Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Ja, jag har svaga indikationer på att det kan göra förändring. Om det är till det bättre eller sämre vågar jag inte svara på.
Morello skrev:Vad är det för indikationer?
Bill50x skrev:Jag har inte röstat, för det är inte en fråga om tro. Och jag skulle inte vilja sträcka mig så långt som att säga att det GÖR skillnad, men det KAN göra skillnad.
Rent teoretiskt ska ju ettor och nollor inte påverkas, men om man spelar en skiva där reflexioner i kanten kan minska skillnaden mellan ljus/ickeljus (dvs grop eller inte grop) så borde vissa spelare kunna få det svårare att läsa med dessa ljusreflexioner som stör.
Jag säger inte att så händer, jag säger inte att det påverkar det ljudande resultatet. Men jag tycker att man ska vara öppen för vad som KAN hända och inte kategoriskt avvisa saker bara för att det inte ryms i ens världsbild....
/ B
Bill50x skrev:Rent teoretiskt ska ju ettor och nollor inte påverkas...
MickeN skrev:Däremot kan apparater som svaravar av kanten på cdn ha en liten positiv inverkan. Inte för att det påverkar reflexerna i kanten, som det ofta står i marknadsföringen, utan för att balansen i cdn kan förbättras något och därmed tidsjittret vid avläsningen minska något.
Nattlorden skrev:Om vi tar Holfi, som är kända för att ha sina laser ofta onödigt snålt ställda (dvs vägrar läsa lite sämre skivor), de har senare gått vidare till att ha grönbelysning inne i avläsningsutrymmet. Skulle vara intressant om de hade mätdata på skillnaden (om någon).
The year 2004 generation of CD-player from Holfi incorporates a radical feature to improve reading stability. Green light LED's are placed near the lazer to absorb reflected light from the disc.
Throughout the years many tricks have been recommended to avoid reflections and to improve reading in general. Green pens, demagnitization, freezing the disc etc. A much more radical solution to this problem is to expose the lazer to green active light, simply then absorbing all reflected light being present. The improvement in sound quality cannot be overheard. A much more quiet and dark background for the music, becoming much more alive and natural.
DTH skrev:Nonsens och ormoljesnack av värsta slag!
Vee-Eight skrev:Efter vad jag förstått cd-byggarforum så är ströljus ajabaja när man konstruerar låda, dvs man skall inte ha en fritt snurrande skiva utan bygga in den i en mörk låda. Även datablad om Philips cd-pro II så står det att det optimalt inte får byggas fritt.
Hur stämmer detta mot att ströljus inte skulle ha ngt återgivningen att göra?
Nattlorden skrev:DTH skrev:Nonsens och ormoljesnack av värsta slag!
Vilket du baserar på .... ?
DTH skrev:För att med en dåres envishet upprepa: deras påståenden är fullständigt huvudlösa då de implicerade problem som de gröna dioderna påstås lösa inte existerar.
Kände inte till Holfi tidigare men deras text gör det helt klart att de är oseriösa.
Holfi skrev:The Magician terminates electro magnetic fields around apparatus / loudspeakers / computer & television screens to the surface.
Nattlorden skrev:Om vi glömmer bort om det finns ett problem eller ej och koncentrerar oss på frågan om det blir någon skillnad med eller utan. Om det sedan är en färgning eller en fix är en annan fråga.
Nattlorden skrev:De är i alla fall så seriösa att de gratis bytte reläer på mitt slutsteg när de ändrat typ på senare versioner. Dessutom byter de inte modell stup i kvarten utan jobbar vidare på sin grundkonstruktion. Om inte seriöst, så i alla fall ovanligt. Det slutsteget jag har (i reservanläggningen) säljs fortfarande - tio år senare. (Nytt namn iofs, men enbart för att skilja mellan 2 och 3-kanalsversion då 3-kanalaren tillkommit.)
Rydberg skrev:Holfi verkar inte seriöst (längre?). Nu saluför de ett kretskort som man ska lägga under fötterna på sina apparater.
Vee-Eight skrev:DTH:
Ströljus från lasern var nog inte det som var problemet, utan just omgivningens ljus. Borde kanske läsa på databladet, men jag har för mig att det stod att rött och grönt ljus inte var så lysande (obs; kass vits) om det läckte in. Letar för fullt...
"There's not much use in trying", said Alice. "One can't believe impossible things". "I dare say that you haven't had much practice", said the Queen. "Why sometimes, I've believed as many as six impossible things before breakfast."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster