Perfector skrev:KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall.
http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/
Jag tar gärna både skiten och pengarna.
Samma här. Vi kan dela priset, vem ska jag ringa?

Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall.
http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/
Jag tar gärna både skiten och pengarna.
Almen skrev:sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism!
Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna!
---
Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism
Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.
Nja. Du skrev "Äntligen en vinnare som haft stor betydelse för många. Och inte en vinnare som knappt inga känner till/läst.". Det är ju motsatsen till elitism - populism.
Almen skrev:Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.
Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Och som sagt, väntar fortfarande på något mer än det där med rim och refräng.
Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....
Laila skrev:Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....
Blev det inte ett inte för mycket där* .. . typ ?
Almen skrev::D– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.
– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!
![]()
![]()
![]()
Spoiler:Visa
Kronkan skrev:Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.
Vad som anses som låg och finkultur varierar över tid.
Kronkan skrev:Almen skrev:Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.
Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.
Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.
Almen skrev:Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Almen skrev:Kronkan skrev:Almen skrev:Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.
Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.
För det första, var skriver jag att jag företräder eliten?
För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.
Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?
Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Almen skrev:Kronkan skrev:Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.
Vad som anses som låg och finkultur varierar över tid.
Diskussionen handlar inte om låg- eller finkultur.
Kronkan skrev:....
Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.
Laila skrev:Kronkan skrev:....
Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.
Jorå, Faktiskt.se . . . typ.
Kronkan skrev:Men upprördheten handlar ju om något som har sina rötter i lågkultur. Det är ju uppenbart enligt min uppfattning.
Almen skrev:...
Helt ointressant att diskutera vad som är god smak. Det är inte det jag pratar om, i alla fall.
Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Almen skrev: ...
För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.
Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?
Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Svenska Akademien skrev:LITTERATUR
1) (†) sammanfattande, om ett språks skrifttecken, skrift.
2) (†) boksynthet; lärdom.
3) sammanfattande, om de skrivna l. tryckta kulturalstren, särsk. hos ett visst folk l. på ett visst språk, under en viss tid l. epok l. hos mänskligheten över huvud taget; i sht om de tryckta alstren av den litterära produktionen, bokvärlden; äv. sammanfattande, om litterära alster som äro likartade till innehållet l. framställngngssättet l. behandla samma ämne o. d.; äv. (i fackspr.) i utvidgad anv., om littorär alstring som ännu icke blivit upptecknad l. fixerad i skrift.
petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Nej, det är Max Headroom som har rätt. Det har han alltid.
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Nej, det är Max Headroom som har rätt. Det har han alltid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster