Dylan får Nobelpriset!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Dylan får Nobelpriset!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 14:41

Perfector skrev:
KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall. :D

http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/

Jag tar gärna både skiten och pengarna.

Samma här. Vi kan dela priset, vem ska jag ringa? :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 14:54

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism! :evil:

Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna!
---
Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism

Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.

Nja. Du skrev "Äntligen en vinnare som haft stor betydelse för många. Och inte en vinnare som knappt inga känner till/läst.". Det är ju motsatsen till elitism - populism.

Nej, hade det varit populism - då hade de gett priset till Zlatan :wink:

Jag tror vi använder elitism lite olika i detta fall.
Jag menar att man ska ge priset till en som verkligen är förtjänt av det.
BÅDE genom kvaliteten på deras arbete OCH den betydelse det haft, har och kommer ha.
Det stämmer enl mig väl överens på vad fysik, kemi o medicin-priserna handlat om. Och på Dylan imho.
Dylan är förövrigt så långt från populism man kan komma. Går sin egen väg. Och hans insats för freden ska heller inte underskattas genom hans texter mot krig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 15:20

Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 15:51

Almen skrev:
Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.

Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt. :)

Och som sagt, väntar fortfarande på något mer än det där med rim och refräng.

Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.

Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.

Om det passar en som person är ju en annnan fråga.

Att någon är känd och till och med sysslar med "lågkultur" har inte hindrat någon att få Nobelpriset. Till och med en som skriver för teater har fått priset. Dario Fo:s uttryck kan knappas kalla för så kallad finkultur som passar herrar och damer i päls. Hemingway var ju populär. Har även läst Knut Hamsun som ung som ju var känd och populär på sin tid. Sedan att han senare kom att verka i en anda som kanske är oförenlig med Nobelprisets anda.

Jag delar inte er begränsade syn på kultur.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 15:54

Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.

Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.

Vad som anses som låg och finkultur varierar över tid.
Senast redigerad av Kronkan 2016-10-18 16:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-18 16:06

Även väderrapport kan rimma:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6542648
Var Goethe en torr eller blöt poet?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 16:16

Blöt! Han hade nog kännedom om kärlekens förtvivlan men har inte läst honom. Men varit förtvivlad och kär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 16:22

Jag har ingen direkt bestämd uppfattning om huruvida Nobelpriset skall eller bör tilldelas populärmusiker. Däremot är jag av den uppfattning att Nobilstiftelsen bör kunna motivera detta pris extra väl då det innebär att man i någon mening börjat på ett nytt kapitel i litteraturpriusets historia.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 16:47

Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt.

Dylan har inte sina rötter i populärmusiken utan snarare i folkmusiken. Den är med andra ord i grunden inte kommersiell eller populistisk som sådan kan vara. Däremot är inte all kommersiell kultur dålig per definition. Även i denna så avhandlas ju viktiga teman i våra liv och samhälle.

Men folkmusik är väl i grunden inte kommersiell. Han fick priset för att förnyat den amerikanska folkmusiken i förhållande till texten.

Någon mera meddelande skall nog inte kungens män i detta fall göra. Det är upp till oss att förhålla sig. Vilket vi ju gjort nu. Tankar bryts vilket ju inte är skadligt i sig :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-18 17:54

Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....

Blev det inte ett inte för mycket där* .. . typ ? :roll:

*Eller tycker du att han är dålig på minst ett sätt . . . . ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-18 18:10

Laila skrev:
Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....

Blev det inte ett inte för mycket där* .. . typ ? :roll:

Eller så fattas det ett, för riktig härdsmälta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 18:27

Om man har svårt för att lyssna på Dylan så kan jag tipsa om denna skiva.

Baez_sings_Dylan.jpg
Baez_sings_Dylan.jpg (97.76 KiB) Visad 3860 gånger

Jag gillar visserligen både Dylan och Joan Baez så att jag gillar skivan är kanske inte så konstigt men jag föreställer mig att Baez sings Dylan är mera lättlyssnad än "Dylan sings Dylan".
Presentation kommer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-18 19:14

Almen skrev::D

– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.

– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!

:lol: :lol: :lol: :lol:

Spoiler:
Visa
Man önskar det vore på riktigt.

Det skulle kunna vara det och då är det ganska roligt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 19:28

Kronkan skrev:
Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.

Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.

Diskussionen handlar inte om låg- eller finkultur.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 20:01

Kronkan skrev:
Almen skrev:
Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.

Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt. :)

Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.

Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.

För det första, var skriver jag att jag företräder eliten?

För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.

Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?

Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-18 20:26

Följande text är nästan autogenerad och generande.

Menar du rent lingvistiskt?
Vad skulle sådan från kultur* i allmänhet och filologins# mål i synnerhet, frikopplad prisvinnande litteratur leda till förutom Allmänhetens leda och instämmande nickar från Meniga (Private) språknördar?

#"Filologi (från grekiskans φιλολογία, philología - "kärlek till ord") är en forskningsinriktning inom historisk språkvetenskap och en metod inom humanvetenskaperna. Filologi är textanalys och språkforskning som syftar till förståelse av kulturhistoriska förhållanden** (– till skillnad från lingvistik, som innebär en analys av språket och dess struktur.")

Det räcker att wika lite på någon hemsida för att slicka i sig försvarsmaterial...
"Enligt litteraturkritikern Ezra Pound var litteratur "nyheter som förblir nyheter".
BD´s texter känns allmängiltliga och fortfarande spännande som tidlösa nyheter.***

*Socialt mänsklig
**Sökord litteratur
***Sökord filologi
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-10-18 20:57

Almen skrev:Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.

Egentligen inte, men det var ett par bra exempel några sidor bak i tråden.
Väldigt svårt att förklara vad som är bra med en viss skriven text, speciellt när den egentligen inte betyder något. Lite som en nonfigurativ tavla som ändå kan vara väldigt bra, även fast den inte försetäller något som helst. Men det är väl så att man antingen gillar det, eller så gör man det inte. Skriver man något som faller svenska akademien på läppen kan man tydligen få nobelpris.

Bra låttexter finns ju av olika karräktärer. T.ex "The Winner Takes it all" av ABBA (text av Benny Andersson) gillar jag. Likaså gillar jag AC/DCs "Big Balls" fast texterna är väldigt olika. Vilken är bäst och varför? Går inte att säga.
Vi tar några mer bra exempel:
"Like you in velvet" - Malcom McLarren
"Walking in the Snow" - Stian Nordenstam (fantastisk musik, gott folk! Skaff - lyssna - njut)
"Wouldn't it be nice" - Beach Boys (ståpäls bara jag skriver titeln, denna är bara SÅ bra).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 22:09

Almen skrev:
Kronkan skrev:
Almen skrev:Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt. :)

För det första, var skriver jag att jag företräder eliten?

För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.

Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?

Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.

Ja genom att du skriver att du vill ha mera Elitism så blir man ju en företrädare för ett sådant perspektiv. Jag tolkar detta såsom en kultursyn. Går inte att tolka tråden på annat sätt.

Här är en länk till en kurs i litteraturvetenskap. Det är helt tydligt att text är litteratur är oavsett om den är i form av exempelvis en visa. Så visst kan du ha ett synsätt som inte är vetenskapligt. Men något stöd från litteraturvetenskapen går nog inte att få. Verkar så.

http://gul.gu.se/public/pp/public_cours ... 20fyra.pdf

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 22:17

Almen skrev:
Kronkan skrev:

Diskussionen handlar inte om låg- eller finkultur.

Jo jag för in detta dessa begrepp. Det blir verktyg som kan användas som begrepp istället för elitism kontra populism. Så har nog diskussionen varit de senaste 20 åren. I viss mån kopplat till postmodernismen så långt somjag kan förstå.

Men den skarpa gränsen mellan låg och finkultur är nog i viss mån idag lite utsuddad. Man kan mycket väl ha en lågkulturell framtoning med mera folkliga rötter såsom exemvis Bob Dylan och Dario Fo och samtidigt vara Nobelpristagare.

Tycker att begreppen låg och högkultur är så mycket mera kreativ och mindre dömande än begreppen elitism och populism. Sedan kan du hävda att ni enbart dömer ut de som delar ut priset. Men upprördheten handlar ju om något som har sina rötter i lågkultur. Det är ju uppenbart enligt min uppfattning.

Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-18 22:48

Kronkan skrev:....
Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.

Jorå, Faktiskt.se . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-18 22:51

"Tre svarta ekar ur snön.
Så grova, men fingerfärdiga.
Ur deras väldiga flaskor
ska grönskan skumma i vår."

Nobelpris... kan väl kanske tonsättas

"He was a clean-cut kid
But they made a killer out of him
That’s what they did

They said, “Listen boy, you’re just a pup”
They sent him to a napalm health spa to shape up"

Nobelpris... är tonsatt
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 22:57

Laila skrev:
Kronkan skrev:....

Jorå, Faktiskt.se . . . typ. 8)

:D Glömde det :oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 23:09

Kronkan skrev:Men upprördheten handlar ju om något som har sina rötter i lågkultur. Det är ju uppenbart enligt min uppfattning.

Du har helt fel.

Helt ointressant att diskutera vad som är god smak. Det är inte det jag pratar om, i alla fall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-18 23:38

Almen skrev:...
Helt ointressant att diskutera vad som är god smak. Det är inte det jag pratar om, i alla fall.

Vad är det i sånnafallen . . . ? Verkar nog som att du fortfarande har svårt att komma
över att en artist som du inte förstår dig på, för att inte säga ogillar, har fått ett pris
där de som utdelar priset, just råkar ha valspråket, "snille och smak" . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 23:52

Jaha, det var så du menade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-19 00:23

Almen skrev: ...

Almen, eftersom det är Svenska Akademien som har hand om Svenska språket så kan du väl börja med att slå upp ordet LITTERATUR i SAOB. :)

Då får du den definition som högsta organ i Svenska språket satt. :)

Svenska Akademien skrev:LITTERATUR
1) (†) sammanfattande, om ett språks skrifttecken, skrift.

2) (†) boksynthet; lärdom.

3) sammanfattande, om de skrivna l. tryckta kulturalstren, särsk. hos ett visst folk l. på ett visst språk, under en viss tid l. epok l. hos mänskligheten över huvud taget; i sht om de tryckta alstren av den litterära produktionen, bokvärlden; äv. sammanfattande, om litterära alster som äro likartade till innehållet l. framställngngssättet l. behandla samma ämne o. d.; äv. (i fackspr.) i utvidgad anv., om littorär alstring som ännu icke blivit upptecknad l. fixerad i skrift.

Frågan är om texterna i Bob Dylans alster tillhör mängden som kallas LITTERATUR. Det kan röra sig om en delmängd i mängden som heter LITTERATUR. D v s vanlig mängdlära.

Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt. :)

Jag har valt sida.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-19 00:44

Almen!

Jag menade inget illa om att använda begreppet god smak. Du skrev litterära kvaliteer men det är nog även där svårt att idag kunna entydigt kunna ge skarpa gränser för detta och vems språk som skulle gälla i en värld där internet härjar fritt.

Finns inte längre något givet centra för sådant. När någon uttalar sig om detta, som akademin nu gjort, så blir det ju debatt.

För några år sedan så var det en ung textilkonstnär som jag känner som tog och vävde en duk i glasväggar så slarvigt hon kunde i en oanvändbar storlek samt ställde ut den. Alltså bröt mot alla konventioner som var möjliga. Bra eller dåligt får väl betraktaren avgöra. Fast jag vann mycket insikt i ett postmodernistiskt diskurs om vad som är vackert och vad som är en berättelse.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-10-19 00:49

petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt. :)

Nej, det är Max Headroom som har rätt. Det har han alltid.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 00:55

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt. :)

Det är glädjande att förstå att du tycker som jag :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-19 00:56

Max_Headroom skrev:

Jasså, du också. Bra, då slipper jag vara ensam, ja. . . med SAOB. . . typer. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan