MoLt testar NAD 208

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: MoLt testar NAD 208

Inläggav Morello » 2016-10-14 14:07

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:
HenrikTornquist skrev:Finns det möjligen som har det gamla numret kvar och kan tänkas sälja det? Alternativ är att scanna och lägga upp testen där Lars-Göran Hedström så lyriskt testar NAD 208.

Vet du i vilket nummer det var? Var det verkligen Lars-Göran Hedström som var lyrisk? Jag tror mera på Ingvar Öhman. Får leta fram artikeln.

Jo, alltså vi skrev ju båda om förstärkaren, men det var Larsgöran som "upptäckte" den. Jag kände inte till den alls när han berättade om den för mig. Blev självklart nyfiken dock, och fick låna den efter honom.

Måste idag säga att utvecklingen efter NAD 208 gått mycket långsamt. Det står sig väldigt väl än idag för den som söker en förstärkare med i hög grad transparent musikåtergivning och som levererar massor av effekt.

Kvalitetsproblemen är dock tråkiga. Allt tyder på att konstruktionen som sådan INTE är orsaken till problemen, utan brister i produktionen av den. SR har ett stort antal NAD208 och de har i ett försök att kvalitetssäkra dem, lött om varenda lödpunkt, och resultatet har varit utmärkt. De omlödda förstärkarna krånglar mycket mera sällan.

Vh, iö

Det finns två (kanske fler?) trissor av småsignaltyp som går mycket varma även i fungerande apparater. Dessa går ibland sönder, så det är en kombination av rena produktionstekniska problem och mindre lyckad dimensionering. Jag har reparerat ett stort antal NAD208 under åren och majoriteten av dem har INTE varit drabbade av taffliga lödningar.

Vidare reviderats NAD208 någon eller några gånger så alla exemplar är inte identiska.

Har du kvar din egen NAD208? Jag vill minnas att du hade en sådan de första gångerna jag spisade hemma hos dig, men sedan tog någon sådandäringa kinareceiver över. 8)

Har du fått fart på det där försteget du använde när du testade NAD208? Det som stod hemma hos mig i garaget mellan cirka 2004 och 2016. :D

Hifi var lite roligare innan alla började köpa dessa kinareceivers. :P Mångfalden i apparatparken var större innan hembion tågade in, men den kanske är på väg ut?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 14:08

IngOehman skrev:Det var inte meningen att du skulle förstå det jag skrev.

Det var riktat till Flint. Och det var väldigt enkelt att förstå det Flint skrev.

Vh, iö

Varför skickade du inte ett PM till Flintom det var en strikt privat dialog? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-14 14:24

Morello skrev:

Det var riktat till Flint. Och det var väldigt enkelt att förstå det Flint skrev.

Vh, iö

Lugn och fin nu, tänk istället på att det snart är dags för en fin Gin & Tonic :)
Ring över IÖ så kan ni ta detta under mysiga omständigheter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 14:48

Längtar redan efter att sätta mig i soffan och spisa musik - först med kaffe och senare med ett glas vin. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 15:35

Det är ingen idé att skälla på mig via PM. Det tar lika lite som att skälla på mig här på forumet direkt. Jo IngOehman, det du förmedlar och förespråkar på forumet är självklart din ideologi, och då har jag uttryckt mig mycket vänligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 15:40

Vad anser du att ordet ideologi betyder?

LTS har en ideologi, eller hade i varje fall, och jag var under ett antal år deras ch-ideolog. Det gick att identifiera en sådan eftersom det finns tydliga ledtrådar till den i stadgarna. Jag har inga sådana stadgar. Jag gillar massor av saker som jag knappt skulle våga nämna i LTS-sammanhang, men framförallt tycker jag inte att jag behöver gilla något för att kunna försvara det, om någon annan gillar det.

Hur skulle du beskriva min ideologi?

Om du berättar det kanske jag kan reda upp eventuella missförstånd, vilket jag tror vore bra.

Och nej, skicka PM till dig har inte föresvävat mig i en fråga som du så tydligt vill skall ses offentligt. Det respekterar jag.

Även om det var tydligt i ditt inlägg att du ville göra en poäng av att dina positiva kommentarer i det här enskilda fallet skall tas som en intäkt för att dina vanliga kommentarer skall tas på allvar och inte ses som urskillningslösa försöka att gå till angrepp mot mig i en självpåtagen nemesis-roll. Men jag hoppas ingen går på det.

Problemet är ju att du när du går till angrepp alltid går till angrepp mot ditt egna hjärnspöke, mig känner du ju inte alls, vilket är tydligt för alla som gör det. Eller nästan alltid. Jag har sett korta ljuspunkter där du kort (men nästan alltid övergående) verkar ha ifrågasatt din egen övertygelse om hur andras tankar, drivkrafter och entusiasm ser ut. Det vore trevligt om dessa ljuspunkter kunde utbytas mot ett mera kontinuerligt ljus.

Morello skrev:

Vh, iö

Det var det inte. Det hade han sett till att det inte var.

Du borde dock lyssna på dina egna råd.

Om du trots att du inte har med frågan att göra, har en kommentar som är riktad till mig så ta den via PM.

Att jag inte kommenterade via PM varken i fallet Flint eller nu i fallet Morello - beror på att ni valt att göra era inlägg offentliga. Då svarar jag såklart offentligt också. Men när du blandade dig i debatten så var det ingen som hade tilltalat dig offentligt innan. Flint kommenterade det jag skrev och jag kommenterade det han skrev. Du var varken nämnd eller tänkt på, i varje fall inte från mitt håll.

Om du på grund av det (en dialog som du inte var inblandad i) har en kommentar till mig, så borde DU kanske ha taget det i ett PM? Eller hur?

- - -

Men som någon redan sagt - viktigast är att du sätter på en platta och läskar dig med något trevligt. :)

Det har du förtjänat. Flint också. Och alla andra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 16:11

IngOehman
Din ideologi är förstås din uppfattning om hur det här med HiFi och ljud fungerar. Du menar väl inte att du tycker en sak och säger något annat på forumet, va? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 16:22

:?:

Det du skriver är motsägelsefullt.

Hur det fungerar är objektivt. Objektiva saker "tycker" jag inte om, ingen annan heller förhoppningsvis.

- - -

Hur det är, är som det är, och det har inget med mig eller någon annans tyckanden att göra. Objektiva saker finns självständigt utan att någon behöver tycka något. De vilar inte på tyckanden (åsikter).

Och det objektiva, t ex detta med hur saker fungerar kan man därför alltid diskutera. Sant objektiva frågor i kombination med intelligenta människor och relevant information leder till samsyn. Per definition!

Även om det förstås kan inkludera att man måste respektera vissa sakers ovetbarhet. Om inte för alltid så ibland just nu. Men två personer kan inte vara oöverens om hur något fungerar utan att minst en har fel.

- - -

En ideologi är normalt någonting subjektivt.

Undrar alltså fortfarande vad det är som du menar är min ideologi - och jag menar inte att du inte kan har rätt i att jag har en, men innan du kan berätta vad det är som du anser är min ideologi så kan jag inte ta ställning till om du har förstått eller missförstått.

Istället för att ta ställning till det så undrar jag därför fortsatt.

- - -

Vad menar du?

Hur saker fungerar är inte något jag tycker något om. Antingen vet jag (och förstås andra också) eller också vet jag inte.

Däremot kan jag tycka att Ravel har skrivit mera intressant musik än Mozart, och då tycker jag. Men det är knappast en ideologi, bara en åsikt.

Det är min och behöver inte vara andras.

- - -

Hur saker fungerar är dock objektivt och något som tillhör ingen, eller alla som vill sätta sig in i det, om man hellre ser det så.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-10-14 16:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 16:31

Menar du att allt du säger är objektivt sant och riktigt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 16:53

Läs mitt förra inlägg.

Då ser du att jag skriver att jag t ex tycker Ravel har skrivit mera intressant musik än Mozart. Det är en åsikt. Det är inte ett objektivt faktum att Ravel har skrivet mera intressant musik än Mozart (men det är i och för sig ett objektivt faktum att det är min åsikt att han har det).

Hur kan detta vara svårt för dig (eller för någon) att förstå??? :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 17:07

Ditt svar är väldigt tydligt. Alla som vill förstå förstår. För egen del ljuger jag så fort jag får chansen. Serru, där ljög jag igen. Dessutom har jag precis som du en ideologi vad gäller ljud och HiFi, det som låter bra är bra. Håll igen med vinet i kväll så kanske vi kan byta ideologier lite senare. 8) :lol:

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-14 17:11

Nu spårar det ur lite...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 17:20

Jodå, väl hemma blev det läskande kaffe och Yellos senaste album på CD.

Jag hoppar att även Ingvar fått sig en god fika eller något liknande och i förekommande fall starkare.

Ha en fin kväll allesammans!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-14 17:29

Vad gör Larsgöran nuförtiden, finns det en möjlighet att han minns vad som skrevs för så längesedan, och finns det någon som kan fråga honom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 17:35

Jag tror han minns mer eller mindre av det han skrivit, som vi alla väl gör.
Är det något speciellt/specifikt du undrar över?

- - -

Flint skrev:Ditt svar är väldigt tydligt. Alla som vill förstå förstår.

Där tror jag du har rätt. Så det jag undrar är alltså varför vill du inte förstå? :?

Flint skrev:För egen del ljuger jag så fort jag får chansen. Serru, där ljög jag igen. Dessutom har jag precis som du en ideologi vad gäller ljud och HiFi, det som låter bra är bra.

Du har fortfarande inte berättat vad du anser är min ideologi. Väntar spänt (ehuru inte övertygad om att jag någonsin kommer att få något svar).

För mig är "det som låter bra är bra" en väldig förenkling. Den fungerar inte eftersom det inte är varken någonting entydigt eller gemensamt vad "bra" betyder.

Problemen är många facetterade.

1. Det kan finnas människor som är intresserade av ursprungstrohet och därför inte alls nöja sig med sin subjektiva uppfattning om återgivningens "trevlighet".

2. "Det som låter bra" är dessutom i sig någonting väldigt odefinierat. Vad menar den som säger det med det? Menar de att de tycker att det de hör låter bra i betydelsen tilltalande, eller menar de kanske att de tycker att det låter trovärdigt/illusoriskt? Kanske menar de ytterligare något annat?

Om jag skulle avtvingas någon ideologi som har något med detta att göra så är den inte "min ideologi om musikåtergivning" men kanske min ideologi om människor? Jag kan tycka att det är positivt om alla blir nöjda. Det behöver inte gäller hifi alls. Och därtill blir vissa nöjda av ett resultat, andra kanske av strävan dit?

Människor är olika. Det finns inget svar på frågan om vad som är rätt eller bra när det gäller musikåtergivning. Inget svar som är sant för alla.

Däremot kan man förstås tala om vad fidelitet betyder. Men bara för att man kan det betyder det ju inte att det är allas mål.

Flint skrev:Håll igen med vinet i kväll så kanske vi kan byta ideologier lite senare. 8) :lol:

Jag har aldrig gjort några fylle-inlägg. Ikväll kommer inte att bli annorlunda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-14 17:43

IngOehman skrev:Jag tror han minns mer eller mindre av det han skrivit, som vi alla väl gör.
Är det något speciellt/specifikt du undrar över?
Vh, iö

Det är förstås det där han skrev om att Dieter Rams formgivit Nad 208, vilket inte verkar troligt, och var han fått den uppgiften ifrån.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 17:46

IngOehman
Jag uppfattar din ideologi som en sammanfattning på/av allt du har skrivit på forumet och det lilla jag hann läsa av molt innan jag slutade "prenumerera" på den efter att du klev in, och delar kanske vissa delar av den. Jag gillar inte km-långa inlägg så du får nöja dig med den sammanfattningen. Hur uppfattar du min ideologi? Men låt oss inte bli osams. Folk gillar inte den formen av underhållning. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 17:55

Okej. Håller med om det sista, fast mest för att jag ogillar att bråka. :)

Då jag mig veterligt inte presenterat någon ideologi i det jag skrivit (eftersom jag nog i princip inte har något, även om jag självklart har en smak och vissa drömmar men inte för andras lyssning) så tror jag vi får nöja oss där då du ju hänvisar till "det jag skrivit" utan att beskriva något av det. Helt okej.

Hur jag uppfattar din ideologi...

Jo, du har skrivit en del som jag nog skulle klassa som lite ideologiskt. Möjligen. Och skulle jag peka något där jag själv vill hålla saken öppen men uppfattar att du inte är lika benägen att göra det, så är det väl det där att du är tydlig och bra med att ursprungstroheten är något du värderar lägre än upplevelsen, och jag får ofta intrycket att du tycker alla eller flera borde se på saken likadant. Jag kan ha misstolkat det dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-14 18:11

HenrikTornquist skrev:Nu spårar det ur lite...

Nu fortsätter det tyvärr. Vill någon skiljas från sitt ex mot skälig ersättning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 18:17

IngOehman
Du verkar tycka att en ideologi per automatik innehåller något falskt, något som man intalar sig. Så ser jag inte alls på ordets betydelse. Jag ser det som en sammanfattning på det man står för och tycker och tror. Inte konstigt då att du reagerar som du gör och går i autoförsvar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 18:23

Å kaffet smakar bra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 19:40

paa skrev:Vad gör Larsgöran nuförtiden, finns det en möjlighet att han minns vad som skrevs för så längesedan, och finns det någon som kan fråga honom?

Larsgöran har gått i pension. Vad är det du vill veta? Finns inte artikeln längre att tillgå?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-14 19:53

Morello skrev:Å kaffet smakar bra?

Hehe! Du har ju fattat vad det hela går ut på! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-14 20:15

petersteindl skrev:
paa skrev:Vad gör Larsgöran nuförtiden, finns det en möjlighet att han minns vad som skrevs för så längesedan, och finns det någon som kan fråga honom?

Larsgöran har gått i pension. Vad är det du vill veta? Finns inte artikeln längre att tillgå?

Mvh
Peter

Artikeln ligger länkad här i tråden, och jag har tidningen i pärmen på hyllan. Det är många här som gått i pension, men det är förstås det där han skrev om att Dieter Rams formgivit Nad 208, vilket inte verkar troligt, och var han fått den uppgiften ifrån, som vore intressant att få kommenterat av honom.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 20:18

paa skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Artikeln ligger länkad här i tråden, och jag har tidningen i pärmen på hyllan. Det är många här som gått i pension, men det är förstås det där han skrev om att Dieter Rams formgivit Nad 208, vilket inte verkar troligt, och var han fått den uppgiften ifrån, som vore intressant att få kommenterat av honom.

Jag skall fråga.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 20:29

Flint skrev:IngOehman
Du verkar tycka att en ideologi per automatik innehåller något falskt, något som man intalar sig.

Jag kan inte uttala mig vad du uppfattar att jag verkat tycka. Bara undra varifrån du får sådana saker ifrån?

Vad jag tycker kan jag dock berätta - och för mig är en ideologi absolut inte något som behöver innehålla något "falskt". En ideologi är en ide-lära om man skall vara språklig. Logi betyder lära. Audiologi är läran om hörandet. Och jag tror att de flesta med en ideologi är helt ärligt i sina ideologiska åsikter. Inte falska alls.

Och ideologier är alltså, och detta är det viktiga tror jag (för din undran), åsikter. Tyckanden.

Och tycka har alla rätt att göra, även om inte alla är så intresserade av att göra det.

Jag är t ex förhållandevis ointresserad av att tycka saker, båda att själv tycka och vad andra tycker. Missförstå mig inte, jag är inte åsiktsfri, men i många sammanhang är jag mera intresserad av hur saker är än att försöka ha en åsikt om vad som är rätt på ett mera generellt sätt. Och jag är nästan alltid tämligen ointresserad av vad folk tycker när det gäller att ta reda på fakta. Det behöver inte finnas nästan något samband mellan hur saker är och vad folk tror eller tycker att det är på för vis.

Men visst finns det även fall där jag har starka uppfattningar och andra där jag är väldigt intresserad av vad folk tycker, men oftast då av sociologiska skäl - jag vill förstå hur människor fungerar. Det intresserad mig.

I det ingår att lära sig om deras världsbilder, moraluppfattningar och i många fall även en massa helt dogmatiska uppfattningar, även om de själva inte reflekterar över det eftersom de fått lära sig vad som är "rätt" i en ålder som föregår den då de fått förmåga att ifrågasätta, analysera och reflektera...

Det är besvärligt när det blir så, och det är därför jag tycker det är så viktigt att barn inte indoktrineras med en massa dumheter i unga år, som de kommer att bli oförmögna att befria sig från som vuxna. Vuxna borde ge tusan i att tvinga på barn en massa omotiverade moraluppfattningar. Bättre att bjuda dem på resonemang som de kan ta ställning till.

Barn behöver* primärt lära sig att tänka, inte en massa utantilltrams.

Men många ideologer går över någon sorts gräns, speciellt när människor för att försöka överföra sina starka övertygelser på andra vill förknippa sin idelära med hög moral och anständighet för att på så vis påverka sin omvärld till att dela nämnd ideologi. Det ogillar jag väldigt starkt och visst kan det beskrivas som falskt, även om det är långt ifrån säkert att den som beter sig så inser det. Har de själva blivit indoktrinerade med en moralsyn istället för att utveckla en som resultat av tänkanden, så är det inte ens troligt att de tycker de är falska. Deras ideologi ÄR ju moralisk - de känner de ju!!!

Men det betyder absolut inte att det ligger i begreppets natur att ideologier är eller behöver vara falska. Jag tror de flesta har en syn på saker som är deras helt ärligt bild och jag ser den inte som falsk, oavsett om jag delar deras ideologi/värderingar eller inte.

Men jag skall göra ett nytt försöka att rota i mitt inre för att se om jag hittar någon ideologi med HiFi-anknytning... Jo, kanske en sak då - att jag hela mitt liv, t ex de senaste 13 åren här på faktiskt, har kämpat för att ALLA syner på musikåtergivning skall respekteras. Det är ju ett ämne som är väldigt viktigt för många, och det har varit tydligt hur viktigt det är för många att den motsatta synen mot den egna skall bort.

Jag har sett hur många exempel som helst på subjektivister som närmast hatiskt bekämpar vissas försöka att skaffa sig en objektiv grund för att förstå sig på musikåtergivning. Men jag har även sett objektivt orienterade människor som verka sakna all tolerans för att sätta upplevelsen före objektivt mätbara egenskaper.

Det sistnämnda tycker jag känns extra sorgligt då jag från mitt perspektiv (menar inte att försöka verka överlägsen, ursäkta om jag misslyckas, men jag har ju ägnat väldig stora delar av mitt liv åt att undersöka för att kunna förstå hur samverkanseffekterna mellan alla komponenter ser ut och vilka effekter det får) ju ser att dessa "objektivister" inte alls är objektiva, bara okunniga. De tror att de förstår hur mätdata korrelerar till upplevelserna, men har i själva verket bara något mera än en susning. Och kanske kan detta även förklara att just dessa "objektivister" så ofta ser ut att bli frustrerade när någon berättar om sina upplevelser, och det inte stämmer med vad "objektivsten" tycker de borde ha upplevt... Det är inte lätt att kunna lite men tro att man kan mycket. Det är som gjort för ständiga besvikelser och stora fall. Särskilt besvärande är det förstås för människor med större än vanlig benägenhet att få prestige-panik.

Så min uppfattning kan nog uppfattas som innehållande en sorts ideologi, men beroende på sammanhang tror jag de som läser det jag skriver, anser att jag tycker väldigt olika saker. Folk förväntar sig ju, och önskar sig, enkla tydliga svarvita svar. Så om jag invänder mot vad något "objektivist" skriver så bestämmer sig folk för att jag är en flummig tyckare. Och invänder jag mot något som någon subjektivist skriver så är det såklart en kantig mättekniker jag är...

Men inget av det är ju sant. Jag brukar säga till när jag ser intolerans mot någon människas ideologi, det betyder inte att jag delar den. Bara att jag tycker den har ett berättigande. Precis som den som har den motsatta uppfattningen.

Så de egentligen enda problematiska uppfattningarna är de som alls inte är ideologier, utan som är åsikter som vilar på okunskap. Felaktiga övertygelser. Gäller det ideologier så är jag för alla, eller i varje fall för deras rätt att finnas.

Flint skrev:Så ser jag inte alls på ordets betydelse. Jag ser det som en sammanfattning på det man står för och tycker och tror. Inte konstigt då att du reagerar som du gör och går i autoförsvar.

Inget autoförsvar här inte. :lol:

Att skriva handlar inte alltid om att försvara sig.

Då talar jag för mig själv inte för dig. Varför du skriver vet du bäst själv. Kanske är det försvara dig du pysslar med mest hela tiden? Inte vet jag.

Jag är själv intresserad av vad andra menar när de skriver något, och frågar därför hellre än tolkar/gissar om något är oklart.

Av samma skäl skriver jag med både ambitionen att vara så tydlig jag kan så att chansen att folk (i varje fall de som vill försöka förstå) skall kunna förstå vad jag menar. Att vilka bli förstådd och inte missförstådd är inte att försvara sig. Det handlar bara om att vilja kommunicera så bra som möjligt. Ibland kan du vara lite svårare än de flesta här, just därför att du gärna vill vränga det man skriver till att betyda något som du kan ge dig på och klanka ned på.

Att man då förtydligar sig beror på att viljan att bli förstådd, av just dig, finns där. Det handlar, i varje fall i mitt fall, inte om att försvara sig, bara att försöka hitta ett sätt där du får veta vad jag faktiskt menar. Men du gör det rätt så svårt, rätt så ofta. Det är som om du VILL att jag skall tycka det som du kan klandra även när jag inte alls gör det.

Du gör med ditt sätt att skriva att det ofta känns som om du inte är lika intresserad av att förstå som av att misstolka för att kunna klandra.

Det tycker jag är lite synd.

Jag skrev "det känns", eftersom jag ju inte kan vara alldeles säker på att du gör det med avsikt. Jag har bara så väldigt svårt att tro att du inte förstår bättre. Mycket av det du skriver visar att du äger en rätt så skarp tankeförmåga. Det är därför jag gissar att du missförstår/vränger med avsikt.

Vh, iö

- - - - -

*Inser att ordet behöver, inte är alldeles tydligt i sammanhanget. Behov kan ju se ut på väldigt olika sätt, så kanske borde jag istället har skrivit att jag tycker (ja, jag tyckte) att barn borde uppmuntras i sina fungeringar, för det handlar väldigt ofta om att barn faktiskt vill veta på riktigt. Inte få färdiga tumregelsvar. Det är inte barn som efterfrågar utantillsvar, utan vuxna som utsätter barn för sådana. Det finns självklart undantag, men av vad jag sett är barn oftast vetgiriga, på så vis att de verkligen vill förstå, inte få färdiga svar.
Senast redigerad av IngOehman 2016-10-14 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 20:32

sprudel skrev:

Extraherade just en doppio att avnjuta på maten. :)
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-14 20:40

Morello skrev:
sprudel skrev:

Extraherade just en doppio att avnjuta på maten. :)

Till eldorado pyttipanna. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-14 22:09

OK IngOehman. Du får rätt för den här gången. Är det OK för dig eller vill du hellre ha fel och att vi fortsätter ordfäktas ett tag till? :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-14 23:18

Moderator får gärna låsa tråden. Som vanligt har det ballat ur, tack vare ett par personliga trätanden som inte hör hemma i den här tråden. Jag är klar, om inte någon vill sälja ett ex av tidningen. Då nås jag via pm.
Tack för all hjälp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi