Tonkontroller, tabu eller ok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus

Re: Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav momus » 2016-10-19 14:13

Jag vet dom som ständigt har sina tonkontroller på "kl 14.00". Inte för att det hörs någon skillnad utan för att det "ser bra ut och känns bra". När jag köpte en förstärkare så saknade jag tonkontroller (eller blev lite nervös, trots att jag aldrig använde dom). Försäljaren sa själv att han inte vågade köpa den här apparaten för just saknaden av tonkontroller. Salig Stig Carlsson propagerade ju för "tonvippa" á la Quad. Och det hittade man ju på vissa modeller. Kan ibland sakna en sån när jag kör lite ljusa inspelningar, men till 99% så saknar jag inte möjligheten att höja bas eller diskant (dessutom funkar ju tonkontroller så olika sätt på dom flesta förstärkare).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 14:33

Den handlar inte bara om att just justera bas eller diskant i mitt fall. Ofta är det i "presens" (ca 3-4 kHz) eller "värmeområdet" (ca 100-300 Hz) jag gör ingrepp och det klarar man inte vidare bra med konventionella bas- och diskantkontroller.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-19 15:33

Manni76 skrev:Var nog ganska beredd på olika uppfattningar. Jag kan medge att tonkontroller är bra för att klara av att lyssna på viss musik. Sen beror det kanske även på ens öron och dess egenskaper hur man uppfattar ljud.
Sen är frågan om hur styrd man är av hur exakt man vill återge originalet eller ej. Jag erkänner att en fredag dras basen upp något för att få lite bättre driv i musiken. Sen kan man undra hur vissa skivor är mastrade, lät det verkligen så dovt på inspelningen??? . Jaja, man får helt enkelt göra som man vill.
Men det jag även vill ha lite output från min första fråga var om ni hellre laborerar med dyr elektronik och högtalare än att röra tonkontrollerna?

Lödkolven får jobba lite i högtalarfiltren ibland. :oops:
Hur man gör när man laborerar med dyr elektronik vet jag inte. Inte heller vilken dyr elektronik som avses.
Kopplar, i samband med ommöbleringar, etc, in en ultracurve för att checka läget. Men den kan knappast räknas som "dyr" elektronik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-19 16:06

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

[ Bild ]
Tonbalanskontroll ("Tilt") på en Quad 34

Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.

Mitt Krellförsteg hade den typen av tonkontroll... eller var det balansen... ha ha... en vippa var det i varje fall
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-19 16:14

Jag tycker nog tonkontroller mest är en nödlösning. Men även nödlösningar kan ju användas. Jag tycker att de tonkontroller som finns (typ bas/diskant) typiskt griper in vid för hög/låg frekvens. Baskontrollen borde inte ändra nedre mellanregistret och diskankontrollen borde inte ändra övre mellanregistret. När jag byggde själv satte jag två omkopplare utöver potarna så att man kunde ändra frekvensen där de började verka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-19 16:32

Svante skrev:Jag tycker nog tonkontroller mest är en nödlösning. Men även nödlösningar kan ju användas. Jag tycker att de tonkontroller som finns (typ bas/diskant) typiskt griper in vid för hög/låg frekvens. Baskontrollen borde inte ändra nedre mellanregistret och diskankontrollen borde inte ändra övre mellanregistret. När jag byggde själv satte jag två omkopplare utöver potarna så att man kunde ändra frekvensen där de började verka.

NAD hade valfritt på minst en modell:
Bild
Kanske inte bra nog, men likfullt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 16:59

Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-10-19 18:03

Varför skulle det vara tabu att använda tonkontroller, är ju bara korkat att påstå att det är tabu. Folk får väl göra som de vill som det gör med allt annat, eller blir man lite extra kliad på ryggen om man säger att det är tabu :P för att det är politiskt korrekt att inte använda dem. Sedan kan det vara stor skillnad på tonkontroller och tonkontroller, en del bara grötar ihop allt, andra kan vara riktigt användbara.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 18:04

Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:

Det är ju bra, men det krävs väl bara en?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-19 19:15

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Den har två band-slingor också, så att man kan kopiera sina rullband. :mrgreen:

Du gör förstås två kopior. Alltid. Backup!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 20:05

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:
Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.

Ja exakt. Helt rätt tolkat.

Det låter helfestligt. :mrgreen:

"200Hz, Q=0,5, 3dB - VERKSTÄLL"

Det finns klara fördelar med att vara gift !

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-10-19 20:16

Jag minns att jag tyckte tonkontrollen på Quad 44 var okey men efter den har jag inte haft någon bas/diskantratt på något av mina försteg. Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D Idag kan jag på rak arm inte komma på något bättre försteg som ens har tonkontroller.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-19 20:17

Jag använder inte tonkontroller.
Inte pga hänsyn till några tabun, utan för att jag aldrig tyckt att de tillfört något positivt.
Jag accepterar dåliga inspelningar om musiken är tillräckligt medryckande 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 20:26

Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D

Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-10-19 20:40

Nästan alla tonkontorller (bas + diskant-ratt) är tämligen oanvändbara på grund av att brytfrekvenserna ligger fel.

Med vettiga brytfrekvenser så är tonkontorller väldigt trevligt att ha. Men då tvingas man antingen köpa något gamalt technics försteg från 80-talet, Accuphase eller McIntosh (som har vettiga tonkontroller).
Många hemmabio-förstärkarre har väl inbyggd parametrisk EQ och då kan man göra några program att välja på som avhjälper dom vanligaste avarterna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-19 21:05

Lite nostalgi: i mitt barndomshem fanns en Luxor Dirigent 2x7G. En dag när jag "lekte" lite med den råkade jag dra ut volymratten - och vad hände då? Jo det var loudness-kontrollen. I mina oskuldsfulla öron var det en slags turboknapp, Kanske var det där och då jag fastnade i Hifi-träsket på allvar :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-19 21:39

Kalejdokom skrev:Lite nostalgi: i mitt barndomshem fanns en Luxor Dirigent 2x7G. En dag när jag "lekte" lite med den råkade jag dra ut volymratten - och vad hände då? Jo det var loudness-kontrollen. I mina oskuldsfulla öron var det en slags turboknapp, Kanske var det där och då jag fastnade i Hifi-träsket på allvar :) .

Jag kan själv känna hur du kände det :-)

Elegant lösning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 22:11

Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2016-10-19 23:28

Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.

På ingen av de förstärkare jag har haft har loudnessfunktionen fungerat. Teoretiskt helt rätt och borde kunna ersätta simpla tonkontroller men uppenbarligen inte lätt att realisera. En korrekt loudnessfunktion måste ha återkoppling via mic i lyssningspositionen för fungera någorlunda.
Finns detta?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-19 23:54

Om man har råd och ork tycker jag att man först ska åtgärda utrustning och rumsakustik så att välgjorda inspelningar låter bra och lika (eller förvånansvärt hyfsat även från 78-varvare) från alla medier man kan spela.

Om vissa inspelningar sedan låter diskantfattigt, vasst, för basigt eller tunt så att det stör min musikaliska upplevelse trots att musiken i sig är hörvärd är det dags att laborera med tonkontrollerna.
Tyvärr är de så dåligt implementerade på många förstärkare att de gör lika mycket skada som nytta.
För en tid sedan hade jag ett McIntosh C50 försteg till låns, i första hand för att utvärdera den inbyggda DACen, men den hade även en 8-bands tonkontroll/EQ. Redan med alla kontroller nollade grumlades återgivningen märkbart när jag tryckte bort Tone Defeat. På mitt helanaloga rörbestyckade C2300-försteg finns bara bas-och diskantkontroller, men de hörs inte alls när de är aktiverade, mer än att de gör sitt jobb.
Dessutom kan jag justera dem från fjärrkontrollen!
Trots det använder jag dem bara på ca 10% av alla skivor jag spelar, mest på vinyl,
fast alltid för att emulera anti-RIAA för 78-varvarna.
DACen i C50 var inte så tokig, men resten av det försteget var en besvikelse.
Bästa återgivningen av digitala källor fick jag genom att ansluta tape out från C50 till en ledig ingång på C2300.
Relativt sett verkar det som man får vad man betalar för "inom familjen", mitt försteg kostade ca. 50% mer UTAN DAC än vad C50 kostade MED DAC.

Bild

Jag tycker mina bas- och diskantkontroller ger de justeringsmöjligheter jag behöver och även om 8-bands EQ'n hade varit transparent, hade den varit för komplex att "pilla" med och hade sannolikt inte kunnat emulera anti-RIAA heller.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2016-10-20 00:30

JM skrev:
Morello skrev:Jag gillade inte loudnessknappen intryckt (eller bas- och diskantreglagen uppvridna) som liten och gör det inte idag.

På ingen av de förstärkare jag har haft har loudnessfunktionen fungerat. Teoretiskt helt rätt och borde kunna ersätta simpla tonkontroller men uppenbarligen inte lätt att realisera. En korrekt loudnessfunktion måste ha återkoppling via mic i lyssningspositionen för fungera någorlunda.
Finns detta?

JM

Yamaha CX-100 (och säkert andra Yamahaer ifrån samma tid) har en steglös Loudness som sänker volymen.
Tanken är att man ställer in stora volymen på ens "referens nivå" sedan sänker man ljudet med lounessen, med ökad "loudness faktor" ju mer man sänker.

On topic, ja, jag använder tonkontroller, både fast för att korrigera rumsproblem (på landet får högtalarna en liten knuff i lägsta basen för att kompensera ett bristande basstöd i den öppna planlösningen) och även för att i vissa fall korrigera dåliga inspelningar. Förförstärkaren på landet har förutom förut nämnda bashöjning, diskant och bas med tre valbar brytfrekvenser och en tilt-funktion.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-20 06:31

Nej.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2016-10-20 09:01

Man borde nog inte förvänta sig att lyssningsrummet har likvärdiga akustiska förutsättningar och att ens egna högtalare motsvarar inspelningsstudion och monitorhögtalare. Alltså det låter inte likadant "hemma" som i studion t.ex. Det spelar ju då ingen roll hur bra grejor man har.
Det vore ju snarare en tillfällighet att det lät likadant!

Därför känns det för mej helt naturligt att använda tonkontroller.
Tyvärr påverkar "vanliga" tonkontroller mest där dom oftast inte behövs.

Exempel:
Om man sitter en eller två personer i en soffa (knappt en halv meters avstånd) och lyssnar påverkar man varandras ljudupplevelse. Den ena personen "stör" den andra personens upplevda frekvensgång (och tvärt om givetvis). T.ex. området ca 300 - 1000 Hz kommer att dämpas mer.
Tyvärr är det ju inte så lätt att åtgärda då man inte, utan att mäta, vilken "tonkontroll" man behöver för att åtgärda problemet.
(Är det någon som justerar frekvensgången för antalet personer i lyssningsrummet och var dom befinner sig i rummet?)

Så mitt svar på frågan är: tonkontroller är helt nödvändiga om man vill uppnå korrektare återgivning. Olika inställningar för varje inspelning.
MEN! vem faen orkar med det!

PS. Min baskontroll är sänkt med 2-3 dB vid 100Hz - en bra kompromiss för mitt lyssningsrum och mina högtalare och detta trots att ja lyssnar med olika volym utan någon loudness korrigering...DS

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-20 09:11

lennartj skrev:[ Bild ]

SFB tillbaka på sin plats i bokhyllan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-20 09:41

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Du gör förstås två kopior. Alltid. Backup!

Hade ett Sansuiförsteg som hade 3! 8O

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-20 10:27

Flint skrev:
Panelguy skrev:Annat var det på tidigt 70-tal då mitt ljudintresse startade, då var väl både bas och diskant uppvridna max samt att loudness var intryckt....snacka om färgat ljud :D

Ja, vi var nog ganska många som började så, då. Hur man börjar sin tonkurvefärd genom livet idag vet jag inte men troligen har effektsökeriet med åldern att göra, max av allt i början.

Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)
Jag kör mitt CR80 på 10dB+ ibland, det är lite pubertalt ball när man har en 18" sub :mrgreen:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-20 10:29

sprudel skrev:Nej.

Du hade sparat hela två knapptryckningar genom att svara "Ja". :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 11:12

sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha.

Jag håller med om att tonkontroller vore bra att ha om jag ville spela/lyssna som i tonåren och dessutom kanske även själv spela gitarr på rundgångsnivå till. Däremot tillåter inte boendet sådana utsvävningar av hänsyn till grannarna. Därför är det lika bra att även sakna de tekniska förutsättningarna, utifall att... :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-20 12:01

Nu går det inte längre att låta bli att tänka på salig Lektor Carl Munthe och hans grammofoner, t.ex. den här (välkänd och ofta länkad, men ack så underhållande). Individuella toninställningar för varje fonogram och fjärrstyrd pickup :) :

https://youtu.be/xB0de9K1Jq0

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-20 12:05

sportbilsentusiasten skrev:Är bara några få i tråden som vågar erkänna at tonkontroller vore bra att ha. Inte PK på ett hifi-forum att ändra tonkurvan 8)

Nja, de flesta verkar tycka "det är väl bra men jag orkar inte.". Jag kan bara se en person som rent principiellt tagit entydigt avstånd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi