Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Säg att t.ex en 8polig motor snurrar med 750RPM i Sverige.
Så utväxlingen blir ca 27,2ggr för att få ner den till 33RPM.
Och att man kan godta att motorn snurrar med MIN 748RPM och MAX 752RPM. Det är + - 2RPM avvik vilket inte bör vara svårt att hålla sig inom om ingen hugger tag i skivtallriken.
Och då vet man att skivtallriken aldrig snurrar mer än 0,07RPM snabbare eller långsammare än 33RPM.
Thomas_A skrev:Lazyworm skrev:Säg att t.ex en 8polig motor snurrar med 750RPM i Sverige.
Och att man kan godta att motorn snurrar med MIN 748RPM och MAX 752RPM. Det är + - 2RPM avvik vilket inte bör vara svårt att hålla sig inom om ingen hugger tag i skivtallriken.
Och då vet man att skivtallriken aldrig snurrar mer än 0,07RPM snabbare eller långsammare än 33RPM.
Tänker du direktdrift då?
Förluster har du vid friktionsdrift som ska räknas in.
Lazyworm skrev:Morello skrev:Med hastighet avses medelrotationsfrekvensen. Den kan ju tex moduleras med 100 Hz, så att du om du spelar en 1 kHz även ser spektrala komponenter vid 1100 och 900 Hz .- trots att 1 kHz-tonen i spektrumet håller exakt 1 kHz.
Fast det är ju ovesäntligt, med en PID och en pelle i MHz området så finns det ingen anledning att låta skivspelaren snurra i 10RPM i 20% av varvet för att sen snurra runt 100RPM sista 80% en för att kompensera till 33RPM... Menade snabb instyrning av Jämn vinkelhastighet. Det är ju det en PID är till för.
Lazyworm skrev:Morello skrev:Med hastighet avses medelrotationsfrekvensen. Den kan ju tex moduleras med 100 Hz, så att du om du spelar en 1 kHz även ser spektrala komponenter vid 1100 och 900 Hz .- trots att 1 kHz-tonen i spektrumet håller exakt 1 kHz.
Fast det är ju ovesäntligt, med en PID och en pelle i MHz området så finns det ingen anledning att låta skivspelaren snurra i 10RPM i 20% av varvet för att sen snurra runt 100RPM sista 80% en för att kompensera till 33RPM... Menade snabb instyrning av Jämn vinkelhastighet. Det är ju det en PID är till för.
Morello skrev:För övrigt ror jag inte att den deriverande termen i PID-regulatorn är så användbar i detta fall. Jag tror den kan bidra till ett ganska festligt beteende.
Morello skrev:Du måste skija på rotatinsfrekvens över tid och fluktationer, som redan förklarats.
Skivspelare med återkopplade system (direktdrift, återkoppling och kvartsreferens) har funnits sedan 1970-talet och gemensamt för dem är att de ofta håller en mycket exakt fart (över tid, i medeltal), men det är inte hela sanningen.
Tyvärr mäts det tämligen lite på skivspelare så det är svårt att jämföra och det är inte alldeles trivialt att mäta med en vanlig testskiva eftersom svajningen pga en aningens felcentrerad skiva blir väsentlig och förstör mätdatat.
Morello skrev:Vad jag hela tiden sökt säga är att man inte utan vidare och utan problem löser svaj(snabba hastighetsvariationer) med återkoppling.
Lazyworm skrev:Säg att t.ex en 8polig motor snurrar med 750RPM i Sverige.
Lazyworm skrev:Och att man kan godta att motorn snurrar med MIN 748RPM och MAX 752RPM. Det är + - 2RPM avvik vilket inte bör vara svårt att hålla sig inom om ingen hugger tag i skivtallriken.
IngOehman skrev:Det vill säga diametern på där remmen ligger runt skivtallriken skall lite förenklat (i verkligheten kommer några andra svaga faktorer in också) vara 22,5 gånger större än remskivan på motoraxeln.
Vh, iö
Svante skrev:Man kan jämföra reglerproblemet med det i en spänningsregulator (hellre än i en effektförstärkare). Uppgiften är ju att ge konstant varvtal (konstant spänning) oavsett last (ström/"friktionsmoment"). På spänningsregulatorn lägger man gärna en liten kondensator på utgången för att ta hand om de snabbaste variationerna, i skivspelaren litar man till tallrikens massa (egentligen tröghetsmoment). För de långsamma variationerna, och för det långsiktiga värdet på varvtalet/spänningen kan man använda återkoppling eller framkoppling.
Bara en tanke.
music4ever skrev:En video där man jämför vinyl med CD.[ YouTube ]
Morello skrev:Svante skrev:Man kan jämföra reglerproblemet med det i en spänningsregulator (hellre än i en effektförstärkare). Uppgiften är ju att ge konstant varvtal (konstant spänning) oavsett last (ström/"friktionsmoment"). På spänningsregulatorn lägger man gärna en liten kondensator på utgången för att ta hand om de snabbaste variationerna, i skivspelaren litar man till tallrikens massa (egentligen tröghetsmoment). För de långsamma variationerna, och för det långsiktiga värdet på varvtalet/spänningen kan man använda återkoppling eller framkoppling.
Bara en tanke.
Man kan också genom göra en analogi och inse hur knepigt det blir att åstadkomma stabilitet om en rem (seriespole) och en massa (kondensator) skall implemenetras efter stegets utgång och samtidigt inklduera detta andra ordningens LP-filter i slingan.
petersteindl skrev:På den tiden det bagav sig![]()
fanns det ytterligare en spelare som idag är lite bortglömd. Det var en SONY med beteckningen TTS-3000.
Sony TTS-3000 - the first servo-controlled turntable. Introduced 1966
Platter: aluminum diecasting 30cm, 1.5 kg;
Motor: servo-controlled direct current motor;
Speed: 33 1/3 & 45 rpm;
Speed regulation system: frequency generator/frequency discriminator servo control; Speed control range: ±5%;
Driving system: polyuretane belt drive;
Reduction ratio: 10:1;
Starting response: within 1 sec;
Wow & flutter: less than 0.05% rms;
S/N: Over 60 db (NARTB std.);
Turntable waving: within±0.05 mm;
Power consumption: 4 VA;
Weight: approx. 5.8 kg;
Dimension: 370x130x380 mm
Ja, det var den första servokontrollerade skivspelaren. Den var före Technics.
Hur servot var uppbyggt vet jag inte, men det var den som slogs mot den stora Thorens, på den tiden det bagav sig![]()
Så här står det:The TTS3000 employs a slow speed servo-controlled motor to drive the platter.
The use of a slow speed (300rpm) motor eliminates much of the noise and rumble that originates in mechanical speed-reducing systems.
This unique servo system effectively compares motor speed with a very stable frequency reference.
Any error in motor speed results in a correction in the current supplied to the motor.
The speed reference is entirely independent of outside influence and line frequency is only used to power the strobe light.
Jag tolkar det som att servot reglerar motorhastigheten och inte hastigheten i skivtallriken. Min fråga är dock, vad är egentligen skillnaden? Det är ju egentligen bara hastigheten som skall servostyras. Ändras hastigheten olinjärt vid drivremsöverföringen? Servot skall ju inte fixa wow eller flutter, so what's the big deal?
IngOehman skrev:
SKillnaden är väl ungefär samma som när man återkopplar före eller efter en utgångstrafo.![]()
Gör man det efter kan rörförstärkaren börja motor boata.Kort sagt - ju mer man inkluderar, desto svårare är det att göra en servo-loop som är stabli under alla förutsättningar.
Men - i gengäld kan en sådan koppling erbjuda bättre dämpfaktor, eller i skivspelarfallet; ta hand om även det dynamiska svaj som remmens elesticitet introducerar.
Vh, iö
petersteindl skrev: Det där tror inte jag på vad gäller remdrivna skivspelare. Servot som skall känna av skivtallrikens rotation ger en signal tillbaks till motorn. Motorn skall sedan korrigeras och korrigeringen sedan gå via drivremmen för att fixa dynamiskt wow eller snarast speciellt dynamiskt flutter. Jag tror inte att en sådan återkoppling överhuvudtaget fungerar eftersom tiden i återkopplingsslingan är för lång i förhållande till det som återkopplingen skall kompensera.
Det är vad jag tror. Däremot så anser jag att om överföringen är linjär vad gäller själva rotationshastigheten, så kan man gott servokoppla motorn.
Sedan kan man ställa in hastigheten d v s börvärdet en gång för hand. Thorens TD 125 hade inte servostyrning, dock kunde man ställa in hastigheten för hand och det behövdes också mellan varven. Med SONY TTS 3000 eller med Technics som båda har servo så är behovet mycket mindre. De höll hastigheten tillräckligt bra.![]()
Både Linn och Pink sackade i hastighet beroende på massa hos LP och möjligtvis beroende på pickup men Pink kunde man varvtalsreglera. det kunde man inte på Linn.
Oj, jag ser nu att paa skriver om dettafast med andra ord.
MvH
Peter
Svante skrev:
Nä, Ingvar har rätt.
Det går att reglera bort även dynamiska saker, men för att göra det måste motorn göra våldsamma kast i sitt vridmoment. Och frågan är väl då, om man måste ha en så stark motor, om inte motorns ojämnheter blir så starka att vitsen med remdrift försvinner.
Det jag skrev var med tanke på ett rätt motorsvagt system med tung skivtallrik som gör att motorn inte kan ändra varvtalet på tallriken särskilt snabbt, och där ett fluktuerande rotationsmotstånd övervinns av en masströg skivtallrik. En sådan skivspelare skulle dock vinna på en långsam varvtalsreglering för att få rätt rotationshastighet. Ungefär så.
När du resonerar kring återkopplingsloopen gör du ett vanligt tankefel, nämligen att det finns en fördröjning i den. Det gör det typiskt inte, däremot finns det en tröghet i den. En tröghet kan alltid kompenseras med en krets som ger en "overshoot", medan en fördröjning måste kompenseras med en negativ fördröjning, och såna finns ju inte.
Får man in riktiga fördröjningar i reglersystem så får man nästan alltid problem. Om man dessutom inte vet hur stora de är, eller om de varierar, ja då blir det JAS-krasch.
paa skrev:music4ever skrev:En video där man jämför vinyl med CD.[ YouTube ]
Den här skivspelaren verkar mycket bättre på att spela 1 khz än Alan A. Shaws spelare:
https://www.youtube.com/watch?v=qzJbkKJYw-I&t=0s
paa skrev:music4ever skrev:En video där man jämför vinyl med CD.[ YouTube ]
Den här skivspelaren verkar mycket bättre på att spela 1 khz än Alan A. Shaws spelare:
https://www.youtube.com/watch?v=qzJbkKJYw-I&t=0s
http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=84076AT150MLX har utgått och ersatts av AT150SA. Ny slipning, aluminium istället för Boron och dyrare. Någon som testat denna? Åsikter?
Användare som besöker denna kategori: Conny och 18 gäster