas/mellanregister och 075:an är helt acceptabel.
Någon form av spridningslins på 075:orna kanske måste till då lyssningsavståndet i mitt vardagsrum är mindre än 3 m.
Mvh
Martin
PeterAkemark skrev:
Har du linser, annars har jag.
Mvh
//Peter

PeterAkemark skrev:Kul att du gjorde dem själv. Vad använde du för material, 1,5 mm aluminium?
PeterAkemark skrev:Här är en lins som jag designade i slutet av 70-talet. Den tillverkades av 0,8 mm stålplåt. Avståndet mellan plåtskivorna avgör hur högt i frekvens som linsen fungerar bra. I det här fallet var det ca 5 mm. Snittet i plåtarna avgör hur spridningen kommer att bli. Det är viktigt att plåtarna inte är för tjocka så att de tar upp en allt för stor del av 075:ans yta.
download/file.php?mode=view&id=6879 download/file.php?mode=view&id=6879
PeterAkemark skrev:Kanske ett tunnare material i skivorna skulle vara bra ?
Användare som besöker denna kategori: Rollo och 24 gäster