Moderator: Redaktörer
Manni76 skrev:Var nog ganska beredd på olika uppfattningar. Jag kan medge att tonkontroller är bra för att klara av att lyssna på viss musik. Sen beror det kanske även på ens öron och dess egenskaper hur man uppfattar ljud.
Sen är frågan om hur styrd man är av hur exakt man vill återge originalet eller ej. Jag erkänner att en fredag dras basen upp något för att få lite bättre driv i musiken. Sen kan man undra hur vissa skivor är mastrade, lät det verkligen så dovt på inspelningen??? . Jaja, man får helt enkelt göra som man vill.
Men det jag även vill ha lite output från min första fråga var om ni hellre laborerar med dyr elektronik och högtalare än att röra tonkontrollerna?
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.
[ Bild ]
Tonbalanskontroll ("Tilt") på en Quad 34
Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.
Svante skrev:Jag tycker nog tonkontroller mest är en nödlösning. Men även nödlösningar kan ju användas. Jag tycker att de tonkontroller som finns (typ bas/diskant) typiskt griper in vid för hög/låg frekvens. Baskontrollen borde inte ändra nedre mellanregistret och diskankontrollen borde inte ändra övre mellanregistret. När jag byggde själv satte jag två omkopplare utöver potarna så att man kunde ändra frekvensen där de började verka.
Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband.
Det är ju bra, men det krävs väl bara en?
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.
Ja exakt. Helt rätt tolkat.
Det låter helfestligt.![]()
"200Hz, Q=0,5, 3dB - VERKSTÄLL"
Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud
Kalejdokom skrev:Lite nostalgi: i mitt barndomshem fanns en Luxor Dirigent 2x7G. En dag när jag "lekte" lite med den råkade jag dra ut volymratten - och vad hände då? Jo det var loudness-kontrollen. I mina oskuldsfulla öron var det en slags turboknapp, Kanske var det där och då jag fastnade i Hifi-träsket på allvar.
Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.
JM skrev:Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.
På ingen av de förstärkare jag har haft har loudnessfunktionen fungerat. Teoretiskt helt rätt och borde kunna ersätta simpla tonkontroller men uppenbarligen inte lätt att realisera. En korrekt loudnessfunktion måste ha återkoppling via mic i lyssningspositionen för fungera någorlunda.
Finns detta?
JM
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband.
Det är ju bra, men det krävs väl bara en?
Du gör förstås två kopior. Alltid. Backup!
Flint skrev:Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud
Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.
sprudel skrev:Nej.
sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha.
sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan![]()
Användare som besöker denna kategori: Ted_B och 14 gäster